3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ja, het gebied rond 2,5-3kHz een half dB erbij en het tophoog ruim 1 dB minder, dat klonk een stuk natuurlijker. Belangrijkste was echter het laag. Op de een of andere manier heeft de monitor in de ruimte een sterk gebrek aan energie rond 100Hz terwijl het een octaaf lager veel te luid gaat en vanaf zo'n 300Hz wel voldoende volume heeft. Meer bafflestep compensatie is niet de oplossing want dan gaat het juist rond 300Hz weer veel te luid. Moeilijk. Dus de poort maar dicht zodat de monitor daar zijn mond houdt en de sub ervoor kan zorgen dat relatief gezien de energie rond 100Hz weer in orde is. Maar nog steeds iets teveel sublaag waardoor het niet snel genoeg klinkt. Liefst zou je de sub nog wat harder zetten om nog meer energie bij 100Hz te krijgen maar dan gaat het sublaag weer te hard.

Een en ander biedt ruimte om de C-Quenze meer als middentoner te laten werken, bv door er een actief 4de orde hoogdoorlaat op 100Hz voor te zetten en de sub het daaronder te laten doen, eventueel geoptimaliseerd met DSP. Wellicht is het nog het beste om eerst alles met DSP te doen, voordat er een actief hoogdoorlaat analoog filter wordt aangeschaft. Eerst met DSP bepalen wat het optimum is.

Voorlopig kan Walt vooruit, het systeem zit nu in ieder geval op een niveau dat de units tot hun recht komen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ja, de komende dagen eerst maar weer eens lekker luisteren. Ik heb net netjes de 10 ohm Mundorf weerstand en 1.5uF Superior Z-Cap in het filter gezet dus dat zit prima nu.

Een mooie DSP vinden blijft een echte uitdaging, het lijkt wel of het perse de mini-DSP moet zijn of gelijk vele malen duurder, er zit bar weinig tussenin.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:

Mijn huidige conclusie is dat de Lindemann wel de beste versterker is die ik hier heb gehad, als je echter naar 'value for money' kijkt kun je beter de Pass kopen(en zeer zeker als ik zie voor welk absurd laag bedrag deze nu weer is doorverkocht :mrgreen: )
Hmmm, jammer dat ik nu pas(s) dit hele verhaal lees... :( ik had er wel mijn tanden in willen zetten...ik ken ze onderhand van binnen en van buiten... O:) had effe een pbtje gestuurd... =P~
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door knuisje »

Walt schreef:
Een mooie DSP vinden blijft een echte uitdaging, het lijkt wel of het perse de mini-DSP moet zijn of gelijk vele malen duurder, er zit bar weinig tussenin.
Ze hebben nu een nieuw product waar je heel makkelijk je eigen dac(s) aan kunt knopen via spdif. Ben je ook van het probleem van de in- en uitschakelplop verlost.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door markbakk »

jeroen_d schreef:
Op de een of andere manier heeft de monitor in de ruimte een sterk gebrek aan energie rond 100Hz terwijl het een octaaf lager veel te luid gaat en vanaf zo'n 300Hz wel voldoende volume heeft.
In hoeverre speelt daar nu de misschien wel te sterk gedempte en wat lage BR-afstemming mee? De optimale reflexafstemming laat zien dat je op 100Hz zó 1-2dB te laag zit. M.a.w. zou een voorschakelweerstand niet hebben geholpen, of een wat hogere afstemming? Of is het puur de opstelling in Walter's kamer? (Ik denk eigenlijk een combinatie van beide...)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Ik denk ook een combinatie van beide. Ik heb daarom Walt geadviseerd om de kast gesloten te maken en het interne volume meteen flink te verkleinen. Dit kan op allerlei manieren. Het passieve filter hoeft dan niet te worden gewijzigd, je bevoordeelt vooral het gebied waar nu te weinig energie zit en je kunt ook de verticale staande golf in de kast vermijden (die er nu is met de plaatsing van de woofer precies in het midden die de staande golf op 600-700Hz nog sterker maakt).

Tja, uiteindelijk kom je toch op een kast zoals aan het begin van het topic geadviseerd, het is niet anders. Daar is Walt nu ook wel achter. Ik dacht in het begin ook nog dat het met een kleine BR kast goed zou gaan, dat kan ook nog steeds als je hem op een wat hogere freqentie afstemt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Ik heb zojuist weer eens wat simulaties gedraaid in AJ-horn en LSP CAD, De huidige kast is circa 13.7 liter, met de gekozen reflex afstemming ziet de simulatie er toch netjes vlak uit.

Met een hogere afstemming, een kleinere kast danwel een gesloten kast zie ik niet echt een toename van het niveau bij 100Hz in de simulatie. Wat doe ik fout?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Weet ik niet. Met een kast van 6-7 liter en afstemfrequentie >70Hz krijg je toch een aardige toename.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik heb nog eens beter gekeken, een simpel experiment is denk ik het inkorten van de poort, in eerste instantie zonder de kastinhoud te verkleinen.

Zie bijgevoegde AJ horn simulatie (inclusief de 1.00mH spoel). De ene curve is ongeveer de huidige afstemming, de andere is met een 2x zo korte poort. Er zit aardig wat verschil rond 100Hz.

Als ik het goed begrijp schuift de bult naar een hogere frequentie als ik het volume ook nog eens zou terug brengen.

Groetjes Walter
Bijlagen
poort_inkorten.JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Met het idee dat een dikke sok ook wel in een kortere poort past heb ik net de 70mm diameter poorten tot de helft ingekort (van 24cm naar 12cm). Morgen eens luisteren. Volgens de bovenstaande simulatie zou er rond 100Hz zo'n 2-3dB meer moeten zijn en in het laag bij 50Hz circa 5dB minder.

Waarschijnlijk kan ik de twee stuks XLS10 subs dan ook weer lager af filteren.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0744[1].JPG
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Net een paar uurtjes wat kunnen luisteren, het inkorten van de poort lijkt een aardige verbetering te hebben gebracht.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Net een aardig rotklusje uitgevoerd. In 1 kast heb ik de aansluit terminasl gemonteerd. De moertjes goed strak aandraaien door het woofergat was uiteraard een crime. Toch is het wonderwel goed gelukt.

(nu hopen dat de 2e kast ook goed zal gaan)

Het ziet er strak uit nu in ieder geval, hieronder een voor en na foto. De gebruikte terminals komen van Intertechnik:

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0745[1].JPG
IMG_0746[1].JPG
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12872
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door jeroen_d »

Mooi hoor.

Ben benieuwd naar je ervaring met de DSP straks. Probeer ook een goede microfoon te scoren, met de software van de miniDSP kan je zelf metingen uitvoeren.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Jeroen,

Ik moet duidelijk eens wat meer gaan lezen over die Mini-DSP, dat je deze ook voor metingen kunt gebruiken is nieuw voor mij. Ik ben ook benieuwd in hoeverre ik de inschakelplop en de ruis nog als storend ga ervaren.

Ik heb trouwens het achterste deel van de kast extreem vol gepropt met BAF (zodat er nog maar erg weinig lucht in zit) met het idee zo te inhoud van de kast verder te verkleinen.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

Walt schreef:
..... Mini-DSP, dat je deze ook voor metingen kunt gebruiken is nieuw voor mij....
met de minidsp en de software kan je niet direct meten, maar je kan wel meten met REW en dan direct de benodigde correcties exporteren naar de MiniDSP
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Inmiddels speelt alles weer. Vanaf elk filter lopen er 2 sets banaanstekkers die verbonden zijn met de terminals in de speakers. Vanaf nu hoef ik dus niet steeds meer de kroonsteentjes van de filters los te draaien om de filters te kunnen uitnemen en modificeren.

Naderhand gezien viel dit klusje me toch mee, ik had eerst alles gesoldeerd, dus ik hoefde via het woofergat alleen nog de moertjes aan te draaien met een bahco, nog steeds erg lastig, maar minder vervelend dan solderen door zo'n woofergat.

Groetjes Walter
Bijlagen
IMG_0748[1].JPG
Lnsadnoh
Berichten: 6051
Lid geworden op: di 07 aug 2007, 16:43
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Lnsadnoh »

Dat ziet er weer goed uit Walter!
Tool: Bahco is wat minder!
Alhoewel...beter als een steeksleutel, die kun je niet verstellen.
Ik geef toe: ik zit te mieren!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Vandaag is de mini-DSP geleverd, nu is het nog even wachten op de inlog code om de plug-in te downloaden.

Het is wel een ielig plastic mini kastje, valt uit de toon bij de rest van de set, hopelijk is de geluidskwaliteit straks wel acceptabel.

Welke filterfrequentie zal ik instellen als alles straks werkt? 100Hz of iets lager? Alleen filteren of de subs nog iets boosten in het diepe laag?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Inmiddels heb ik de plug-in gedownload. Ik wil een filter instellen op 100Hz.

Welke steilheid moet ik kiezen? Jeroen gaf hierboven aan een 4e orde dus 24dB/okt. De mini-DSP kan echter nog steiler filteren namelijk met 48dB/okt. Wat is het voordeel van een steiler of juist minder steil filter?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33828
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Henkjan »

voordeel is minder overlap en (nog) minder laag naar je 2weg. maar volgens sommigen (iirc o.a. Bruno van Hypex) heb je bij steilere filters last van pre-ringing (mag iemand anders proberen uit te leggen wat dat is :D )

ik zou zeggen, luister gewoon naar wat bij jou t beste klinkt, iicr had Ed met z'n Concaeve satelites ook 48dB/oct omdat dit het beste klonk bij hem
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Inmiddels is de mini-DSP aangesloten, het werkt zo te horen allemaal prima. Gelukkig is er ook geen ruis of iets dergelijks.

Nu moet ik me nog over de gedachte heenzetten dat de mini-DSP een goedkoop ding is en dus nooit goed kan klinken... Want de audio suggestie is sterk.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Even wat vraagjes voor de DSP experts:

De C-Quenze in zijn kast heeft een natuurlijk afval naar het laag, de sub zal ongefilterd veel hoger doorlopen dan 100Hz, is het daarom zinvol bijv. een 24db filter voor de sub en 12dB voor de C-Quenze te kiezen?

Volgens Jeroen is er weinig energie rond 100Hz, is het dan wijsheid om precies bij 100Hz te filteren, als het dan niet optimaal optelt dan verlies ik weer energie, wellicht daarom op 120Hz filteren?

Natuurlijk kan ik van alles proberen, maar enige tips om met een zo logisch mogelijk filter te beginnen zijn meer dan welkom.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hannesie »

Ik had bij mijn Blanda Rapide combi ook de 48 dB.

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door Walt »

Hallo Hans,

Ik heb het filter nu op 48db/okt gezet op 120Hz crossover. Tevens is er nu een dip ingesteld van -3dB op 55Hz met Q=1. Op de luisterplek is het gebied 40-70Hz namelijk erg sterk aanwezig. Met de dip kan ik de XLS10 subs iets harder zetten om meer niveau bij 100Hz te krijgen.

Ik denk wel dat er wel meer te halen is door middel van een meting om de laagste oktaven eens goed in kaart te brengen.

Ik heb ook wat gelezen op internet over de plaatsing van 2 subs. De ruimte is 4x5 meter. De bank staat strak langs de lange zijde van 5m. De set staat aan de andere muur van 5 meter. De subs staan langs die wand nu bijna symmetrisch ongeveer 90cm vanuit de korte wanden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 2-weg met C-Quenze 18H52 en AMT 25-7

Bericht door hannesie »

En wat zeggen je oren?
Lijkt mij juist wel belangrijk, en neem dan meerdere goede opname's die bekend zijn.
Het kan juist kan het ook het volume van de subs zijn, naast de ruimte, die uiteraard ook kan mee/tegenwerken met zo een afstelling.

Ik heb er zelf, met de oren te gebruiken, ook best lang over gedaan om het goed te krijgen met de nieuwe subwoofers die ik nu heb.
Gesloten