Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!
Moderator: Beheerdersteam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Mooi dat in elk geval je spanningen kloppen Bart, basis is goed elk geval.
Die weerstanden veroorzaken volgens mij niet je probleem. Spontaan hard fluiten op de uitgang duidt op oscillatie, ik geloof niet dat de door jou gebruikte weerstanden daar de oorzaak van zijn. Heb je de 1k stopweerstanden direkt op de buisvoet gemonteerd?
Als je de volume knop maar iets openzet en de muziek knalt er al uit dan heb je of een lineaire potmeter gebruikt (ipv logaritmisch) of niet goed aangesloten. Heb je dit gecontroleerd? Met een scoop zou je dit ook kunnen meten.
Wat nu het belangrijkste is dat je het oscilleren (als het dat is) stopt, kost je gewoon je speakers als je niet uitkijkt. Als je zeker weet dat alles volgens schema gemonteerd zit ben je op een punt dat je zult moeten gaan meten.
Oja, hoe hoog is bij jou de spanning over de 1 Ohm kathodeweerstand, heb je dat nog afgeregeld op ongeveer 60mV? En verder, de spanningen die Dick noemt in z'n schema, staan die er bij jou nu ook ongeveer (dus die naast de B+, B++ en B+++)?
Die weerstanden veroorzaken volgens mij niet je probleem. Spontaan hard fluiten op de uitgang duidt op oscillatie, ik geloof niet dat de door jou gebruikte weerstanden daar de oorzaak van zijn. Heb je de 1k stopweerstanden direkt op de buisvoet gemonteerd?
Als je de volume knop maar iets openzet en de muziek knalt er al uit dan heb je of een lineaire potmeter gebruikt (ipv logaritmisch) of niet goed aangesloten. Heb je dit gecontroleerd? Met een scoop zou je dit ook kunnen meten.
Wat nu het belangrijkste is dat je het oscilleren (als het dat is) stopt, kost je gewoon je speakers als je niet uitkijkt. Als je zeker weet dat alles volgens schema gemonteerd zit ben je op een punt dat je zult moeten gaan meten.
Oja, hoe hoog is bij jou de spanning over de 1 Ohm kathodeweerstand, heb je dat nog afgeregeld op ongeveer 60mV? En verder, de spanningen die Dick noemt in z'n schema, staan die er bij jou nu ook ongeveer (dus die naast de B+, B++ en B+++)?
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Hoe meet je het verschil tussen lineair en log,kun je dat doen met een multimeter?Als je de volume knop maar iets openzet en de muziek knalt er al uit dan heb je of een lineaire potmeter gebruikt
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Muziek er op zetten, of een sinus als je een generator hebt, en voor de potmeter meten. Wat stop je er normaal gesproken in, 1Vtt oid. Dan direkt achter de potmeter meten of het mooi gelijkmatig omhoog regelt naar die 1V toe, dit meet je met een scoop.democles schreef:Hoe meet je het verschil tussen lineair en log,kun je dat doen met een multimeter?Als je de volume knop maar iets openzet en de muziek knalt er al uit dan heb je of een lineaire potmeter gebruikt
Met een multimeter, een van beide uiteinden met de loper verbinden en de weerstand meten van hier naar het andere uiteinde. Loopt de weerstandwaarde gelijk op is het lineair, loopt 'ie steeds sneller op bij gelijkmatig draaien is het logaritmisch. Logaritmisch is wenselijk in een volume regeling, als je een stroom wilt regelen/meten (wat een multimeter in feite ook doet in weerstand meting) neem je lineair.
Meestal staat er wel een A (Lineair) of B (Logaritmisch) op trouwens.
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Als je de loper van de potmeter in het midden zet en je meet vanaf de middelste pin naar de buitenste pinnen ongeveer hetzelfde heb je lin. B.V. 100 K pot wordt dan twee keer 50 K
Als de zelfde pot logaritmisch is meet je aan 1 kant bv 7,6 K en aan de andere kant 85,2K let op door afwijkingen kan dit ook groter of kleiner uitkomen dan 100 Kohm
Zie foto's van een LOG potmeter
Als de zelfde pot logaritmisch is meet je aan 1 kant bv 7,6 K en aan de andere kant 85,2K let op door afwijkingen kan dit ook groter of kleiner uitkomen dan 100 Kohm
Zie foto's van een LOG potmeter
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Is het niet net andersom? A=Log en B=Lin.Meestal staat er wel een A (Lineair) of B (Logaritmisch) op trouwens.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP
http://nl.wikipedia.org/wiki/Potentiometer . Je hebt dus wel gelijk, er is blijkbaar een oude en nieuwe standaardkupfer_m schreef:Is het niet net andersom? A=Log en B=Lin.Meestal staat er wel een A (Lineair) of B (Logaritmisch) op trouwens.
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Op die van mij staat het volgende
100K B 3708 M PIHER
dus dan klopt wat je zegt dus niet.
De B is dus logaritmisch
En dat op die wiki pagina geloof ik wel daar kan een ieder zijn bevindingen kwijt dus wat voor een waarde hebben die pagina's
100K B 3708 M PIHER
dus dan klopt wat je zegt dus niet.
De B is dus logaritmisch
En dat op die wiki pagina geloof ik wel daar kan een ieder zijn bevindingen kwijt dus wat voor een waarde hebben die pagina's
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Is voor mij ook nieuw, ik weet ook niet anders dan dat een B voor logaritmisch staat. Maar het zou maar zo kunnen dus.
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Dit is wat Alps aanhoudt:
B.t.w. Op een inmiddels 40 jaar oude logaritmische pot van LESA staat 10KA en op een recentere lineaire cermet van Bours 22KA
Zegt u het maar.... volgen mij staat die A voor: Kan Alles zijn
B.t.w. Op een inmiddels 40 jaar oude logaritmische pot van LESA staat 10KA en op een recentere lineaire cermet van Bours 22KA
Zegt u het maar.... volgen mij staat die A voor: Kan Alles zijn
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Ook dit zegt mij dat je het dus beter even na kan meten want op die van mij staat toch echt een B of M en dat is LOGARITMISCH
Re: Onze Bill, KT 88 PP
nl3prc schreef:Als je de loper van de potmeter in het midden zet en je meet vanaf de middelste pin naar de buitenste pinnen ongeveer hetzelfde heb je lin. B.V. 100 K pot wordt dan twee keer 50 K
Als de zelfde pot logaritmisch is meet je aan 1 kant bv 7,6 K en aan de andere kant 85,2K let op door afwijkingen kan dit ook groter of kleiner uitkomen dan 100 Kohm
Zie foto's van een LOG potmeter
Bedankt voor de duidelijke foto,s.
Had nl. een potmeter 100K ALPS en wilde controleren of ie wel log is.
En dat is ie .............
Re: Onze Bill, KT 88 PP
Hoi allemaal.
Bedankt voor de reacties!!
Ik ben een weekje in Engeland/Schotland geweest en zit nu voor twee weken in Italie ( lago maggiore)
32 graden
Dus het ligt heel even stil. Na de vakantie kan ik met een scoop aan de gang! En dan ga ik even de plussen van 500 uF elcos aan elkaar knopen en de in en uitgangen van de UGT scheiden.
Ik zal dan weer posten of het geholpen heeft! En even kijken of ik de uitgang kan meten...
Bedankt voor de reacties!!
Ik ben een weekje in Engeland/Schotland geweest en zit nu voor twee weken in Italie ( lago maggiore)
Dus het ligt heel even stil. Na de vakantie kan ik met een scoop aan de gang! En dan ga ik even de plussen van 500 uF elcos aan elkaar knopen en de in en uitgangen van de UGT scheiden.
Ik zal dan weer posten of het geholpen heeft! En even kijken of ik de uitgang kan meten...
Re: Onze Bill, KT 88 PP (Werkt niet naar behoren)
Hoi allemaal,
Iedereen terug gekomen van een goede vakantie? Ik wel igg!! En vandaag meteen even het eea gemeten met een scoop. En ik vrees slecht nieuws.
Op advies van Anne heb ik de plussen van de 500uF elcos aan elkaar gehangen. Ik vermoed om uit te sluiten dat de uitschakelplop komt door een defecte 500uF elco. Helaas hoorde ik geen verschil, de plop bleef bestaan, even als de ossilatie. Ook was de plop nog steeds in het zelfde kanaal te horen.
Over het meten... tijdens het meten was duidelijk aan de weerstand te horen (heb de speaker vervangen voor een flinke 8ohm weerstand, 5 amp)dat er ossilaties optraden, dit in de vorm van ruis en geluidjes eruit. Heb met mijn fluke meter een min/max meting gedaan en deze gaf 17 volt max aan... flinke pieken dus.
Om uit te sluiten dat de ossilatie in 1 kanaal zat heb ik de scoop aan het andere kanaal gehangen. Hier heb ik foto's van. Zie hieronder. Ook daar zit het dus in, toen ik later terug wilde schakelen naar het kanaal met de hoorbare ossilatie was het volledige signaal weg
ik vrees dus dat ik iets heb opgeblazen. Ik heb de voedingsspanningen gecontroleerd en die zijn nog steeds in orde. Ik krijg alleen het ingestuurde signaal niet meer terug uit de uitgang. Voor het signaal gebruik ik een functiegenerator.
Het probleem is alleen dat ik nu weet dat het erin zit, maar dat ik niet weet hoe ik vast kan stellen waar het probleem vandaan komt...
De in en uitgangen op de UGT zijn gescheiden, alleen de draden naar de ingangen (die van de 2 KT88's per UGT komen) zijn gebundeld. Dit mag toch niet uitmaken?
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen? Als hiervoor andere/meer gegeven nodig zijn lever ik die graag natuurlijk! Spanningen op bepaalde punten of signaalmetingen ergens!
Ik hoor het heel graag!!
Bart
Iedereen terug gekomen van een goede vakantie? Ik wel igg!! En vandaag meteen even het eea gemeten met een scoop. En ik vrees slecht nieuws.
Op advies van Anne heb ik de plussen van de 500uF elcos aan elkaar gehangen. Ik vermoed om uit te sluiten dat de uitschakelplop komt door een defecte 500uF elco. Helaas hoorde ik geen verschil, de plop bleef bestaan, even als de ossilatie. Ook was de plop nog steeds in het zelfde kanaal te horen.
Over het meten... tijdens het meten was duidelijk aan de weerstand te horen (heb de speaker vervangen voor een flinke 8ohm weerstand, 5 amp)dat er ossilaties optraden, dit in de vorm van ruis en geluidjes eruit. Heb met mijn fluke meter een min/max meting gedaan en deze gaf 17 volt max aan... flinke pieken dus.
Om uit te sluiten dat de ossilatie in 1 kanaal zat heb ik de scoop aan het andere kanaal gehangen. Hier heb ik foto's van. Zie hieronder. Ook daar zit het dus in, toen ik later terug wilde schakelen naar het kanaal met de hoorbare ossilatie was het volledige signaal weg
Het probleem is alleen dat ik nu weet dat het erin zit, maar dat ik niet weet hoe ik vast kan stellen waar het probleem vandaan komt...
De in en uitgangen op de UGT zijn gescheiden, alleen de draden naar de ingangen (die van de 2 KT88's per UGT komen) zijn gebundeld. Dit mag toch niet uitmaken?
Heeft iemand een idee wat ik zou kunnen doen? Als hiervoor andere/meer gegeven nodig zijn lever ik die graag natuurlijk! Spanningen op bepaalde punten of signaalmetingen ergens!
Ik hoor het heel graag!!
Bart
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )
Bart, die oscillaties op de uitgang, zie je die ook als je de ingang kortgesloten hebt, dus niets aanbiedt? En die sinus die je aanbiedt, welke frequentie is dat? Op het eerste plaatje staats iets van 300Hz, op de 2e 5kHz als ik het goed zie..
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )
Ik vermoed dat het hoogfrequent instabiliteit is, daar gaat veel vermogen in verloren (buizen worden heet, voeding trafo levert veel vermogen) Als je muziek hebt dan klinkt het schel en onrustig. Oorzaak zal zijn dat er te veel fase verschuiving optreed in de uitgangs trafo met name ook richting de G2 aftakkingen. Daardoor ontstaat dan mee koppeling in plaats van tegen koppeling en is de zaak aan het oscilleren of marginaal stabiel en oscilleert het bij bepaalde anode spanningen. De scoop plaatjes doen dit ook vermoeden. Remedie is verkleinen van de bandbreedte of compenseren van de fase verschuiving door toepassen van twee RC netwerkjes tussen anode en G2 van de KT88. Zie b.v. het schema van mijn KT88 versterker op mijn website. Het is niet de eerste BILL die ik zie die daar echt last van heeft, goede trafo's kunnen ook nedelen met zich mee brengen. . . .
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )
Volgens mij heeft Bart het RC netwerk al toepgepast Jan..Dalojan schreef:Ik vermoed dat het hoogfrequent instabiliteit is, daar gaat veel vermogen in verloren (buizen worden heet, voeding trafo levert veel vermogen) Als je muziek hebt dan klinkt het schel en onrustig. Oorzaak zal zijn dat er te veel fase verschuiving optreed in de uitgangs trafo met name ook richting de G2 aftakkingen. Daardoor ontstaat dan mee koppeling in plaats van tegen koppeling en is de zaak aan het oscilleren of marginaal stabiel en oscilleert het bij bepaalde anode spanningen. De scoop plaatjes doen dit ook vermoeden. Remedie is verkleinen van de bandbreedte of compenseren van de fase verschuiving door toepassen van twee RC netwerkjes tussen anode en G2 van de KT88. Zie b.v. het schema van mijn KT88 versterker op mijn website. Het is niet de eerste BILL die ik zie die daar echt last van heeft, goede trafo's kunnen ook nedelen met zich mee brengen. . . .
- Dalojan
- In memoriam †
- Berichten: 555
- Lid geworden op: do 12 aug 2010, 19:30
- Locatie: Oosterwolde
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )
Barry,
Als het RC netwerk er al aanwezig is dan kan het nog verwisseling zijn van de G2 aansluitingen maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Anders wordt het zoeken naar andere vormen van instabiliteit. Is er tegenkoppeling toegepast? Met wat pech gaat dat ook fout en koppel je bij bepaalde (hoge) frequenties mee en is de stabiliteit ook verdwenen.\
Als het RC netwerk er al aanwezig is dan kan het nog verwisseling zijn van de G2 aansluitingen maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Anders wordt het zoeken naar andere vormen van instabiliteit. Is er tegenkoppeling toegepast? Met wat pech gaat dat ook fout en koppel je bij bepaalde (hoge) frequenties mee en is de stabiliteit ook verdwenen.\
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )
Dat met die elko's aan elkaar was idd om te weten of het van de voeding kwam.Maar zo zelfde voeding en toch verschillend gedrag zit in de versterker zelf.Zo te zien iets van een 250Hz aangeboden en dan ontstaat er op de top in een richting een oscillatie van zo'n 100kHz zou ik zeggen (onderste plaatje
).
Moet ergens een koppeling zitten die dat veroorzaakt.Fase-problemen vanuit de UGT zie ik zo niet zitten bij gebrek aan tegenkoppeling.De draden naar de roosters van de 6SN7 in het midden langs het chassis laten lopen en er niet een andere draad laten kruisen (zoals links
).
De C1 ontlaad langzamer dan de rest zodat bij uitschakelen de balans tussen de twee helften van de ECC99 niet klopt,kan iets met de plop te maken kunnen hebben
.
Al 's geprobeert of bij verwisselen van de ECC99 het dezelfde versterker blijft.
Anne
Moet ergens een koppeling zitten die dat veroorzaakt.Fase-problemen vanuit de UGT zie ik zo niet zitten bij gebrek aan tegenkoppeling.De draden naar de roosters van de 6SN7 in het midden langs het chassis laten lopen en er niet een andere draad laten kruisen (zoals links
De C1 ontlaad langzamer dan de rest zodat bij uitschakelen de balans tussen de twee helften van de ECC99 niet klopt,kan iets met de plop te maken kunnen hebben
Al 's geprobeert of bij verwisselen van de ECC99 het dezelfde versterker blijft.
Anne
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )
wat ik met mijn ecl82 heb gehad is dat een ingangs signaaldraad te dicht langs de trafo liep en dat zorgde bij mij de oscilatie.
kan natuurlijk ook zo zijn dat er een draad die naar de UGT gaat te dicht langs de ingang loopt
kan natuurlijk ook zo zijn dat er een draad die naar de UGT gaat te dicht langs de ingang loopt
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )
Heej.
Ja dat rc netwerkje zit ertussen. Tussen beide pinnen Vanuit waar de draaden naar de ugt gaan. Volgens min zijn dat de goede. De waardes zijn 11k en 100p.
Welke draden bedoel je anne? Die naar de grid van de 6sn7 gaan? Waar het audiosignaal op binnen komt?
Groetjes Bart
Ja dat rc netwerkje zit ertussen. Tussen beide pinnen Vanuit waar de draaden naar de ugt gaan. Volgens min zijn dat de goede. De waardes zijn 11k en 100p.
Welke draden bedoel je anne? Die naar de grid van de 6sn7 gaan? Waar het audiosignaal op binnen komt?
Groetjes Bart
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )
naar eigen weten is er geen tegenkoppeling toegepast... Ik hanteer het schema van Triode dick zonder aanpassingen.Dalojan schreef:Barry,
Als het RC netwerk er al aanwezig is dan kan het nog verwisseling zijn van de G2 aansluitingen maar dat lijkt me niet waarschijnlijk. Anders wordt het zoeken naar andere vormen van instabiliteit. Is er tegenkoppeling toegepast? Met wat pech gaat dat ook fout en koppel je bij bepaalde (hoge) frequenties mee en is de stabiliteit ook verdwenen.\
Denk niet dat ik de G2 verwisseld heb, heb de aansluitingen gepakt die naar de UGT gaan. En dan direct op de buisvoet gemonteerd. Nog voor de stopweerstand.
Alle stopweerstanden zitten overigen ook zo dicht mogelijk op de buisvoeten...
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )
Misschien heb ik er overheen gelezen, maar heb je al eens contact gehad met TD?
Voor iemand met zoveel mooie ontwerpen is hij erg toegankelijk.
Groeten,
Mischa
Voor iemand met zoveel mooie ontwerpen is hij erg toegankelijk.
Groeten,
Mischa
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Onze Bill, KT 88 PP ( gepest door ossilaties )
Trek de stuurbuizen er eens uit en kijk dan eens of te oscillatie er nog steeds is.
Dan sluit je al een deel van het circuit uit.
Let er wel op dat de ECC99 (of 6N6P) ingesteld wordt via de 6SN7. Dus alle drie eraf halen.
Ik heb bij een andere schakeling weleens gemerkt dat je de 6N6P - als je die tenminste gebruikt - veel sneller warm loopt dan de ECC99, het verdient aanbeveling om de 6N6P wat minder stroom te laten voeren. (Ik heb je draadje niet helemaal meer doorgenomen dus weet ik niet welke buizen je exact gebruikt).
Dan sluit je al een deel van het circuit uit.
Let er wel op dat de ECC99 (of 6N6P) ingesteld wordt via de 6SN7. Dus alle drie eraf halen.
Ik heb bij een andere schakeling weleens gemerkt dat je de 6N6P - als je die tenminste gebruikt - veel sneller warm loopt dan de ECC99, het verdient aanbeveling om de 6N6P wat minder stroom te laten voeren. (Ik heb je draadje niet helemaal meer doorgenomen dus weet ik niet welke buizen je exact gebruikt).
