Defecte Classe 25
Moderator: Beheerdersteam
Defecte Classe 25
Ik heb een defecte Classe 25 die defect in mijn bezit gekomen is en die me achteraf me veel te veel geld heeft gekost.
Na inspectie bleek de zekering defect en zijn bijna alle elco's vervangen voor philips. Er zijn 2 weerstanden vervangen op de eindtrappen en de softstart weerstand en de elco ernaast zijn flink heet geweest. Is het een idee deze twee laatst genoemde componenten te vervangen (de weerstand nameten) en hem dan (zonder kans op meer schade (evt eindtrappen los?)) te proberen of doe ik er wijzer aan hem weg te brengen ?
Na inspectie bleek de zekering defect en zijn bijna alle elco's vervangen voor philips. Er zijn 2 weerstanden vervangen op de eindtrappen en de softstart weerstand en de elco ernaast zijn flink heet geweest. Is het een idee deze twee laatst genoemde componenten te vervangen (de weerstand nameten) en hem dan (zonder kans op meer schade (evt eindtrappen los?)) te proberen of doe ik er wijzer aan hem weg te brengen ?
Re: Defecte Classe 25
Voor degene die een blik wil werpen op het schema http://www.bwgroup-support.com/classese ... nuals.html model 25
Laatst gewijzigd door nuttyhifi op ma 09 jul 2012, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb je geinformeerd bij de vorige eigenaar hoe het defect is ontstaan en of hij bekend is met de motivatie van de modificatie/reparatie. Daarnaast zijn je foto's niet echt "bruikbaar" te noemen. Het makkelijkst is natuurlijk om het apparaat door iemand na te laten kijken die er verstand van heeft. Als je de kennis en ervaring hebt om zelf te repareren moet je met de service manual aan de slag en gaan trouble shooten.
Die componenten in de softstart vervangen is natuurlijk vrij eenvoudig.
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2867
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=7167 (6 keer parallel voor 10 Ohm 30 Watt.)
Die componenten in de softstart vervangen is natuurlijk vrij eenvoudig.
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=2867
http://dickbest.nl/index.php?_a=viewProd&productId=7167 (6 keer parallel voor 10 Ohm 30 Watt.)
Bedankt voor je reactie, de eigenaar geeft niet thuis, dus dat valt af,
Ik heb nog geen echte ervaring met repareren maar het vervangen van een weerstand en elco gaat nog wel lukken. Heb in het verleden wel een paar goedkope apparaten gerepareerd.
Ik heb me wel voorgenomen me meer in het repareren te verdiepen maar of dit nu het juiste project is ?
Inmiddels heb ik wel een variac, scope, toongenerator en multimeters. Nu moet ik ze alleen nog gaan gebruiken
Die weerstand is die zo gedimensioneerd dat hij als beveiliging dient ?
Ik heb nog geen echte ervaring met repareren maar het vervangen van een weerstand en elco gaat nog wel lukken. Heb in het verleden wel een paar goedkope apparaten gerepareerd.
Ik heb me wel voorgenomen me meer in het repareren te verdiepen maar of dit nu het juiste project is ?
Inmiddels heb ik wel een variac, scope, toongenerator en multimeters. Nu moet ik ze alleen nog gaan gebruiken
Die weerstand is die zo gedimensioneerd dat hij als beveiliging dient ?
Die is zo groot omdat daar een seconde of wat flink wat stroom door kan lopen afhankelijk van de omvang van de trafo en de elco's. Bij het aanschakelen is de trafo nog niet voorzien van een magnetisch veld wat zorgt voor de inductie. Daarnaast zijn er hele grote elco's gebruikt die dan nog leeg zijn. Gedurende de eerste seconde van het aanzetten bouwt dit magnetisch veld en daarmee de inductie op. Daarnaast worden de elco's gevuld. Om te voorkomen dat de trafo belachelijk veel stroom trekt bij het inschakelen is die 10 ohm weerstand geplaatst. Wanneer de elco's vol zijn is deze weerstand niet meer nodig. Daarom wordt die later gepasseerd door het relais. Als er even 1.5 ampere door 10 ohm wordt verstookt is dat al 22 Watt. Om te voorkomen dat je weerstand niet verbrandt is er gekozen voor de 30 Watt variant. Begin anders gewoon met het vervangen van alles wat er verdacht uit ziet. Zo zit er op de versterkerPCB een verkoolde weerstand en die softstart kan ook wel wat liefde gebruiken.
De eerste plaats waar ik meestal kijk is naar de eindtorren.
Je weet immers nooit hoe ermee is omgesprongen.
Je weet immers nooit hoe ermee is omgesprongen.
Het probleem is dat ze bij de reparateur (audioservice) een duidelijke omschrijving van het probleem willen.
De componenten vervangen is niet echt het probleem, de vraag is of er na vervanging niet duurdere dingen overlijden of anders gesteld hoe pak ik het veilig aan, voor de versterker dan.
De vraag over de weerstand was meer omdat ik deze dan misschien zou vervangen door een mogelijk zwaardere (50 watt) http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4216 ... 0&ref=list variant en deze op de bodemplaat te monteren.
De componenten vervangen is niet echt het probleem, de vraag is of er na vervanging niet duurdere dingen overlijden of anders gesteld hoe pak ik het veilig aan, voor de versterker dan.
De vraag over de weerstand was meer omdat ik deze dan misschien zou vervangen door een mogelijk zwaardere (50 watt) http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4216 ... 0&ref=list variant en deze op de bodemplaat te monteren.
Dat is bij een eindversterker natuurlijk niet helemaal waar. Als het nou een moderne surround receiver is, die "af en toe gek doet" heb je natuurlijk een goede omschrijving nodig. Een eindversterker zit niet zo moeilijk in elkaar en zeker dit soort dure hebben als voordeel dat alle functionaliteiten zijn verdeeld over meerdere PCB's.(Een goede klacht is het halve werk, geheel controleren is geen optie!)
Je moet zelf beslissen of je het aandurft om een kostbaar apparaat uit elkaar te schroeven met het risico dat je iets verkeerd doet.
Ik heb de versterker naar audioservice gebracht. Nou maar hopen dat het meevalt qua euries
.
Die foto's zijn niet best...daar hebben we niet zoveel aan...
De service manual zetten we even hier neer, da's een stuk makkelijker.
Tja, ik zie verschillende mogelijkheden. het is moelijk om een advies te geven.
het ligt er ook aan wat je uitendelijk van plan bent, ermee.
Zou je hem willen houden en zelf gaan gebruiken ?
Of zou je hem willen verkopen en alleen maar werkend krijgen ?
Wat zou je eraan willen besteden ?
Vergeet niet dat een versterker als deze zelfs defect nog een aardige dagwaarde heeft, 150 euro moet lukken, en 250 als hij goed werkt.
1 - je brengt hem weg om te laten maken, maar dat kan ook aardig wat kosten en als het geen gerenomeerde reparateur is zal je waarschijnlijk geen of weinig garantie hebben.
2 - je probeert hem te maken tegen minimale kosten, moet te doen zijn, de service manual is erg duidelijk en de opzet van de amp is niet zo heel erg ingewikkeld.
3 - je trekt er wat meer geld en een heleboel tijd voor uit, en je gaat de versterker stap-voor-stap renoveren.
(natuurlijk kun je hier altijd terecht voor advies.) erg leerzaam,
en als je klaar bent heb je er jaren plezier van om nog niet te spreken van de mate van trotsheid dat het je gelukt is...
Persoonlijk zou ik voor het laatste gaan, je geeft zelf aan dat je wilt leren, en dat je meetapparatuur in huis hebt.
Met renoveren bedoel ik dus het vervangen van alle halfgeleiders, weerstanden, relais en elko's. (behalve de grote voeding's C's)
Aan jou de keuze...
De service manual zetten we even hier neer, da's een stuk makkelijker.
Tja, ik zie verschillende mogelijkheden. het is moelijk om een advies te geven.
het ligt er ook aan wat je uitendelijk van plan bent, ermee.
Zou je hem willen houden en zelf gaan gebruiken ?
Of zou je hem willen verkopen en alleen maar werkend krijgen ?
Wat zou je eraan willen besteden ?
Vergeet niet dat een versterker als deze zelfs defect nog een aardige dagwaarde heeft, 150 euro moet lukken, en 250 als hij goed werkt.
1 - je brengt hem weg om te laten maken, maar dat kan ook aardig wat kosten en als het geen gerenomeerde reparateur is zal je waarschijnlijk geen of weinig garantie hebben.
2 - je probeert hem te maken tegen minimale kosten, moet te doen zijn, de service manual is erg duidelijk en de opzet van de amp is niet zo heel erg ingewikkeld.
3 - je trekt er wat meer geld en een heleboel tijd voor uit, en je gaat de versterker stap-voor-stap renoveren.
(natuurlijk kun je hier altijd terecht voor advies.) erg leerzaam,
en als je klaar bent heb je er jaren plezier van om nog niet te spreken van de mate van trotsheid dat het je gelukt is...
Persoonlijk zou ik voor het laatste gaan, je geeft zelf aan dat je wilt leren, en dat je meetapparatuur in huis hebt.
Met renoveren bedoel ik dus het vervangen van alle halfgeleiders, weerstanden, relais en elko's. (behalve de grote voeding's C's)
Aan jou de keuze...
Heb ik daar net dat hele stuk voor zitten typen...nuttyhifi schreef:Ik heb de versterker naar audioservice gebracht. Nou maar hopen dat het meevalt qua euries.
Sorry Ray,
Het zal er ook helemaal aan liggen wat de heren voor de reparatie vragen.
Het is gelukkig wel een gerenommeerd bedrijf en ze zijn bekend met highend.
Het is de bedoeling de versterker zelf te gaan gebruiken als ie beter presteert dan mijn VM. Gezien de nieuwprijs (bijna fl 9000,-) zou dat moeten lukken.
Mocht het echt te kostbaar worden dan ga ik er zelf wat aan doen.
Op zich heb ik in de loop der tijd een paar defecte eindbakjes verzameld die een revisie kunnen gebruiken.
Het is wel leuk om van 1 van deze een topic te maken.
Het zal er ook helemaal aan liggen wat de heren voor de reparatie vragen.
Het is gelukkig wel een gerenommeerd bedrijf en ze zijn bekend met highend.
Het is de bedoeling de versterker zelf te gaan gebruiken als ie beter presteert dan mijn VM. Gezien de nieuwprijs (bijna fl 9000,-) zou dat moeten lukken.
Mocht het echt te kostbaar worden dan ga ik er zelf wat aan doen.
Op zich heb ik in de loop der tijd een paar defecte eindbakjes verzameld die een revisie kunnen gebruiken.
Het is wel leuk om van 1 van deze een topic te maken.
Helaas voor mij, is het kostenplaatje erg tegengevallen.
465 euro reparatie kosten.
Werkzaamheden:
Softstart circuit te herstellen, Linker kanaal eindtrap te herstellen.
Eindtorren te vervangen.
Kortom, ik ben er even ziek van.
465 euro reparatie kosten.
Werkzaamheden:
Softstart circuit te herstellen, Linker kanaal eindtrap te herstellen.
Eindtorren te vervangen.
Kortom, ik ben er even ziek van.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Pfoe, dat is wel heel erg veel geld om het beestje weer op de rails te krijgen. Balen
Het grootste deel zal denk ik in het arbeidsloon gaan zitten.
Prachtige bak trouwens Nutty Hifi!
Had de Classé gezien op marktplaats en er zelfs nog op geboden, maar helaas was ie al vrij snel verkocht.
Prachtige bak trouwens Nutty Hifi!
@ olaf Marrkus,
Geen idee ik heb hem defect gekocht.
@ Kaplaars,
Wees blij nu ben ik de pineut en niet jij
Geen idee ik heb hem defect gekocht.
@ Kaplaars,
Wees blij nu ben ik de pineut en niet jij
Haha nou Nutty.... ik zag er wel een uitdaging in
. Opzich is het geen ingewikkelde versterker, denk dat het qua ruwe 'materiaalkosten' nog wel mee valt, arbeidsloon daarentegen... aiaiai.
Ik denk dat ik het ook maar als een uitdaging moet gaan zien.
Ga hem maandag terug halen.
Ga hem maandag terug halen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
O, ik dacht dat je hem daadwerkelijk had laten maken voor dat bedrag, gelukkig niet trouwens, er zijn heus mensen op dit forum die dat ook aandurven of anders je ook wel kunnen vertellen hoe je bepaalde dingen moet aanpakken.
Met een beetje geduld en wat tijd is hij heus wel voor een net bedrag te herstellen.
Met een beetje geduld en wat tijd is hij heus wel voor een net bedrag te herstellen.
Dat die dikke weerstand doorbrand komt bijna zeker van de vertraagde inschakeling die niet werkt.Kan vanalles zijn in die schakeling,mogelijk zelfs eenvoudig dat het relais slecht (kort)sluit.
Het verband van deze fout met een kapotte versterker ontgaat mij,geloof er niks van.Tenzij iemand erin ge(ver)prutst heeft.
Kan wel dat de +15V niet deugt,dan gaan de LS-relais ook niet,geen geluid...op beide kanten.
Om dat circuit uit te testen is wat lastig,werkt op dezelfde trafo die ingeschakeld wordt.Je zou een schakelaar over de heetlopende weerstand kunnen zetten (geen kapotte weerstand)die je zelf na een tweetal seconden sluit.
Dan is 't ie aan en valt er te meten.Spanning aan de twee kanten van de relaisspoel en tussen de massa(emitter) en de twee andere pootjes van de transistor.Dan hebben we een idee waar het kan zitten.
Anne
Het verband van deze fout met een kapotte versterker ontgaat mij,geloof er niks van.Tenzij iemand erin ge(ver)prutst heeft.
Kan wel dat de +15V niet deugt,dan gaan de LS-relais ook niet,geen geluid...op beide kanten.
Om dat circuit uit te testen is wat lastig,werkt op dezelfde trafo die ingeschakeld wordt.Je zou een schakelaar over de heetlopende weerstand kunnen zetten (geen kapotte weerstand)die je zelf na een tweetal seconden sluit.
Dan is 't ie aan en valt er te meten.Spanning aan de twee kanten van de relaisspoel en tussen de massa(emitter) en de twee andere pootjes van de transistor.Dan hebben we een idee waar het kan zitten.
Anne
Komkom, niet zo in de put. zo ontzettend ingewikkeld is het nu ook weer niet om dat ding te repareren. als je een Porsche naar de dealergarage kun je ook een geperde rekening verwachten...nuttyhifi schreef:Kortom, ik ben er even ziek van.
Je hebt de per slot van rekening de duurste spullen al in huis :
Nu moet je nog hebben : een werktafel met flinke lamp erboven, handgereedschap, een soldeerbout, en wat vakkendozen om de kleine onderdelen in op te bergen.nuttyhifi schreef:Inmiddels heb ik wel een variac, scope, toongenerator en multimeters. Nu moet ik ze alleen nog gaan gebruiken .
Een paar honderd man met kennis van zaken om je te helpen heb je al, da's ook niet onbelangrijk.
Begin eerst eens om de service manual uit te printen in tweevoud, een werkexemplaar om te kreukelen en op te schrijven, en een voor netjes.
Dan op je gemakje demonteren, en ondertussen goede, duidelijke foto's maken, zodat je later weer weet hoe hem in elkaar moet zetten.
Hup, aan de slag! stukje bij beetje gaat het je lukken. bouw eerst maar eens die inschakelvertraging uit en doe er eens wat metingen aan.
Ontbreekt wel een (regelbare)voeding aan het lijstje
.
Want ja,
.
En dan ben je nog niet uit de brand,de voeding voor die vertraging wordt gedeeld met de LS-beveiliging.Die komt er niet mee uit en kan wel de oorzaak zijn
.
Maar we komen er vast wel uit
.
Anne
Want ja,
dat gaat niet zonder voeding,die in de versterker is enkel bruikbaar als de inschakelvertraging het doetbouw eerst maar eens die inschakelvertraging uit en doe er eens wat metingen aan.
En dan ben je nog niet uit de brand,de voeding voor die vertraging wordt gedeeld met de LS-beveiliging.Die komt er niet mee uit en kan wel de oorzaak zijn
Maar we komen er vast wel uit
Anne