Labvoedingen en dergelijke.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

Ha Anne,

Hij doet het anders al 10 jaar prima en geen spoortje rimpel te vinden op de uitgang .Overigens toch nog maar even goed kijken Anne, de Pro gebruikt een LM336 (IC101) referentie IC en geen zener voor de referentiespanning.

Het is een vrij standaard en beproeft schema wat i.d.d. al heel lang mee gaat. In de jaren '70 heb ik tijdens mijn studie ook zelf nog zo'n voeding gebouwd gebaseerd op deze zelfde topologie :mrgreen: Die was 0 - 30V @ 1,5A, voor het meeste hobbywerk goed genoeg.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

3 JAAR GARANTIE................
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
het kruispunt onder R106 en de verbinding tussen de twee LED's moet aaneen.Zo doet ie het niet :( .
Anne
??? Je bedoelt waarschijnlijk R105 en R108 moeten aan elkaar. Dat klopt, ik heb nog een andere scan van een vroeger schema waar dat i.d.d. wel zo getekend is. Foutje met overtrekken gemaakt denk ik.
Bijlagen
Power_Supply_PS2403_D.pdf
(382.7 KiB) 194 keer gedownload
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Ah!buis »

Zal idd R105 zijn en niet R106 die zit al iets verderop.Als ik dat schema op 200% zet zie je nog steeds niet goed of het een 5 of 6 is :( .
Hij doet het anders al 10 jaar prima en geen spoortje rimpel te vinden op de uitgang
Je doet net of ik gezegt heb dat 't geen goeie was,ziet er helemaal niet verkeerd uit :D .
En ja,'t is een referentie-IC en geen zener.Doet wel hetzelfde alleen stabieler.Maar't ging mij enkel om de manier waarop de 723 vervangen was tov Elektuur.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef:
Je doet net of ik gezegt heb dat 't geen goeie was,ziet er helemaal niet verkeerd uit :D .

Anne
Oh, je doelde alleen op het schema, dan is het goed :lol:

Ach je zou met wat ruisarmere componenten de laagfrequent ruis nog wat kunnen verminderen maar veel meer is er verder niet aan te verhapstukken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Gevonde op circuitsonline: ( die eleshop voeding)

"Ik heb deze voeding even voor je gemeten. Je grootste zorg zou de rimpel zijn als ik je goed begrijp.

Eerst in CV (constant Voltage) mode, dus zonder stroombegrenzing:
Ik heb met wisselende belasting gemeten en meet slechts een ruisje van ca. 2mV rms met piekjes tot ca. 5mV, onafhankelijk van de belasting. Dat is dus een ruisje en geen rimpel. Er is geen 50Hz component in te herkennen in ieder geval. Of ik nu 0A, of 3A meet, dat ruisje is redelijk constant en zeer klein. Ik moest de gain van de scoop gebruiken om het wat beter te kunnen meten. De voeding schakelt automatisch over naar een andere aftakking van de trafo. Op de grens van overschakelen kan de rimpel toenemen als dit wat krap berekend is door de fabrikant. Daar kon ik ook niets van merken.

Spannings stabiliteit: Nog steeds zonder stroomgebrenzing een belasting aangelegd door snel banaanstekkers in en uit te trekken. Mijn multimeter kan ca. 20x per seconde meten en kon daarmee de regeldip niet opmerken. Op de scoop zag je een hele snelle correctie, die ook bijna niet te meten is met een analoge scoop. De spanning blijft opvallend stabiel. Op ca. 26V met 2,5A belasting zakte de klemspanning (dus niet achter de draadjes) maar met 0,02V. Op 13,5V met ca. 1,5A belasting zakte de spanning maar met 0,01V. Volgende test op 5,0013V -> 0,5A belasting -> 5,0006V.

Instellen van de spanning (fred): dat gaat met een meerslagenpotmeter en het is geen probleem om een hele precieze spanning in te stellen. De spanning verloopt ook niet heel erg veel (in orde van 0,02V het afgelopen half uur). De interne meters wijken met ca. 0,1V maar weinig af (toch maar indicatief).

Regelpieken: als je de spanning regelt met de potmeter, dan zie je wel flinke spikes op de uitgangsspanning. Een bekend probleem met veel regelbare voedingen. Deze vallen direct weg zodra je de potmeter niet meer draait. Mijn tip is dan ook, om in geval van gevoelige elektronica de uitgangsspanning eerst goed in te stellen voor je de schakeling gaat aansluiten. Dat is meestal toch wel een goed idee

Dan de CC (Constant Current) mode, stroombegrenzing dus. Veel voedingen geven in deze mode wat meer regelruis op de uitgang. Deze voeding is daar geen uitzondering op, al is dit iets beter herkenbaar als een rimpel in plaats van ruis. Deze is 6mV top-top, ook redelijk onafhankelijk van de mate van belasting. Op mijn andere voeding (zelfbouw 6A met ua723) heb ik 15mV top-top gemeten.

Kortsluitvast of niet: dit is een passief gekoelde voeding, dus het kán een keer teveel worden. De 2N3055's zijn dubbel uitgevoerd per kant (er zitten dus vier in totaal op de voeding) op een redelijk groot koelblok. Sluit je de uitgangen volledig kort, dan gaat de voeding over op de eerste aftakking van de trafo met de laagste spanning (hij meet immers 0V op de uitgang). De collectorspanning op de 2N3055 is dan 15 tot 18V. Bij 3A dissipeert hij dus ongeveer 50Watt. Dat houdt de voeding lang vol, maar niet oneindig als de omgeving bijvoorbeeld al 40 graden is. Ik heb een dikke minuut voor je getest bij 20 graden omgeving en de 2N3055's waren zelf ca. 50 graden. Maar behalve dat je dat per ongeluk kan gebeuren (wat ruik ik nou??), gebruik je dat niet zo vaak. 3A belasting bij een bepaalde uitgangsspanning (geen kortsluiting) zou de voeding zeer lang kunnen volhouden. Ik heb twee accu's opgeladen met 1,6A per kant bij 14,7V en de 2N3055's waren nog beet te houden. Dit heeft 1,5 uur zo gestaan. Als je echt de warmte goed wil verdelen over de twee koelblokken, gebruik de voeding dan in parallel mode.

Over de trafo's zou ik me niet druk maken. Per kant een eigen trafo die allerminst onderbemeten lijkt. Deze trafo's gaan ook niet brommen als je ze belast. Nou vooruit, als je je oor op het deksel legt hoor je ietsje verschil

Is er ook een nadeel? Ja! Ik vond de voeding erg gevoelig voor RF velden. De regel elektronica gaat de spanning iets opregelen, of de stroombegrenzing (indien in gebruik). Zendamateurs moeten dus iets oppassen als ze sterke RF velden om zich heen hebben tijdens de experimenten. Ik heb wat C-tjes en wat ferriet geplaatst en heb daar nu veel minder last van. Alleen nog als ik met de porto naast de voeding ga zenden, zie ik de spanning iets opregelen (2W op VHF, doet nu nog maar +0,2V). In CC mode zag ik de stroombegrenzing met 0,1A opregelen. Maar goed, dat is dus ná modificatie en met een enorm RF veld in de nabijheid.

Conclusie: ik kan de ervaring van deze enkele personen niet beamen. Je krijgt zeer veel voeding voor je geld.
"

Bron:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/102955
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

En hier is ie in Velleman gedaante met lcd displays:

http://www.twenga.nl/item/6453816023443 ... 40706.html
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

En hier staat een stuk van het schema:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/84197

Graag jullie mening!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Niemand?????
Gebruikersavatar
peetey
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 21 mei 2012, 21:36

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door peetey »

ds23man schreef:
Toch al jaren Pro mengtafels gerepareerd ( Soundcraft, Tac, Midas, Yamaha, Amek enz) vanaf de eerste nog met torren i.p.v. opamps. Zeer zelden een 723 met 3055 tegengekomen, om eerlijk te zijn nooit.

Zit nu even te kijken naar de voeding van een Soundcraft series 1624 studiotafel ( voorheen studio Spitsbergen, 80 er jaren) Volledig discreet opgebouwd en voor een paar logica railtjes 78-7905.

Soundcraft 200b: Lm 317K en 337K, phantoomvoeding discreet

Soundcraft series 2 ( 70 jaren): discreet

Ga mij niet vertellen wat er in de pro audio gebruikt wordt....... :mrgreen:
Ik mis in dat rijtje consoles eigenlijk nog Ramsa en Cadac :wink:
En dan kom je dus bij bijv Ramsa voedingen WEL de 723 tegen alsmede bij Cadac de 3055..

grtz,
peetey :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

En vergeet D&R niet, daavan heb ik er weleens een gerepareerd, waar 2 stuks 723 en 3055 in zaten.
(voor de +15 en de -15, ze waren in serie geschakeld.)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Had toch nu inmmidels wel verwacht dat iemand over de 741's in die eleshop voeding was gevallen........ :twisted:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

peetey schreef:
ds23man schreef:
Toch al jaren Pro mengtafels gerepareerd ( Soundcraft, Tac, Midas, Yamaha, Amek enz) vanaf de eerste nog met torren i.p.v. opamps. Zeer zelden een 723 met 3055 tegengekomen, om eerlijk te zijn nooit.

Zit nu even te kijken naar de voeding van een Soundcraft series 1624 studiotafel ( voorheen studio Spitsbergen, 80 er jaren) Volledig discreet opgebouwd en voor een paar logica railtjes 78-7905.

Soundcraft 200b: Lm 317K en 337K, phantoomvoeding discreet

Soundcraft series 2 ( 70 jaren): discreet

Ga mij niet vertellen wat er in de pro audio gebruikt wordt....... :mrgreen:
Ik mis in dat rijtje consoles eigenlijk nog Ramsa en Cadac :wink:
En dan kom je dus bij bijv Ramsa voedingen WEL de 723 tegen alsmede bij Cadac de 3055..

grtz,
peetey :mrgreen:
Dan noem je twee merken die in Nederland wel heel zeldzaam zijn ( waren).!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
En vergeet D&R niet, daavan heb ik er weleens een gerepareerd, waar 2 stuks 723 en 3055 in zaten.
(voor de +15 en de -15, ze waren in serie geschakeld.)

Dreun en Ruis? Die presteerden het om 16v ingangselko's op de mic ingang te gebruiken! Dat was een keer lachen bij een live-uitzending in Leek met een NOS wagen die "hete" 48v phantoom sloffen bij zich had......

Heb nog nooit zoveel rook en stank uit een monitormengtafel zien komen ( d&r 900)!

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

Rant, rant, rant, enz. enz. ................................................................................

D&R bestaat anders nog steeds en is alive and kicking. Kun je van veel conculega's niet zeggen. Doen ze toch iets beter :P
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
Rant, rant, rant, enz. enz. ................................................................................

D&R bestaat anders nog steeds en is alive and kicking. Kun je van veel conculega's niet zeggen. Doen ze toch iets beter :P
Ze zijn in het verleden toch failliet geweest? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

Ga jij nou maar je superduperlownoise postzegels uitproberen....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Als ik mijn nieuwe DSO binnenheb zal ik daar inderdaad wat metingen aan doen, incl de gevraagde step responce!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Ze zijn in het verleden toch failliet geweest? :mrgreen:
Wie niet ? net als Alesis, General Motors en noem maar op. die bestaan ook nog.

Maar we hadden het toch over voedingen ?

Voor de economie hebben we http://fd.nl/

@pjotr : rant ?[
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

Maar om weer een beetje ontopic te geraken, wat vinden we nou van het schema van de Eleshop voeding?????????????????????????????
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

Best wel ingewikkeld...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

Vind het wel schattig, maar ga het toch niet aan de muur hangen :D

Overigens Ray, helemaal niets mis met het schema van Elektuur hoor. Al zou ik wel i.p.v. de 2N3055 de 2N3773 nemen als je die kunt krijgen. Die laatste is echt een stuk robuuster dan de 2N3055.

Het idee van omschakelen van de trafo taps zo ik ook eens over denken. Scheelt je echt een flinke slok aan koelprofiel.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ray5150 »

mwa, ik heb er toendertijd wel over nagedacht, maar toch niet gedaan, het mocht niks kosten, en ik had de trafo's en een aantal onderdelen nog liggen, waaronder de de gelijkrichters, elko's, de 723 en de 2n3055.

Het is dan meer zoeken welk ontwerp er bij de spullen paste.ipv omgekeerd. :mrgreen:
Vergeet ook niet dat het ontwerp 30 jaar oud is, mischien bestond de 2N3773 toen nog niet ?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Vergeet ook niet dat het ontwerp 30 jaar oud is, mischien bestond de 2N3773 toen nog niet ?
Jawel hoor, is ook al een ouwe Mohikaan :mrgreen: Zaten in de voedingen van DEC mainframes destijds. Waren toentertijd wel lastiger te krijgen en duurder dan de 2N3055. Duurder zijn ze nog steeds maar wel van een vertrouwd merk: http://nl.farnell.com/on-semiconductor/ ... dp/9556745
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28474
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Labvoedingen en dergelijke.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Best wel ingewikkeld...

En dat voor 110 Euro!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”