Zelf speakerboxen maken

Nieuw hier? Dan lezen we hier graag wie, wat, waar, waarom, etc.

Moderator: Beheerdersteam

erik1950

Zelf speakerboxen maken

Bericht door erik1950 »

ik ben erik woon in Belgie en ben nu 62j krijg de naam van de site via iemand van marantzforum .nl en hou van audio was er vroeger als ik jonger was veel mee bezig , maar meestal ontbraken de centjes dan , nu kun je meestal die mooie stereo's kopen aan een prijsje , dus al een kamer vol met stereo's maar stereo's hebben speakers nodig .

Ik ben bezig met zelf speakerboxen te maken en zit met een vraag , hoe reken je de watt uit van bv een 3 weg , ik heb 4 speakers 2x woofers 1x midrangs en 1 x twitter de midrangs is 8Ohm als ook de twitter maar de woofers die zijn maar 4 Ohm daar 2x in serie geschakeld, alles te samen hoeveel watt heeft dat
bestandsbron:<br />http://img502.imageshack.us/img502/8995/777121vert.jpg
bestandsbron:
http://img502.imageshack.us/img502/8995/777121vert.jpg
hannesie
Contacteer:

Re: Zelf speakerboxen maken

Bericht door hannesie »

Als je een gloeilamp op een dimmer zet, kun je dus ook erg weinig licht laten schijnen. :oops:

Bij luidsprekers doe je dat dus met de volumeknop van je versterker, je gebruikt dan dus ook niet het volle vermogen van de versterker.

Als je een 1000 watt versterker hier op zet kan hij dat waarschijnlijk goed aansturen, maar het volle vermogen zal je dan niet gebruiken, je oren gaan er als eerste aan. :lol:
Het aantal watts is dus een aanduiding hoeveel het kan verdragen, afhankelijk van de kwaliteit, kortstondig, maar de vervorming van de versterker is vaak de grootste vernieler.
erik1950

Bericht door erik1950 »

Ja maar fabrikanten geven toch een wattage aan hun speakers hoe kunnen wij dat dan doen
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

ls.jpg
Er staat dus duidelijk bij de advertentie van de zaak waar jij dat koopt, de belasting van muziek en continue. :oops:
rho

Bericht door rho »

En dan zet je er een 2Hz blokgolf met een vermogen van 120Wrms op en gaat ie stuk. Zelfs als je er een 500Hz sinus met dat vermogen op zou zetten lijkt het mij straf als ie het zou uithouden.
Is dat erg? Lijkt mij niet.
Dat vermogen zegt absoluut niks. Dat is zowat de minst belangrijke parameter van een luidspreker-eenheid.
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

je kan er 100 watt op zetten. Voor de vorm :P
erik1950

Bericht door erik1950 »

het gaat er niet zozeer om hoeveel watt de versterker mag zijn , maar meer als je meerdere speakers gebruikt in een 3 of 4 weg systeem van verschillende watt's bv twitter 80 midtoon 100 en woofer 150 hoeveel watt dat samen maaktof moet je dan het hoogste van de drie nemen of een gemiddelde ervan
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

maakt allemaal geen bal uit, zolang je maar met verstand met de volumeknop omgaat
CoenvanDongen
Contacteer:

Bericht door CoenvanDongen »

....maargoed daarmee geven we geen antwoord op zijn vraag.

als er op een speaker 80 watt staat dan neem ik aan dat je er niet meer dan 80 watt in moet stoppen...
dus neem de laagste waarde, in jouw geval 75 watt van de tweeter en dit is denk ik het antwoord op jouw vraag.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dat ligt nog wel een beetje anders. :oops:

Ik heb pas nog meegemaakt dat vrij groot systeem aangestuurd werd door een paar (4) stereoversterkers.

De meters van de versterkers, (die er dus op zaten) gaven aan dat de versterkers nauwelijks aan het werk moesten, met een toch echt stevig geluidsniveau (meer als ik meestal draai hier thuis) en maar nauwelijks in beweging kwamen.
Dus was dus minder als 1 Watt..........!!

De meeste mensen overschatten dit soort effecten/gegevens , het rendement van een luidspreker is dan wel weer belangrijker. :mrgreen:
erik1950

Bericht door erik1950 »

Eigenlijk is het nog niet zo simpel bv je hebt een 2 weg woofer is 30watt en twitter is 150 watt , hoeveel is het samen , als je zegt 30watt dan speelt de twitter niet mee in de totaliteit vind dat beetje raar
erik1950

Bericht door erik1950 »

hannesie schreef:
ls.jpg
Er staat dus duidelijk bij de advertentie van de zaak waar jij dat koopt, de belasting van muziek en continue. :oops:
ok maar er spelen nog drie andere speakers mee in het spel en word er geen rekening gehouden met de twee woofers die in serie aan elkaar gekoppeld zijn en die een sinus vermogen van 75 watt hebben elk
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

erik1950 schreef:
Eigenlijk is het nog niet zo simpel bv je hebt een 2 weg woofer is 30watt en twitter is 150 watt , hoeveel is het samen , als je zegt 30watt dan speelt de twitter niet mee in de totaliteit vind dat beetje raar
de vermogensopgave "XXX watt" geeft alleen aan wanneer je kan verwachten dat de unit kapot gaat, niet hoe hard die meedoet
Ronkel

Bericht door Ronkel »

Henkjan schreef:
de vermogensopgave "XXX watt" geeft alleen aan wanneer je kan verwachten dat de unit kapot gaat, niet hoe hard die meedoet
En die is ook afhankelijk van het soort signaal dat je erop zet. De enige manier om te testen hoeveel watt het geheel mag hebben is de speaker bouwen, aansluiten en testen tot het kapot gaat. :mrgreen:

En als laatste is het niet echt relevant. Je kunt niet veel met die informatie. Maar meestal is het goed om het vermogen van de woofer als maximaal van het geheel te nemen, aangezien de tweeter en middentoner over het algemeen veel minder vermogen krijgen.
markbakk

Bericht door markbakk »

Het lijkt nogal op het antwoord op de vraag 'Hoe hard kan een auto?' Iedereen zal meteen naar motorvermogen, carosserievorm en dergelijke kijken, terwijl de bepalende factor toch echt de soort weg is.
erik1950

Bericht door erik1950 »

Ok ik begrijp het wel , maar ik nam aan als voorbeeld , als je een speaker heb die vanuit de fabrieks waarde 100 watt getekend staat dat ie honderd watt is , maar als je daar 3 speakers in plaatst van 100watt zou je kunnen zeggen ik heb 300watt maar er is ook nog de invloed van de ohm, hoe zijn die speakers geschakeld , of zit er een scheidingsfilter in
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Met of zonder filter: de te belasten vermogens van parallel geschakelde luidsprekers kan je bij elkaar optellen.

Stel: een 2-wegluidspreker (= woofer + tweeter + filter) bevat een 85 Watt midwoofer en een 15 Watt tweeter, dan is de gezamelijke belastbaarheid 100W. Dit is in het gunstigste geval, want de behuizing beinvloedt de impedantie van een luidspreker, waardoor de daadwerkelijke belastbaarheid ook wel lager kan uitvallen. Echter, je kan ze alleen met maximaal 100 Watt belasten indien het aandeel wat naar de tweeter gaat niet meer bedraagt dan 15 Watt. Bij bijv. een signaal van slechts 60 Watt, waarvan de helft uit hoge tonen bestaat, wordt de tweeter 100% overbelast.

Uiteraard bestaat het signaal bij de gemiddelde muziek niet voor de helft uit hoge tonen (alhoewel dit wel mogelijk is wanneer ergens vervorming optreedt), maar het gaat hier om het principe. In werkelijkheid bevatten de laagste frequenties de meeste energie. Hoe die verhouding ligt is volstrekt afhankelijk van het aangeboden signaal, en dus behoorlijk onvoorspelbaar, maar voor een globaal idee kan je eens kijken naar deze tabel plus bijbehorende toelichting op ESP. Hopelijk verschaft dat enig inzicht.
erik1950

Bericht door erik1950 »

Dat is een heel plausibele uitleg, bedankt

aan de hand van die foto , zou die speakerbox 190 watt bedragen klopt dat ?
bestandsbron:<br />http://img801.imageshack.us/img801/7885/756011horz.jpg
bestandsbron:
http://img801.imageshack.us/img801/7885/756011horz.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/80 ... 1horz.jpg/
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Eerder 35 watt. Dat filter heeft een kantelfrequentie van 2,7 kHz, laten we voor het gemak even 3 kHz zeggen. Uitgaande van genoemde tabel gaat bij dat kantelpunt ca. 15% van het geleverde vermogen naar de tweeter en ca. 85% naar de woofer. Als de 30 Watt, waarop de woofer is gespecificeerd, neerkomt op 85% van het totale aansturingssignaal, dan blijft ca. 5 Watt over om de tweeter mee aan te sturen.

Zie ik nu trouwens goed dat je willekeurig een woofer, tweeter en filter bijeen zocht? Buiten dat een piezo-tweeter vreselijk klinkt en een geval apart is qua demping/filtering, vrees ik dat die combinatie slechts tot teleurstelling leidt. Ik zou eens elders kijken naar een leuk kitje met normale tweeter.

Edit: naar het plaatje in de openingspost te oordelen dienden die laatste luidsprekers slechts als voorbeeld. Ja toch?
erik1950

Bericht door erik1950 »

Ik heb hier werkelijk veel aan , aan je uitleg , maar van mijn eerste plaatje even verduidelijken, die laatste twee woofers daar heb ik er twee van genomen, omdat alleen die woofers 4 ohm waren en de rest 8 ohm, ik ging die dan in serie verbinden om 8ohm te verkrijgen , ik dacht dan zit je met verschillende ohm, twitter en middentoon 8ohm en woofer 4 ohm ik dacht dat dat niet mocht , maar hier kunnen we dat te weten komen :P
erik1950

Bericht door erik1950 »

maar de bestelde speakers krijg ik niet ze hebben het geld terug gestort omdat ze het niet konden krijgen , dus ze zetten wat in hun cataloog dat ze zelf niet weten of ze het kunnen krijgen , .....

Mod: laster verwijderd
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

erik1950 schreef:
maar de bestelde speakers krijg ik niet ze hebben het geld terug gestort omdat ze het niet konden krijgen , dus ze zetten wat in hun cataloog dat ze zelf niet weten of ze het kunnen krijgen , .....

Mod: laster verwijderd
Voor de nuance, dat klopt niet, ze hebben het geld teruggestort dus het was een vergissing die ze netjes oplossen.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

erik1950 schreef:
maar de bestelde speakers krijg ik niet ze hebben het geld terug gestort omdat ze het niet konden krijgen , dus ze zetten wat in hun cataloog dat ze zelf niet weten of ze het kunnen krijgen ,
Er bestaan maar genoeg webshops die de gevoerde artikelen pas in huis halen zodra de klant deze bestelt. Artikelen zijn daardoor soms aantrekkelijk geprijsd, maar je kan vooraf verwachten dat de levering langer kan duren of dat producten niet meer leverbaar blijken te zijn.

Bij een willekeurige zaak bestellen die geen beschikbare voorraad toont is een keuze die je zelf maakt. Zo'n zaak eerst aanprijzen en vervolgens permanent de grond inboren als het bestelde niet vlot of in het geheel niet meer kan worden geleverd, is niet de manier om teleurstelling te uiten. HMK heeft zich niet misdragen en kwam vlot zijn belofte na om het geld terug te storten. De geuite beschuldiging heb ik dan ook verwijderd.

--
Verstandig is om niet op prijzen en eigen verwachtingen af te gaan, maar zich vóóraf te oriënteren waar men bestelt. Wordt niet nadrukkelijk vermeld dat producten voorradig zijn, of is een eventuele teleurstelling bezwaarlijk, dan kan beter worden uitgeweken naar een gerenomeerde zaak zoals Coen noemt of naar een van de bekende luidsprekerzaken.
erik1950

Bericht door erik1950 »

Let op , ik heb mijn geld niet terug gevraagt , ze hebben het zo maar terug gestort, met de uitleg dat ze die spullen niet kunnen leveren, ze kunnen er niet aan geraken , maar waarom een hele catalog vol zetten als je er de helft niet van kan leveren en je van te voren niet kan zeggen als ze leverbaar zijn , dat is geen laster maar gewoon de feiten, ik ben niet de enige he ik ken al drie zulke gevallen , en ik vind het erg jammer, maar met zo een aanbod , het was te mooi om waar te zijn, want er zijn te weinig zaken die een groot aanbod aan speakers en filters aan bieden, ik heb er al gezien aanbod maar geen informatie erover daar ben je ook niet veel mee
Plaats reactie