Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Beste mede zelfbouwers,

Heb laats een Harman Kardon HK1200 versterker gekregen. Echter ging hij niet eens aan dus meteen de kap eraf en meten aan die handel.

Het probleem zit 'm al aan het begin, en dat is de voedingstrafo. Geen uitgangsspanning.
Dus Harman Kardon gemaild voor info. Werd er verteld tijdens het versturen van het mailtje dat je binnen een paar uur een reactie kan verwachten omdat ze uitstekende service verlenen enzo. Nà, niet dus! Na 3 weken nog niks, dus dan maar weer naar de plek waar mensen wel kennis hebben. Haha

Mijn vraag is dus... Wat is de uitgangsspanning van deze trafo???
Dan kan ik gewoon een vervangende trafo unit er in zetten en kijken wat er gebeurt.

Heb trouwens wel een heel electrisch schema gevonden in een .pdf http://www.acousticpsychos.com/Files/Ha ... int-sm.pdf

Het enige nare is dat echt werkelijk waar alleen het trafo gedeelte onduidelijk is. Ik heb wel leren terug rekenen van vermogens en welke waardes trafo je dan nodig hebt, maar dat was alleen van een gestabiliseerde voeding. Ik weet 't niet van een heel schema met wisselende gevraagde vermogens.

Dus daarom maar even hier gepost.

Alvast bedankt voor de reacties
Gegroet,
Luuk
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Barry2001 »

Heb je aan de primaire kant van de trafo gemeten Luuk, staat daar wel netjes 220V? Zodat je zeker weet dat het daadwerkelijk de trafo is.
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Jep, zekerweten goed gemeten
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door nl3prc »

:foto:

En zou het niet toevallig een zekering kunnen zijn meneer Philips had in het verleden nog wel eens de neiging om een zekering bij de trafo in te bouwen.
Zou zomaar kunnen dat andere fabrieken dat ook hebben gedaan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door ray5150 »

Luukvdk schreef:
Mijn vraag is dus... Wat is de uitgangsspanning van deze trafo???
Dan kan ik gewoon een vervangende trafo unit er in zetten en kijken wat er gebeurt.
Isse simpel... :mrgreen: de maximale werkspanning van de afvlak-elko's is 43 VDC. althans, volgens het schema.
Een beetje rekenen leert dus dat de uitgangsspanning nooit meer kan zijn dan 2 x 30 VAC.
Laten we 2 x 25 VAC aanhouden om aan de veilige kant te blijven.

Het opgenomen vermogen is volgens de sm maximaal 110 Watt. Dus de trafo zal niet zwaarder zijn dan die waarde. naar ik aanneem.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Ah!buis »

Is die trafo idd wel stuk ? Als zo'n ding sneuvelt ziet ie er verbrand uit en stinkt nogal 8-[ .
Moet ook een oorzaak zijn,vervangen en weer verfikken :cry:
Dgz,in het schema vinden we bij Q429 (PNP eindtor) de leesbare tekst -32,8V :o
Waaruit op te maken valt 2x24V trafo en,gezien het verbruik, 2,5A (ook 2x).
Had Ray dat mooi raak geschoten :D
Anne
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Bedankt voor de reacties!!!
Ben alweer een stuk wijzer.

Hij stinkt niet maar heb voor de trafo alles doorgemeten zoals schakelaars en zekeringen. Alles is goed en er komt gewoon 220 op de trafo te staan dus het gaat er wel in. Maar er komt niks uit, dus dan lijkt het mij dat de trafo stuk is.
Heb even zo'n 'verbruik meter die je in het stopcontact doet en dan je apparaat daarin' ertussen gezet, en die meet ook geen enkel verbruik. Zelfs niet bij het aanzetten van de versterker.
Ik heb niet de mogelijkheid om C's te meten, maar tot op de print verbindt alles gewoon goed door. Alle solderingen ook al eens aangetipt zodat het gegarandeerd goed verbonden is.
Dus effe een nieuw trafootje ergens vandaan toveren en kijken wat 't doet.

Over de oorzaak, De versterker komt van een kerk groep die in de kantine van m'n school zat en die hebben wel vaker versterkers gemold door gewoon luidspreker kabels + & - tegen elkaar en dan aan en vol spelen enzo. Ik heb zelde zulke onkundige mensen gezien. Waren ook geen nette lui qua troep overigens.
Maar zij hebben wel meer lompe dingen geprobeerd met versterking en audio apparatuur wat niet voor PA doeleinden geschikt is.
Dus denk dat 'ie overbelast is geweest of iets.

Zou effe niet weten waarvan ik plaatjes moet schieten trouwens. Haha.
De trafo ziet er van buiten niet uitgebrand uit namelijk.

Gegroet,
Luuk
Laatst gewijzigd door Luukvdk op zo 29 jul 2012, 1:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Nijn »

Ik zou nog even de weerstand van de primaire (en secundaire) wikkeling van de trafo meten, misschien zit er een thermische zekering in die stuk is o.i.d.

Groetjes,
Martin
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Die liggen allemaal iets boven de 1 ohm (zo even uit snel m'n hoofd)
Maar zal dat morgen nog eens meten. Het meet wel allemaal door, maar dat kan natuurlijk ook één gesmolten stuk koper zijn. Haha
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Ondertussen al weer effe gemeten, en nu voor de zekerheid...

Er staat wel 220 op de trafo, maar de primaire spoel meet niet door. Dus hier het probleem.

Ik heb hier wel een Variac staan. Die kan ik misschien wel als vervangende voeding gebruiken voor het testen nu.
Als ik die niet over de 25V draai zou er niks mis kunnen gaan zou je zeggen.
Gebruikersavatar
Nijn
Berichten: 278
Lid geworden op: za 23 okt 2004, 22:31

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Nijn »

Luukvdk schreef:
Er staat wel 220 op de trafo, maar de primaire spoel meet niet door. Dus hier het probleem.
Ik weet niet hoe je trafo eruit ziet, maar soms kun je een thermische zekering zien zitten onder een paar wikkelingen of isolatiemateriaal. Misschien kun je erbij.
Luukvdk schreef:
Ik heb hier wel een Variac staan. Die kan ik misschien wel als vervangende voeding gebruiken voor het testen nu. Als ik die niet over de 25V draai zou er niks mis kunnen gaan zou je zeggen.
Meeste variac's zijn niet galvanisch gescheiden van het lichtnet.. dus daar kan nog best wat misgaan.. Als je een transformator met een hogere uitgangsspanning hebt liggen kun je natuurlijk je variac daar wel voorzetten om zo de uitgangsspanning te kunnen regelen.
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Ik heb een trafo met 33V sec. 2 keer.
En heb ook 2 keer die spanning nodig gezien er 2 keer een fase en 1 massa naar de print gaat.
Echter heb ik maar 1 Variac. Kan ik die 2 fases dan gewoon samen op dezelfde secundaire spoel laten spelen?
De trafo die ik heb liggen is wel effe bijna 2 keer zo groot dus lijkt me dat hij het vermogen wat ik tijdens het testen vraag wel aan kan. Of denk ik nu fout?

Straks effe kijken voor die thermische zekering.

Fotootje van de HK trafo voor de duidelijkheid zit erbij
Bijlagen
HK1200 trafo.jpg
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Plaatje van de meet opstelling om aan 25V te komen.
Bijlagen
Meet opstelling Volt.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Ah!buis »

Het printje op de trafo "primair" heeft een soldeerpunt met niks eraan,van deze kant gezien :(
Zou kunnen dat dat de "0" is na een zekering,als die er in zit :-s .Weerstand meten niet naar "0" maar dat eenzame? punt.
Of een plaatje langs onder :oops: .

Variac aan de 230V kant en instellen tot er 2x24V uit de trafo komt.
Anne
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Van 230V naar 'eenzaam' is 14,3 ohm
Van 240V naar 'eenzaam' is 14,9 ohm

Ik zal effe een draadje tussen de 0 en het eenzame punt spannen en kijken of er dan wel spanning op de secundaire kant komt.

De weerstand van de Variac is nu 28,3 ohm als ik op 25V uit kom. Als ik nu een grote weerstand ertussen soldeer van ongeveer die waarde, zal hij dan het vermogen aan kunnen? weet niet hoeveel watt hij aan kan namelijk.
Plaatje van de weerstand erbij.

Fotootjes helpen wel inderdaad. :D
En echt heel relax dat er zo snel hele bruikbare reacties komen :goeie:
Bijlagen
27ohm weerstand.jpg
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

JAAAAAA!!!!!!!

Check die foto!!!!!
Thanks

En inderdaad bijna 25V zoals er al voorspeld werd. Goed werk!! Ik blij :D

Nu alleen geen thermische beveiliging meer. Maar wel gewoon de zekering die de boel enigszins beschermd.
Nu effe kijken of er nog dingen zijn die niet kloppen verder in de versterker. Hopen dat 't allemaal goed zit.
Bijlagen
Feest!!!!.jpg
Laatst gewijzigd door Luukvdk op zo 29 jul 2012, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Ah!buis »

Een variac is geen weerstand :shock: .'tIs een trafo met verplaatsbare aftakking.Een trafo die voor 33V is gemaakt,ALS ER 230V INKOMT,levert ook wel 25V maar dan moet er (230/33)x25V =174V aangeboden (door de variac)
Anne

Zie net dat het zo al werkt :D ,vergeet niet er nu een zekering bij te zetten.Iets van 1A traag.
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Moet er een zekering extra in?
Er zit nu een 'snelle' 1,25A zekering in.
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Ik heb de Variac als Potmeter gebruikt na dat de Trafo 33V geleverd had. Dan is 't een smoor spoel geloof ik.
Maar ik snap nu wel hoe ik als nog de 2 fases kon hebben door de Variac tussen de 220en de trafo te zetten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Ah!buis »

Even 't schema bekeken.Er is een zekering getekend 2,5A =wat veel.Met 1,25A snel ,als ie het houdt,zit 't wel goed.
Bedenkelijker is dat die niet gesprongen is en die in de trafo wel.Wil zeggen dat de trafo flink heet gelopen is zonder echte overbelasting.Zou kunnen dat de trafo niet deugt,dan loopt ie weer heet :( .In de gaten houden voor een uurtje of zo.
Kan ook dat de beveiliging het heeft opgegeven,is een soldeerpuntje waar een veer aan trekt,dan is er niks aan de hand :D .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door nl3prc »

Het kan natuurlijk ook zomaar zo zijn dat de eindversterker is verlopen en te veel amperé trekt zodat deze zekering is gesprongen.
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Ik ga 'm gewoon effe gebruiken en kijken wat er gebeurd.
Bedankt voor alle zeer nuttige info. Ben weer een stapje wijzer geworden.
Als dat de hele vakantie zo door gaat ben ik al een wijze 'oude' man over een week of 4, in m'n pas 21e levensjaar. :rofl:
Gebruikersavatar
Luukvdk
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 20:24
Locatie: Wassenaar

Re: Harman Kardon HK1200 voedingstrafo

Bericht door Luukvdk »

Na, ben nu zo'n 2 1/2 uur aan 't spelen. Eerst over de helft van de volume knop en daarna rustig volume zodat je net niet lekker kan praten :D
Op hoger volume worden de koelribben zoals gewoonlijk goed warm maar zeker niet heet. De trafo begon na een tijdje ook wel warm te worden en dat is gebleven. Ook op lagere volumes. Niks bijzonders lijkt mij. Overal kon je je hand te alle tijden op houden voor langere tijd dus denk dat 't op z'n hoogst iets van 40 á 45 graden geweest is.

Speel nu trouwens op m'n grote speakers in aanbouw, en dat klinkt aardig gecontroleerd. Hangt een PHL 4530 per kant voor 't laag aan maar hij houdt 't goed in bedwang.
Dus ben wel blij met dit versterkertje :D
Had eerst een NAD 3240pe als versterker er aan hangen en die had toch iets minder goed de teugels in handen had ik 't idee.
Plaats reactie