Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door Ah!buis »

Wat ie de bedoeling van D18 en D19 :o
Schrikdraad-funktie :?: :shock: :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Die moet je beschouwen als niet getekend LTspice werkt niet als er toch iets van aarde aan vast zit.
Dus zodoende dat ik er voor gekozen heb om dit even met diodes te doen.
Normaal staat die prim. winding namelijk niet aan het chassis vast.
Mischien had het beter geweest om daar een condensator te zetten
Bijlagen
voeding-preamp3-a.JPG
voeding-preamp3-a.zip
(15.47 KiB) 59 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Hier nog een optie mocht het met de spoel niet gaan.
wat ik ook beslis laat ik in de final tekening zien.
Eerst maar eens rustig alles laten inwerken.
zie ook http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 4&start=50
Ik zie dat ik nog wat vergeten ben en dat is directive voor de cmos.

CODE: Selecteer alles

.model IRFP450 VDMOS(Rg=1.44 Vto=4.0 Rd=47m Rs=0m Rb=5.6m 
+Kp=13 Cgdmax=3.9n Cgdmin=0.10n Cgs=1.9n Cjo=1.25n 
+Is=5p tt=186n mfg=Fairchild Vds=500 Ron=400m Qg=123n)
Bijlagen
voeding-preamp4-nmos-choke.JPG
voeding-preamp4-nmos-choke.zip
(15.83 KiB) 57 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Oke ik heb het laten inwerken en denk dat ik het toch even anders ga doen en geen spoel ga gebruiken.
Volgens de sims werkt dit ook goed.
Wat vinden jullie hier van.
Bijlagen
voeding-preamp-cmos.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Na wat beraad en na de vondst van een schakeling die je inductie spoel kan vervangen ga ik er toch maar niet voor om een diode buis te gebruiken.

Ik denk dat dit het wel zo'n beetje gaat worden opmerkingen zijn natuurlijk welkom want niks staat echt 100% vast.
Bijlagen
preamp71.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Hier de voeding
Bijlagen
voeding-nmos.JPG
voedings-print.JPG
voedings-print.JPG (33.42 KiB) 817 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door ray5150 »

Da's een heel mooi lay-out ontwerpje ! :mrgreen: :rofl:
Daar ga jij plezier van hebben ! :lol: O:)
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Dat bedoel ik
En alsnog bedank voor het printje.:D

Ik heb wel een kleine tweek in mijn gedachte en dat is een extra 10µF c tussen uitgang en de gate van de mos.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Nog even een updatje van het schema.

Voor de Nmos hoogspannings voeding verwijs ik jullie naar de Ltspice simulatie ( nmosfet-voeding14.asc )
Bijlagen
preamp73.JPG
nmosfet-voeding14.zip
(1.72 KiB) 92 keer gedownload
nmosfet-voeding14.JPG
Afbeelding 082-a.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door Miniwatt »

nl3prc schreef:
Nog even een updatje van het schema.

Voor de Nmos hoogspannings voeding verwijs ik jullie naar de Ltspice simulatie ( nmosfet-voeding14.asc )

Waar maak je die schema's mee?? Niet omdat ik het zelf wil gebruiken, ik vind ze erg moeilijk leesbaar, vooral met al die paralelle lijnen.. =;
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

De schema's maak ik gewoon met paint gebruik daar niet een echt schema prog. voor :sure:
Moeilijk lezen jij hebt zeker nog nooit een service manual van een DVD speler of een VIDEO recorder in hande gehad daar wordt je pas gek van de paralelle lijnen.

Maar als het goed is staan er ook een paar jpegjes van de LTspice simulatie daar zou je ook een hoop uit kunnen halen.
Alleen staan daar de schakelaars niet in.
Bijlagen
tube-preamp3-a.JPG
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door Miniwatt »

nl3prc schreef:
De schema's maak ik gewoon met paint gebruik daar niet een echt schema prog. voor :sure:
Moeilijk lezen jij hebt zeker nog nooit een service manual van een DVD speler of een VIDEO recorder in hande gehad daar wordt je pas gek van de paralelle lijnen.
Waarom denk je dat ik me alleen met buizenversterkers bezighoud? :? :mrgreen:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Ik de laatste tijd ook maar in het verleden deed ik ook wel HF
zie schema ook getekent met paint
Bijlagen
pllsch22.jpg
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door Miniwatt »

Dan moet ik toch ook een schema posten, een gitaarvoorversterker waar ik me verder niet over ga uitlaten =; Gemaakt met Photoshop..
Bijlagen
schema1.jpg
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Ik heb bij je tekening wel een kleine opmerking zoals jij de elco's hebt getekend.
In de meeste tekeningen is de open kant de plus van de elco maar deze staat nu naar de min getekend over verwarrend gesproken.
Dat gaat een grote plof worden :rofl:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door Ah!buis »

Die plof hoort er bij :-s is een ontwerp wat bij de lawaai-kastjes waar Ray mee bezig was mooi past :lol: .
Gewoon versterken met uitgebreide toonregeling,oversturing met toonregeling en daarachter nog's lekker klippen.En dat alles met instelbare verhouding mengen :D .
Maar,zonder gekheid,wie zoiets in elkaar steekt weet wel hoe de elko's moeten zitten.
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Ben der ook niet bang voor dat hijzelf de elco's verkeerd om zet maar anderen die het proberen na te bouwen wel :sure:

Maar goed genoeg hierover

Ik ben weer wat opgeschoten met mijn voedings printje
Bijlagen
Afbeelding 083-a.JPG
Afbeelding 087-a.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Voor de gloeidraad DC spanning heb ik het volgende in mijn gedachte
zie voor meer info de LTspice simulatie
Bijlagen
12voltgloeidraad5.JPG
12voltgloeidraad5.zip
(59.91 KiB) 58 keer gedownload
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

het printje wat ik in gedachte heb voor de gloeidraad staat hieronder.
Ik heb er voor gekozen om te stabiliseren met een LT1083CP.
Omdat eagle deze niet kent heb ik daar voor het gemak even een nmos geplaatst met dezelfde afmetingen ofwel behuizing TO247BV
Bijlagen
gloeidraad-sch-020.JPG
gloeidraad-brd-020.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Voor inschakel vertraging heb ik de volgende print in mijn hoofd.
Volgens de simulatie met Ltspice schakeld hij na ongeveer 12 secconde in
Zie simulatie


Ik doe dit juist op verschillende printjes van 80 bij 100 MM zodat ik ze ook in andere projecten kan gaan gebruiken.
Bijlagen
delay-012-sch.JPG
delay-012-brd.JPG
ne555-delay-003.zip
(2.1 KiB) 73 keer gedownload
ne555-delay-003-a.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Hier is dus de uiteindelijke transformator gemaakt door jawel AE
Bijlagen
Afbeelding 107-a.JPG
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Nog even een sim gedraaid met nieuwe Buizen modellen van Norman Koren.
Bijlagen
tube-preamp4.JPG
tube-preamp4.zip
(118.75 KiB) 81 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door Ah!buis »

Wat rondgeneusd en,lui als ik ben,zou de volgende onderdelen laten vallen;
R7,R21,R23,R29,C3,C18,C19 en C23 :-s
Of ontgaat me een diepere gedachtengang 8) (een te klein denkraam :? ).
Anne
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door nl3prc »

Bedank voor de opmerking Anne
Ik ga het is even bekijken.
Maar C19 Blijft zeker om eventuele dc op de ingang niet het stuurgrid in te sturen
Ook C18 R21 R23 laat ik zoals het is omdat ik er niet zeker van ben of bijde triodes wel gelijk zijn om zo een onbalans te voorkomen.
R29 heb ik aangepast C19 blijft zie uitleg hier boven.

C3 blijft ook voor de filtering
R31 en C23 heb ik verwijderd.

Ik hoop dat het zo beter is.

Mocht ik nog wat over het hoofd hebben gezien dan hoor ik het wel.
Bijlagen
tube-preamp5.JPG
tube-preamp5.zip
(14.4 KiB) 77 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Voorversterker op basis van 12ah7gt / 6sl7gt / 6n2pev

Bericht door Ah!buis »

Ieder z'n idee,ik zet er liever niet meer in dan nodig.
De stroom door de eerste buis (AU7) is wat erg klein en de anodespanning ook.Zou R26 eerder 27k nemen.Krijg je iets van 120V op de anode.Is ook de roosterspanning van de volgende,kan er zo aan.
De kathodeweerstand van de laatste trap 560 ipv 820 ohm om wat meer stroom te krijgen.
Eigenlijk zou de 6SL7 eerst moeten,is een zwakke voorversterker-buis en de 12AU7 vanachter,wel met aangepaste kathodeweerstanden.Beste is SL-AU-SL-AU maar lastiger monteren.
Anne
Plaats reactie