Scanspeak 2-weg in de auto?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

XC-C30

Re: Scanspeak 2-weg in de auto?

Bericht door XC-C30 »

richard schreef:
Zo te lezen een perfect autootje, veel plezier met je keuze en pret bij het inbouwen van de luidsprekerset. Neem je ook nog een losse autoradio met versterker of is die al standaard ingebouwd?
Standaard zit er een radio met 2-weg compo en speakers in de achterste zijpanelen in wat echt waardeloos is. Het optionele systeem geeft je een subje en versterker bij, maar het blijft echt waardeloos.
Had het ook nog maar een beetje ok geweest, had ik dat wel gedaan. Maar aangezien het echt nix is, hebben we besloten van het dan ook maar meteen goed te doen.
Model van auto maakt niet echt uit, althans niet in dit topic... vandaar dat we dit achterwege laten. Kwestie van ontopic te blijven.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

XC-C30 schreef:
Model van auto maakt niet echt uit, althans niet in dit topic... vandaar dat we dit achterwege laten. Kwestie van ontopic te blijven.
Groot gelijk dat jullie ontopic willen blijven.
Candisa schreef:
Even er aan toevoegen: we hebben die wagen niet gekozen omwille van de standaard 16,5cm composet voorin, maar omdat het dingetje ons beiden bevalt op alle gebied (intussen al een exemplaar met de motorisatie die wij willen test-gereden, het kleur dat we willen in real life gezien, het interieur dat we willen in real life gezien en gevoel...) en het prijskaartje in verhouding is tot het comfort, uiterlijk en vermoedelijke restwaarde bij inruil na 4-5 jaar...

Het is dus geen Toyota Aygo of Dacia Sandero of zo (goedkoop, maar qua comfort en restwaarde...), maar ook geen BMW 1-reeks of Volvo C30 (restwaarde zit goed, maar de aanschafprijs is met een beetje uitrusting gauw erg hoog)...
We kiezen dit keer voor nieuw uit zekerheid en een stukje verwennerij (je leeft tenslotte maar 1 keer): het kost qua afschrijving een stuk meer dan een jonge tweedehands, maar daarvoor staat die wel volledig naar onze zin qua opties, kleur, motorisatie... én we kunnen er voor een schappelijke meerprijs 5 jaar uitgebreide garantie met pechbijstand in heel Europa bij nemen. Dat we daarvoor ook 5 jaar naar de dealer moeten voor onderhoud is met de onderhoudsintervallen van een moderne auto ook geen straf meer...

...en dat er standaard een 16,5cm composet in zit op quasi perfecte locaties (voor-onderin de deuren + A-stijlen) is natuurlijk voor wij als audio-liefhebsters leuk meegenomen! :D

Isabelle
Altijd goed om te laten weten dat de benodigde ruimte al aanwezig is. Dan hoeft daar niet onnodig over te worden uitgeweid, en kan het over vervanging van de composet gaan.

Al een tweeter op het oog voor bij de HDS 180 Exclusive?
XC-C30

Bericht door XC-C30 »

Nog niet echt... het zelfde probleems als bij de scan (en de meeste andere 6.5" drivers): laag xover-punt. Zeker aan de linker kant word het lastig door de grote hoek off-axis.
Had er plek geweest voor large format tweeters was er gern probleem... keuze genoeg die je rond de 2k of lager kan crossen.... maar in small format? Genoeg tweeters met lage fs te vinden.... maar daar kan je spijtig genoeg niet altijd op af gaan.
Volgens Isabelle zou de ss r2004 wel wat kunnen zijn.... maar naar mijn idee dan ook wel aleen als deze dead on-axis speelt.... en dan is stocklook ook weer niet mogelijk. En alles verbouwen zie ik niet zitten door tijdsgebrek en ik wil niet weer een hele tijd met een half afgebroken auto rondrijden.... anders kan ik zowel meteen voor 3-weg gaan.
Intussen heb ik 4wagens versleten...altikd wel aan begonnen maar nooit ver geraakt.... dat ben ik nu wel kotsmoe.
Candisa

Bericht door Candisa »

De tweeter blijft een probleem, zelfs in de caraudiowereld zie je dat laag inzetbare tweeters al wat groter uitvallen en niet meer zonder verbouwen passen...

Voor een tijdje vrede nemen met een dip in het middenbereik lijkt me nog het eenvoudigst: gewoon wat hoger crossen en dus veel keus hebben qua tweeters...
Ondertussen klinkt het toch al een stuk beter dan standaard en kunnen we eventueel op basis van een setje extra a-stijlen aan de gang met toch drie-weg dmv dome-mid, of fast met breedbandertje... Zonder intussen met een half afgebroken auto zonder klank rond te rijden...

Ps.: het zal geen hyundai worden, maar... een Fiat 500 met de 85pk twinair motor, misschien zelfs twee als dit een mooie korting oplevert...

Isabelle
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Candisa schreef:
Ps.: het zal geen hyundai worden, maar... een Fiat 500 met de 85pk twinair motor, misschien zelfs twee als dit een mooie korting oplevert...
die klinkt als een overdekte Ducati, ... dan heb je toch geen luidsprekers meer nodig! :rock:
richard

Bericht door richard »

Candisa schreef:
maar... een Fiat 500 met de 85pk twinair motor, misschien zelfs twee als dit een mooie korting oplevert...
Een Cinquecento bimoteur?
Candisa

Bericht door Candisa »

Dat twinair-motortje klinkt inderdaad best lekker, maar waarschijnlijk zullen we het uitlaatje nog wat aanpassen om de klank een tikkeltje voller, maar ook stiller te maken...
Het zullen er trouwens geen 2 worden: in België valt er geen sloop-premie te bekomen bij de aankoop van een Fiat 500, dus wat je krijgt voor je oude wagen hangt van de dealer af... Het beste voorstel tot nu toe is €1000,- overname voor de Saab en €1000,- korting per 500'je, maar als we er 2 kopen gaat er wel maar €350,- per 500'je extra af en voor de Volvo wordt maar €200,- meer geboden, dus qua aankoop haalt dat niets uit.
De Volvo is trouwens ook niet duurder in verbruik dan zo een 500'je, kost wel meer in wegenbelasting, maar moet niet meer afbetaald en hoeft ook geen omnium-verzekering, dus die houden we voorlopig nog even bij (momenteel is de papierwinkel aan de gang om deze terug in het verkeer te stellen)...

Een cinquecento-bimoteur... klinkt leuk, maar als "dagelijks" boodschappenwagentje niet erg praktisch :lol:
Zo een "twinair" is trouwens fun en vlot zat, anders kochten we wel een Abarth :D

Isabelle
bas focal m180
Contacteer:

Bericht door bas focal m180 »

focal utopia be 7 compo set http://link.marktplaats.nl/593034658 huidig bod staat op €775 , nieuw koste dat setje +-€2800-2900
Candisa

Bericht door Candisa »

Deze plannen worden verticaal geklasseerd, net zoals die met de Saab...

Na heel wat moeite heb ik eindelijk mijn contract gekregen, dat had ik namelijk nodig om mijn "Activa"-cheques (systeem waarbij mensen die langer dan 2 jaar werkloos zijn geweest gedurende 1 jaar een stuk van hun loon krijgen van de overheid, win-win voor zowel werknemer als werkgever) te kunnen indienen... Waarop men blijkbaar als einddatum 11/9/'12 heeft ingevuld...
Ik woon blijkbaar te ver van mijn dagelijkse startplaats en men ziet dat niet zitten tijdens de wintermaanden (dit is de officiële reden, ik heb namelijk vrij snel ontdekt dat men nogal lucratief omgaat met de berekeningen van de maandweddes, zowat €300,-/maand in mijn nadeel, en hen hierover aangesproken)...
--> Ik ben terug werkloos, met slechts 3 maanden ervaring op de teller, in economisch moeilijke tijden, dus een nieuwe wagen aanschaffen zit er niet meteen in...
--> Hierdoor ben ik ook gaan nadenken dat stevig afbetalen voor een gebruiksobject dat na 5 jaar nog minder dan de helft waard is eigenlijk geen goed idee is, dus we gaan dit toch maar niet doen...

De Saab gaat er echter hoogst waarschijnlijk wél uit, aangezien de keuring(APK) dichterbij komt en we flink wat kosten verwachten, dus dit is ook al weer een begonnen project dat in de vuilnisbak belandt voordat het fatsoenlijk van start is gegaan (mijn excuses aan Moeder Natuur voor de bomen die ik op die manier reeds verkwist heb)...

Aangezien men hier in België dit jaar voor personenwagens een inschrijvingstaks-systeem heeft ingevoerd op basis van vervuiling, kunnen we de Saab ook niet zomaar vervangen door een andere betaalbare oudere auto, aangezien dit een veelvoud van de aanschafprijs zou kosten om in te schrijven...
De overheid mag echter slechts 1 keer per auto per persoon deze kost aanrekenen, dus heb ik intussen mijn Volvo 940 terug ingeschreven.
Deze is niet goedkoop in jaarlijkse wegenbelastingen en er moet ook wel wat aan gebeuren, maar het scheelt flink in verbruik tegenover de Saab en we vermoeden dat de Volvo een iets minder diepe put is om geld in te gaan gooien...

Als ik terug werk heb zal er wel nog altijd een tweede vervoersmiddel moeten gevonden worden voor Xenia, maar dat zal dus geen nieuwe Fiat 500 worden, maar vermoedelijk een busje --> (Lichte) Vrachtwagens vallen namelijk niet onder dit nieuwe inschrijvingsstelsel, dus een oude rokende stinkende bus blijft betaalbaar qua inschrijving, is bovendien ook goedkoop in wegenbelastingen en van tijd tot tijd reuzehandig!

Isabelle
Plaats reactie