Defecte Classe 25
Moderator: Beheerdersteam
Re: Defecte Classe 25
Wat leuk dat ik zoveel hulp krijg. Dat waardeer ik zeer.
Maandag ga ik hem weer ophalen.............
Zal ook op mpl kijken voor een regelbare voeding.
Heb al even wat halfgeleider gegoogeld en dat is bijna allemaal nog makkelijk verkrijgbaar op de ne555fe en de 2n2519 na.
Maandag ga ik hem weer ophalen.............
Zal ook op mpl kijken voor een regelbare voeding.
Heb al even wat halfgeleider gegoogeld en dat is bijna allemaal nog makkelijk verkrijgbaar op de ne555fe en de 2n2519 na.
Ja, maar, Ja maar, die bouw je toch gewoon zelf....anders leer je het nooit...nuttyhifi schreef:Zal ook op mpl kijken voor een regelbare voeding
Als je slim bent maak je een map op de computer waarin je zoveel mogelijk datasheet's verzameld.nuttyhifi schreef:Heb al even wat halfgeleider gegoogeld en dat is bijna allemaal nog makkelijk verkrijgbaar op de ne555fe en de 2n2519 na.
te vinden via bijvoorbeeld :
http://www.datasheetcatalog.com/ of http://www.alldatasheet.com/
De 555 is een timer Ic'tje, heel basic :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ductId=738
De 2n2519 zie ik niet terug in het schema ? wel de 2N5619. klopt dit ?
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 14 jul 2012, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
@Ray
Ik denk dat een gekocht voeding misschien wel goedkoper uitvalt en igv een hoop tijd scheelt. Sinds de aankoop van de Classe jeuken mijn oren euh vingers.
Kan ik de 555 gebruiken ipv de 555fe ?
Ik bedoelde idd de 2n5619 (het was al laat).
Ik denk dat een gekocht voeding misschien wel goedkoper uitvalt en igv een hoop tijd scheelt. Sinds de aankoop van de Classe jeuken mijn oren euh vingers.
Kan ik de 555 gebruiken ipv de 555fe ?
Ik bedoelde idd de 2n5619 (het was al laat).
Laatst gewijzigd door nuttyhifi op za 14 jul 2012, 12:01, 2 keer totaal gewijzigd.
Waar komt die 2N5619 vandaan
.Ik heb de manual,vriendelijk ter beschikking gesteld door Ray,bekeken.Behalve dat er daar geen nr bij de eindtorren staat,kan de 2N5619 niet.Die is voor max.100V en volgens wat er bijstaat komt er meer dan 150V op.Gaat wel om dezelfde
.
Tot m'n schrik staan er ook helemaal geen zekeringen tussen voeding en versterker getekend,hopelijk zitten die er wel in.
Zoniet dan kan de verbrande weerstand wel van een kapotte eindversterker komen
.Als die sluiting de trafo zo zwaar belast dat de vertraging niet genoeg spanning meer krijgt heeft de weerstand het ook zitten.
Anne
Tot m'n schrik staan er ook helemaal geen zekeringen tussen voeding en versterker getekend,hopelijk zitten die er wel in.
Zoniet dan kan de verbrande weerstand wel van een kapotte eindversterker komen
Anne
Hallo Anne,
Die zitten op de eindtrap als inputstage (dat noem je zo geloof ik?).
Ik heb verder geen zekeringen ontdekt vandaar de vraag of ik de 30 watt weerstand ongestraft mocht vergroten naar 50 watt.
Edit, sorry ik las je stukje verkeerd. Je vraagt je niet af waar ze zitten maar of het schema wel klopt.
Die zitten op de eindtrap als inputstage (dat noem je zo geloof ik?).
Ik heb verder geen zekeringen ontdekt vandaar de vraag of ik de 30 watt weerstand ongestraft mocht vergroten naar 50 watt.
Edit, sorry ik las je stukje verkeerd. Je vraagt je niet af waar ze zitten maar of het schema wel klopt.
Laatst gewijzigd door nuttyhifi op za 14 jul 2012, 12:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat zijn trouwens leuke specs voor een voeding, zodat hij voor meerdere doeleinde bruikbaar is ?
C1 vind ik ook een beetje vreemd, een elco in de signaalweg.
C1 vind ik ook een beetje vreemd, een elco in de signaalweg.
Elko's zijn dar bij transistorschaklingen heel gewoon
Voor een voeding,hangt wat van de (toekomst)plannen af ,een volt of 30 bij een paar ampères bijv.
Die transistor had ik met een TO-3 behuizing daar niet gezocht
.Slaat nergens op,duidelijk een vergissing.Een geschikte tor daar zou een (vijf?) 2N5401 zijn.
Vraag me wel af wat dan de TO-3 gevallen zijn,wordt niet vermeld.
Anne
Voor een voeding,hangt wat van de (toekomst)plannen af ,een volt of 30 bij een paar ampères bijv.
Die transistor had ik met een TO-3 behuizing daar niet gezocht
Vraag me wel af wat dan de TO-3 gevallen zijn,wordt niet vermeld.
Anne
Ik had bij deze prijsklasse wel een mkt of mkp verwacht in de signaalweg.
De eindtorren, dat zouden volgens bladzijde 8 MJ15024 en MJ15025 moeten zijn.
Er staan wel meer onduidelijke dingen in er wordt op blz 10 over een 10 a zekering gesproken en op sheet 4 van 7 hebben ze het over 6 ampere.
Volgens mij zaten er 2 x 7 To3's per kanaal op het chassis wv er volgens het schema 12 eindtoren zijn, er zijn nog 2 torren getekend wv er 1 Q11 genoemd is maar daar staat geen type bij.
Ik zal eens een mailtje naar Classe sturen met de vraag of ze me een (compleet,juist) schema willen mailen.
De eindtorren, dat zouden volgens bladzijde 8 MJ15024 en MJ15025 moeten zijn.
Er staan wel meer onduidelijke dingen in er wordt op blz 10 over een 10 a zekering gesproken en op sheet 4 van 7 hebben ze het over 6 ampere.
Volgens mij zaten er 2 x 7 To3's per kanaal op het chassis wv er volgens het schema 12 eindtoren zijn, er zijn nog 2 torren getekend wv er 1 Q11 genoemd is maar daar staat geen type bij.
Ik zal eens een mailtje naar Classe sturen met de vraag of ze me een (compleet,juist) schema willen mailen.
Dat hele verhaal had ik niet bekeken,meestal de bekende weg
.Hier toch een verrassing,je moet de MosFet's ook nakijken,welke
.
Die Q11 en de ander eronder zijn ook nog twee dezelfde als de eindtorren,vandaar 14 ipv 12
;
Er is ook de 2ST2121 (NPN) en de 2ST5949 (PNP) ,zijn transistoren van ST met dezelfde gegevens.
Anne
Die Q11 en de ander eronder zijn ook nog twee dezelfde als de eindtorren,vandaar 14 ipv 12
Er is ook de 2ST2121 (NPN) en de 2ST5949 (PNP) ,zijn transistoren van ST met dezelfde gegevens.
Anne
Die heb ik dan weer niet gevonden, waar vind ik die of bedoel je ipv van de originele eindtransistoren ?Ah!buis schreef:Er is ook de 2ST2121 (NPN) en de 2ST5949 (PNP) ,zijn transistoren van ST met dezelfde gegevens.
Anne
Wat de mosfets aangaat misschien moet ik een paar irf 610's uit de la pakken en die testen en weer in de la leggen ?
Laat die dingen maar in de la,hoe minder je er aan frutselt hoe beter (statische ladingen)
.
En ja,mochten er eindtransistoren vervangen moeten,dan heb je deze mogelijkheid achter de hand als die anderen moeilijk te vinden of erg duur blijken te zijn.
Anne
En ja,mochten er eindtransistoren vervangen moeten,dan heb je deze mogelijkheid achter de hand als die anderen moeilijk te vinden of erg duur blijken te zijn.
Anne
De irf 610 poets ik altijd even op aan mijn wollen trui voor ik ze meet
DE MJ's zijn nog goed verkrijgbaar via beste Dick (4,75) en Conrad 3,16 van on semiconductor.
Hoeveel zou ik er nodig hebben om 1 of 2 sets te matchen ?
DE MJ's zijn nog goed verkrijgbaar via beste Dick (4,75) en Conrad 3,16 van on semiconductor.
Hoeveel zou ik er nodig hebben om 1 of 2 sets te matchen ?
Als ik jou was zou ik ik alle onderdelen in een keer bij Farnell of zo bestellen, bij Dick Best loop je kans dat je MJ's van een onbekend, chinees merk krijgt.
En het is zeer waarschijnlijk nog een stuk goedkoper ook.
En het is zeer waarschijnlijk nog een stuk goedkoper ook.
2N6519 al eens bekeken
Gebeurd wel meer dat ze dingen niet 100% correct vrijgeven.
Of schema met zeer kleine fouten, voor de service manuals, naja, de leuke dingen des leven.
mvg Rudy
Gebeurd wel meer dat ze dingen niet 100% correct vrijgeven.
Of schema met zeer kleine fouten, voor de service manuals, naja, de leuke dingen des leven.
mvg Rudy
He ja,de 2N6519 dat zullen ze bedoelen
.Is voor max.300V maar verder hetzelfde(bijna) als de 2N5401 die is voor 150V,nog ruim voldoende hier.Zo heb je voor deze ook weer meer mogelijkheden
.
Maar voordat je om het even wat begint te vervangen,niet handiger om er eerst achter te komen wat er mis is
.
Als ie het na al dat vervangen nog niet doet,begin dan maar te zoeken,zie je door de bomen het bos niet meer
.
Anne
Maar voordat je om het even wat begint te vervangen,niet handiger om er eerst achter te komen wat er mis is
Als ie het na al dat vervangen nog niet doet,begin dan maar te zoeken,zie je door de bomen het bos niet meer
Anne
Klopt als een bus maar een beetje (prijs) onderzoek kan geen kwaad.
Ga hem morgen eerst maar eens oppikken
Ga hem morgen eerst maar eens oppikken
Ik heb hem vandaag weer opgehaald.
Nu rest me nog een voeding en dan kan ik er tegenaan. Ik heb het advies van Ray toch opgevolgd en ben op zoek gegaan naar een dhz voeding.
Ik denk dat het slim is om gelijk een wat zwaardere te bouwen en met een + - en massa.
Ik kwam deze tegen en vele varianten hierop. http://www.circuitstoday.com/dual-adjus ... -317-lm337 tot 2amp http://electronics-diy.com/electronic_s ... php?id=981 tot 10 amp
De 10 ampere variant ben ik nergens tegen gekomen. Mijn vraag is echter, is de 10a variant ook negatief uit te voeren door een lm337 en 2n2955 toe te passen ?
Nu rest me nog een voeding en dan kan ik er tegenaan. Ik heb het advies van Ray toch opgevolgd en ben op zoek gegaan naar een dhz voeding.
Ik denk dat het slim is om gelijk een wat zwaardere te bouwen en met een + - en massa.
Ik kwam deze tegen en vele varianten hierop. http://www.circuitstoday.com/dual-adjus ... -317-lm337 tot 2amp http://electronics-diy.com/electronic_s ... php?id=981 tot 10 amp
De 10 ampere variant ben ik nergens tegen gekomen. Mijn vraag is echter, is de 10a variant ook negatief uit te voeren door een lm337 en 2n2955 toe te passen ?
Niet zo ver zoeken...op circuits-online.nl is het bouwen van voedingen een soort nationale hobby.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/91509
Deze is van mijn hand :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/45266/
Tja, je zal eerst even voor jezelf moeten bepalen wat voor eisen je stelt.
Stroom kost geld, want stevige onderdelen, flinke elko's, zware koelblokken.
Ik voel aan dat je een testvoeding voor je versterker wilt, maar volgens mij is het het meest praktische (en goedkope) om gewoon de ingebouwde voeding van je versterker daarvoor te gebruiken.
Aan de andere kant, een goede,regelbare (symmetrische) voeding is nooit weg...die met dat blauwe schema is wel okee, maar niet kortsluitvast. en hij heeft ook geen stroombegrenzing, hetgeen wel erg praktisch is.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/91509
Deze is van mijn hand :
http://www.circuitsonline.net/forum/view/45266/
Tja, je zal eerst even voor jezelf moeten bepalen wat voor eisen je stelt.
Stroom kost geld, want stevige onderdelen, flinke elko's, zware koelblokken.
Ik voel aan dat je een testvoeding voor je versterker wilt, maar volgens mij is het het meest praktische (en goedkope) om gewoon de ingebouwde voeding van je versterker daarvoor te gebruiken.
Aan de andere kant, een goede,regelbare (symmetrische) voeding is nooit weg...die met dat blauwe schema is wel okee, maar niet kortsluitvast. en hij heeft ook geen stroombegrenzing, hetgeen wel erg praktisch is.
Ik had begrepen dat ik om de voeding aan het werk te krijgen, ik de softstart schakeling apart moet voeden om hier eerst metingen aan te doen.ray5150 schreef:Niet zo ver zoeken...op circuits-online.nl is het bouwen van voedingen een soort nationale hobby.
Elco's en zeker koeling ligt hier nog zat dus dat scheelt, de trafo kan ik eerdaags wel uit een versterker halen.
Liever stel ik het maken van een complexere voeding nog even uit.
Zal ik morgen even wat aanpassingen in dat blauwe schema doorvoeren, zodat hij een stuk beter werkt ?
Het idee achter de "blauwe" is dat deze eenvoudig is, goedkoop en waarschijnlijk ook tijdelijk voor deze meting. Het idee is er om later een zwaarder belastbare en qua stroom begrensbare variant te maken. Vandaar schema 2 en de bijbehorende vraag.
Wat is het voordeel van de aanpassingen ?
Wat is het voordeel van de aanpassingen ?
Laatst gewijzigd door nuttyhifi op ma 16 jul 2012, 23:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoeveel kan die variac,had je toch
,trekken (stroom) ?
Die verbrandde weerstand zorgde voor een vertraagd opkomen van de trafo(net)stroom.Als je die weerstand eruit laat (kortsluit)is er geen vertraging meer,tenzij je inschakeld met het opdraaien van de variac.Omdat de versterker zonder geluid niet zoveel verbruikt volstaat het dat die variac 1A kan trekken,als er geen sluiting in de versterker zit.
Dus steeds de spanning op de voedings-elkos meten en weer wat verder opdraaien.Zolang de plus en minkant van de voeding ongeveer gelijk blijven gaat alles goed.Zoniet dan zit er iets mis met de versterker aan de kant dat de spanning achterblijft.Dan kun je beter niet verder gaan,anders kost 't je de variac (of z'n zekering). Op een (on)bepaald moment moeten de relais van de LS en de vertraging opkomen (klik).Als er geeneen klikt is de 15V stabilisator waarschijnlijk stuk.Maar eenmaal onder spanning valt er te meten.
Anne
Die verbrandde weerstand zorgde voor een vertraagd opkomen van de trafo(net)stroom.Als je die weerstand eruit laat (kortsluit)is er geen vertraging meer,tenzij je inschakeld met het opdraaien van de variac.Omdat de versterker zonder geluid niet zoveel verbruikt volstaat het dat die variac 1A kan trekken,als er geen sluiting in de versterker zit.
Dus steeds de spanning op de voedings-elkos meten en weer wat verder opdraaien.Zolang de plus en minkant van de voeding ongeveer gelijk blijven gaat alles goed.Zoniet dan zit er iets mis met de versterker aan de kant dat de spanning achterblijft.Dan kun je beter niet verder gaan,anders kost 't je de variac (of z'n zekering). Op een (on)bepaald moment moeten de relais van de LS en de vertraging opkomen (klik).Als er geeneen klikt is de 15V stabilisator waarschijnlijk stuk.Maar eenmaal onder spanning valt er te meten.
Anne
Even een ander idee :
Dit is het schema van mijn eigen labvoeding, heel sjiek met regelbare stroombegrenzing en indicatie led's
Als je hem twee keer opbouwt en in serie schakelt heb je een symmetrische spanning.
kost peanuts aan onderdelen als je al een trafo en elko's hebt...
waarschijnlijk heb ik de printfilm ook nog liggen. intresse in een setje printen ?
Als je hem twee keer opbouwt en in serie schakelt heb je een symmetrische spanning.
kost peanuts aan onderdelen als je al een trafo en elko's hebt...
waarschijnlijk heb ik de printfilm ook nog liggen. intresse in een setje printen ?