Onze Bill, KT 88 PP.... KLAAR!!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

bcvdb

Re: Onze Bill, KT 88 PP

Bericht door bcvdb »

Zoooo.

Net een dagje terug van vakantie en meteen maar jullie goede adviezen ter harte nemen en even meten.

Ik heb dmv een variac de voedingsspanning opgeregeld. Ik ben tot de conlusie gekomen dat het ergens in het eerste deel van de voeding moet zitten. Na de 500 uF elco is niet meer aangesloten en het probleem blijft bestaan. Maar alleen als de gelijkgerichte spanning boven de 400/410 volt komt. Daar onder is er niets aan de hand.

Ik heb nu de spanning op de 500 uF op 400 volt DC staan. Dan stuur ik 160 volt AC uit de variac en krijg ik 290 volt AC hoogspanning. Die 400 volt heb ik ook over de 2 47uf elcos staan nog voor de smoorspoel. 200 volt per stuk. Ik meet helemaal GEEN spanning over de smoorspoel. Dat is raar toch?

Elk kanaal meet ong de zelfde waardes...

Kan het zijn dat de smoorspoelen niet goed zijn? Boven de 400 volt krijg ik ook veel trafo brom...

Groetjes Bart en Cor

P. S. De NRS was een klein foutje in de schakeling. Is opgelost. Een verbinding maakte geen contact...
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Heb de schakeling nu een tijdje aanstaan en de NRS gefixd. Ik kan nu zonder problemen de voeding ophogen tot 475 volt DC op de 500uF elcos. Daar boven ontstaat er een getril. Denk dat de elco niet meer aankan. Dus dat lijkt me opzich toch prima.

Heb de rest van de schakeling weer aangesloten en meet toch rare dingen. Ik heb de spanning op de 500uf elco opgeregeld naar 405 v DC. Deze spanning meet ik bijna overal. Op pin 2 van de 6SN7 meet er nog 400. Dit lijkt me beetje te hoog gezien ik op dat punt volgens dick 125 volt meet. Is dat omdat het onbelast is?

Ik durf niet zo goed nu met buizen erin te testen. Bang dat ik iets opblaas. Of kan dat haast geen kwaad? Ik zou de spanning langzaam op kunnen draaien. Maar dan gaat ook de gleoispanning langzaam mee...
Laatst gewijzigd door bcvdb op zo 22 jul 2012, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met de volle netspaning zou de spanning dan oplopen naar 600V,300V/elko kan geen kwaad.Maar als je geen verbruik hebt valt er niks over de smoorspoel en krijgt de 500µF ook 600V ,gaat mis.
Doe zoals Theo,zet er twee gloeilampen in serie (230V , 40W) achter de smoorspoel naar massa.Zorgt voor een verbruik van goed 160mA,mooi om de versterker te vervangen.Dan kun je meten zonder dat de spanning teveel oploopt.
Anne
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ah!buis schreef:
Met de volle netspaning zou de spanning dan oplopen naar 600V,300V/elko kan geen kwaad.Maar als je geen verbruik hebt valt er niks over de smoorspoel en krijgt de 500µF ook 600V ,gaat mis.
Doe zoals Theo,zet er twee gloeilampen in serie (230V , 40W) achter de smoorspoel naar massa.Zorgt voor een verbruik van goed 160mA,mooi om de versterker te vervangen.Dan kun je meten zonder dat de spanning teveel oploopt.
Anne
Das wel een goede tip. Dan bespaar ik mn buizen :)

P. S. Heb de vorige post aangepast
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bij al dat meten zonder buizen loopt er geen stroom.Een weerstand zonder stroom verlies geen spanning,hetzelfde ervoor en erachter.Oppassen met koppelC's in zo'n geval,komt mogelijk ook een te hoge spanning op.
Anne
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Door dit gedoe 's wat beter naar die Bill gekeken.Problemen in 't verschiet :shock:
Met die halfgeleider gelijkrichter komt de (hoge) spanning veel vlugger op dan dat de buizen warm worden.Krijg je elke keer te hoge spanning op die 500µF en niet alleen daar.Door de negatieve roosterspanning voor de eindbuizen,die er ook (te)vlug is erbij,komt er op C2 en C3 bijna 650V te staan.Niet helemaal want de spanning stijgt niet ineens zodat ondertussen de buizen ook al wel iets beginnen te doen,maar het blijft bedenkelijk.Voor C1 is het ook richting 600V en wat kwalijk is ook de roosters van de ECC99 met kathode aan de nul.
Er zou een standby schakelaar op de voeding kunnen of een vertraagde inschakeling.Om C1 en vooral de ECC99 te beschermen volstaat een diode die niet hoeft bij vertraagd inschakelen.(maar ook niet hindert)
Tekening te verduidelijking,schakelaar (relais ?)tussen kruisje bij voedingstrafo en diode bij de ECC99;
Anne
Bijlagen
BVD.JPG
BVD.JPG (27.25 KiB) 525 keer bekeken
BVV.JPG
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Heej anne.

Bedankt voor de reactie. Ik maak gebruik van een stand by schakeling. De Print die ik een tijdje terug hebt ontworpen. Bij het inschakelen gaan alle spanningen erop behalve de hoogspanning, daar zit een vertraging van 26 sec op.

De diode zou ik kunnen plaatsen... Die doet niets af aan het signaal toch? Er zijn al veel mensen die deze versterker hebben gemaakt, oa Barry, en die hebben hem niet zitten, dus ik had er ook niet aan gedacht.

Groetjes Bart en Cor
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Zooo. Weer een dag verder en weer flink gehobby'd.

Heb middels annes advies ter harte genomen en gemete met de gleoilampen. De waardes waren nu allemaal redelijk oke dus tijd voor het echte werk!!

Bij een auto noemen ze het " het huwelijk " als de motor in de auto wordt geplaatst. De twee belangrijkste delen komen samen. Het hart wordt in de auto geplaatst en hij is nu klaar om tot leven te komen...

Ook ik heb vandaag een "huwelijk" volbracht. Na de meting met geruststellende waardes was het tijd de buizen te plaatsen en de versterker voor het eerst tot leven te laten komen!!
Wat gloeien ze mooi!!! :mrgreen: :goeie:

Na de buizen een tijdje hebben laten gloeien heb ik langzaam maar zeker de hoogspanning erop gedraaid. En bij elke stap van 20 volt op de voeding. De waardes op elcos gemeten. Dit ging perfect. Ik hoorde geen rare geluidjes en tot mijn grote opluchting GEEN BROM. :rock:
Ik test met kortgesloten ingang. Dus het is nog niet zeker dat alles werkt. Maar iig vast een goed teken! Binnenkort maar eens een muzieksignaal erop zetten en kijken of hij dan nog zo mooi bromvrij is...

Wat mij opviel is dat ik de voeding nog steeds niet op kan schroeven tot 230 v AC. Bij 215 v staat er al 500 vDC op de 500uF elco. Raar aangezien ik nu toch meet zoals het in de praktijk kan zijn... Ook de andere spanning die heb gemeten zijn allemaal iets hoger dan die van Dick zijn meting. Op de B+++ staat 20 volt meer ongeveer, op B++ ook en B+ ong 15.

Is dit raar?

Ik hou jullie op de hoogte!!

Bart
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Dat is knap hoog 500V voor een C voor max die spanning,zit er zo over.
Is die trafo misschien voor 220V ipv 230V ? Kijk 's na of de gloei(wissel)spanning soms ook te hoog zit .
Om de spanning wat te laten zakken (helpt niet voor de gloei)kun je in serie met de standby schakelaar een weerstand zetten,zoiets als 50 ohm/10W.
Die extra diode hoeft dus niet hier,mar kan geen kwaad,staat altijd zonder stroom.
Anne
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Weer een tijdje verder. Weer wat wijzer.

Als ik de beloofde 370 volt uit de trafo wil halen moet ik er 215 volt in stoppen. Dan is de gloeispanning 6,5 volt. Dus ik zal de trafo gewoon minder moeten voeden.

Ook heb ik middels het eerste muziekje afgespeeld :mrgreen:
Maar er zit een sis in. Radioruis. Deze komt met het signaal mee. Ik heb de anti ossilatie shakeling van Barry toegepast. Een 100p en 11K in serie tussen anode en G2. Ik heb deze wel direct op de buisvoeten gezet.

Ook zit er iets curioos bij het uitschakelen. Zodra ik de versterker uit zet speelt 1 kanaal langzaam uit, het andere kanaal geeft meteen een plop en is daarna stil. Erg raar. Zeker omdat de plop best luid is...

Heeft iemand een idee of ervaring ermee?

Bart
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Die trafo is dus voor 220V en niet 230V :( .Van 6,3 naar 6,5 is 2/63 of ruim 3% ,220 +3%=227V.
Heb je de ruststroom van de eindpitten wel goed ingesteld?
Anne
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Ja wel raar. Want de trafo komt van AE. Die maken wel altijd goed spul opzich.

Ik heb via de variac de ingangssPanning omlaag gedraaid. Dus de spanning op de eindpitten is wel goed omdat nu alle spanning goed zijn.

Bart
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Volgens mij klopt die 3% wel als de trafo onbelast staat te werken.

bij voledige belasting in ampere of ma zou de spanning wel goed moeten zijn.

zo zie je maar weer dat toch die voedings elco's heel krap zijn berekent door triode dick

Het lijkt me sterk dat AE zo'n fout heeft gemaakt en hem berekent heeft op 220 Veff prim.

Ik heb hier ook een trafo van AE en zal van de week eens nameten of dat werkelijk zoveel afwijkt.

Wel zou ik even willen weten wat nu je daadwerkelijke Net spanning is want dat wil ook nog wel eens niet helemaal kloppen.
Ik heb hier nu 228 Veff staan maar snachts wil dit ook nog wel eens 235 Veff zijn.

Jammer dat je geen trafo hebt laten wikkelen met aftakken op 330 en 350 ik heb dat namelijk voor mijn project wel laten doen met stappen van 20 V

Voorbeeld mijn trafo geeft op de voledige spoel 260 en heeft aftakken op 240 en 220 V

Edit

Ik heb even gemeten en mijn hoogspannings wikkel geeft precies 10 Volt meer dus 270 onbelast
Ik denk dat als de wikkel voledig wordt belast in mijn geval 200 Ma dat dan de spanning wel goed is dus 260 Veff.
trafo ook gewikkeld door AE.
MechanicalAnimal

Bericht door MechanicalAnimal »

Gedverdemme wat gaaf!

dat is echt een prachtige houtsoort :goeie:
bcvdb

Bericht door bcvdb »

tnx :) het word/is wel mooi ja!! Ik hoop spoedig fotos te hebben van de versterker als hij aan staat!! :D:D

Over de voeding, het is wel raar dat hij gewoon op de stikker aan de voorkant 230 volt heeft staan. En alle spanningen zijn wel flink hoger, zelfs met 115 volt op de ingang is de uitgang al 170 Volt, terwijl deze volgens de stikkers 160 zou moeten zijn.
Over de spanningen uit het net... ik regel die op via een variac, dus ik bepaal zelf de spanning die erop komt...

Het is overigens zo dat de brom die ik hoorde bij 470 volt op de elco en ruisje was uit het relais van de inschakelvertraging :mrgreen: Dus dat is wel prettig...

Heeft er iemand een theorie over het uitploppen van 1 kanaal, en het rustig uitklinken van het andere?

Groetjes Bart
TheoK

Bericht door TheoK »

Als je de buizen verwisseld gaat het ploppen dan ook mee?
ALs dat zo is dat weet je gelijk waar het in zit.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Hoi Bart,

Even een tijdje het topic niet gevolgd, vakantie e.d., mooi dat er leven in begint te komen. Daar doe je het voor toch? Het is me alleen niet helemaal duidelijk wat nu precies de status is:

In je laatste post zeg je "Het is overigens zo dat de brom die ik hoorde bij 470 volt op de elco en ruisje was uit het relais van de inschakelvertraging", wat heeft dat met elkaar te maken? Je schakelt toch gewoon de hoogspanning met een relais, of bedoel je dat er iets aan de hand was met de aansturing daarvan?

En als je nu 220V op de trafo zet, wat zijn dan je B+, B++ en B+++ spanningen? Volgens Dick z'n schema moeten deze ongeveer resp. 480V, 445V en 345V zijn.

En de ruis die je hoorde, oscillatie oid is nu verdwenen? Klinkt de versterker nu helemaal goed? Je hebt een scoop dacht ik, heb je die al eens op de uitgang gehad?

De nrs heb je netjes op -49V afgeregeld? heb die bij mij trouwens wat lager gezet, de spanning over de 1 Ohm kathode weerstand houd ik op 50mV, 50mA loopt er dus. Dit scheelt een slok op een borrel met het warm worden van de trafo, waar ik nogal last van had.

Verder heb ik het met geen mogelijkheid bromvrij kunnen krijgen zonder de eerste versterkende trap, de 6SN7 DC te gloeien, bij jou is dat AC begrijp ik?

Verder is het een ontzettend fijne versterker, met zat vermogen, meer dan dat zelfs. Hij draait bij ons nog steeds dagelijks, ga je veel plezier van hebben!
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Hoi,

Ik zal idd even voor alle duidelijkheid het eea samen vatten...
Status: Het trillend/brommend geluid waar ik het over het was het trillen van het relais. Ik vreesde dat dat uit de elco kwam, maar daar is niets mis mee...

Over de spanningen: Ik heb via een variac nu 215 volt op de versterker staan en dan zijn alle spanningen zoals ze bij Dick aangegeven, de spanning op de 500uF is 485/490 volt. En de gloeispanning is dan 6,4 volt. Als de versterker straks helemaal goed draait wil ik daar even een oplossing voor zoeken, zal een flinke weerstand worden tussen de trafo en de euroconnector, dus dat de spanning dan gewoon 215 is.

Het geluid: daar gaat het eea mis... Ik ben net weer terug van een meetsessie. (de versterker staat nog bij mijn oom, en die is op vakantie, dus ik moet steeds even met de sleutel enzo op en neer).

Probleem 1: Als ik de versterker uitzet, dan klinkt 1 kanaal langszaam uit, en het linker kanaal geeft een plop en is dan meteen stil. Ook als de ingang is kort gesloten, dan blijft het linker kanaal een plop houden. Ik heb op advies van Theo de buizen verwisseld maar dat helpt niets.

Probleem 2: De ruis die in het kanaal zit gaat in volume met het signaal mee. Ik zat te denken aan een ossilatie. Ik heb wel een scoop ter beschikking maar dat is via mijn werk, en aangezien ik in het onderwijs zit duurt het nog enkele weken voor ik daar weer kom. Tegen die tijd kan ik metingen doen. Het is een hoogfrequente ruis... zoals een radio die niet op een kanaal staat. Het overstemt het signaal niet, maar is wel duidelijk aanwezig.

Probleem 3: En misschien heeft deze iets te maken met probleem 2. Als ik een cd speler aansluit kan ik de volume knop amper draaien en het signaal is van 0 naar mega hard. En met weinig draaien bedoel ik echt 15/20 graden. Het lijkt wel over de versterkingsfactor veel te hoog is ofzo, en dat dat de ruis mee veroorzaakt. Maar ik weet niet zo goed waar ik dan moet meten.

Probleem 4: En dit heb ik voor het eerst vandaag pas mee gemaakt, en baart me serieuze zorgen!!!!!! Na het inschakelen van de versterker heb ik even wat muziek laten spelen terwijl ik voorzichtig wat spanningen meet. Op laag volume...
Opeens een erg harde piep uit 1 van de speakers, ik gok ongeveer vol vermogen van de versterker, en denk aan een ossilatie. Heb heel snel een paar verschillende metingen gedaan, het zit (net als de plop) alleen in het linker kanaal. Het maakt niet uit of er een signaal speelt over het kanaal, ook met kortgesloten ingang gebeurt het. De piep hapert af en toe en kraakt een beetje, soms is hij even weg, en dan plotseling weer terug. Zodra ik de versterker uit zet is de piep ook METEEN weg, en wel zonder plop. Ook heb ik de anti-assilatie schakeling in dat kanaal tijdelijk losgehaald, maar dat maakte geen verschil.

Ik heb zelf een beetje het gevoel dat het allemaal samen hangt met 1 defect/foutje. Het is allemaal in het linker kanaal en het piepen lijkt door ossilatie te komen misschien iets te maken met de hoge versterking.

Ik heb een paar foto,s bijgevoegd van dat kanaal... Misschien heb ik die anti-ossilatie schakeling verkeer zitten ofzo. Ik gebruik een 100p condensator MKP, en een 11K Allan Bradley weerstand... rechtstreek op de buisvoeten.

Heeft iemand een idee wat er fout gaat, of dingen die ik kan meten? Is er meer info vereist?

Ik hoor het heeeeel graag!! Bart
Bijlagen
De luidspreker aansluitingen. Via zilverdraad naar de UGT, de zwarte draad gaat naar de massa
De luidspreker aansluitingen. Via zilverdraad naar de UGT, de zwarte draad gaat naar de massa
Om de printjes te bevestigen hebben we een houten plankje gemaakt op de bouten van de voedingstrafo.
Om de printjes te bevestigen hebben we een houten plankje gemaakt op de bouten van de voedingstrafo.
De anti ossilatie schakeling
De anti ossilatie schakeling
Photo 12-07-12 14 16 13 (1).jpg
KT88 voet
KT88 voet
Photo 25-07-12 12 46 44.jpg
Photo 25-07-12 12 46 54.jpg
Photo 25-07-12 12 47 09.jpg
Photo 25-07-12 12 47 18.jpg
Photo 25-07-12 12 47 27.jpg
En een overzichtje van de bovenkant... Het is nog een beetje een chaos, ik moet nog wat tyraps gebruiken, maar pas als alles werkt, is makkelijker als er weer eens iets los moet
En een overzichtje van de bovenkant... Het is nog een beetje een chaos, ik moet nog wat tyraps gebruiken, maar pas als alles werkt, is makkelijker als er weer eens iets los moet
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik heb wel wat bedenkingen over al dat draad wat je er nu kris kras doorheen heb lopen als een draad van de uitgang te dicht langs die van de ingang loopt heb je kans op oscillaties

Ook vraag ik me af wat voor weerstanden dat zijn ze lijken erg op draadgewonden en als dat zo is ook hier heb je dan verhoogde kans op oscillaties en zal het meer als een radio ontvanger gaan werken.

Edit

vooral heb ik mijn bedenkingen bij die twee groene weerstanden die van je voeding naar je anodes gaan de 6SN7 pin 2 en 5
Zo te zien heb je daar draadgewonden weerstanden zitten dat is natuurlijk vragen om problemen.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Die weerstanden bij die 6SN7 zijn Kiwame. Volgens mij draadgewonden idd. Zal daar eens kijken of ik daar andere voor heb. Maar dat zijn weerstanden die bij de voeding horen, die brenden de spanning op de buis. Of bedoel je de groene weerstanden aan de ecc99?

De draden van de uitgangen lopen gescheiden van die van de ingang. Aalleen de NRS loopt er vlak bij. Kan dat kwaad?

Verder zijn alle groene weerstanden dan Kiwame. En alle andere Allan Bradly, zijn Carboncomposiet
democles

Bericht door democles »

Kiwame,is niet draadgewonden!!!
These are an excellent match for Audio. Kiwame resistors are made in Japan and characterized by lower noise than metal film resistors and a more natural sound. There is a growing enthusiasm for these carbon film resistors because they recapture the vintage tube sound without the drift of carbon comps. The resistance material is carbon film with coated silicon and finished in green
Gebruik ik veel,vooral in de voeding,geen problemen. :wink:
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Hahahah, ja ik wist het niet meer zeker :D

Ik bedenk me nu wel dat ik de in en uitgaande draden op de UGT zelf samen gebundeld heb met een tyrap... zal eens beginnen die los te halen :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Zet 's de plussen van de twee 500µF aan elkaar,niet om zo te laten,om te zien (horen)wat er gebeurt.
Anne
molekuul

Bericht door molekuul »

Zijn de AB weerstanden nieuw of NOS, heb je ze eerst "gebakken" in de oven? Ik heb eerder NOS AB weerstanden gehad, die nogal ruisten. Het nadeel van deze koolweerstanden is dat ze hygroscopisch zijn. Na het bakken van deze weerstanden, 2 uur bij 150gr C werd dat ruisen een stuk minder.
bcvdb

Bericht door bcvdb »

Hoi allemaal.

Even kijken of morge die elcos aan elkaar kan hangen en de bedraging van de ugt scheiden.
Zal ik meteen over posten dan.

Over de weerstanden, volgens mij zijn het NOS AB's. Maar ik heb ze niet gebakken 8-[
Wordt ruisen met de tijd minder? Het is namelijk er verl werk ze weer allemaal los te maken... Als het langsaam beter wordt kan ik erop wachten namelijk. Of bijvoorbeeld de stopweerstanden doen als dat misschien al veel scheelt... Wat is wijsheid??

Bart
Plaats reactie