Straks even een paar foto's maken voor wie het ook wil zien.
nl3prc schreef:
Zit die man niet zo op te jagen joh.
Tis toch wat om je zo op te laten jagen . . . . . . is niet gelukt maar een paar foto's wel en daar ging het om.
De kast inhoud moet nog wat geordend worden wat het is nu een rommeltje binnenin. Ook moet het solidstate relais voor de aan/uit functie er nog in maar ik wilde eerst proef draaien en dat heeft hij nu enkele uren gedaan. Het heeft niet de 'magie' die mijn 300B levert maar klinkt beter dan mijn SONY receiver uit de ES serie en kan vergelijking met mijn KT88 ruim doorstaan. Klinkt uitermate relaxed zonder dat er ergens iets inzit dat op den duur gaat hinderen. Goede plaatsing van instrumenten en ruimte vergelijkbaar met de KT88 push-pull klasse A. De aanpassing in de K8060 heeft wel positief resultaat op geleverd. Bedoeling van deze opbouw was het testen van de invloed op het signaal van de grote ringkern trafo naast de preamp print en testen van de semi gescheiden voeding configuratie voor de twee eind versterkers. En natuurlijk ervaren hoe het thermisch zou uitpakken. Eigenlijk is alles helemaal naar wens verlopen, geen invloed op het signaal (nog steeds geen spoortje brom te vinden), geen directe koppeling tussen de twee eind versterkers en ook geen warmte problemen. Ontwikkeling van betere eindversterkers gaat dus gewoon door, wel op basis van gebruik van dezelfde koel blokken. (voordelig !)
Bijlagen
Een van de 2 eind versterkers
De andere eind versterker. En de ringkern trafo.
Het zit toch al redelijk vol gebouwd.
Overzicht plaatje van de 7.5 cm hoge kast. Preamp is niet meer echt waar met de ingebouwde eindversterkers. Maar er is wel een preamp output voor mijn 300B eind versterkers!
Proto type van het solid state relais dat de eindversterkers moet gaan schakelen. En tevens de 230V uitgang voor voeding van de CD speler en mijn Quad ESL63 speakers.
Ik heb het Solid State Relais dat de eindversterker voeding (230V) schakelt er nu ook in gebouwd en ook dat werkt zoals bedoeld. Dit relais wordt net als alle functies van de versterker door de microprocessor bestuurd. Ook de 230V uitgang voor voeding van de CD speler e.d. wordt tegelijk met de eindversterker voeding uit en aan geschakeld. Handig omdat mijn ESL63 speakers een externe 230V voeding nodig hebben en om de DACmagic mee aan / uit te schakelen. Al met al een succesvol project.
Nu nog de definitieve eindversterkers, maar tot dan doen de aangepaste Velleman K8060 eindtrappen het prima, zelfs boven verwachting goed.
Bijlagen
Het solid state relais staat 'aan' dat is te zien aan de indicatie van de LED die de status aan geeft.
Nu compleet met door de microprocessor gestuurd solid state relais voor het schakelen van de netspannig naar de eindversterkers en de 230V uitgang voor de CD speler enz.
Ziet er top uit Jan, ben erg benieuwd hoe het klinkt. Mooi dat gelukt is met de printen!
Hoe het klinkt . . . . moeilijk in woorden te vatten maar ik zal het proberen:
Heel rustig en evenwichtig
Beter dan mijn tamelijk dure SONY ES serie receiver
Autoritair
Niet de magie van mijn 300B
Geduchte concurrent voor de KT88 klasse A push-pull, wordt een moeilijke strijd
Een gemodificeerde Velleman K8060 is zo slecht nog niet maar ik denk dat het toch beter kan (zelfs zonder 300B)
En handig die geschakelde netspanning uitgang, kan ik alle randapparatuur tegelijk mee aan/uit schakelen. En in de processor is voorzien en een aantal van dat soort geschakelde uitgangen die ik nog naar keuze kan programmeren. Misschien een idee om een paar 230V lijnen te schakelen samen met de ingang keuze. Of keuzes tussen verschillende eind versterkers, de ideeën komen van zelf wel boven.
OK, nog iets in gedachten vooraleer je het wil verspreiden
Ben volop bezig met een 300B versterker van een bekend iemand maar ik heb dan nog steeds een voorversterker nodig.
Kan natuurlijk nog altijd voor een Classc Three gaan, maar jouw voorversterker klinkt beter, en ik geloof je.
Voorlopig ben ik er klaar mee, alleen nog een betere eindversterker hoewel de gemodificeerde K8060 beter presteert dan ik had durven hopen. Ik heb nog wel een paar dingen die ik in de processor software wil aanpassen. De eerste keer opstarten wil ik nog veranderen omdat hij dan aan gaat en niet wacht tot je hem aan zet. De draaiknop is nog niet in de software verwerkt, daar ben ik al mee bezig want dat lijkt me toch wel handig. En ik wil nog printen laten maken voor het solid state relais die de eindversterker voeding schakelt. Dan is de zaak compleet en heel universeel bruikbaar.
OK, nog iets in gedachten vooraleer je het wil verspreiden
Ben volop bezig met een 300B versterker van een bekend iemand maar ik heb dan nog steeds een voorversterker nodig.
Kan natuurlijk nog altijd voor een Classc Three gaan, maar jouw voorversterker klinkt beter, en ik geloof je.
Mvg,
Ronny
Die 300B (Ceasar denk ik) heeft wel heel wat meer stuur spanning nodig dan mijn versie en de meetresultaten zijn ook wat minder positief. Wel iets simpeler maar of het goedkoper is blijft een vraag en het is jammer dat de D3a een uitlopend product is, als je slim bent koop je alvast een paar reserve exemplaren voor de toekomst. Omdat de trafo set gelijk is kan je altijd nog kiezen zonder direct heel veel te moeten vervangen.
Weer wat vorderingen gemaakt met de (pre)amp, de rotary encoder werkt nu ook gedeeltelijk. Deze krijgt een multifunctioneel karakter, drukken en draaien. Door te drukken stap je door de verschillende modes van de draai knop. De modes die tot nu toe werken zijn volume regeling en ingang keuze. En als hij uit staat zet je hem aan door op de knop te drukken. Uitzetten met de knop heb ik nog niet er in geprogrammeerd en de balans regeling ook nog niet. Er is nog een weg te gaan dus.
Opnieuw wat opgeschoten met de software. Alle functies met de druk/draaiknop werken: functie van de draaiknop wordt veranderd door indrukken en werkt tevens als aan/uit schakelaar. Draai functies zijn : volume regeling, balans regeling, ingang keuze. Als binnen bepaalde tijd na het drukken de draai functie niet gebruikt wordt dan veranderd de draai functie in volume regeling. Na ongeveer 30 seconde verdwijnen de instel waarden op het display en is de druk functie de 'uit' schakelaar. Dus eerst draaien, als is het maar 1 klik = 0.5dB volume, en daarna functie kiezen of door draaien om het volume te regelen. Als de versterker uit staat is indrukken de 'aan' knop. Rest nog een schoonheidsfoutje in de display dim timer en sturing van de relais bij de eerste keer aanzetten. Verder werkt het naar mijn beleving uiterst comfortabel.
Ik ben ook nog even bezig geweest met de software van de PGA preamp, ik heb een soort van calibratie mogelijkheid in gebouwd zodat je iedere ingang een offset mee kan geven in de volume regeling met het doel iedere ingang even luid te kunnen laten klinken bij het overschakelen tussen de ingangen. Niet alle bronnen geven namelijk het zelfde signaal niveau af en dat is daarmee recht te trekken. Leek me erg handig en lijkt goed te werken alleen moet ik er nog wat aan doen om de snelheid van bedienen tijdens de calibratie nog wat aan te passen.
Het werkt als volgt:
- kies een referentie ingang
- stel een handig volume in , bij voorkeur ongeveer het normale luister volume
- daarna worden automatisch de andere ingangen om beurten doorlopen om het zelfde volume in te kunnen stellen
- de verschillen worden in EEPROM opgeslagen en hierna toegepast.
Het gaat prima met de preamp ! Speelt werkelijk fantastisch. In het streven het nog gebruiksvriendelijker te maken liep ik tegen een beperking in de processor aan. De PIC16F877A heeft voor de laatste uitbreiding / optimalisatie iets te weinig hardware stack ruimte en dus ben ik de software aan het over schrijven voor een andere processor die me niet die beperking oplegt en pin compatible is. Dat dit niet direct zonder problemen gaat heb ik ervaren. Maar we komen er wel.
Het speelt prima, de aanpassingen zijn functioneel getest en in orde. De aanpassing is dat je bij de eerste opstart een 'kalibratie' optie krijgt. Bij deze optie moet je een referentie ingang kiezen met een aangesloten bron die je dan instelt op een handig referentie volume. Daarna wordt je langs de andere ingangen geleid waarop ook bronnen aangesloten moeten zijn en waarvan je dan het zelfde volume moet instellen. Als je dan alle ingangen gehad hebt zijn de verschillen bekend en worden opgeslagen. Daarna wordt bij het kiezen van een andere ingang de volume zo aangepast dat het gelijk is aan de andere ingangen. Ondanks verschillen in bron niveau krijg je dus gelijke volumes omdat de versterking wordt aangepast zoals tijdens de kalibratie is ingesteld. Ik vind het een handige optie. Waar het nog aan mankeert is aanwijzingen op het display tijdens de kalibratie procedure. Foutje gemaakt en helaas de back-up overschreven van het bestaande programma en dus alles vanaf de papieren listing opnieuw inkloppen. 2de ramp(je) is dat mijn SSD in de PC het begeven heeft en ik dus ook die van voor af aan van nieuwe raampjes (windows 7) moest voorzien. Software ontwikkeling gaat wel gewoon door op mijn Mac maar programmeren van de PIC gaat nog niet.
Ik prijs mij zelf best gelukkig want mijn Mac was net binnen voordat mijn windows PC het begaf. Wel een behoorlijk (software) cultuur schok te verwerken gekregen.