Variable Highpass filtertje - Help!

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Variable Highpass filtertje - Help!

Bericht door ds23man »

Pjotr

Bericht door Pjotr »

1 ms is ongeveer 30 cm akoestisch gezien.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik heb de delay van de DSP van Hypex gemeten, komt op hetzelfde neer, iets minder dan 1msec. Geen probleem. 3de orde laagdoorlaat voor de subs in plaats van 4de orde scheelt 45 graden op het overnamepunt en dat is 43 cm bij 100Hz. Op die manier win je de delay weer terug. Het blijft zo dat een sub op 1 meter achter de sats een substantieler verschil maakt.
ray5150

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Analoge delays zijn zeer slecht!
Daar zijn anders heel veel prachtige muziek-opnames mee gemaakt... :wink:
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben ook benieuwd naar de onderbouwing van die bewering door ds23man. Dat filmpje slaat nergens op in dit kader. Weer een zoveelste flauwe grap.

Een analoge delay kan ook met een opamp circuit worden gemaakt, een iets andere configuratie dan een filter want het moet een allpass zijn die alleen fasedraait. Niks mis mee.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

De delay van de minidsp is afhankelijk van de gebruikte plugins! 2,5ms is altijd nog een meter naar achteren. Om dat recht te trekken moet je de subs een meter voor de monitors zetten.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Komt overeen met 90 graden fasedraaiing op 100Hz. Daar kan je dus een allpass op 100Hz voor gebruiken in serie met het actieve hoogdoorlaatfilter voor de sats.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ziehier het circuitje, gejat van de site van Linkwitz. Er is een niet-inverterende en een inverterende versie. De linker versie draait van 0 naar -180 graden. De rechter versie draait van 180 naar 0 graden.

T0 geeft aan de vertraging voor de laagste frequenties beneden Fp. Fp geeft het 90 graden fasedraaiing punt aan.
Bijlagen
delay.gif
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Daar zou je inderdaad mee kunnen oplossen, alleen als de subs te ver weg staan ga je het daar niet mee redden!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Maar kan ik dan uitgaan van dit schema of niet ?
p09_fig1a.gif
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

nou ga ik (als DSP fan) wat geks zeggen: als je nu de DSP alleen gebruikt om te bepalen hoe je filtert en waar je in t laag corrigeert, en als je dan helemaal happy bent maak je op basis daarvan een analoog filter?
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

ray5150 schreef:
Maar kan ik dan uitgaan van dit schema of niet ?
p09_fig1a.gif
Nee, want als Vinculum de DSP voor het laag gebruikt voor EQ kan hij net zo goed de DSP meteen voor het laagdoorlaatfilter gebruiken. Dat scheelt weer, het hele laagdoorlaatgedeelte kan dus weg. Eventueel zet je nog 1 of 2 delay circuits in serie met het hoogdoorlaatfilter, dan ben je uber flexibel.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

jeroen_d schreef:
Nee, want als Vinculum de DSP voor het laag gebruikt voor EQ kan hij net zo goed de DSP meteen voor het laagdoorlaatfilter gebruiken. Dat scheelt weer, het hele laagdoorlaatgedeelte kan dus weg. Eventueel zet je nog 1 of 2 delay circuits in serie met het hoogdoorlaatfilter, dan ben je uber flexibel.
Klopt. De DSP voor laag blijft.
De bedoeling van de set is drievoudig:
* Natuurlijk zo goed mogelijk geluid dus zo min mogelijk gehannes met het geluid.
* Maximale flexibiliteit voor toekomstige veranderingen
* Zo simpel mogelijk om bovenstaande te kunnen handhaven

Dus DSP voor laag en een mogelijkheid om alle 4 kanalen te dsp'en (deze mogelijkheid zit nu in de eindversterker).
Dubbele uitgang op de dac voor volledig gescheiden sub en monitor uitgang. De monitor is dus nu het meest simpele pad: Bron -> DAC -> Eindtrap. Dit printje is puur en alleen om te zorgen dat die kleine woofers niet mee gaan klapperen op de sub frequenties. Meer niet.

Wat ik wil is dus een print met alleen een stereo highpass (middels headers/jumpers) op een kleine print met zo hoog mogelijke kwaliteit. Dat Ray er een universele print van wil maken is prima. Het liefst heb ik dat voor mijzelf niet en echt een dedicated print maar als dat de prijs is dan moet het maar.

Wat de delay betreft. Ik vraag me af in hoeverre ik dat nodig heb. Hier is de situatie:
Woonkamer.jpg
Ik heb de maten even afgerond voor de leesbaarheid. De woofer van de sub zit aan de achterkant. Ik vraag me af of ik die delay nodig heb. Miss is inderdaad Jeroen's suggestie om de sub niet 4de maar 3de orde te filteren in de dsp voldoende. Aan de andere kant heeft ds23man wel gelijk dat de dsp met de plugin een latency heeft van 2,5ms.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Tja, eigenlijk zou je die delay dus in het digitale pad van de DA converter van je monitors willen zetten. Ik heb ooit wel eens doosjes gezien met S/PDIF in en S/PDIF uit die een instelbaar delay digitaal deden zonder verdere filtering.
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Ook niet echt een oplossing omdat de bron via USB de dac in gaat. S/PDIF zou dan een extra conversie zijn en dus zonde en onnodig.
Het zou mooi zijn geweest als het in de DAC zat maar ja we moeten ook niet teveel vragen. Het is een DAC en geen DSP.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Vinculum schreef:
Ook niet echt een oplossing omdat de bron via USB de dac in gaat. S/PDIF zou dan een extra conversie zijn en dus zonde en onnodig.
Het zou mooi zijn geweest als het in de DAC zat maar ja we moeten ook niet teveel vragen. Het is een DAC en geen DSP.
Hmm USB ??? Wat is de bron dan?

Overigens wordt in de meeste gevallen bij USB high end DAC's intern van USB eerst S/PDIF gemaakt om daar vervolgens de DAC mee te sturen.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Ik denk dat de essentie van het probleem is dat je kwaliteit van de Minidsp niet goed genoeg vindt voor je monitors, klopt dat?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Pjotr schreef:
Hmm USB ??? Wat is de bron dan?
XBMC MediaCenter met een ministreamer (USB naar I2S). Dat I2S signaal gaat direct de DAC in.

@Jeroen_D & Ray5150
Ik heb net een 5-tal LM4562NA gesampled. Die gaat er dus in komen. :mrgreen:

@ds23man
Ik denk dat er maar weinig mensen zullen zijn die de dac in de miniDSP zullen prefereren boven een Sabre32 DAC... Hij is niet slecht maar de ander is beter. Bovendien zal deze bewuste DAC bij mij ook dienen als voor/regelversterker.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

dat dacht ik al.

Maar om dat probleem eens van de ander kant te benaderen:

Is het niet een idee om via de ministreamer de minidsp in te gaan en van de hoog uitgangen ( i2s) naar je sabre dac en de dac's van de minidsp de sub te laten aansturen?
Vinculum
Contacteer:

Bericht door Vinculum »

Nee want ik ga nu niet meer alles omgooien en verbouwen. De opzet is en blijft een traditioneel simpel stereo systeem aangevuld met 2 subs.
Dat ik er voor kies om een dsp te gebruiken om de subs in de kamer in te regelen betekend niet dat ik die dsp overal wil gebruiken. In theorie is dit highpass filter niet nodig en zou ik de natuurlijke afval kunnen gebruiken maar ik wil op luidere volumes niet dat die kleine dingen onnodig staan mee te klapperen. Ook wil ik het overnamepunt iets gecontroleerder over pakken en iets hoger dan wat de natuurlijke afval te bieden heeft. Vandaar deze print.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Duidelijk.

Dan kan je ook volstaan met een r-c netwerkje ( 6db)!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

24dB is toch het mooiste, dan ontlast je de monitors het beste. Ze zijn erg klein en dat kost nogal wat dynamiek. En de sub kan je dan voor de mooiste aansluiting ook lekker steil filteren.

Mooie opzet van je Vinculum, Walt zou dit ook moeten doen en hij zou van dit project dus kunnen meeprofiteren.

Of je een delay correctie nodig hebt moet je feitelijk nog proefondervindelijk vaststellen. De respons op je luisterplek zal bij 100Hz sowieso heel grillig zijn. Het is helemaal niet gezegd dat een mooi uitgelijnde fase ook het beste resultaat geeft met alle roet die de staande golven in het eten gooien.
(daarmee meteen al mijn posts over delay ontkrachtend... :rofl: )

Misschien helpt een niet zo mooie optelling bij de overgang juist wel om een staande golf op die frequentie niet zo hard te laten doorkomen. Je weet nooit. ook zou een eenvoudige ompoling van de fase al kunnen werken.

Je hebt nu DSP voor het geheel. Als je nu eens express de subs een extra delay geeft van 2.5msec en dan kijkt of je de totaalrespons nog netjes krijgt?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Er schiet mij net wat te binnen, zal vanavond even in mijn gigantische archief met schema's van pro audio apparatuur zoeken en in schema zetten!

Stay Tuned :D
Pjotr

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Of je een delay correctie nodig hebt moet je feitelijk nog proefondervindelijk vaststellen..............
I.d.d. eerst maar eens afwachten hoe het uitpakt...
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”