Project #2: Vloerstaander

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door grimoire »

hsmeets schreef:
ik heb even alles met een paar boutjes vastgezet en de kast naar de toekomstige standplaats versleept. Net toen ik klaar was kwam er bezoek, dus zonet pas even een foto kunnen maken.
ls-2-dag26.jpg
erg geslaagd design!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door SARK »

rho schreef:
Had je niet per ongeluk de moer er scheef opgedraaid?
Zo te zien is de kwaliteit niet heel hoog en draai je het draad aan gort als je de boel een beetje vast wilt zetten, als je de boel dan weer los wil halen is de kans groot dat je op de terugweg de verkeerde draad pakt en de boel scheef gaat lopen ... dan ben je even de draad kwijt 8-[
Bijlagen
Draad.jpg
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ofwel draai je alles veel te hard aan, ofwel zijn het echt wel prullen. :shock:
Welk merk/type zijn dit? Dan weet ik wat ik moet vermijden bij een volgend project.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

rho schreef:
Ofwel draai je alles veel te hard aan, ofwel zijn het echt wel prullen. :shock:
Welk merk/type zijn dit? Dan weet ik wat ik moet vermijden bij een volgend project.
Dat vroeg ik mij ook af en heb vervolgens met een reguliere M6 bout&moer deze met vergelijkbare kracht aangedraaid: geen centje pijn, de draad blijft perfect in orde. Ik trek eerder het MDF aan gort dan dat de draad de geest geeft. Het gat voor deze terminal is overigens 7mm voor iemand roept dat M6 te klein is voor deze terminals.

Merk: Monacor / BP530

Ik ben even aan het wachten op een reactie van de leverancier waar ik ze gekocht heb voor ik aan de slag ga met alternatieven of andere manier van montage.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Zijn ze van staal of van messing ("koper")? Als ze van messing/koper zijn kun je ze natuurlijk niet vergelijken met gewone stalen boutjes qua sterkte.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Nee, het zijn geen stalen terminals, dat realiseer ik mij ook, maar deze waren wel heel snel de draad kwijt :cry: .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door Pjotr »

Cardas (de dure collega van WBT) levert ze ook van rood koper, daar is het helemaal oppassen mee wat ik zo lees op Diyaudio.

Maar dit klopt niet, lijkt wel zandgebak :mrgreen: Wat je nog al eens hebt met dat Chinese spul dat de moer niet goed past en eigenlijk te groot is. Dan grijpt het niet goed in elkaar en draai je de bovenkant van de draad er af.
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door EppeRRR »

hsmeets schreef:
ik heb even alles met een paar boutjes vastgezet en de kast naar de toekomstige standplaats versleept. Net toen ik klaar was kwam er bezoek, dus zonet pas even een foto kunnen maken.
ls-2-dag26.jpg

Zie dit topic nu pas, maar dit ziet er heel gaaf uit :D

Suc6 met je terminals, beetje een knullige tegenslag waar je niet snel vanuit gaat dat het mis kan gaan.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Pjotr schreef:
Cardas (de dure collega van WBT)
en ik dacht dat WBT al duur was....
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

EppeRRR schreef:
hsmeets schreef:
ik heb even alles met een paar boutjes vastgezet en de kast naar de toekomstige standplaats versleept. Net toen ik klaar was kwam er bezoek, dus zonet pas even een foto kunnen maken.
ls-2-dag26.jpg

Zie dit topic nu pas, maar dit ziet er heel gaaf uit :D

Suc6 met je terminals, beetje een knullige tegenslag waar je niet snel vanuit gaat dat het mis kan gaan.
Dank,

ik ben zelf erg te spreken over de zijwanden, om precies te zijn: dat ik deze optisch aangedikt heb aan de boven en onderkant met een extra stukje multiplex.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

hsmeets schreef:
rho schreef:
Ofwel draai je alles veel te hard aan, ofwel zijn het echt wel prullen. :shock:
Welk merk/type zijn dit? Dan weet ik wat ik moet vermijden bij een volgend project.
Dat vroeg ik mij ook af en heb vervolgens met een reguliere M6 bout&moer deze met vergelijkbare kracht aangedraaid: geen centje pijn, de draad blijft perfect in orde. Ik trek eerder het MDF aan gort dan dat de draad de geest geeft. Het gat voor deze terminal is overigens 7mm voor iemand roept dat M6 te klein is voor deze terminals.

Merk: Monacor / BP530

Ik ben even aan het wachten op een reactie van de leverancier waar ik ze gekocht heb voor ik aan de slag ga met alternatieven of andere manier van montage.
Ik heb deze gebruikt. Ben ik best tevreden over.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Rho, zijn die niet ook van Monacor?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Ik denk het wel, ja.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Nog even een hersenspinsel......met de speaker langs de chop-shop gegaan en er een low-rider van gemaakt:
Accent - Subm - Render.jpg
Misschien later 1 of 2 van deze jongens als mogelijke aanvulling voor onder de 40Hz indien er een 12" driver te vinden is met genoeg X-max om in 20 a 25 liter met electronische boost een f3 van 25hz of minder te halen (X)XLS12 + PR ???
Laatst gewijzigd door hsmeets op ma 30 jul 2012, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Een CSS Trio12 misschien?
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

De leverancier van de terminals gaat ze vervangen, een warme douche voor Rumoh.

Project #3 even aan de kant gezet en weer verder gegaan met het 3-weg systeem: bedraad en het compartiment voor de mid met twaron gevuld.
ls2-dag27.jpg
Even provisorisch aangesloten. De lyngdorf stuurt de woofer aan tot 350Hz en de hypex stuurt de mid en tweet (kantelpunt op 3,5Khz) voor zijn rekening. De scanspeak en wavecor lijkt een fijne combi te worden. Nog geen echtte baffle step gecorrigeerd, de woofer speelt gewoon over de hele linie wat harder wat het nog wat bonkerig maakt. Ook nog naar de BR afstemming kijken, dat kan ook hier aan bijdragen. Maar het gaat serieus diep met de woofer.
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door mischa72 »

Dus je bent al enigszins tevreden?

Positief verrast?

Ziet er goed uit Huib.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

mischa72 schreef:
Dus je bent al enigszins tevreden?

Positief verrast?

Ziet er goed uit Huib.
Zeggen dat ik niet positief verrast was zou wellicht wat arrogant kunnen overkomen alsof ik al zeker was van mijn zaak.

Grootste punt van onzekerheid zat niet zo zeer bij mid en tweet maar bij de fysieke afstand tussen woofer en middentoner. Dat valt, gelukkig, positief uit. Het klinkt als 1 geheel en niet als 'n kast met twee bronnen van geluid of dat je hoort dat een toon tussen de twee units heen en weer wandelt.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Het was vanmorgen geen al te fraai weer en even zitten dubben wat te doen vandaag, besloten om kast #2 ook maar af te maken, ach en toen het toch nog opklaarde buiten was het wel prettig klussen. Kast #2 staat inmiddels ook te spelen. Het klinkt ondanks het voor de-vuist-weg filteren al heel behoorlijk....maar eens een weekje of twee zo laten spelen en dan eens de meetspullen van stal halen.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Na het (eervol) betasten van de speaker kasten merk ik dat er rondom de 10F middentoner toch wel wat vibraties in het klankbord te voelen zijn :( niet goed. Of het wel of niet de klank beinvloed durf ik niet te zeggen, maar de weet is de moeder van de.....

Om de 10F veel ademruimte te geven had ik aan de achterkant een ruime radius vrij gefreesd, ruimer dan de totale diameter van de 10F, zodat voor de montage en directe omgeving een vrij dunne wand overbleef.
10fvibrator.jpg
Helaas veroorzaakt een middentoner dus toch meer vibraties dan ik dacht en ik wil nu een modificatie gaan toepassen.

Optie 1) het materiaal toch progressief verdikken met een er in te lijmen mdf ring.
10fdemper1.jpg
De ring is aan de binnenkant 45 graden schuin om de 10F toch zoveel mogelijk ademruimte te geven


Optie 2) pseudo zwevende montage.

Ik plaats kruislings (in het plaatje hieronder maar 1 getekend) een brug over de 10F en lijm de brug tegen de magneet aan (met een uitsparing voor het gat in de poolkern).
10fdemper2.jpg
Het idee is dat de 10F meer ondersteund wordt en vibraties via de brug naar het dikkere gedeelte van het klankbord worden afgevoerd.


Mijzelf lijkt optie 1 de meest simpele en effectieve omdat het de hele baffle toch snel dikker laat worden. Bij optie 2 loop je het risico dat de druk opbouw in de kast de nog steeds dunne wand toch laat trillen. Of een combi van 1 & 2 ?

Wat denken jullie?
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

Zou het niet de kinetische energie van driver/conus zijn die je voelt. Het oppervlak waar je nu de driver op hebt gemonteerd is wel redelijk dun. Je zou optie 1 dan misschien ook in rubber/bitumen kunnen uitvoeren.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door hsmeets »

Als ik het goed begrijp worden de trillingen vooral veroorzaakt door de reactieve krachten die optreden in magneet+korf. En niet zozeer van de conus, het zijn dus de reactie krachten die opgewerkt worden om de conus te laten bewegen.

Speakers van MC-systems en de Orion van Linkwitz zijn voorbeelden waar men de speaker middels montage via de achterkant ontkoppelt van het klankbord om deze krachten/trillingen via een andere weg dan het klankbord kwijt te raken.

Vanuit dat gegeven zat ik nu toch aan een oplossing als #2 te denken door de speaker niet alleen via de flens te monteren maar ook via een stevige constructie aan de magneet om het gemis aan materiaal aan de voorkant te compenseren. Dus een semi-zwevende oplossing.

Omdat ik de twee mid-tweet panelen na een kleine meetfout opnieuw gemaakt hebt, heb ik dus twee panelen waarmee ik kan experimenteren, alleen de 10F magneet verlijmen met de brug gaat net wat te ver omdat het zo permanent is maar wellicht dat ik iets van een klem uit een niet magnetisch metaal kan maken voor de tijdelijke fixatie.

Ga ik de komende dagen eens over nadenken tijdens mijn fototripje in Zeeland.
Gebruikersavatar
rho
Berichten: 4766
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:30
Locatie: Peer, België

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door rho »

hsmeets schreef:
Vanuit dat gegeven zat ik nu toch aan een oplossing als #2 te denken door de speaker niet alleen via de flens te monteren maar ook via een stevige constructie aan de magneet om het gemis aan materiaal aan de voorkant te compenseren. Dus een semi-zwevende oplossing.
Koppel je de speaker dan niet nog meer met je paneel ipv dat je 'm ontkoppelt?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door dre »

er zijn inderdaad gevallen geweest waarbij dit de boel niet verbeterde.....

de eerste die me te binnen schiet zijn de milestones.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Project #2: Vloerstaander

Bericht door markbakk »

hsmeets schreef:
Speakers van MC-systems en de Orion van Linkwitz zijn voorbeelden waar men de speaker middels montage via de achterkant ontkoppelt van het klankbord om deze krachten/trillingen via een andere weg dan het klankbord kwijt te raken.
En het is niets nieuws. Linkwitz deed het al met zijn sat-sub uit de jaren '80 (of was het jaren '70?) KEF leverde de B110B C-serie met soepele rubbers en een dikke schuimrand om ze (deels) ontkoppeld te monteren. En je ziet het bij veel fabrikanten terug. Bottom line lijkt wel dat je het vooral met middentoners moet doen.

In dit geval zou ik liever een brace tussen de zijwanden lijmen en de middentoner daarop monteren. Je kunt daarbij overwegen de unit met soepele rubberringen tussen de boutkoppen en het chassis tegen de brace aan te klemmen. Afdichten chassis en baffle met een dunne strip goede kwaliteit tochtband et voilà.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”