3D tekenen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
kwaeker

3D tekenen

Bericht door kwaeker »

Welk programma gebruiken jullie voor die mooie 3D tekeningen..?
hsmeets

Re: 3D tekenen

Bericht door hsmeets »

Sketchup - gratis
Solidworks - €€€€
Blender ( - gratis)
architect

Bericht door architect »

Archicad mooi voor gebouwen, maar kun je ook speakers mee tekenen
Sketchup wel heel handig, maar niet echt nauwkeurig, een cirkel bestaat uit 8 rechte lijnen
autocad kan ook 3D maar dat is niet eenvoudig
Arno

Bericht door Arno »

architect schreef:
een cirkel bestaat uit 8 rechte lijnen
Is niet waar. Standaard zijn het 24 segmenten, maar dat kun je zo veranderen naar een stuk of 100 ofzo. :wink:
kwaeker

Bericht door kwaeker »

Bedankt voor de snelle reacties ik ga even op het net speuren naar de genoemde programma's
architect

Bericht door architect »

8 lijnen of 100, het is geen cirkel en dat wilde ik maar zeggen
John P

Bericht door John P »

Autocad heeft nu een gratis 3d programma: 123D, het is een soort Inventor Lite.
Ze proberen hiermee de 3d-printing markt te bereiken, het is dus de vraag of het gratis blijft. Je hebt wel een redelijk moderne computer nodig want het is nogal groot. Het is meer een precisie werktuigbouwkundig programma met beperkte rendermogelijkheden, daarin is sketchup beter.
k.p.

Bericht door k.p. »

Voor mooi zou je ook maya of cinema4D kunnen gebruiken, hoewel je met SW ook wel redelijke renders kunt maken. Voor maattekenwerk gebruik ik het laatst genoemde.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Als je echt mooie circels wilt in sketchup moet je het aantal hoeken op 360 zetten.
Er is overigens wel een downside, dat is namelijk dat je pc het redelijk zwaar te verduren krijgt als je flink wat rondingen hebt enzo.

Gr,

Harm.

bijgevoegd s ketchup ploatie
Bijlagen
torenpad.jpg
Tymen

Bericht door Tymen »

Als je mooi design wilt maken, zou ik Autodesk Alias eens bekijken.
Als je ook mechanische dingen wilt tekenen, zie hieronder wat ik gebruikt heb in de jaren.

Zelf ben ik begonnen met Solid Edge; een prima programma voor product ontwerp, kan er kort over zijn.

Daarna overgegaan op Catia; het beste van het beste maar moeilijk onder de knie te krijgen. Hier kan je niet alleen een luidspreker in tekenen maar ook de fabriek waarin hij gebouwd wordt. Daarna kan je simuleren of de mensen die er zijn wel comfortabel en efficiënt werken. Beetje overkill.

Later nog even Sketchup geprobeerd; Dat was voor mij te beperkt als je niet alleen mooie plaatjes wilt hebben maar ook bouwtekeningen wilt maken. Maar het heeft wel potentie gezien de drijvende kracht van Google erachter zit.

Nu werk ik met SolidWorks; hier ben ik erg tevreden mee. Makkelijke interface, mooie graphics en kan veel soorten bestanden aan. Verder veel tutorials op het net, ook in het Nederlands. Prettig om een ontwerp in te tekenen, net als Solid Edge.

Maar, de software is net zo goed als degene die het gebruikt. Ik heb hele mooie dingen gezien in Sketchup en matige dingen in SolidWorks.
Bovendien, dit is slechts mijn gebruikerservaring, heel subjectief en er zijn vast nog meer producten op de markt die ik allemaal niet heb gebruikt, Autodesk Inventor is er een van.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, er zijn meerdere goede maar het is zoals Tymen al aangeeft: Het is wie er mee omgaat wat er uit komt. Op mijn werk gebruiken we Autocad i.c.m. Inventor. Inventor is ook erg goed in het simuleren van werktuigbouwkundige/mechanische mechanieken.

Niet genoemd is Caddie. Heb ik zelf in een grijs verleden mee gewerkt.

Hiermee zit je ook allemaal in de pro hoek met navenant prijskaartje. Dus wat wil je ermee? Voor de hobby is denk ik Sketchup toch het meest aangewezen.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Ik gebruik CoCreate.
Binnenkort eens bekijken of ik daarvan de FEM warmte simulatie aan de praat kan krijgen :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”