230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

Heeft iemand al eens een versterker gebouwd, zonder power trafo,
Door simpel de 230V uit de muur rechtstreeks te rectificeren?
Zou ongeveer 320V DC moeten geven.

Je hebt dan alleen een (goedkopere) gloeispannings trafo nodig, voor de 6,3V

Vraag me af of iemand dat ooit gedaan heeft...
Ik vind het altijd zo'n onzin om een power trafo aan te schaffen, als je 230V ac uit de muur krijgt...
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door BertDB »

oeh !
dat zou ik geen onzin noemen..
galvanisch gescheiden, zegt het je iets ?
Er is een reden dat nog niemand dat gedaan heeft 8-[
Levensgevaarlijk om zonder trafo te werken vind ik bij buizenschakelingen (tis niet dat er slechts een gering stroompje loopt hé ..)
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

BertDB schreef:
oeh !
dat zou ik geen onzin noemen..
galvanisch gescheiden, zegt het je iets ?
Er is een reden dat nog niemand dat gedaan heeft 8-[
Levensgevaarlijk om zonder trafo te werken vind ik bij buizenschakelingen (tis niet dat er slechts een gering stroompje loopt hé ..)
Ja galvanisch gescheiden ken ik van gebalanceerde xlr lijnen, trafo di.... Maar wat is daar dan het voordeel van in een amp?

Maar wat zijn die risico's dan? Een buizen amp zit al vol risico's toch?
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

ok, galvanische scheiding, zorgt voor scheiding van de stromen...
Maar het nut daarvan in een amp... ik zie het nog steeds niet
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door TubeHead »

:shock: Dat is vragen om problemen !

Beetje het zelfde idee dat je een spijker in een stopcontact steekt met je blote handen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door nl3prc »

Als je 230 Veff direct met rectifier gaat gebruiken moet je wel rekening houden dat je dus altijd spanning op je chassis heb staan tenopzichte van geaarde apparaten.

het Voltage valt opzich nog wel mee dat is 230 maal wortel 2 dus 230 X 1,414 =325 Volt wel onbelast dus dit zal iets inzakken door de R van de diodes dus zal je na belasting en afvlakken door een mogelijke inductie iets van 310 V overhouden.

Maar om het dan weer moeilijk te maken moet je alle in en uitgangen gaan scheiden van het chassis dat is toch echt meer werk dan dat je meteen in je voeding een trafo zet want ik betwijfel of je zonder trafo ook goedkoper uit bent.

In TV toestellen werdt het in het verleden wel gedaan maar voor een speaker uitgang hadden ze dan weer een trafo om de boel te scheiden je had toen niet veel in en uitgangen op zo'n ding
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

Ik ga er toch geen spanning op het chassis zetten. Alleen aarde.
Ah ja nou valt het kwartje.
De aarde is de nul... En dat is de min... Van de plus.

Vandaar...
Hmmm maar door die galvanische scheiding sta je dus niet onder stroom als je geaard bent en het chassis vast pakt. Ja. Ik zie het. De secundair zit vast aan de aarde, en die zit aan het chassis en dat zou je dan volledig moeten scheiden.

Thanks! Scheelt weer een flinke op donder.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door nl3prc »

Kijk ik heb nog even een sim voor je gemaakt hier kan je zien wat er nu daadwerkelijk gebeurt
Er staat hier altijd 115 Volt op de min ongeacht hoe je de stekker in het contact steekt.
Bijlagen
Netspanning-a.JPG
Netspanning-b.JPG
netspanning.zip
(822 Bytes) 44 keer gedownload
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

Yep duidelijk.
Het is dus mogelijk, maar dan moet je alles los van het chassis houden.
Lijkt me eerlijk gezegd altijd nog goedkoper dan een trafo.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door nl3prc »

Hoe wou je dat dan doen met de ingang dan heb je daar toch weer een trafo voor nodig
Een beetje goede trafo met een vlakke frquentie responce daarvoor is duur en zal toch wel een paar kV aan moeten kunnen.
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

Owja... Die nul moet je natuurlijk ook scheiden... Jeetje
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door nl3prc »

Nog even een andere optie die je mischien nog niet hebt uitgedacht.
Je zou voor de ingang wel een optocoupler kunnen gebruiken :wink:

je moet dan alleen wel zeker zijn van je zaak dat je nergens delen van je amp kunt aanraken dit betekend ook dat je potmeters moet zoeken met een plastic as
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

nl3prc schreef:
Nog even een andere optie die je mischien nog niet hebt uitgedacht.
Je zou voor de ingang wel een optocoupler kunnen gebruiken :wink:

je moet dan alleen wel zeker zijn van je zaak dat je nergens delen van je amp kunt aanraken dit betekend ook dat je potmeters moet zoeken met een plastic as
ik weet het niet zeker,maar ik dacht dat alle potmeters geisoleerd zijn. anders zou de middelste lug altijd verbonden zijn met het chassis/aarde)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door ray5150 »

evostars schreef:
Heeft iemand al eens een versterker gebouwd, zonder power trafo,
Door simpel de 230V uit de muur rechtstreeks te rectificeren?
Zou ongeveer 320V DC moeten geven.
Als je graag dood wilt, zijn er eenvoudigere en goedkopere manieren om dat te doen.
Spring van het dak af, of steek de snelweg over, of eet een doos medicijnen op.
Resultaat is hetzelfde...
evostars schreef:
Je hebt dan alleen een (goedkopere) gloeispannings trafo nodig, voor de 6,3V
Nee, nee, go for the realthing. breng de netspanning naar beneden met een (paar) spanningdelers tot een Volt of 5 AC, dan gelijkrichten en stabilseren tot 6.3 VDC...
evostars schreef:
Vraag me af of iemand dat ooit gedaan heeft...
Ik vind het altijd zo'n onzin om een power trafo aan te schaffen, als je 230V ac uit de muur krijgt...
Ik zou zeggen, douw je vingers eens in het stopkontakt, als het afdek kapje er niet op zit, en op blote voeten....ben benieuwd of je dat nog kunt navertellen...

Ga eerst dit maar eens lezen :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektrocutie
http://nos.nl/zoeken/?s=elektrocutie
http://www.elektor.nl/service/zelfbouw- ... 5243.lynkx

Daarom worden er (soms kostbare) transformatoren gebruikt...omdat het van levensbelang is...
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door hrscharft »

@Ray,

Dit is niet bedoeld om je tegen te spreken hoor ik geef je gelijk voor wat betreft de 'vraag' van de TS maar hoe zit dat dan met de volgende quote uit het wiki artikel waar je naar linkte?
Een radiotoestel met buizen werkt meestal op 250 V, maar de voedingstransformator zorgt voor galvanische scheiding van de aarde. Een zogenaamd U-toestel (waarbij het typenummer van de buizen met een U begint) heeft meestal geen voedingstransformator en dan is extra voorzichtigheid geboden.
Dus nogmaals meer uit nieuwsgierigheid waarom het bij de zogenaamde 'U-toestellen' wel zonder trafo gedaan wordt?

Met vriendelijke groet,

Harm.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door BertDB »

De U devices ken ik niet, maar een bekend ontwerp zonder power transformer is de All American 5, beter gekend onder de AA5.
Gelijkrichting direct van het net, en alle gloei in serie en aan de 120V.
één van de 2 netaansluitingen wordt aan het chassis gehangen;
Hangt er een neuter aan het chassis, geen probleem dan. Hangt de lijn echter aan het chassis ....

wat info: http://www.syscompdesign.com/AppNotes/aa5-radio.pdf
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door ray5150 »

hrscharft schreef:
@Ray,

Dit is niet bedoeld om je tegen te spreken hoor ik geef je gelijk voor wat betreft de 'vraag' van de TS maar hoe zit dat dan met de volgende quote uit het wiki artikel waar je naar linkte?
Een radiotoestel met buizen werkt meestal op 250 V, maar de voedingstransformator zorgt voor galvanische scheiding van de aarde. Een zogenaamd U-toestel (waarbij het typenummer van de buizen met een U begint) heeft meestal geen voedingstransformator en dan is extra voorzichtigheid geboden.
Dus nogmaals meer uit nieuwsgierigheid waarom het bij de zogenaamde 'U-toestellen' wel zonder trafo gedaan wordt?
Werd, Harm, werd.
Dat stukje verwijst naar een techniek die sinds de jaren '60 niet meer gebruikt word. (taalkundig klopt dat Wiki-stukje niet, want zo lijkt het net actueel, terwijl het hopeloos verouderd is.)
Naar ik aanneem vanwege de veiligheid. dat soort toestellen zouden nu niet eens meer gemaakt of verkocht mogen worden.
Bij sites die handelen over restauraties van die radios, staat het bol van de waarschuwingen.


Over U-buizen kan ik niks zinnigs zeggen, dat is meer het terrein van Ah!buis.
Die heeft volgens mij vroeger aan de lopende band aan van die dingen gesleuteld.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door nl3prc »

evostars schreef:
ik weet het niet zeker,maar ik dacht dat alle potmeters geisoleerd zijn. anders zou de middelste lug altijd verbonden zijn met het chassis/aarde)
Neen dat is dus niet zo ik heb hier een paar van piher en de behuizing van de pot meet door naar de stift en omdat je die behuizing meestal aan de min van je amp ligt (ik hoef denk ik niet verder te gaan met uitleggen)
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door ray5150 »

nl3prc schreef:
evostars schreef:
ik weet het niet zeker,maar ik dacht dat alle potmeters geisoleerd zijn. anders zou de middelste lug altijd verbonden zijn met het chassis/aarde)
Neen dat is dus niet zo ik heb hier een paar van piher en de behuizing van de pot meet door naar de stift en omdat je die behuizing meestal aan de min van je amp ligt (ik hoef denk ik niet verder te gaan met uitleggen)
En dan zo'n knop erop zetten. (van gedraaid aluminium.)
knob03-01-200.jpg
knob03-01-200.jpg (34.76 KiB) 475 keer bekeken
Dan heb je pas ballen ! :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

ray5150 schreef:
nl3prc schreef:
evostars schreef:
ik weet het niet zeker,maar ik dacht dat alle potmeters geisoleerd zijn. anders zou de middelste lug altijd verbonden zijn met het chassis/aarde)
Neen dat is dus niet zo ik heb hier een paar van piher en de behuizing van de pot meet door naar de stift en omdat je die behuizing meestal aan de min van je amp ligt (ik hoef denk ik niet verder te gaan met uitleggen)
En dan zo'n knop erop zetten. (van gedraaid aluminium.)
knob03-01-200.jpg
Dan heb je pas ballen ! :mrgreen: :rofl:
Ja gefrituurde ballen! :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door ray5150 »

Maar begrijp je nu ook dat het levensgevaarlijke ideeën zijn ?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Ah!buis »

Praktisch alle tv-toestellen met buizen werden zonder trafo uit het net gevoed.De gloeidraden in serie ook met een NTC-weerstand op het net,de P-serie buizen allemaal 0,3A gloeistroom.Zoals de E-serie allemaal 6,3V gloeispanning.
Goedkope radios werden ook zo gemaakt.Omdat er veel minder buizen in zitten,soms maar 4,kom je met 0,3A lang niet aan de (toen)220V.Daar werden dan 0,1A gloei voor gemaakt,de U-serie.Kleine bakelieten bakjes met twee stuks UCH21 een UBL21 en,hoewel er ook een 21 uitvoering van is,meestal een UY1.
Denk dat het nog best te doen is,bromt wel iets meer,maar dan in een gesloten kast met de LS erin.Een ingangstrafo is wel een mogelijkheid.Waarom geen voorversterker met de noodzakelijke regelingen en aansluitingen en dan overzenden naar de versterker,met IR of FM.Uitgangstrafo is te vermijden met seriebalans en een hoogohmige LS.
Anne
Gebruikersavatar
evostars
Berichten: 152
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 21:23

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door evostars »

ray5150 schreef:
Maar begrijp je nu ook dat het levensgevaarlijke ideeën zijn ?
Als je mijn eerdere replies leest lijkt dat me toch duidelijk.

Ideeën zijn niet gevaarlijk, de uitvoering daarvan wel.
Daarom poste ik dit idee ook eerst.
Waardoor ik nu weer een stuk wijzer ben
:goeie:
Gebruikersavatar
Kaplaars
Berichten: 55
Lid geworden op: za 30 apr 2011, 0:34

Re: 230V uit de muur zonder trafo als B+ ?

Bericht door Kaplaars »

Bij U-toestellen lag inderdaad de fase (of 0, afhankelijk van hoe je de stekker in het stopcontact stak) aan het chassis. We praten over techniek anno 1950 - 1960. Leevenschgevaarlyk indeed. Het was destijds dé manier om toestellen goedkoop en klein te produceren. Gloei van alle buisjes stond in serie met een dikke voorschakelweerstand ertussen. Nu zou zoiets natuurlijk nooit meer mogen. Wanneer ik zelf zo'n beestje repareer werk ik dan ook ALTIJD met een scheidingstrafo, gewoon een dikke 230 in 230 uit trafo dat de boel galvanisch van het net scheidt.

In sommige HF-versterkerontwerpen met oude PL-buizen (oorspronkelijk bestemd voor de tv) wordt de gloei ook rechtstreeks uit het net gehaald á la: Afbeelding Met een C in serie kan zo de AC-spanning wat worden gevarieerd. Bron: PA0FRI, Frineair. Ik zou het je niet aanraden, maar mogelijk is het zeker.
Plaats reactie