Wat is de beste mid toner?

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

rinus777

Bericht door rinus777 »

De beste wijn ter wereld bestaat niet. Het hangt van de smaak af! Maar.... voor een prijsje van 18 euro kun je bij de Sligro Chateauneuf du Pape krijgen. Als ik dat iemand voor zet krijg is altijd positieve opmerkingen, en nooit een enkele klacht. Het hoeft dus geen fles van 200 euro te zijn om dat voor elkaar te krijgen! Ik kan het dus iedereen aanbevelen!

Maar nu luidsprekers 8-[

Ik wil mijn 30 jaar oude 3 weg bas reflex box met visatone 50 (polypropylene) en 25 (fabric) ferro fluid vrije dome speakers eens een goed facelift geven, te beginnen met de mid toner, maar hoe meer ik lees hoe meer de keuzestress toe slaat. Al die verhalen vol met superlatieven. Ik wordt er dol van. :roll: En al die antwoorden die beginnen met "dat hangt van je smaak af" helpen me ook al niet verder.

De huidige visaton titanium DMS 50 FFL wordt nergens de hemel in geprezen, en is ook niet al te duur, dus dat is het waarschijnlijk niet. Het zou waarschijnlijk wel het gemakkelijkste weg zijn, want het is bijna een 1 op 1 vervanger.

Is de Visatone TI100 een mooi startpunt?

Of heeft iemand een beter idee voor mij? Wat is momenteel de beste mid toner die voor 80 tot 160 euro te krijgen is, en waar een grote meerderheid zich achter kan scharen?

Wie heeft al heel wat luistertests achter de rug, en helpt me uit de stress, en geeft mijn upgrade project een goede kick start?

Rinus
bas focal m180
Contacteer:

Re: Wat is de beste mid toner?

Bericht door bas focal m180 »

rinus777 schreef:
Ik wil mijn 30 jaar oude 3 weg bas reflex box met visatone 50 (polypropylene) en 25 (fabric) ferro fluid vrije dome speakers eens een goed facelift geven,

Of heeft iemand een beter idee voor mij? Wat is momenteel de beste mid toner die voor 80 tot 160 euro te krijgen is, en waar een grote meerderheid zich achter kan scharen?

Rinus
Tijd voor een nieuwe speaker want als je een nieuwe mid erin hebt , moet je gaan meten nieuw filter etc etc .
Dan zal je tot de conclusie komen dat je tweeter en woofer ook wel aan de beurt zijn met het zelfde verhaal .

En dan wordt het een duur project .

Ik zou ze laten voor wat het is .

Veel beter kan je iets bestaans na bouwen .

Hoe denk je daarover ?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Hieronder wat me als eerste tebinnen schiet, mits niet naar een 1:1 uitwisselbare middentoner wordt gezocht. Uiteraard is er meer fraais te vinden, van bijv. ScanSpeak, Audax, 18sound of Seas (Excell), maar uitschieters moeten anderen eventueel maar even aanvullen.

In lijn met de TI100 is de veel gebruikte Visaton AL 130 te noemen, die een brede waardering kent en een bijzonder lage vervorming. Voordeliger, maar redelijk vergelijkbaar en eveneens hooggewaardeerd is de RS125 van Dayton, of zijn kleinere, breedbandige broertje RS100. Mag het kantelpunt wat hoger liggen, dan is er van hetzelfde merk de excellent metende RS52AN-8 2. Dit is een dome tweeter waar vooral aan de andere kant van de oceaan hoogwaardige luidsprekers mee zijn gebouwd. En niet te vergeten, de CSS FR125: een fullranger met papieren conus, die ondermeer in de Hans waardering wegdroeg om zijn fraaie middenweergave tijdens een ZBA luisterdag.
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur

Bericht door Olaf Analogue »

Ik zou eerst eens het filter onder de loep nemen, daar valt voor niet al te veel geld veel winst te behalen en je zult dan nog versteld staan wat de oude units kunnen weergeven.
rinus777

Bericht door rinus777 »

Hi allemaal :)

Olaf

Ik heb er net een nieuw huis tuin en keuken filter van Visaton ingezet (700Hz / 5000Hz 12dB / octaaf), en dat was niet slecht. Dat gaf mij ook het plezier om verder te gaan met verbeteren.

Marp

Ik ga al die nummers eens opzoeken. Is de TI100 en AL130 min of meer gelijkwaardig?

Bas

Het gaat uiteindelijk denk ik wel een uitgebreid, en redelijk prijzig project worden.

Simpel 1 op 1 vervangen door DMS 50 FFL en DMS 25 FFL is heel eenvoudig maar heeft ook nadelen:
- Nergens lees ik iets heel positiefs over die speakers.
- Ik ben bang dat de ferro fluid over tijd gaat uitdrogen.

Als ik op de Visaton site rondkijk denk ik uiteindelijk aan de combinatie KE25SC + TI100+ AL200, maar gehoord heb ik ze geen van allen. Hun Classic 200 box heeft diezelfe combinatie, en de VOX200 bijna. Het bedrag aan speakers loopt aardig op, en dat wil ik niet zonder advies gaan uitgeven. Kan iemand er iets goeds/slechts over zeggen? Kan ik er op vertrouwen dat alles er beter wordt als ik “zo maar” moderne componenten ga aanschaffen?.....Of zit het "geheim" van een goede box niet in de componenten, maar in de kast?

De kast die ik heb is een dubbelwandige, zandgevulde basreflex kast van 42x44x84, met 93 liter binnenvolume. Dat lijkt me het redden waard! Die overtref je niet zo maar even! ;)
Laatst gewijzigd door rinus777 op vr 22 jun 2012, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

De beste mid toner van dit formaat in deze prijsklasse is volgens mij de scanspeak 10F.
markbakk

Bericht door markbakk »

rinus777 schreef:
Of zit het "geheim" van een goede box niet in de componenten, maar in de kast?
Het 'geheim', zo je dat wil noemen, zit in de goede kast, de goede combinatie van de juiste units en het unieke wisselfilter dat je erbij moet ontwerpen. Een standaardfilter gaat per definitie niet werken. Het kan wel mooi klinken, maar niet goed.
rinus777

Bericht door rinus777 »

mark

Die eerste helft van jouw zin had ik zelf ook kunnen verzinnen. Het is zo'n algemene uitspraak waar niets tegen is in te brengen, maar die me ook geen richting geeft.

Een eyeopener waren die laatste woorden. "Mooi" is niet hetzelfde als "Goed".

Ik wil iets goeds

Wat is het beste dat jij ooit gehoord hebt?
ronnydepony

Bericht door ronnydepony »

Ik zou zeggen,als ik je eerste bericht lees, dertig jaar oude speakers verbeteren, start een nieuw zelfbouwproject met jouw eisen en budget en dan kan je op dit forum zeker tot een goed eindresultaat komen.
Zie je het niet zitten, dan zou ik zeggen, blijf bij Visaton, download hun Boxsim-programma, en test wat rond.

Waarom ; omdat het kwaliteitsverschil tussen Visaton en Scan-speak te groot is; vooral op het hooggebied is Visaton onvoldoende, en bij Boxsim zitten alle Visaton-drivers erin verwerkt.

Ik ben gestart met allerlei Visaton ontwerpen, en nu staat nog steeds bij mijn schoonbroer een Visaton met de K25SC tweeter in samenweking met Vifa 17cm-woofer.

Ondertussen heb ik een Scan-Speak Reference Plus en dat geeft toch wel direkt een grote kwaliteitswinst, maar ook een heel wat groter bijpassend prijskaartje.

Het kan nu ook nog beter en dan moet ik reeds naar een Maxima of iets dergelijks , maar dat prijskaartje...

Mvg,
Ronny
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

rinus777 schreef:
Het is zo'n algemene uitspraak waar niets tegen is in te brengen, maar die me ook geen richting geeft.
Wat voor richting wil je? Horen dat je visaton moet kopen?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Even de reden dat ik het vraag. Als de opmerking van markbakk zo'n eye opener is, waarom denk je dan dat je met een eenvoudige vervanging, met een budget van 80-160 euro, tot iets kan komen dat werkelijk goed is? Dat gaat niet lukken. Daarom heb ik maar een zo direct mogelijk antwoord gegeven op de vraag die het onderwerp van je topic is. Ik heb alweer een tijd geleden ook een tijd gezocht naar de beste prijs/kwaliteitverhouding voor een middentoner in een drieweg en kwam toen op de 10F uit. Vandaar dat ik deze adviseerde. Of die in je huidige speaker past, zonder twijfel, maar pas na een nauwkeurige bijstelling van het wisselfilter.
markbakk

Bericht door markbakk »

rinus777 schreef:
Wat is het beste dat jij ooit gehoord hebt?
Enkele goede orkesten in muziekcentrum Vredenburg (wat mij betreft een super concertzaal qua klank).
Qua weergavesystemen is de vraag niet te beantwoorden. Hele mooie en onbetaalbare fullrange-elektrostaten in een goede luisterruimte, goede hoofdtelefoons (van Stax tot Sennheiser), diverse meer conventionele luidsprekers en ook de PA-set van Massive Attack in de HMH hebben indruk op me gemaakt. Maar hét beste kan ik niet benoemen.

Ik heb echter ook (best) veel niet 100% indrukwekkende (zelfbouw)ontwerpen gehoord. Punt is dat je altijd moet meten om je luisterervaring te staven. En als je zelf aan het ontwerpen slaat, moet je verstand van zaken hebben als je tot een (redelijk objectief) geslaagd resultaat wil komen. Dat is geen kwestie van 'een setje nieuwe banden' (hoewel, in de racerij is zelfs bandenkeuze tegenwoordig big science).
arjank

Bericht door arjank »

ronnydepony schreef:
Waarom ; omdat het kwaliteitsverschil tussen Visaton en Scan-speak te groot is; vooral op het hooggebied is Visaton onvoldoende, en bij Boxsim zitten alle Visaton-drivers erin verwerkt
Kan ik niet zeggen.
Visaton heeft een aantal erg mooie tweeters, met name de KE25SC, dit is een sublieme (keramische) tweeter die prima in het rijtje van de overige high-enders past.
arjank

Bericht door arjank »

Welke oude visaton mid zit er in? de DMR120?
Toch best een mooie mid zou ik zeggen, het probleem in die tijd is vaak het filter.
Je zult er versteld van staan wat je uit oude luidsprekers kunt halen als je een compleet nieuw filter (met meetapparatuur) ontwerpt (zelfde tip als Olaf Markus).
threshold

Bericht door threshold »

Tja, waarom mensen Scan Speak zo de hemel in prijzen (vooral in Nederland en Scandinavie)? Omdat ze goed verkrijgbaar zijn en andere merken niet? Hun importeur is erg aktief, blijkbaar. Ik wil niet zeggen dat Scan Speak slecht is, maar het heeft vooral in Nederland erg veel aandacht, alsof er niets anders is. Weleens van PHL gehoord?
Ik denk dat je zo weinig van de Visaton DSM50FFL hoort, omdat die al lang op de markt is (dus niet nieuw, niet "hip") en vooral erg moeilijk te filteren is. Probeer het maar eens in Boxsim! Als je filtert, dan gaat de boel erg snel electrisch resoneren. Weg mooie frequentiekarakteristiek. En de impedantie schiet omlaag! Dat kun je weliswaar met veel weerstanden dempen, zoals Visaton zelf doet, maar dat hoeft niet ideaal te zijn.
Maar als je de data van deze grote titanium dome ziet, dan zou je denken dat het boven de 1KHz de beste mid-driver is die er bestaat. Beter dan welke Scan Speak dan ook. Op het Visaton forum vinden ze hem ook altijd gedetailleerder klinken dan de andere 50mm dome van Visaton, maar ook minder "laid back". Maar het gaat er dus om wat je ermee doet! Bij 1KHz filteren heeft wel iets,vind ik, als je woofer het bij die frequenties ook nog mooi doet.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik draai al jaren met een Visaton RHT14S magnetostaat (meer als 20 jaar), en het bevalt nog steeds. :kwijl:

Als ik op dit moment zou zoeken naar een goede middentoner, dan zou deze goedkope SS Discovery wel eens een uitdaging/keuze kunnen zijn.
http://www.scan-speak.dk/datasheet/pdf/15w-8434g00.pdf
Hij stond toevallig ook in de HH, en de metingen zien er dan ook grandioos uit, zeker voor de prijs.
Maurice01

Bericht door Maurice01 »

rinus777 schreef:
De beste wijn ter wereld bestaat niet. Het hangt van de smaak af! Maar.... voor een prijsje van 18 euro kun je bij de Sligro Chateauneuf du Pape krijgen. Als ik dat iemand voor zet krijg is altijd positieve opmerkingen, en nooit een enkele klacht. Het hoeft dus geen fles van 200 euro te zijn om dat voor elkaar te krijgen! Ik kan het dus iedereen aanbevelen!
Hey mijn favoriete wijntje,,, alleen betaalde bij de Makro een paar euro meer ervoor.
nuttyhifi

Bericht door nuttyhifi »

@ topicstarter..
Ga anders eens een kop koffie drinken bij speakerland in Os of dergelijke en neem een paar cd's mee :wink:
Wat piet goed vind valt misschien niet in de smaak bij jan etc. Het is altijd een kwestie van smaak (luisteren), muziek voorkeur, budget, je andere apparatuur (en units), en akoestiek.
Bij zelfbouw komen daar nog kennis en ervaring bij.
Daarom is het moeilijk een uitspraak te doen.

Het beste midden wat ik tot nu toe in huis heb gehad is een lullig Mission unitje in een Elipson jas en geloof me, er heeft hier al best wat gestaan.
Wat de 50ffl aangaat die ken ik niet maar heb een paar jaar (begin jaren) naar een dsm25ffl geluisterd en herinner me deze als een typische metaldome en daar ligt mijn voorkeur niet (maar dat is later pas gebleken).
Laatst gewijzigd door nuttyhifi op ma 09 jul 2012, 0:07, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

En anders als je in de buurt van 1 van de andere leden woont eens vragen wat ze hebben staan en misschien kan je dan wel wat luisteren. :mrgreen:

De meesten zijn behoorlijk trots op hun spullen en laten dat graag zien en horen.
richard

Bericht door richard »

Maurice01 schreef:
rinus777 schreef:
De beste wijn ter wereld bestaat niet. Het hangt van de smaak af! Maar.... voor een prijsje van 18 euro kun je bij de Sligro Chateauneuf du Pape krijgen. ...
Hey mijn favoriete wijntje,,, alleen betaalde bij de Makro een paar euro meer ervoor.
Chateauneuf du Pape is toch een soortnaam, net als een Bordeaux, Saint Emilion of Bourgogne?

In analogie daarmee is Videbaek misschien het Chateauneuf du Pape van de luidsprekerindustrie.
threshold

Bericht door threshold »

nuttyhifi schreef:
@ topicstarter..
Het beste midden wat ik tot nu toe in huis heb gehad is een lullig Mission unitje in een Elipson jas en geloof me, er heeft hier al best wat gestaan.
Wat de 50ffl aangaat die ken ik niet maar heb een paar jaar (begin jaren) naar een dsm25ffl geluisterd en herinner me deze als een typische metaldome en daar ligt mijn voorkeur niet (maar dat is later pas gebleken).
Ik ken ook iemand die een budget Mission speaker gebruikt voor het middengebied, en je staat er versteld van en valt direct van je geloof dat alleen maar dure drivers met exotische materialen dat ultime high-end gevoel kunnen geven.

Ik heb zelf ook mijn hoofd gebroken over een titanium dome (de DSM50FFL dus) en ben er echter van overtuigd dat als je hem goed filtert, je helemaal niets van een materiaaleigenschap kunt horen. Volgens mij is het blikkerige geluid dat ik heb onthouden van Magnat en MB Quart metal-domes in feite veroorzaakt door een slecht filter. Als je om de materiaal-resonanties heen filtert (dus geen 6dB filter) en rekening houdt met de eigen resonantie (dus niet te laag aankoppelen), dan klinkt het gewoon neutraal, ook bij wat hogere volumes.
richard

Bericht door richard »

threshold schreef:
Als je om de materiaal-resonanties heen filtert
Dat kan alleen als de resonanties ruim buiten het weergavegebied ligt. Materiaalresonanties binnen het weergavegebied filter je niet zo heel makkelijk weg.
bas focal m180
Contacteer:

Na mijn idee geen 50mm dome , omdat je veelal moet crossen in een belangrijk weergave gebied 600-1000hz .

Ik ga niet beweren dat ze niet goed zijn , grote voordeel is bundelen later dan een konus variant , en lekker licht zo een dome daar kunnen konussen ook niet van winnen .
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

De beste middentoner is een luidspreker die zo compromisloos past in het ontwerp dat voor ogen is :!:

Zomaar drivers noemen vind ik een beetje kansloos zonder concrete context.
Wat voor ontwerp heb je voor ogen, wat is je budget, hoe moet het er uit gaan zien, waar wil je gaan filteren etc etc etc?
Ik kan een waslijst opsommen van drivers die potentie hebben.
Wellicht kun je beter vragen van welke drivers je af moet blijven, hoewel dat ook weer een behoorlijke lijst geeft en uiteraard de nodige (evt beladen) subjectieve discussies. :lol:

Alles is relatief :wink:
bas focal m180
Contacteer:

b_force schreef:
De beste middentoner is een luidspreker die zo compromisloos past in het ontwerp dat voor ogen is :!:
Een heel mooi en duidelijk antwoordt op de gestelde vraag Bart .

Maar ook aan komen met drivers die iemand persoonlijk de beste driver vindt beandwoord wederom ook de gestelde vraag .
Plaats reactie