[longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Edition

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door audiomanics »

FR_Aad schreef:
Er dwarrelt weer stof neer in Nijkerk.
Zal al wel weer verdwenen zijn ook..
moet het onderwerp niet aangepast worden naar:
[looooooooooooonnnnnggggterm] Galactica's MKII....

Kees
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

ToTo schreef:
Ik had ook niet anders van je verwacht :rock:
:wink:
audiomanics schreef:
FR_Aad schreef:
Er dwarrelt weer stof neer in Nijkerk.
Zal al wel weer verdwenen zijn ook..
moet het onderwerp niet aangepast worden naar:
[looooooooooooonnnnnggggterm] Galactica's MKII....

Kees
Er zit weer stof in de stofzuigerzak in Nijkerk :bounce:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

:foto:


Vandaag van de 2de laagkast de buitenste 2 platen verlijmd, hier kan ik morgen mee verder. Tevens heb ik van de 1ste topkast de achterzijde vlakgefreest en geschuurd. De eerste topkast is dus nu klaar voor het beplakken met 3mm MDF alvorens te fineren, morgen numero due te grazen nemen.

Op de achterzijde van de topkast zit nog een klein vautje dat ik even moet wegwerken. Ik had eerst op een andere manier de achterzijde willen vlakfrezen maar dat ging op de 1 of andere manier niet helemaal zoals ik wou, dus het originele idee maar weer in stelling gebracht.

P1030809small.jpg
P1030812small.jpg
P1030820small.jpg
P1030822small.jpg
P1030824small.jpg
frans
Berichten: 53
Lid geworden op: ma 05 dec 2011, 1:46

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door frans »

ongelofelijk zoals jij werkt ! :goeie: :goeie:
ik zaag 1 strookje mdf doormidden en het stof zit tot aan het plafond !
erg knap om zo nauwkeurig en schoon te werken
ik volg de vorderingen graag
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks :lol:

Vergeet echter niet dat er heel veel tijd in zo'n schone werkwijze gaat zitten hoor, daar waar de CTL-stofzuiger te kort schiet door het gebruik van freessjablonen zie je dat ik de boel afplak met vuilniszakken om verspreiding tegen te gaan, de boel slaat dan redelijk netjes neer om tussentijds met een ouwe stofzuiger opgeruimd te worden. Ik moet namelijk ook de was doen op zolder en de boel te drogen kunnen hangen daar.

en last, but not least, ik gebruik zulke opruimpauzetjes ook vaak even om stil te staan bij wat ik doe of van plan ben...... ("hhmm...klopt dit wel???" :rofl: ) en om, bijv, mijn gereedschap even te ordenen of op te ruimen.
Laatst gewijzigd door MechanicalAnimal op do 19 jul 2012, 18:56, 1 keer totaal gewijzigd.
ToTo
Berichten: 445
Lid geworden op: zo 30 apr 2006, 19:52
Locatie: Mol-Postel België

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door ToTo »

Das is allemaal heeeel belangrijk.
Ben ik nog wel eens vergeten.
En ik kom nog steeds stof van de "G's" tegen.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

dat geloof ik graag kerel :rofl: wat een bende geeft zo'n projectje :-#


zojuist nóg meer stof gemaakt :lol:

Topkast numero due, het afvlakken van de achterzijde. Je kunt goed zien dat ik het affrezen hier in 3 etappes doe, op deze wijze houd ik de boel controleerbaar mocht er een foutje optreden, het beperkte de hoeveelheid stof en het frezen van weinig materiaal gaat met minder moeite en vind ik veiliger.
P1030835small.jpg
P1030836small.jpg
P1030838small.jpg
Op de schragen liggen ook voor de laagkasten de verlijmde platen die de baffle moeten gaan vormen. Als ik morgen de achterzijde van de 2de topkast heb geschuurd kan ik daar mooi mee verder.
Dit is buitenste 18mm en 22mm MDF.
P1030831small.jpg
Gebruikersavatar
Peertje
Berichten: 247
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 20:03
Locatie: omgeving breda/roosendaal

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Peertje »

goed bezig!
Mooi om je vorderingen te zien met de foto's er bij.
Door omstandigheden ligt mijn project al lang stil, maar ga dit weekend weer beginnen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Zweitse »

Mooi hoor, ik ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hatsikidéé, dumb&dumber klaar voor 't beplakken met 3mm MDF als fineerondergrond!
P1030846small.jpg

Maar eerst verder met de laagkasten :rock:

Begin gemaakt met de derde plaat van de baffle van laagkast 3......volgen jullie 't nog? :rofl: DIt is de middelste plaat van de 5 platen die uiteindelijke baffle vormen :lol:
P1030855small.jpg
92 mm baffle ziet er als volgt uit bij het aftekenen :
P1030861small.jpg
P1030863small.jpg
Morgen weer verder! De was hangt nu in de weg :mrgreen:
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Dat gaat de goede kant op!
Mooi werk M.A.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door meiborg »

Je hebt straks wel een pot amfetaminen nodig als je ze op de juiste plek gaat zetten :mrgreen:

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

thanks guys!

vanochtend alvast een begin gemaakt om de reeds verlijmde buitenste 2 platen te gaan verlijmen op de 3de (en middelste) plaat uit de baffle. De 4de en 5de plaat van de baffle die zijn reeds verlijmt aan de laagkast zoals op de voorgaande pagina's is te zien.
P1030864small.jpg
P1030866small.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

meiborg schreef:
Je hebt straks wel een pot amfetaminen nodig als je ze op de juiste plek gaat zetten :mrgreen:

Mvg Reinder
ik organiseer wel een luisteravond, hopelijk komen er genoeg opdagen om ze naar beneden te sjouwen. :rofl:

voor die het nog niet weten: De verlijming van de baffle-delen "1,2&3" op de laagkast doe ik beneden :wink:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door dre »

goed bezig kerel! 8)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

dank! :mrgreen: zojuist wederom maar weer ff goed bezig geweest :wink:

Deuveltjes boren en souvereinen zodat overtollige houtlijm weg kan:
P1030867small.jpg
platen proefpassen met de deuveltjes op hun plekkie:
P1030871small.jpg
Lijmklem-plan-decampagne-strategie :rofl:
P1030872small.jpg
En het lijmklem-fest-extraordinaire in werking:
P1030874small.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Ik hoop dat de lijmklemmen ook genoeg aandrukkracht geven in het midden van de panelen... Ik heb het ook wel eens zo gedaan en toen bleek in het midden de verlijming toch minder goed dan aan de randen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Ha Walter,

dat ben ik me bewust, vandaar dat ik ook gebruik maak van een behoorlijk aantal deuvels. Ik klem bewust deze baffles iets meer aan de randen aangezien daar waar geen deuvels zitten straks de openingen voor de drivers komen :D . De verlijming aan de randen is derhalve het belangrijkst.
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

Schroeven in zo'n geval is dan een uitkomst als je het toch niet ziet.
Bijlagen
DSC03575.jpg
DSC03578.jpg
DSC03579.jpg
DSC03582.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Walt »

Schroeven lijken me een nette oplossing. Deuvels kunnen alleen centreren maar de platen niet op elkaar vast trekken... dus die hebben in dat opzicht geen nut lijkt me.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Hondasnl schreef:
Schroeven in zo'n geval is dan een uitkomst als je het toch niet ziet.
hey Marcus,

kun je ff uitleggen hoe je dat doet dan? Want ik heb op diverse plekken ook schroeven gebruikt (daar waar ik kon) maar dan nog zit ik nog met het probleem dat je voordat je schroeft eerst klemkracht moet uitoefenen met een lijmklem en dan fixeert, toch?

Of heb jij de schroefgaten van de bovenste plaat zo geboort dat het schroefdraad daar geen vat heeft en zodoende bij het inschroeven de onderste plaat tegen de bovenste aantrekt?
En in hoeverre zou dit in de buurt komen van de kracht van een lijmklem?


ps: gebruik jij nog een lijmkam trouwens? of werk jij zoals op de foto? Ik vlak de lijm in zijn geheel uit over het oppervlakte met lijmkam #1

Walt schreef:
Schroeven lijken me een nette oplossing. Deuvels kunnen alleen centreren maar de platen niet op elkaar vast trekken... dus die hebben in dat opzicht geen nut lijkt me.

Groetjes Walter
Ha Walter,

de deuvels gebruik ik ook alleen maar als extra lijmverbinding tussen de platen onderling als extra zekerheid, die worden namelijk ook gewoon ingesmeerd met D3 :D .
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Marp »

MechanicalAnimal schreef:
Of heb jij de schroefgaten van de bovenste plaat zo geboort dat het schroefdraad daar geen vat heeft en zodoende bij het inschroeven de onderste plaat tegen de bovenste aantrekt?
Dat is de manier, als je niet klemt maar schroeft.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door MechanicalAnimal »

Thanks! :goeie:
Sheriff.jpg
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Leobus »

MechanicalAnimal schreef:
Ha Walter,

dat ben ik me bewust, vandaar dat ik ook gebruik maak van een behoorlijk aantal deuvels. Ik klem bewust deze baffles iets meer aan de randen aangezien daar waar geen deuvels zitten straks de openingen voor de drivers komen :D . De verlijming aan de randen is derhalve het belangrijkst.
Hallo,

Op de plaatsen waar straks de gaten komen voor de units, kun je nu een paar 8 of 10 mm gaten boren. Trekstang er doorheen en aantrekken met moeren.
Simpeler kan het niet. Misschien met een slotbout, maar die zijn weer duurder denk ik.

Groet,

Leobus
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: [longterm] Galactica's MKII. The MechanicalAnimal Editio

Bericht door Lnsadnoh »

MechanicalAnimal schreef:
Hondasnl schreef:
Schroeven in zo'n geval is dan een uitkomst als je het toch niet ziet.
hey Marcus,

kun je ff uitleggen hoe je dat doet dan? Want ik heb op diverse plekken ook schroeven gebruikt (daar waar ik kon) maar dan nog zit ik nog met het probleem dat je voordat je schroeft eerst klemkracht moet uitoefenen met een lijmklem en dan fixeert, toch?

Of heb jij de schroefgaten van de bovenste plaat zo geboort dat het schroefdraad daar geen vat heeft en zodoende bij het inschroeven de onderste plaat tegen de bovenste aantrekt?
En in hoeverre zou dit in de buurt komen van de kracht van een lijmklem?


ps: gebruik jij nog een lijmkam trouwens? of werk jij zoals op de foto? Ik vlak de lijm in zijn geheel uit over het oppervlakte met lijmkam #1.

Hoi M.A.,

Bovenste plaat boren en verzinken.
Onderste plaat lijm aanbrengen.
Bovenste plaat op de onderste leggen.
Schroef de eerste schroef in 1 van de hoeken (goed richten).
Dan de tweede diagonaal (mn 3e foto toont dit).
Dan kan het niet meer fout en is het feest :D en schroeven maar :D , dat gaat rap dan (van binnen naar buiten).
Lijm smeert zich over het gehele oppervlak uit, kan niet missen.
Vele schroeven hebben denk ik meer klemkracht dan her en der een lijmklem (als je spreekt over grote oppervlakken en vrij flexibel plaatmateriaal).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”