Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Ontwikkeling AF-DAC 2 [nu met ESS Sabre ES9016]
Wat gaat dat een heerlijk bouwpakket worden, gaat er ook nog iemand een inkoopactie regelen voor alle onderdelen.
Goed bezig Knuisje!
Goed bezig Knuisje!
Ik wil het in kitvorm gaan leveren, dus incl. componenten. Het is namelijk lastig om zelf bepaalde componenten bij Farnell te bestellen vanwege het minimum bestelbedrag. 1 component is alleen op Ebay te verkrijgen (2SK117GR). De meeste componenten betrek ik van Mouser die goedkoper is dan Farnell. Ook haal ik een aantal componenten bij Elpro.
knuisje schreef:Ik wil het in kitvorm gaan leveren, dus incl. componenten. Het is namelijk lastig om zelf bepaalde componenten bij Farnell te bestellen vanwege het minimum bestelbedrag. 1 component is alleen op Ebay te verkrijgen (2SK117GR). De meeste componenten betrek ik van Mouser die goedkoper is dan Farnell. Ook haal ik een aantal componenten bij Elpro.
Nog even en je kunt je eigen 'hobbywinkel' gaan beginnen.
cobaltjeh schreef:knuisje schreef:Ik wil het in kitvorm gaan leveren, dus incl. componenten. Het is namelijk lastig om zelf bepaalde componenten bij Farnell te bestellen vanwege het minimum bestelbedrag. 1 component is alleen op Ebay te verkrijgen (2SK117GR). De meeste componenten betrek ik van Mouser die goedkoper is dan Farnell. Ook haal ik een aantal componenten bij Elpro.![]()
![]()
Nog even en je kunt je eigen 'hobbywinkel' gaan beginnen.
+1!!
Dit wordt de zomerhit van 2012
woohoow !
een velleman kit is er niets tegen ! (daar zijn de moeilijke smd's niet voorgesoldeerd
)
een velleman kit is er niets tegen ! (daar zijn de moeilijke smd's niet voorgesoldeerd
Knuisje houdt dadelijk geen tijd over om naar muziek te luisteren. 
Solderen en muziek luisteren gaat prima samen.
Vandaag de voeding opgebouwd en het lijkt goed te werken.
Vandaag de voeding opgebouwd en het lijkt goed te werken.
Bedankt voor alle complimenten.
Het is nu nog wachten op de ontvangst van het controllerbordje.
Het is nu nog wachten op de ontvangst van het controllerbordje.
Omdat ik toch nog zit te wachten op het controllerbordje ben ik weer verder gegaan met de firmware. Ik heb nu ook het menu voor een groot deel geïmplementeerd. Alles is opgezet om met zowel een remote als een rotary encoder te werken. In het filmpje een impressie van de userinterface.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-gk6Y7sQG-w[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-gk6Y7sQG-w[/youtube]
Dat is al wel wat uitgebreider dan de volume/inputcontrol van de Mini Dsp.

het is niet makkelijk om een hele menu overzichtelijk weer te geven op 2 displayregeltjes.
Je bent er toch aardig in geslaagd !
Zelfs ik zou ermee overweg kunnen
Blijkbaar is het wel nodig even de manual te raadplegen .. OSF filter bv zegt me niks ..
Je bent er toch aardig in geslaagd !
Zelfs ik zou ermee overweg kunnen
Blijkbaar is het wel nodig even de manual te raadplegen .. OSF filter bv zegt me niks ..
Erg interessant topic! Ik wil na m'n UcD nu eindelijk ook een DAC gaan bouwen. De focus ligt nu nog op de TPA BIII, maar wellicht wordt dit een leuk alternatief!
Keep up the good work
Keep up the good work
Mooi uitgewerkt dat menu!, als programmeur ben ik wel benieuwd hoe de structuur van de code in elkaar zit. 
De code is geschreven in C met behulp van AVR Studio 5.
Er wordt gebruik gemaakt van interrupts voor o.a. het inlezen van een verdraaing van de rotary encoder en de IR sensor. De interrupt routines zetten de waardes van de remoteknop en de verdraaiing van de rotary encoder in variabelen. Deze variabelen kan ik overal naar behoefte uitlezen en weer resetten. Het menu maakt gebruik van textconstanten in flash memory om geen kostbaar RAM te gebruiken. Verder is het een kwestie van zo efficient mogelijk uitprogrammeren van het menu. Anders dan in Windows moet je letterlijk alles handmatig doen, dus het vraagt best veel flashgeheugen. Het totale programma neemt nu ongeveer 4K, de door mij gebruikte uC heeft 8K flashruimte dus ik heb nog ruimte zat. Voor het lezen en schrijven in EEPROM van de menu-instellingen maak ik gebruik van standaard routines, evenals het zetten van de betreffende dac-registers via de I2C bus.
Er wordt gebruik gemaakt van interrupts voor o.a. het inlezen van een verdraaing van de rotary encoder en de IR sensor. De interrupt routines zetten de waardes van de remoteknop en de verdraaiing van de rotary encoder in variabelen. Deze variabelen kan ik overal naar behoefte uitlezen en weer resetten. Het menu maakt gebruik van textconstanten in flash memory om geen kostbaar RAM te gebruiken. Verder is het een kwestie van zo efficient mogelijk uitprogrammeren van het menu. Anders dan in Windows moet je letterlijk alles handmatig doen, dus het vraagt best veel flashgeheugen. Het totale programma neemt nu ongeveer 4K, de door mij gebruikte uC heeft 8K flashruimte dus ik heb nog ruimte zat. Voor het lezen en schrijven in EEPROM van de menu-instellingen maak ik gebruik van standaard routines, evenals het zetten van de betreffende dac-registers via de I2C bus.
Ik heb even gekeken op de Atmel site, Atmel studio 6 is zelfs uit.
Het is nog gratis ook.
Het is nog gratis ook.
Klinkt goed, ik gok dat je dan ook een functie (routine) hebt om het scherm te verversen / tonen?
4K is al wel erg veel, ik gok dat de meeste ruimte wordt opgevuld door de verschillende libraries, die nodig zijn voor het lcd, etc.
4K is al wel erg veel, ik gok dat de meeste ruimte wordt opgevuld door de verschillende libraries, die nodig zijn voor het lcd, etc.
Ja ik heb een menu ververs/scroll routine. Ik heb libraries voor lcd aansturing, remote, rotary encoder, EEPROM en I2C bus. De rest is een main routine, dac register routines en het menu.
Ik vind 4K aan programmacode wel meevallen als je alle functionaliteit bij elkaar optelt.
Ik kan zelfs ook een 16K of 32K uC nemen met identieke pinning, maar dat is niet nodig.
Klopt AVR studio 6 is inmiddels ook uit. Het zijn prettig werkende omgevingen met geïntegreerde GNU C compiler en Visual Studio IDE. En allemaal gratis.
Ik vind 4K aan programmacode wel meevallen als je alle functionaliteit bij elkaar optelt.
Ik kan zelfs ook een 16K of 32K uC nemen met identieke pinning, maar dat is niet nodig.
Klopt AVR studio 6 is inmiddels ook uit. Het zijn prettig werkende omgevingen met geïntegreerde GNU C compiler en Visual Studio IDE. En allemaal gratis.
Ik vind 4kb netjes voor de functionaliteit die je erin hebt zitten. Persoonlijk zie ik tegenwoordig niet meer de noodzaak om het aantal kb's tot het absolute minimum te beperken. De standaard microcontrollers hebben meestal al meer dan genoeg geheugen. Zolang je logica/algoritmiek maar goed in elkaar steekt.
Knuisje, op samenkopen een inkoop actie van atmega328p
Dat is wel enkel de DIP versie, en ik denk dat Knuisje de SMD versie gebruikt 
Ik gebruik inderdaad de DIP-versie zodat deze makkelijk kan worden verwisseld. Is inderdaad niet duur maar ik gebruik de atmega88, de 8Kb versie. En die kost ook maar 2,45 ex. btw.