3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Geen idee of ik het me inbeeld, maar ik heb net de mini-DSP uit de keten voor de C-Quenze/AMT gehaalt en de geluidskwaliteit lijkt dan echt aanzienlijk beter.
Voorlopig ga ik de mini-DSP dus alleen voor de subs inzetten. De C-Quenze/AMT kasten heb ik de poort van dichtgestopt. Deze gedragen zich dus nu als een gesloten kast met een inhoud van 13-20 liter (de exacte inhoud hangt af van demping etc. dus is moeilijk te bepalen). De gesimuleerde responsie met LSP CAD geeft dan een -3dB punt te zien ergens tussen 110 en 120Hz dus vrij hoog, de exacte inhoud van de kast heeft niet echt een grote invloed op het -3dB punt.
De mini-DSP heb ik derhalve nu op 120Hz ingesteld met een flauwe crossover van 12dB/okt BW om te matchen met de natuurlijke afval van de C-Quenze. Tevens een dip-3dB bij 50Hz en een kleine boost 3dB bij 125Hz.
Het klinkt wel goed zo moet ik zeggen! Het doet me nu weer enigzins denken aan het machtige laag uit mijn Eton laagkasten.
Groetjes Walter
Voorlopig ga ik de mini-DSP dus alleen voor de subs inzetten. De C-Quenze/AMT kasten heb ik de poort van dichtgestopt. Deze gedragen zich dus nu als een gesloten kast met een inhoud van 13-20 liter (de exacte inhoud hangt af van demping etc. dus is moeilijk te bepalen). De gesimuleerde responsie met LSP CAD geeft dan een -3dB punt te zien ergens tussen 110 en 120Hz dus vrij hoog, de exacte inhoud van de kast heeft niet echt een grote invloed op het -3dB punt.
De mini-DSP heb ik derhalve nu op 120Hz ingesteld met een flauwe crossover van 12dB/okt BW om te matchen met de natuurlijke afval van de C-Quenze. Tevens een dip-3dB bij 50Hz en een kleine boost 3dB bij 125Hz.
Het klinkt wel goed zo moet ik zeggen! Het doet me nu weer enigzins denken aan het machtige laag uit mijn Eton laagkasten.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zojuist heb ik 1 van de filters opgebouwd met alleen nog maar Mundorf condensatoren (die ik allemaal nog had liggen, dus niks bijgekocht):
De 33.4 uF Audyn plus is geworden een 10uF Supreme + 6.8uf Supreme + 6.8uF Supreme + fraaie 10uF Silver/Oil.
De 1.5uF Jantzen is geworden 0.82uF Supreme + 0.47uF Silver/Oil + 0.1uF Silver/Oil + 0.1uF Silver/Gold.
Nu is het 2e filter aan de beurt.
(opm: de dikke 70uF MKP colablik condensator is wel gebleven)
Groetjes Walter
De 33.4 uF Audyn plus is geworden een 10uF Supreme + 6.8uf Supreme + 6.8uF Supreme + fraaie 10uF Silver/Oil.
De 1.5uF Jantzen is geworden 0.82uF Supreme + 0.47uF Silver/Oil + 0.1uF Silver/Oil + 0.1uF Silver/Gold.
Nu is het 2e filter aan de beurt.
(opm: de dikke 70uF MKP colablik condensator is wel gebleven)
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Inmiddels zijn beide filters omgebouwd, klinkt zeer goed moet ik zeggen!
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik had nog wat Siltech LS-25MXT kabel over, alsmede wat mooie WBT bananen. De stukken draad tussen de filters en de kasten zijn dus nu wat 'opgewaardeerd'. Qua klank is er vast geen hoorbaar verschil maar het ziet er wel wat sjieker uit.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Nog wat Vishay en Styroflex bypass condensatortjes in het filter gezet:
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De volgende aankoop om het geluid te verbeteren staat in de planning, een stuk of 6 GIK 242 akoestische panelen...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Net een tip van Tony Gee toegepast, aan de Mundorf M-Resist 10 ohm voor de tweeter heb ik een ouderwetse 100k ohm koolfilmweerstand parallel gezet.
De komende dagen eens kijken of dit een positief effect heeft. In 'theorie' zou het nagenoeg niets doen denk ik gezien de extreme verhouding 10 ohm versus 100.000 ohm...
Voor de tip van Tony zie hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
Groetjes Walter
De komende dagen eens kijken of dit een positief effect heeft. In 'theorie' zou het nagenoeg niets doen denk ik gezien de extreme verhouding 10 ohm versus 100.000 ohm...
Voor de tip van Tony zie hier:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... highlight=
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zoals eerder te lezen had Jeroen toch weer gelijk dat de poort aan de voorzijde geen goed idee was. Ik speelde nu met een prop van dikke sokken in de poort om toch een gesloten kast na te bootsen.
Vandaag heb ik dit iets netter gemaakt door rondjes uit 22mm MDF te zagen en deze aan 1 kant zwart te verven. Dit rondje zit nu met vele lagen duck tape op de achterkant van de poort.
Ziet er wel netjes en degelijk uit, ook goed luchtdicht:
Groetjes Walter
Vandaag heb ik dit iets netter gemaakt door rondjes uit 22mm MDF te zagen en deze aan 1 kant zwart te verven. Dit rondje zit nu met vele lagen duck tape op de achterkant van de poort.
Ziet er wel netjes en degelijk uit, ook goed luchtdicht:
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik zit nu al even te luisteren, de verschillen tussen een dikke sok in de poort en een echt dichte poort lijken toch groter dan ik had verwacht...
Hoe werkt een kast met een 70mm reflex poort die goed dicht is gestopt eigenlijk? Gedraagt zich dit fysisch dan toch anders dan een echt dichte kast?
Groetjes Walter
Hoe werkt een kast met een 70mm reflex poort die goed dicht is gestopt eigenlijk? Gedraagt zich dit fysisch dan toch anders dan een echt dichte kast?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Natuurlijk. De kast is niet gesloten als je hem met een sok dichtstopt. Het is gewoon een basreflex met enorm veel verliezen in de poort. Pas als de kast definitief dicht is kan je druk opbouwen en werkt hij zoals de simulatie voor een gesloten kast voorspelt.
Trillende panelen, vastschroeven zonder te lijmen, kleine kiertjes, het effect wordt schromelijk onderschat. De verliezen die zo ontstaan zijn substantieel en direct hoorbaar. Je moet kasten stevig bracen en goed lijmen, het kan niet vaak genoeg worden benadrukt. Het is zo zonde om dit soort zaken niet serieus te nemen, zelfs met goedkope drivers.
Trillende panelen, vastschroeven zonder te lijmen, kleine kiertjes, het effect wordt schromelijk onderschat. De verliezen die zo ontstaan zijn substantieel en direct hoorbaar. Je moet kasten stevig bracen en goed lijmen, het kan niet vaak genoeg worden benadrukt. Het is zo zonde om dit soort zaken niet serieus te nemen, zelfs met goedkope drivers.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Jeroen,
Bedankt voor je antwoord. Maar ik blijf het toch vreemd vinden:
Ik had 3 dikke sokken genomen en er een prop van 70mm diameter x circa 90mm lengte van gemaakt. Er zat zeer weinig lucht in de prop sokken. Ik zou dan verwachten dat dat toch wel redelijk als een 'massief' blok voor de poort zou hebben gewerkt.
Het klinkt beter nu de poort met 22mm MDF is gesloten, dus blijknaar gaat bovenstaande redenatie niet op, wel vraag ik me dan af waar de grens licht tussen 'doorlatend' en 'gesloten'...
Groetjes Walter
Bedankt voor je antwoord. Maar ik blijf het toch vreemd vinden:
Ik had 3 dikke sokken genomen en er een prop van 70mm diameter x circa 90mm lengte van gemaakt. Er zat zeer weinig lucht in de prop sokken. Ik zou dan verwachten dat dat toch wel redelijk als een 'massief' blok voor de poort zou hebben gewerkt.
Het klinkt beter nu de poort met 22mm MDF is gesloten, dus blijknaar gaat bovenstaande redenatie niet op, wel vraag ik me dan af waar de grens licht tussen 'doorlatend' en 'gesloten'...
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Je gaat van een toestand van zeer grote verliezen in de poort naar totaal niet werken van de poort naar een toestand waar de kast niet meer lekt. En dat laatste, wanneer je de kast echt goed dicht maakt, is toch een vrij scherpe overgang.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Dan ben ik blij dat ik die MDF schijven er op gezet hebt, ik had echt niet door dat die prop sokken minder goed zou werken.
Als ik de C-Quenze konus nu voorzichtig indruk en loslaat, dan komt deze daarna langzaam terug, dat is een goed teken neem ik aan?
Groetjes Walter
Als ik de C-Quenze konus nu voorzichtig indruk en loslaat, dan komt deze daarna langzaam terug, dat is een goed teken neem ik aan?
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Yep en nou volgende keer wel luisteren..., maar van een BR-afstemming zó maar een gesloten kast maken werkt ook niet. Je output vanaf 200Hz tot fc zakt in elkaar, bij 100Hz heb je zo maar 2-3dB te pakken. Met sokken in de poort verlaag je de Q van de kast ook nog (je bouwt een soort aperiodisch gedempte kast) waardoor je response verder inzakt, zó weer een dB-tje bij 100Hz. Logisch dat dat anders klinkt. Je sub-filtering aanpassen is het enige dat helpt, als je de miniDSP niet wil gebruiken voor de satellieten. Of natuurlijk een veel kleiner kastje bouwen voor die AT'sWalt schreef:Zoals eerder te lezen had Jeroen toch weer gelijk dat de poort aan de voorzijde geen goed idee was. Ik speelde nu met een prop van dikke sokken in de poort om toch een gesloten kast na te bootsen.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo Mark,
Ik heb de simulaties nu niet bij de hand, maar ik had toen wat gespeeld met het exacte volume en het -3dB punt bleef geloof ik zo rond de 100Hz zitten...
Groetjes Walter
Ik heb de simulaties nu niet bij de hand, maar ik had toen wat gespeeld met het exacte volume en het -3dB punt bleef geloof ik zo rond de 100Hz zitten...
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Vandaag Dre en Jeroen_d op bezoek gehad. Ter plekke is er een belangrijke wijziging in het filter doorgevoerd, de weerstand in de serie notch van de C-Quenze is verlaagd van 4.7 ohm naar 3.9 ohm.
Tevens bleek het sublaag nu erg zacht te spelen. Dit komt doordat ik de ingebouwde filtering/laag boost in de XLS-200 subs nu niet gebruik. Via de mini DSP kan dit gecorrigeerd worden. Tevens kan het volume van de subs nog verder open zag ik net pas...
Het idee werd ook nog geopperd het hele hoog circa 1dB harder te zetten, dit is met de huidige filteropzet echter niet zo makkelijk te doen. Waarschijnlijk komt er dus nog een forse wijziging aan voor de hoog sectie van het filter.
Ik moet wel zeggen dat ik nu al zeer tevreden ben, die 3.9 ohm versus 4.7 ohm maakt echt veel verschil.
Groetjes Walter
Tevens bleek het sublaag nu erg zacht te spelen. Dit komt doordat ik de ingebouwde filtering/laag boost in de XLS-200 subs nu niet gebruik. Via de mini DSP kan dit gecorrigeerd worden. Tevens kan het volume van de subs nog verder open zag ik net pas...
Het idee werd ook nog geopperd het hele hoog circa 1dB harder te zetten, dit is met de huidige filteropzet echter niet zo makkelijk te doen. Waarschijnlijk komt er dus nog een forse wijziging aan voor de hoog sectie van het filter.
Ik moet wel zeggen dat ik nu al zeer tevreden ben, die 3.9 ohm versus 4.7 ohm maakt echt veel verschil.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hallo allemaal,
Het feit dat er gisteren weinig/geen sublaag was, volgt uit de volgende link:
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 00-df.html
De subs staan op 'bypass' dus dan is 30Hz ruim 10dB zachter dan 100Hz.
Zojuist op de mini DSP een boost ingesteld van +10dB op 30Hz met een Q van 1. Tevens de subs als geheel nog wat meer volume gegeven.
Eens kijken hoe dit bevalt.
Groetjes Walter
Het feit dat er gisteren weinig/geen sublaag was, volgt uit de volgende link:
http://www.hometheatershack.com/forums/ ... 00-df.html
De subs staan op 'bypass' dus dan is 30Hz ruim 10dB zachter dan 100Hz.
Zojuist op de mini DSP een boost ingesteld van +10dB op 30Hz met een Q van 1. Tevens de subs als geheel nog wat meer volume gegeven.
Eens kijken hoe dit bevalt.
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Zojuist wat aanpassingen doorgevoerd:
- 3.9 ohm voor de C-Quenze als Mundorf M-resist uitgevoerd
- 1.5 uF voor het hoog vervangen door 2.2uF Mundorf S/G/O
- 10 ohm voor het hoog terug naar 8.2 ohm
Eerste indruk is zeer positief!
Groetjes Walter
- 3.9 ohm voor de C-Quenze als Mundorf M-resist uitgevoerd
- 1.5 uF voor het hoog vervangen door 2.2uF Mundorf S/G/O
- 10 ohm voor het hoog terug naar 8.2 ohm
Eerste indruk is zeer positief!
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Hoi Walt, die eerste en derde verandering heb je doorgevoerd doordat Jeroen en Dre je dat aanraadden, neem ik aan, maar die verandering van de condensator, waarom is dat?
mooi!Eerste indruk is zeer positief!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Die aanpassing van 1.5uF naar 2.2uF is nodig vanwege de aanpassing 10ohm naar 8.2ohm. Ik heb dit met Jeroen overlegd overigens.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
De condensator van 1.5/2.2uF speelt een bijzondere rol. Normaal demp je een tweeter slechts met een weerstandsnetwerk. In dit geval is de condensator erbij gezet om het tophoog wat op te trekken. Dit vanwege de bundeling van de AMT. Als je de weerstand van 10ohm naar 8.2ohm brengt speelt de tweeter wel harder maar niet over het hele bereik. Het blijkt dat je het hoog pas over de hele linie evenredig laat toenemen als je de condensator verandert van 1.5 naar 2.2uF.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Ik vraag me af of je de speakers dan niet ook of beter ingedraaid kunt plaatsen en op de as zou kunnen rechtbreien. Hoewel een symmetrische baffle-indeling natuurlijk off-axis beter is te optimaliseren.jeroen_d schreef:Dit vanwege de bundeling van de AMT.
Maar het is wat lood om oud ijzer. Tenminste, wanneer je huiskamer zó is ingericht dat het indirect tophoog toch vrijwel geheel wordt geabsorbeerd.
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Inderdaad, de on-axis is de meting verre van recht! Onder 30 graden is de responsie juist erg netjes vlak.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
In veel huiskamers meet je op de luisterplek ruw weg hetzelfde als wat je meet op de 30 graden as semi-anechoisch op 1 meter. Bij Walt is dat zeer zeker ook zo, de klank verandert nauwelijks als je draait met de speakers. Afstemmen op 30 graden en luisteren op 30 graden gaat dan heel goed. Voor de liefhebbers van de allerfijnste nuances in het tophoog kan je dan de speaker naar wens wat meer indraaien en/of dichterbij gaan zitten. Het klinkt allemaal goed, de rest is een kwestie van smaak.markbakk schreef:Ik vraag me af of je de speakers dan niet ook of beter ingedraaid kunt plaatsen en op de as zou kunnen rechtbreien. Hoewel een symmetrische baffle-indeling natuurlijk off-axis beter is te optimaliseren.jeroen_d schreef:Dit vanwege de bundeling van de AMT.
Maar het is wat lood om oud ijzer. Tenminste, wanneer je huiskamer zó is ingericht dat het indirect tophoog toch vrijwel geheel wordt geabsorbeerd.
De speaker van Walter is nu op een hoog niveau aangeland. Het dichten van de poort doet veel goed en de laatse aanpassing van 4.7 naar 3.9ohm ook. Met wat extra energie in het hoog, met de allerlaatste wijziging, zal het best wel heel prettig luisteren zijn nu!
Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7
Nog even een vraagje aan Jeroen_d en Dre, ik heb nu het sublaag in de subs fors geboost en de subs ook als geheel wat harder gezet. Ik ben er echter nog niet tevreden over. Hoe vonden jullie het niveau bij 100Hz? Wellicht is dat nu te hard geworden doordat ik de subs als geheel harder heb laten spelen...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
