markbakk schreef:wouter schreef:Klopt, hoe meer axiaal je meet hoe meer diffractie je ziet rond 2,5kHz als gevolg van de kastbreedte.
Ah ja, natuurlijk... de bult bij 5kHz hoort bij de dip op 2,5... ik zat even te slapen geloof ik. Is dit nu nog steeds dat filter van Martin van Speakerworld?
Vind (maar dat is een kwestie van smaak) optimaliseren op 30g overigens wel veel, als je je speakers niet flink ver van de zijwanden weet te houden krijg je wel fris hoog zo. Ook on axis zó 4dB meer.
Maar chapeau voor het resultaat, zowel qua afwerking als qua techniek.
Thanks!
Kun je daar meer over vertellen, bult op 5kHz horend bij de dip op 2,5 kHz. Voor een alu conus zijn dat soort dingen bekend maar hoe je dit ziet voor een 2-weg die onder die frequentie filtert begrijp ik niet.
Op 30 graden zijn ze niet geoptimaliseerd, ik kan op die manier beter de optelling van de drivers in beeld krijgen. De KE25SC (van de laatste generatie) is een tweeter met een doorzichtige diffusor 'ring' (zie foto 'ALKE klaar 030') tussen de dome en het beschermrooster waardoor deze tot aan ca. 20 kHz slechts 2dB verliest t.o.v. zijn SPL op referentie as. In mijn meting lijkt het verschil groter maar je kunt bij 1,5kHz zien dat de meting onder een hoek gewoon zachter is, de mic stond dus ook wat verder weg. Doe ik dat niet dan is het allemaal wat moeilijker afleesbaar, met al die grafieken over elkaar (het laag had dan bij de 30 graden meting ook wat luider moeten zijn, omdat de mic dan dichter bij de muur/hoek stond).
Maar, over de Dictum wordt geschreven dat je hem niet tussen muren moet insluiten. Een achterwand kan dichtbij maar links en rechts is ruimte nodig. Ik weet niet hoe de Dictum klinkt, daarvoor zou ik hem toch eens moeten bouwen. Ik betwijfel of dat ooit gaat gebeuren. De VIB170 basreflex constructie heb ik naast deze AL170 TL gezet om te vergelijken en in die BR klinkt de AL170 echt ingesloten en komt het geluid niet zo mooi los als in een TL. Ik kon me bijvoorbeeld dan ook vinden in de verslaglegging van de Optimo van Tony Gee, met de 18cm SS in een TL weg.
Helaas heb ik niet alles naar tevredenheid hier thuis goed kunnen krijgen. Er zit veel potentie in deze luidsprekers en je hebt niet snel het gevoel dat de grens bereikt is. Maar omdat ik voorang geef aan een relaxte sound heb ik alle Dictum achtige varianten van het filter gelaten voor wat het was en het oorspronkelijke filter gemonteerd. En terug was de rust en het relaxte karakter.
Deze luidsprekers klinken erg ontspannen en groots, de detaillering van is erg goed zonder analytisch te worden. Het is daarmee een 'smaak' luidspreker die muziek met een heerlijke sound weergeeft, een soort glans zonder vermoeiend te zijn. (misschien niet helemaal zo schoon als bijvoorbeeld een ontwerp accuton drivers). Ze spelen rustig, nooit scherp of schel. De TL constructie maakt het laag moeiteloos diepgaand. Het was weer 'thuis komen' toen ik deze luidspreker hoorde (die uit 2002) en uiteindelijk de zwarte met dat filter. Helaas beschik ik niet over de mogelijkheden zo te meten en TL's te optimaliseren zoals Hobby HiFi dat doet, anders zou ik nog wel verder willen gaan met dit ontwerp. Die Dictum zou dan een uitgangspunt kunnen zijn, maar dat moet dan op gehoor blijken beter te zijn.
Edit:
@Rob: het is 1 mm MDF van Quartel modelbouw (heeft ook 2 mm MDF)
@Mark: Martin van Speaker & CO Groningen (later nog in Zuidbroek (geloof ik) speakerworld opgezet maar inmiddels vertrokken)