Subwoofer Peerless XXLS12
Moderator: Beheerdersteam
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Subwoofer Peerless XXLS12
Na heel wat wikken en wegen ga ik uiteindelijk toch voor een XXLS12.
Alleen welke versie?
Ik denk aan de versie met passieve radiator of de basreflexkast.
De basreflexkast is wat goedkoper maar gaat iets minder diep.
Het passieve radiator ontwerp is lekker compact en gaat lekker diep.
Mijn voorkeur gaat uit naar die met een passieve radiator, alleen hoe bereken je zo'n kast? In WinISD heb ik hem ingevoerd maar kan je het volume zomaar naar 60 liter vergroten?
Wat is ideale inhoud met dit systeem?
Het doel is om een soort van watt puppy te creëren met in het laag/midden/hoog de 18S 6ND430 en in het hoog de Wavecor TW030WA01
Uiteindelijk uit te breiden naar een 5.1 of 7.1 surround set.
Iemand suggesties?
Amanda
Alleen welke versie?
Ik denk aan de versie met passieve radiator of de basreflexkast.
De basreflexkast is wat goedkoper maar gaat iets minder diep.
Het passieve radiator ontwerp is lekker compact en gaat lekker diep.
Mijn voorkeur gaat uit naar die met een passieve radiator, alleen hoe bereken je zo'n kast? In WinISD heb ik hem ingevoerd maar kan je het volume zomaar naar 60 liter vergroten?
Wat is ideale inhoud met dit systeem?
Het doel is om een soort van watt puppy te creëren met in het laag/midden/hoog de 18S 6ND430 en in het hoog de Wavecor TW030WA01
Uiteindelijk uit te breiden naar een 5.1 of 7.1 surround set.
Iemand suggesties?
Amanda
Even googlen of kijken op de tymphanysite. Dan moet je wel een ontwerp kunnen vinden.
De 18sound gaat niet zo laag. Al zou hij lager gaan, dan heb je waarsch. in verhouding tot het laag weinig headroom. Daarom denk ik dat andere configuraties mogelijk meer 'kwaliteit' opleveren. Wat zijn precies de omstandigheden, wensen, eisen en beperkingen?
Gaat het Morel-project niet meer door?
De 18sound gaat niet zo laag. Al zou hij lager gaan, dan heb je waarsch. in verhouding tot het laag weinig headroom. Daarom denk ik dat andere configuraties mogelijk meer 'kwaliteit' opleveren. Wat zijn precies de omstandigheden, wensen, eisen en beperkingen?
Gaat het Morel-project niet meer door?
- amanda
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Contacteer:
Bij Thymphany heb ik wel wat ontwerpen gezien ja, is dat het enige wat werkt qua afstemming met deze XXLS woofers?
Ik weet niet precies met welke filosofie de kasten zijn berekend?
In een br kast heb ik wel vertrouwen dat dit goed klinkt. Hoe een kast met passieve radiator klinkt weet ik niet, is dit vergelijkbaar met een br kast?
De wensen zijn een lekkere diepgang van de sub maar nog wel strakke bassen. Het hoeft allemaal niet super hard te gaan. Het wordt wel een stereo sub, een beetje dynamiek mag wel!
De 18 sound loopt tot ongeveer 60Hz door in een kast van 12 liter, de uitslag bij 100db is dan rond de 2 a 3mm
Het morel project gaat niet meer door nee........
Ik weet niet precies met welke filosofie de kasten zijn berekend?
In een br kast heb ik wel vertrouwen dat dit goed klinkt. Hoe een kast met passieve radiator klinkt weet ik niet, is dit vergelijkbaar met een br kast?
De wensen zijn een lekkere diepgang van de sub maar nog wel strakke bassen. Het hoeft allemaal niet super hard te gaan. Het wordt wel een stereo sub, een beetje dynamiek mag wel!
De 18 sound loopt tot ongeveer 60Hz door in een kast van 12 liter, de uitslag bij 100db is dan rond de 2 a 3mm
Het morel project gaat niet meer door nee........
- jantje-secuur
Nu begrijp ik het even niet meer: Je wilt een Wilson Watt Puppy namaken, en daarmee een 2.1/5.1 opstelling realiseren. Moet ik dit nu zien dat de 18sound in de onderste kast zit of dat de 18sound met de tweeter in de bovenkant zit en de XXLS-woofers in de onderkasten? hoewel je dan dus een 2.2 installatie krijgt. Of wordt het een drieweg met nog een losse subwoofer erbij?
Waarom laat je Morel volledig los? Je kunt het mindere laten liggen maar nog altijd de vruchten plukken van de goede dingen: de tweeters! Een Morel ST728 is ook lekker klein maar heeft qua afstraling behoorlijk mooie papieren liggen. Dat komt zeker ten goede in een Puppy kast, waar de bovenkant taps toeloopt.
Waarom laat je Morel volledig los? Je kunt het mindere laten liggen maar nog altijd de vruchten plukken van de goede dingen: de tweeters! Een Morel ST728 is ook lekker klein maar heeft qua afstraling behoorlijk mooie papieren liggen. Dat komt zeker ten goede in een Puppy kast, waar de bovenkant taps toeloopt.
- amanda
- Contacteer:
tja lekker duidelijk ben ik hahaha
Het is idd de bedoeling om in het bovenste deel de 18 sound en tweeter te zetten, daaronder de subwoofer. Dus wordt eigenlijk dan een 2.0 systeem met actief laag.....
De reden dat ik van de morel tweeter afzie is het rendement, deze is lager dan die van de 18 sound, heb altijd begrepen dat de tweeter hetzelfde of een hoger rendement moet hebben dan het laag.
Amanda
Het is idd de bedoeling om in het bovenste deel de 18 sound en tweeter te zetten, daaronder de subwoofer. Dus wordt eigenlijk dan een 2.0 systeem met actief laag.....
De reden dat ik van de morel tweeter afzie is het rendement, deze is lager dan die van de 18 sound, heb altijd begrepen dat de tweeter hetzelfde of een hoger rendement moet hebben dan het laag.
Amanda
Dus je wil 5 surrounds maken met 18sound en de tweeter en alleen onder je frontmonitors de subs zetten?
Als je de 18sound gesloten maakt met een qtc 0.7 afstemming hou je de meeste body over in het laag. Dan haal je 80 Hz -3d, waar je mooi de sub op kan aansluiten.
Is het niet ook een idee om 5 gelijke monitors te maken en dan werken met bijvoorbeeld 3 kleine actieve 10"subs? of 12..
Als je de 18sound gesloten maakt met een qtc 0.7 afstemming hou je de meeste body over in het laag. Dan haal je 80 Hz -3d, waar je mooi de sub op kan aansluiten.
Is het niet ook een idee om 5 gelijke monitors te maken en dan werken met bijvoorbeeld 3 kleine actieve 10"subs? of 12..
- just-sounds
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Er heeft in de K+T een leuke kloon van de puppy gestaan.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... ppy_en.htm
Puppy or watt hebben ze hem/haar gedoopt
Misschien vind je daarmee wat meer.
Daarnaast Als je het e.e.a. actief gaat aansturen is de rendement kwestie niet zo belangrijk meer. Daar heb je alleen nog mee te maken als je hoog naar mid wel passief crosst.
Geen excuus dus om een andere tweeter te gebruiken
Al kan dat natuurlijk evengoed wel.
http://www.lautsprechershop.de/hifi/ind ... ppy_en.htm
Puppy or watt hebben ze hem/haar gedoopt
Misschien vind je daarmee wat meer.
Daarnaast Als je het e.e.a. actief gaat aansturen is de rendement kwestie niet zo belangrijk meer. Daar heb je alleen nog mee te maken als je hoog naar mid wel passief crosst.
Geen excuus dus om een andere tweeter te gebruiken
Al kan dat natuurlijk evengoed wel.