FAST op basis van alpair7.3 en een tapped horn?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

FAST op basis van alpair7.3 en een tapped horn?

Bericht door Huge_Cohones »

Hallo!

Ik ben al een tijdje passief aan het rondkijken op diverse forums om inspiratie op te doen voor een nieuwe stereo-set. Ik luister nu al meer dan een jaar naar een Logitech Z3 2.1 setje en ik vind dat het toch tijd wordt voor een waardige upgrade. :roll:
Ik zou graag een FAST systeem bouwen op basis van een Markaudio alpair 7.3 in een apart topkastje, aangevuld met een sub (per kanaal). Aangestuurd door een Hypex AS2.100. Beetje hetzelfde idee als de Nescio van Henkjan dus. :)

Alleen zou ik de topkastjes graag wat lager crossen (80-100 Hz), omdat ik dan later drie passieve versies ervan kan inzetten als rears en center. Ik weet alleen helemaal niet of de alpairs genoeg output hebben in het midlaag om een match te kunnen vormen met de sub. Ze zullen op z'n minst in een gepoorte behuizing moeten denk ik.
Ik had namelijk een hele interessante sub in gedachten: De audiokarma insubnia. (http://www.audiokarma.org/forums/showth ... 60&page=12) Deze schijnt vlak te spelen van 25 tot 100Hz :shock: en is gebaseerd op een double folded horn van Volvotreter.
In die link staan de enige metingen van de subwoofer die ik kan vinden en kan hieruit dus niet opmaken of deze te combineren is met een alpair 7.3.
Ik kan sowieso niets uit metingen opmaken, want ik heb er de ballen verstand van :cry:
Dus ik had gehoopt dat jullie mij antwoord kunnen geven op deze vraag?

Hier nog een link naar een uitgebreid topic over de tapped horn: http://www.avsforum.com/t/1238398/reed- ... apped-horn
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Re: FAST op basis van alpair7.3 en een tapped horn?

Bericht door Huge_Cohones »

Hmm, ik ben toch van gedachte veranderd...
Ik ben al heel lang geïnteresseerd in het Extremon ontwerp van Tony Gee en ga het dus toch voorlopig bij een monitor houden. Iets met een baffle van max. 190mm breed en toch een indrukwekkend laag én actief.

De driver voor het laag die ik nu in gedachte heb is een Tangband w69-1042, in een gesloten behuizing met LT. Ik heb al wat simulaties gedaan in winisd, maar ik denk niet dat dit resultaat haalbaar is. En ik heb ook geen idee of die bult gladgestreken kan worden met een AS2.100.
Iemand op- of aanmerkingen over de filterinstellingen en simulaties? Ik heb al verschillende ontwerpen gezien van oa. Henkjan en hsmeets, maar nog geen met een gesloten behuizing en LT of GHP.

De fullrange wordt denk ik de Fostex FF85WK, maar ik wil nog even wachten tot er wat meer over geschreven is.
Knipsel.PNG
Knipsel2.PNG
Knipsel3.PNG
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: FAST op basis van alpair7.3 en een tapped horn?

Bericht door meiborg »

Als je een FAST wil maken zou ik gaan voor bijvoorbeeld markaudio alpair 6.3 / 7.3 in kleine gesloten behuizing in combinatie met een woofer naar keuze in BR en de crossover rond de 250hz houden. De Tangband kan daarbij prima maar ook een Dayton RS225-8 bijvoorbeeld is geschikt. De Fostex zou niet mijn eerste keus zijn in een dergelijke opzet.

Ik kan me voorstellen dat je, met het oog op toekomstige rears, de crossover lager wil houden maar qua body in het geluid vind ik die keuze niet de beste.

Mvg Reinder
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: FAST op basis van alpair7.3 en een tapped horn?

Bericht door hsmeets »

Ik kan me voorstellen dat je, met het oog op toekomstige rears, de crossover lager wil houden maar qua body in het geluid vind ik die keuze niet de beste.
Na een beetje spelen met mijn testkasten kwam ik ook tot die conclusie (ik heb dan wel de CHR in gebruik) maar ook hier leek het de betere optie.
hsmeets
Berichten: 2818
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:18

Re: FAST op basis van alpair7.3 en een tapped horn?

Bericht door hsmeets »

Huge_Cohones schreef:
Hmm, ik ben toch van gedachte veranderd...
Ik ben al heel lang geïnteresseerd in het Extremon ontwerp van Tony Gee en ga het dus toch voorlopig bij een monitor houden. Iets met een baffle van max. 190mm breed en toch een indrukwekkend laag én actief.

De driver voor het laag die ik nu in gedachte heb is een Tangband w69-1042, in een gesloten behuizing met LT. Ik heb al wat simulaties gedaan in winisd, maar ik denk niet dat dit resultaat haalbaar is. En ik heb ook geen idee of die bult gladgestreken kan worden met een AS2.100.
Iemand op- of aanmerkingen over de filterinstellingen en simulaties? Ik heb al verschillende ontwerpen gezien van oa. Henkjan en hsmeets, maar nog geen met een gesloten behuizing en LT of GHP.

De fullrange wordt denk ik de Fostex FF85WK, maar ik wil nog even wachten tot er wat meer over geschreven is.
Je moet eens goed naar de andere resultaten van je simulatie kijken, zoals de cone excursion en max-spl en dat eens afzetten tegen dezelfde woofer in een BR (QB afstemming).

Bij de transfer function lijkt het alsof je met de gesloten LT versie dieper kunt maar je loopt wel tegen de x-max aan en wat de woofer aan vermogen aankan waardoor de BR dan toch beter lijkt.
LT-BR.JPG
Gebruikersavatar
Huge_Cohones
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 nov 2006, 22:53
Locatie: Nijmegen

Re: FAST op basis van alpair7.3 en een tapped horn?

Bericht door Huge_Cohones »

Bedankt voor jullie reacties. Ik had misschien ook moeten vermelden dat ik de crossover rond de 200-250hz wou houden. Is de Fostex dan nog steeds een 'minder goede' keus?

Ik heb inderdaad ook gesimuleerd met BR opstellingen waarbij ik inderdaad op een hogere SPL uitkwam, maar dan zit ik met een behuizing van 25-30 liter... iets te groot voor een slanke monitor. Ook de cone excursion heb ik goed naar gekeken ja. Dat is de rede dat ik die highpass erbij heb gezet... zo is het nog enigszins te doen (dacht ik).
Het hoeft trouwens niet héél diep te gaan, want ik zou in de toekomst ook de subwoofer out van de as2.100 willen benutten. Dat is ook een rede dat ik het gesloten wil houden. (mijn gevoel zegt dat een BR systeem lastiger te combineren is met een gesloten sub)

Ik heb trouwens ook naar andere woofers gekeken, maar 8" vind ik toch net iets te groot... of ik moet ze side-loaded maken. (2 per kant impuls gecompenseerd? :P )
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”