TDA1541A DAC

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Ja hier zat ik zelf ook al aan te denken... dit is de eerste keer dat ik buizengelijkrichter gebruik.
Ik herinner me dat ik bij het initieel aansluiten een beetje zat te klooien (lees ik wist niet) hoe ik de massa moest aansluiten....(aan de dc kant)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA1541A DAC

Bericht door BertDB »

Ok, dan de gelijkrichter erachter.
Blijkbaar gaat het daar dus fout.
Probeer ook echt eens een solid-State..!

edit;
Afbeelding
Afbeelding
pen 1 en 7 transfo, 4 en 5 6.3V gloei, DC spanning tussen pen 3 en middenaftakking transfo

je gloeivoeding kan toch ook zker 0.6A leveren ?
Laatst gewijzigd door BertDB op do 26 jul 2012, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Ik heb deze trafo (http://www.die-wuestens.de/dindex.htm?/trafo.htm en dan nummer TRA0201).
Deze heb ik op 230-0-230 geschakeld door de twee middelste pennen met elkaar te verbinden, en de 0 en de 230 gebruikt (de andere 230 is even niet aangesloten, hier wilde ik op termijn een dual mono psu van maken). Tussen de 0 en de 230 meet ik in werkelijkheid 258VAC.

Ik heb de massa direct aan de 0 van de trafo gelegd.
En de AC spanning naar de EZ80 is 0-230.

Ik denk dat hier de fout zit, maar weet eigenlijk niet hoe ik het wel zou moeten doen.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA1541A DAC

Bericht door BertDB »

studiostevus schreef:
Ik heb deze trafo (http://www.die-wuestens.de/dindex.htm?/trafo.htm en dan nummer TRA0201).
Deze heb ik op 230-0-230 geschakeld door de twee middelste pennen met elkaar te verbinden, en de 0 en de 230 gebruikt (de andere 230 is even niet aangesloten, hier wilde ik op termijn een dual mono psu van maken). Tussen de 0 en de 230 meet ik in werkelijkheid 258VAC.

Ik heb de massa direct aan de 0 van de trafo gelegd.
En de AC spanning naar de EZ80 is 0-230.

Ik denk dat hier de fout zit, maar weet eigenlijk niet hoe ik het wel zou moeten doen.
daar zit je fout ja.

230-0-230 is goed, maar je moet de 2 aansluiting van 230 naar je gelijkrichter brengen (pen 1 en 7)
de middenaftakking gebruik je dan als massa voor je DC
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

BertDB schreef:
Ok, dan de gelijkrichter erachter.
Blijkbaar gaat het daar dus fout.
Probeer ook echt eens een solid-State..!

edit;
Afbeelding
Afbeelding
pen 1 en 7 transfo, 4 en 5 6.3V gloei, DC spanning tussen pen 3 en middenaftakking transfo

je gloeivoeding kan toch ook zker 0.6A leveren ?
Ah! Zo dus! Maar krijgt de EZ80 dan niet 2*230VAC binnen (hij kan maar 350V aan). Zoals gezegd, met 0 en 230 krijgt hij al 258VAC binnen.


De gloeivoeding kan 1.2A leveren als het moet.

Solid state heb ik al zo vaak gebruikt, ik wilde nu wel eens een echte buis :-)
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA1541A DAC

Bericht door BertDB »

een paint jip-en-janneketekening :D

(hij kan 2x 350V aan, jij zet er maar 2x230V op)
Bijlagen
jip en janneke aansluiting.PNG
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Haha, dank je... ik denk dat Jip dit inmiddels begrepen heeft.
Dank je!

Dan maar een bijna-dual-mono (met een trafo die gedeeld is tussen de 2 kanalen). Denk dat ik er weinig van ga horen met CLCLC+HV Shunt regelaar.
Gebruikersavatar
BertDB
Berichten: 1978
Lid geworden op: zo 07 sep 2008, 17:39
Locatie: Mechelen (BE)

Re: TDA1541A DAC

Bericht door BertDB »

als je dual mono wil opbouwen wordt de opsplitsing vaak na het eerste CL filter gemaakt, waarna je 2x een CLC nog opbouwt, één voor elk kanaal.
Is wel een pak duurder, aangezien je veel dingen 2x nodig hebt en vaak hoor je het niet eens ;-)
studiostevus
Berichten: 311
Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31

Re: TDA1541A DAC

Bericht door studiostevus »

Nou de boel draait als een zonnetje

Beste digitaal wat ik ooit gehoord heb! Smoooooooooth!

:sure: :sure: :sure:
Plaats reactie