Labvoedingen en dergelijke.
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Labvoedingen en dergelijke.
Een topic om alles over labvoedingen te bespreken...
Dit is mijn eigen exemplaar :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/45266/
Naar een ontwerp uit de Elektuur uit de jaren '80
Kortsluitvast, instelbare stroombegrenzing, spanningsmeters en stroommeters. 5 trafo's.
Ik heb hem dubbel uitgevoerd zodat ik eenvoudig een symmetrische spanning kan maken door de uitgangen in serie te schakelen.
Ook zit er een printje in met 7812 en 7912, ideaal om snel een opamp van spanning te voorzien.
Relatief goedkoop te bouwen, de meeste onderdelen zijn kwartjeswerk, en de vermogenstorren kosten ook niet veel.
(ik neem aan dat de MOD's er geen probleem mee heben, het is 30 jaar oud, en grotendeels gebaseerd op de door de fabrikant uitgegeven datasheet van de 723.)
Mocht iemand prijs stellen op scans in een grotere resolutie (+2mB per pagina), stuur even een PB met een E-mail adres erin.
Dit is mijn eigen exemplaar :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/45266/
Naar een ontwerp uit de Elektuur uit de jaren '80
Kortsluitvast, instelbare stroombegrenzing, spanningsmeters en stroommeters. 5 trafo's.
Ik heb hem dubbel uitgevoerd zodat ik eenvoudig een symmetrische spanning kan maken door de uitgangen in serie te schakelen.
Ook zit er een printje in met 7812 en 7912, ideaal om snel een opamp van spanning te voorzien.
Relatief goedkoop te bouwen, de meeste onderdelen zijn kwartjeswerk, en de vermogenstorren kosten ook niet veel.
(ik neem aan dat de MOD's er geen probleem mee heben, het is 30 jaar oud, en grotendeels gebaseerd op de door de fabrikant uitgegeven datasheet van de 723.)
Mocht iemand prijs stellen op scans in een grotere resolutie (+2mB per pagina), stuur even een PB met een E-mail adres erin.
Laatst gewijzigd door ray5150 op di 17 jul 2012, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Als het echt tientjes werk is zie ik uit naar een mooie print hiervoor en miss een groupbuy voor de onderdelen? Is altijd handig!
-edit- Voor dit geld kun je bijna niet zelf gaan klussen: 40 euro bij eleshop voor 0-15V 0-2A met LCD's of 40 euro voor 0-30V 0-3A met VU
-edit- Voor dit geld kun je bijna niet zelf gaan klussen: 40 euro bij eleshop voor 0-15V 0-2A met LCD's of 40 euro voor 0-30V 0-3A met VU
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Relatief he, een trafo, elko's, koeling, kast, meters en schakelaars kunnen aardig in de papieren lopen.
Ik doelde eerder op het feit dat alle halfgeleiders (die altijd het eerste obsolete zijn) goedkoop en goed verkrijgbaar zijn.
Ik doelde eerder op het feit dat alle halfgeleiders (die altijd het eerste obsolete zijn) goedkoop en goed verkrijgbaar zijn.
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Ja, maar daar leer je niks van...Vinculum schreef:-edit- Voor dit geld kun je bijna niet zelf gaan klussen: 40 euro bij eleshop voor 0-15V 0-2A met LCD's of 40 euro voor 0-30V 0-3A met VU
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Vertel, wat heb jij er van geleerd............. er zijn ook mensen die zelf een soldeerbout knutselen van een draadgewonden weerstand en een stukkie koper.ray5150 schreef:Ja, maar daar leer je niks van...Vinculum schreef:-edit- Voor dit geld kun je bijna niet zelf gaan klussen: 40 euro bij eleshop voor 0-15V 0-2A met LCD's of 40 euro voor 0-30V 0-3A met VU
Zo'n ding is om te gebruiken.
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Niet veel....Maar dat wist je al....Pjotr schreef:Vertel, wat heb jij er van geleerd..............
Ik heb geleerd hoe printen te etsen.
Ik heb geleerd hoe een digitaal voltmetertje via een spnningsdeler aan te sluiten, en hoe deze omschakelbaar te maken voor verschillende spanningen.
Ik heb geleerd hoe digitale voltmeter als stroommeter gebruikt kan worden door middel van een serie-weerstand in de spanningslijn aan te sluiten.
Maar het is natuurlijk een non-discussie, ander zou er niemand meer een versterker of luidsprekers bouwen , omdat alles in de winkel te krijgen...en zouden we allemaal een versterker van Conrad van 6 tientjes hebben staan, met een paar speakertjes van de BCC.
Er zijn ook mensen die een PIC gaan zitten programmeren om een LED te laten knipperen.
Die val ik ook niet lastig...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Labvoedingen en dergelijke.
De meeste van de oudere garde hier bouwden vooral hun eigen spullen omdat dat GOEDKOPER was........ 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Idee, je koopt zo'n kant en klaar ding en ropt de binnenkant eruit. Ray kan dan een mooi printje bakken en iedereen blij....

Re: Labvoedingen en dergelijke.
Het is niet persoonlijk bedoeld hoor Rayray5150 schreef:Niet veel....Maar dat wist je al....Pjotr schreef:Vertel, wat heb jij er van geleerd..............![]()
Ik heb geleerd hoe printen te etsen.
Ik heb geleerd hoe een digitaal voltmetertje via een spnningsdeler aan te sluiten, en hoe deze omschakelbaar te maken voor verschillende spanningen.
Ik heb geleerd hoe digitale voltmeter als stroommeter gebruikt kan worden door middel van een serie-weerstand in de spanningslijn aan te sluiten.
Maar het is natuurlijk een non-discussie, ander zou er niemand meer een versterker of luidsprekers bouwen , omdat alles in de winkel te krijgen...en zouden we allemaal een versterker van Conrad van 6 tientjes hebben staan, met een paar speakertjes van de BCC.
Er zijn ook mensen die een PIC gaan zitten programmeren om een LED te laten knipperen.
Die val ik ook niet lastig...
Wat ds23man noemt is maar al te waar. In het verleden lag dit spul ver buiten financieel bereik voor de meesten, zeker als student zijnde. In de jaren '60 - '70 waren er ook veel die zelf een eigen oscilloscoop bouwden, veelal van dumpspullen. Maar tegenwoordig is kant en klaar veelal en beter en een stuk goedkoper dan zelfbouw. Dit is gereedschap, dat maak je alleen zelf als het niet te koop is.
Eigenlijk is zelfbouwaudio vandaag de dag ook al niet niet meer goedkoper dan wat je kunt kopen. Dat doe je ook voor de lol en omdat je denkt het beter te kunnen of erg specifieke persoonlijke wensen en ideeën hebt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Voor het simpele werk voldoen die goedkope labvoedinkjes prima en kosten inderdaad geen drol. Voor het serieuze werk waarbij het noodzakelijk is dat de voeding rocksolid en ruisvrij is ( metingen), kom je toch in de zeer dure prijsklasse terecht en kan zelfbouw lonen.
Dus hierbij de reincarnatie van het oude Elektuurontwerp:
http://www.diyaudio.com/forums/equipmen ... oject.html
Dus hierbij de reincarnatie van het oude Elektuurontwerp:
http://www.diyaudio.com/forums/equipmen ... oject.html
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Tegenwoordig is het voor mij meer assembleren door keuzes die je hebt.
Bijv.voor een media servertje, een Raspberry, of een ODROID-X.???
http://www.raspberrypi.org/quick-start-guide
http://www.hardkernel.com/renewal_2011/ ... &tab_idx=1
Bijv.voor een media servertje, een Raspberry, of een ODROID-X.???
http://www.raspberrypi.org/quick-start-guide
http://www.hardkernel.com/renewal_2011/ ... &tab_idx=1
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Als je dat nodig hebt bouw je lokaal een on-board voedinkje specifiek voor de toepassing. Daar een universele labvoeding voor gaan bouwen loont niet. En werkt in veel gevallen ook niet --> ground stromen en noise pick up door lange draden.ds23man schreef:Voor het simpele werk voldoen die goedkope labvoedinkjes prima en kosten inderdaad geen drol. Voor het serieuze werk waarbij het noodzakelijk is dat de voeding rocksolid en ruisvrij is ( metingen), kom je toch in de zeer dure prijsklasse terecht en kan zelfbouw lonen.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Nou moet ik toch echt even lachen.....Pjotr schreef:Als je dat nodig hebt bouw je lokaal een on-board voedinkje specifiek voor de toepassing. Daar een universele labvoeding voor gaan bouwen loont niet. En werkt in veel gevallen ook niet --> ground stromen en noise pick up door lange draden.ds23man schreef:Voor het simpele werk voldoen die goedkope labvoedinkjes prima en kosten inderdaad geen drol. Voor het serieuze werk waarbij het noodzakelijk is dat de voeding rocksolid en ruisvrij is ( metingen), kom je toch in de zeer dure prijsklasse terecht en kan zelfbouw lonen.
Bruno heeft toch echt de Ncore ontworpen met gebruik van een gestabiliseerde LAB voeding..... De smps is pas in een later stadium ontworpen. Hij heeft daar in het verleden ook uitspraken over gedaan in de trant van dat hij meetechnisch niet veel onderscheid kon maken tussen het gebruik van de smps of zijn labvoeding!
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Bruno weet wat ie doet....................
En waarom zou ie toch lokale low-noise regelaartjes er opgezet hebben?
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Hier ook nog een voorbeeld van een gezamenlijk op Circuits-online.nl ontworpen labvoeding :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/91509
Compleet met uitgebreide bouwbeschrijving en tips.
http://www.circuitsonline.net/files/bij ... ng_kit.pdf
http://www.circuitsonline.net/files/bij ... ng_pcb.pdf
Maarre, ik heb ook een zelfgebouwde functie-generator (elektuur) en een zelfgebouwde frequentie-teller...(met logische IC's)
Ben ik nu een beetje vreemd ?
http://www.circuitsonline.net/forum/view/91509
Compleet met uitgebreide bouwbeschrijving en tips.
http://www.circuitsonline.net/files/bij ... ng_kit.pdf
http://www.circuitsonline.net/files/bij ... ng_pcb.pdf
Maarre, ik heb ook een zelfgebouwde functie-generator (elektuur) en een zelfgebouwde frequentie-teller...(met logische IC's)
Ben ik nu een beetje vreemd ?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Ja maar dat is hier volkomen normaal.ray5150 schreef:Ben ik nu een beetje vreemd ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Labvoedingen en dergelijke.
ray5150 schreef:Hier ook nog een voorbeeld van een gezamenlijk op Circuits-online.nl ontworpen labvoeding :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/91509
Compleet met uitgebreide bouwbeschrijving en tips.
http://www.circuitsonline.net/files/bij ... ng_kit.pdf
http://www.circuitsonline.net/files/bij ... ng_pcb.pdf
Maarre, ik heb ook een zelfgebouwde functie-generator (elektuur) en een zelfgebouwde frequentie-teller...(met logische IC's)
Ben ik nu een beetje vreemd ?
Nee hoor, had vroeger ook dat elektuur labvoedinkje in de td en ook die elektuur functiegenerator. En een ouderwetse HP buizenscoop!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Natuurlijk weet ie wat ie doet, mijn punt is dat voor het simpele rauwdouw werk zo'n goedkoop ding prima voldoet. Ga je wat serieuzer aan de gang ontkom je toch niet aan het echte werk. Als je daar geen geld ( voor over) hebt kan zelfbouw lonen. Wat dat betreft is Ray's opzetje helemaal niet slecht, alleen een beetje uit de hele oude doos. Dat kan moderner!Pjotr schreef:Bruno weet wat ie doet....................En waarom zou ie toch lokale low-noise regelaartjes er opgezet hebben?
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Waarom ? het werkt toch ?ds23man schreef:Dat kan moderner!
(die auto die je wilt gaan kopen werkt ook volgens een principe dat al meer dan 100 jaar oud is...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Nou, het is toch wel handig dat als ik nu iets bouw zeker weet dat de onderdelen over een jaar nog leverbaar zijn!ray5150 schreef:Waarom ? het werkt toch ?ds23man schreef:Dat kan moderner!
(die auto die je wilt gaan kopen werkt ook volgens een principe dat al meer dan 100 jaar oud is...)
En tegenwoordig moet alles met een processor!
Re: Labvoedingen en dergelijke.
De 2N3055 stamt uit de vroege jaren '60.
En de 723 en 741 zijn van de jaren '70....
Probeer eens een LCD-TV van een jaar of 4 oud te repareren...
En de 723 en 741 zijn van de jaren '70....
Probeer eens een LCD-TV van een jaar of 4 oud te repareren...
Re: Labvoedingen en dergelijke.
Klopt en in dat stukje kun je ook lezen dat de ene 3055 de andere niet is. En nee toen geen Chinese nep. Maar het was wel een ramp met het bouwen van een versterker. De ene 3055 bleef stuk gaan, de andere niet, de ene stond te oscilleren de andere niet.ray5150 schreef:De 2N3055 stamt uit de vroege jaren '60.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Labvoedingen en dergelijke.
En daar begin je dus al, hoelang en in welke kwaliteit is een 3055 of 723 nog leverbaar....
Re: Labvoedingen en dergelijke.
DB heeft er zat.ds23man schreef:En daar begin je dus al, hoelang en in welke kwaliteit is een 3055 of 723 nog leverbaar....
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=1133
Re: Labvoedingen en dergelijke.
De machines stampen nog wel even door...
Wel opschieten, hoor. Farnell heeft er nog maar ongeveer 3500 op voorraad...
(ik heb het gevoel dat dit weer zo'n nutteloze discusie gaat worden die nergens toe leid...
)
