Rel woofers uit de Rel Quake I

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Rel woofers uit de Rel Quake I

Bericht door ralf »

ik heb een tweetal 22cm Rel woofers op de kop getikt,nieuw in doos deze worden ook in een gesloten kast gebruikt namelijk de rel quake I, ga hier ook een tweetal actieve subwoofers mee bouwen, kasten zijn lekker klein, 10-20 ltr
als submodules gebruik ik de XXL power sound am5080, deze levert
95 w aan 4 ohm en de woofer is 90 db
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

parameters zijn de volgende
Fs 32 hz Vas= 40 ltr Sd = 346 cm2
Qes=0.35 Qms = 2.3 Qts = 0.3
bedoeling is dus een gesloten kast maar moet dit dus nog even berekenen
kan dus ook een basreflex worden
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

bassreflex gaat vaak dieper maar dan zit hij sneller aan zn xmax
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

de orginele quake is een gesloten systeem met een 50 w subamp
met vermoedelijk een bassboost op het -3 db punt
Gebruikersavatar
Triple_A
Berichten: 22
Lid geworden op: do 17 mar 2005, 17:51

Bericht door Triple_A »

hovingtim schreef:
bassreflex gaat vaak dieper maar dan zit hij sneller aan zn xmax
juist niet. als je de br correct berekent zal de woofer door de tegendruk van de br poort juist minder snel aan z'n xmax zitten. :)

Denk dat dit wel een leuk projectje kan gaan worden :P
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

valt niet tegen, kom in een 40 ltr kast tot 35 hz -3db
basreflex dan wel en zonder basboost
dus 30 hz moet haalbaar zijn, las op het web dat iemand inroom met een rel quake I een -3db van 20 hz had gehaald, kan alleen het volume van de quake 1, een gesloten kast dus niet achterhalen
Gebruikersavatar
hovingtim
Berichten: 1206
Lid geworden op: zo 19 jun 2005, 23:37
Locatie: Ergens Bij Nijmegen

Bericht door hovingtim »

ralf schreef:
las op het web dat iemand inroom met een rel quake I een -3db van 20 hz had gehaald, kan alleen het volume van de quake 1, een gesloten kast dus niet achterhalen
Bij winisd zit ook een hele leuke functie waarmee je kan zien hoeveel db hij nog levert bij een bepaalde frequentie. Ik bedoel hiermee te zeggen pas op dat je niet probeert te laag te halen waardoor je vaak een boel geflabber krijgt maar weinig volume op je oortjes hebt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Triple_A schreef:
hovingtim schreef:
bassreflex gaat vaak dieper maar dan zit hij sneller aan zn xmax
juist niet. als je de br correct berekent zal de woofer door de tegendruk van de br poort juist minder snel aan z'n xmax zitten. :)

Denk dat dit wel een leuk projectje kan gaan worden :P
Klopt tot de resonantiefrequentie van het systeem, daar staat de woofer nagenoeg stil. Maar onder de resonantiefrequentie functioneert de poort als een kortsluiting en gaat het membraan juist harder fladderen omdat hij geen tegendruk meer heeft. De luidspreker valt met 18 dB per oktaaf af.

Een gesloten kast presteert met een afval van 12 dB/oktaaf wat beter onder de resonantiefrequentie. Hij wordt vanzelf geremd door de ingesloten lucht. Dat is een van de redenen waarom elektronisch gecorrigeerde subwoofers vaak gesloten systemen zijn.
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

de woofer moet in een 25 ltr gesloten kast komen
dat is de kast van de quake I tenminste en tevens het uitgangspunt
van de clone
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

In het echt zijn die erg lage frequenties niet altijd even leuk hoor! In wat voor een ruimte ga je die subwoofer gebruiken?

(nu thuis-3db op +-38 hz met twee 17 cm woofertjes, de ruiten beginnen allang te rinkelen voor de woofertjes aan x max zitten in mijn kamer)
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

ik heb overal dubbel glas
de ruimte is 5 x 6 meter met een hoog dak
twee betonnen wanden en twee met gipsplaten en glaswol erachter
speakers spelen tegen de zachte wanden en staan 70 cm de ruimte in
op granieten platen, rest van apparatuur is een vincent hybride voorversterker en sp996 monoblokken en bron een sony sacd speler
kabels siltech, vd hul en xindak
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Dat lijkt me een prima ruimte!

Gebruik je die sub voor film of muziek, zomaar nieuwsgierig...

Groeten Roland
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

eigenlijk gewoon om te proberen voor muziek
kon de orginele woofers voor 15 euro/st kopen en heb nog een 100w submodule liggen
ralf
Berichten: 440
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 10:29

Bericht door ralf »

heb een 50 w module uit de Rel Qbass/q50 op ebay op de kop getikt, zo
wordt heb natuurlijk geen clone maar meer een replica met orginele onderdelen, de rel quake I wordt tweedehands voor ruim 175 euro verkocht en ik ben tot nu toe nog geen 100 euro voor onderdelen kwijt
de kast wordt van 25 mm mdf
de fixet bij ons in het dorp kan perfect op maat zagen, heb gisteren een andere subkast gebouwt met hierin een volt b250.8 woofer en een
detonation dt150 amp , 40 ltr basreflex en loopt tot 25 hz strak door
buren zijn nog een week weg dus hard inspelen is geen probleem
de volt woofer was een exemplaar voor rel gemaakt voor de rel storm/stentor en nieuw in doos
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”