Mix & Match

incl oude discussies en bouwverslagen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Mix & Match

Bericht door amanda »

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van vorige posts en zoekwerk op internet heb ik uiteindelijk een systeem samen gesteld, wat betreft de drivers dan.... ze zijn in bestelling!

De drivers zijn:

Tweeter: Morel ST1048
Laag/mid: 18Sound 6ND430 8ohm
Stereo Sub: Seas L26ROY

Versterker tbv de Sub, een Reckhorn of Hypex DSxx in appart kastje

Afbeelding

Afbeelding
Bestandsbron: http://www.seas.no/images/stories/design/images_big/design_by_seas_10_inch_subwoofer.jpg
Bestandsbron: http://www.seas.no/images/stories/design/images_big/design_by_seas_10_inch_subwoofer.jpg
Laatst gewijzigd door amanda op za 28 feb 2009, 12:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

...... hier ruimte voor het ontwerp van de kast

- Sub, in 25 liter gesloten of een br van 55 liter, lopen beide tot zo'n 24Hz

- Laag/mid in een br kastje van 12 liter tot zo'n 63Hz

- Vorm van de kast eliptisch

- Laag/mid/hoog in een aparte kast, later uit te breiden naar een surroundset

Subwoofer voorkant

[img]http://www.studioamanda.nl/test/subweb.jpg[/img]

Subwoofer doorsnede

[img]http://www.studioamanda.nl/test/doorsnedeweb.jpg[/img]
Laatst gewijzigd door amanda op za 28 feb 2009, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Filtering tussen de Morel en de 18Sound 2500 - 3000 Hz
18Sound krijgt geen Highpass
Sub, actieve filtering op ongeveer 50Hz
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Bericht door Ronkel »

Interessante drivers, vooral de mid en woofer.

Die woofer heb ik nog niet eerder gezien, kan 'm ook niet vinden op de Seas website. Waar heb je die vandaan?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Staat wel op de website: Design by SEAS
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Sub en tweeters heb ik bij IT besteld, de woofer/mid bij geluidenlichtshop....
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Wat is de beste inhoud voor de SEAS L26ROY ?

-WinIsd geeft een br van 37 liter afgestemd op 22Hz, met een 7cm br buis is de lengte dan 58cm

-WinIsd berekend bij een gesloten behuizing 22 liter

-Mediasound adviseert tussen de 43 en 57 liter voor een br kast, met een br buis van 7,6 cm en 30 cm lang

-Mediasound adviseert gesloten behuizing van 17 liter (voor in de auto)

-Op de datasheet staat een gesloten kast van 28 liter, dit geeft een q van 0,638

Wat is nu wijsheid?
Ik zou zelf zeggen, ga ergens in het midden zitten, 50 liter br. Of niet?
Misschien wil iemand de parameters invoeren in Lsp CAD om te kijken wat dat programma berekend?
Dit is de sheet naar de datasheet: http://www.seas.no/images/stories/desig ... d0001_.pdf
vigier
Berichten: 677
Lid geworden op: zo 12 sep 2004, 14:07
Locatie: Het reservaat

Bericht door vigier »

lspCad 5.25 zegt:
Gesloten: 20.0 liter bij Qtc=0.707. -3dB van 53.85Hz

Bassreflex: 33.53 liter bij QB3, Q=7.
Bij een 7cm pijp: 36.1cm lang
Bij een 10cm pijp: 78.1cm lang.
-3dB van 35.4 Hz.

Stel dat je er 57 liter van maakt kan hij nog wat lager komen.
10cm pijp van 47.9cm lang. Is dan op 26.7 Hz getuned, -3dB wordt 27.7 Hz.
Nadeel: je hebt bij 26.7 Hz een group delay van 22ms, terwijl je bij de andere afstemming bij 20Hz nog niet op de 16 komt.

Groeten, Joris
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

vigier schreef:
Bassreflex: 33.53 liter bij QB3, Q=7.
Bij een 7cm pijp: 36.1cm lang
Bij een 10cm pijp: 78.1cm lang.
-3dB van 35.4 Hz.
Voor een BR zou ik ook hiervan uit gaan. Wel heeft de woofer een flinke Xmax, je kunt dus ook voor gesloten gaan in combinatie met een Hypex plate amp. Het blijven toch best wel lange en relatief dunne pijpen in de BR versie...Veel liever bouw je een grote box met kortere pijp, maar dat gaat niet met deze woofer.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Tweeters zijn al binnen!
Zien er gelikt uit, heb even een paar plaatjes gemaakt;

[img]http://www.studioamanda.nl/test/morelst1048f.jpg[/img]

[img]http://www.studioamanda.nl/test/morelst1048d.jpg[/img]

[img]http://www.studioamanda.nl/test/morelst1048r.jpg[/img]

[img]http://www.studioamanda.nl/test/morelst1048s.jpg[/img]
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

Allemachtig, wat een kiekjes!
Supréme 8)
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Ja netjes hoor, zat zelfs een papiertje bij met de frequentieresponse, ze zijn gematched!

Jammer genoeg staat de Seas L26ROY op backorder. De 18Sound verwachten ze binnen een week te hebben dus dan lekker knutselen :lol:

Amanda
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

bartsegers schreef:
Allemachtig, wat een kiekjes!
Supréme 8)
Dat is ook niet gek met een Olympus E3
Andere hobby?
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Bericht door Martijn M »

rvdvalk schreef:
bartsegers schreef:
Allemachtig, wat een kiekjes!
Supréme 8)
Dat is ook niet gek met een Olympus E3
Andere hobby?
Bijlagen
www.jpg
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Amanda, vooral omdat je topkast geen hp krijgt, zou ik de 18sound zeker niet in een br zetten. Onder 60Hz gaat hij namelijk vrij snel over zijn nek.

Als je hem in een gesloten kast met een Qtc 0.7 afstemming zet haal je de meest vlakke basrespons naar het laag toe en kan je daar mooi de sub op aansluiten.

De topkasten zou ik maken van 12mm mdf met +1cm bitumen en geen bracing. evt. nog een extra laag van 8mm mdf na het bitumen, zodat je een sandwitch hebt. Dit gaat kastresonanties in het lage mid tegen.

Het is ook handig om ruimte over te laten voor een filter. Je kan de inhoud van de kast daarvoor bijv 0.5 liter groter maken.

Krijg je al hulp met het filter?
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

amanda schreef:
Tweeters zijn al binnen!
Zien er gelikt uit, heb even een paar plaatjes gemaakt;
Mooie achtergrond... echt studio werk?

Wel mis ik de gebruikelijke bierflesjes... :lol:
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

rvdvalk schreef:
bartsegers schreef:
Allemachtig, wat een kiekjes!
Supréme 8)
Dat is ook niet gek met een Olympus E3
Andere hobby?
Jij hebt toch een Restaurant, als hobby?
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

Martijn M schreef:
rvdvalk schreef:
bartsegers schreef:
Allemachtig, wat een kiekjes!
Supréme 8)
Dat is ook niet gek met een Olympus E3
Andere hobby?
Duidelijk ;)
Gebruikersavatar
rvdvalk
Berichten: 115
Lid geworden op: di 14 nov 2006, 15:43
Locatie: Middelstum/Groningen

Bericht door rvdvalk »

Maarten schreef:
rvdvalk schreef:
bartsegers schreef:
Allemachtig, wat een kiekjes!
Supréme 8)
Dat is ook niet gek met een Olympus E3
Andere hobby?
Jij hebt toch een Restaurant, als hobby?
Daar bedoelde ik natuurlijk fotografie mee!
En het hoeft niet je werk te zijn om een goede camera te kopen.
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

rvdvalk schreef:
Maarten schreef:
rvdvalk schreef:
Dat is ook niet gek met een Olympus E3
Andere hobby?
Jij hebt toch een Restaurant, als hobby?
Daar bedoelde ik natuurlijk fotografie mee!
En het hoeft niet je werk te zijn om een goede camera te kopen.
Dat snap ik, maar jij hebt toch een restaurant?
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

Montana schreef:
Amanda, vooral omdat je topkast geen hp krijgt, zou ik de 18sound zeker niet in een br zetten. Onder 60Hz gaat hij namelijk vrij snel over zijn nek.

Als je hem in een gesloten kast met een Qtc 0.7 afstemming zet haal je de meest vlakke basrespons naar het laag toe en kan je daar mooi de sub op aansluiten.

De topkasten zou ik maken van 12mm mdf met +1cm bitumen en geen bracing. evt. nog een extra laag van 8mm mdf na het bitumen, zodat je een sandwitch hebt. Dit gaat kastresonanties in het lage mid tegen.

Het is ook handig om ruimte over te laten voor een filter. Je kan de inhoud van de kast daarvoor bijv 0.5 liter groter maken.

Krijg je al hulp met het filter?
De topkastjes wil ik eigenlijk br hebben omdat ze dan mooier aansluiten aan de sub, die wordt nu toch gesloten uitgevoerd en om dan diep te gaan moet je toch de lowpass laag houden van de sub.....

Voor het filter heb ik nog geen hulp, alle hulp is dus welkom :wink:

Amanda
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

rvdvalk schreef:
bartsegers schreef:
Allemachtig, wat een kiekjes!
Supréme 8)
Dat is ook niet gek met een Olympus E3
Andere hobby?
Als je wilt kun je me inhuren, wil je een prijslijst? :wink:

De achtergrond bij de tweeter is trouwens gewoon een wit A4tje en dat gekleurde is de verpakking van de tweeter :roll:

Amanda
Maarten
Berichten: 117
Lid geworden op: wo 23 feb 2005, 9:16
Locatie: Slochteren

Bericht door Maarten »

amanda schreef:

De achtergrond bij de tweeter is trouwens gewoon een wit A4tje en dat gekleurde is de verpakking van de tweeter :roll:

Amanda
Leuk, hoe iets simpels toch heel mooi kan zijn :)

wat voor lens heb je daar gebruikt?, en wat voor belichting. studio flits 2x ofzo?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

amanda schreef:
De topkastjes wil ik eigenlijk br hebben omdat ze dan mooier aansluiten aan de sub, die wordt nu toch gesloten uitgevoerd en om dan diep te gaan moet je toch de lowpass laag houden van de sub.....

Voor het filter heb ik nog geen hulp, alle hulp is dus welkom :wink:

Amanda
Echt niet waar hoor! lowpass is gewoon voor de overgang naar de mid, als je meer diepgang wilt moet je bassboost in het sublaag toepassen.
Gebruikersavatar
amanda
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 758
Lid geworden op: zo 06 jul 2008, 9:55
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Bericht door amanda »

jeroen_d schreef:
amanda schreef:
De topkastjes wil ik eigenlijk br hebben omdat ze dan mooier aansluiten aan de sub, die wordt nu toch gesloten uitgevoerd en om dan diep te gaan moet je toch de lowpass laag houden van de sub.....

Voor het filter heb ik nog geen hulp, alle hulp is dus welkom :wink:

Amanda
Echt niet waar hoor! lowpass is gewoon voor de overgang naar de mid, als je meer diepgang wilt moet je bassboost in het sublaag toepassen.
Ja dat weet ik maar je hebt maximaal 6dB bassboost, als je dan wilt dat de woofer lager gaat zal je toch lager moeten filteren lijkt mij.
Heb een screenshot van de woofer in een kast van 21 liter
Geel = niet gefilterd, power op 24 wat
Groen = gefilterd op 90Hz, power op 40 wat
Paars = gefilterd op 40Hz, power op 155 wat

Eigenlijk krijg je door het laag filteren een soort van bassboost, de uitslag van het membraam is wel behoorlijk groot maar ik ga uiteindelijk 4 subwoofers gebruiken dus dan valt het wel weer mee....

Afbeelding
Gesloten