nieuw projectje, philips hf309
Moderator: Beheerdersteam
nieuw projectje, philips hf309
dag Allen
De zoekfunctie gebruikt en al aardig wat te weten gekomen over deze bakkies
Ik heb er 1 op de kop getikt in originele staat, niet aan geklooid oid
Ze spelen ook maar ik vraag me af wat gezien de leeftijd verstandig is om te vervangen
ik lees dat mosterd c's eigenlijk niet vervangen hoeven te worden.
Maar wat wel ? wat is raadzaam ? ik wil het eerst het originele schema aanhouden dus niets modificeren maar wel updaten.
dus eenvoudig componenten vervangen door betere indien daar winst te halen is of door nieuwere componenten indien dit vanwege de leeftijd aan te raden is, andere buizen natuurlijk ook indien beter
Wie heeft tips ?
bedankt
De zoekfunctie gebruikt en al aardig wat te weten gekomen over deze bakkies
Ik heb er 1 op de kop getikt in originele staat, niet aan geklooid oid
Ze spelen ook maar ik vraag me af wat gezien de leeftijd verstandig is om te vervangen
ik lees dat mosterd c's eigenlijk niet vervangen hoeven te worden.
Maar wat wel ? wat is raadzaam ? ik wil het eerst het originele schema aanhouden dus niets modificeren maar wel updaten.
dus eenvoudig componenten vervangen door betere indien daar winst te halen is of door nieuwere componenten indien dit vanwege de leeftijd aan te raden is, andere buizen natuurlijk ook indien beter
Wie heeft tips ?
bedankt
Re: nieuw projectje, philips hf309
Dat zijn die bouwkitjes uit begin jaren '60. Enige wat daar aan slijt zijn de buizen en de elco's. Maar opmerkelijk genoeg zijn de elco's vaak nog in prima conditie. Een kennis kwam er een paar jaar gelden mee langs met een paartje van de kringloop en daar was eigenlijk helemaal niets mis met de elco's.
Probleemgeval is de meervoudige voedingselco. Die zou je moeten vervangen door losse ellco's
[edit]
Net even op gegoogled maar er is wel wat over te vinden op internet.
[/edit]
Probleemgeval is de meervoudige voedingselco. Die zou je moeten vervangen door losse ellco's
[edit]
Net even op gegoogled maar er is wel wat over te vinden op internet.
[/edit]
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 08 jul 2012, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
yep. kitje van 160 gulden p/st naar het schijnt.
maar ik zie allerlei aansluitingen en lees ook dat de bijbehorende VV de hf306 er dus bij hoorde.
kan ik ze wel aansturen met een andere VV of moet daar eerst wat voor gemod worden
ik heb ze nog niet binnen nu dus kan niet veel visueel "interpreteren" maar ga af op de lovende geluiden op internet erover en op de afbeeldingen die ik erover tegenkom. Ik zie een cinchbus (ingang) maar ook een aparte connector aan de ene zijde.
Weet iemand waar die voor is, aan de andere zijde zitten ook meerdere aansluitingen waaronder de netspanning.
maar ik zie allerlei aansluitingen en lees ook dat de bijbehorende VV de hf306 er dus bij hoorde.
kan ik ze wel aansturen met een andere VV of moet daar eerst wat voor gemod worden
ik heb ze nog niet binnen nu dus kan niet veel visueel "interpreteren" maar ga af op de lovende geluiden op internet erover en op de afbeeldingen die ik erover tegenkom. Ik zie een cinchbus (ingang) maar ook een aparte connector aan de ene zijde.
Weet iemand waar die voor is, aan de andere zijde zitten ook meerdere aansluitingen waaronder de netspanning.
heb wat plaatjes gevonden van de binnenkant ,
het wordt al duidelijker
aan de ene zijde signaal in en de ls aansluiting vermoed ik en aan de andere zijde een netsnoer, een zekeringhouder en nog iets wat ik niet kan plaatsen nu. (aan/uit schakelaar ? connector ?)
buizen vervangen door 5751 schijnt een no-brainer te zijn maar de ez81 buizen, slijten die hard ?
is dat raadzaam die sowieso te vervangen ?
het wordt al duidelijker
aan de ene zijde signaal in en de ls aansluiting vermoed ik en aan de andere zijde een netsnoer, een zekeringhouder en nog iets wat ik niet kan plaatsen nu. (aan/uit schakelaar ? connector ?)
buizen vervangen door 5751 schijnt een no-brainer te zijn maar de ez81 buizen, slijten die hard ?
is dat raadzaam die sowieso te vervangen ?
plaatjes helpen, zeker, mee eens. maar heb ik niet al getypt ergens dat ik die dingen nog niet binnen heb.
foto maken gaat nog niet
een hf309 kenner kan mij zonder plaatjes ook wel helpen was mijn gedachte
foto maken gaat nog niet
een hf309 kenner kan mij zonder plaatjes ook wel helpen was mijn gedachte
@pjotr,
de voedingselco, da's vast die grote,
vanwaar vervangen door meerdere of meervoudige ?
de voedingselco, da's vast die grote,
vanwaar vervangen door meerdere of meervoudige ?
Die dikke alu bus bedoel je? Dat zijn meerdere elco's in 1 bus. Zitten er geloof ik 2 in. Die meervoudige zijn niet meer te koop nieuw. Als je die wilt vernieuwen zul je losse moeten gaan gebruiken.
Overigens ben ik geen expert met deze hoor, heb hem alleen even onder handen gehad of ie nog goed werkte.
Overigens ben ik geen expert met deze hoor, heb hem alleen even onder handen gehad of ie nog goed werkte.
yep, die grote bus
ik zal eens zien wat daar voor waarde op staat als ik ze binnen heb en dan eens kijken wat te doen
ik zal eens zien wat daar voor waarde op staat als ik ze binnen heb en dan eens kijken wat te doen
Zijn nog wel te koop. Bijvoorbeeld hier: http://www.tube-town.net/ttstore/index. ... adial.htmlPjotr schreef:Die dikke alu bus bedoel je? Dat zijn meerdere elco's in 1 bus. Zitten er geloof ik 2 in. Die meervoudige zijn niet meer te koop nieuw. Als je die wilt vernieuwen zul je losse moeten gaan gebruiken.
In metaal kleur zijn ze ook nog wel te krijgen, maar met bijbehorend prijskaartje
Eerst maar afwachten tot ie hem binnen heeft en zien in welke staat het is
Het is best een leuk versterkertje in de klassieke Ultra Lineaire traditie. Wat ik zo op het schema zie wat op internet staat, is die voedingselco een 3-voudige: 3x 50 uF, waarvan 2 secties parallel staan en de 3e met een weerstand verbonden zit voor extra filtering.
Zo'n oude versterker brengt herinneringen boven.Toen ik in de jaren '50 ijverig
op de schoolbanken zat (m'n broek te verslijten
) was er sprake van een versterkerontwerp van bij Philips met bijna geen vervorming (weg buizengeluid
).
Of ze het zelf verzonnen hadden of iemand anders weet ik niet,ben later een schema van HarmanKarton
tegengekomen,de HK20 met datum '59,waar ze hetzelfde uitgevroten hadden.
Het was met een voorversterker met meekoppeling =veel versterking en dan een tegenkoppeling over het geheel zodat de versterking (bijna)volledig bepaalt wordt door de tegenkoppelweerstanden.
De grap zit 'm in de kathodeweerstand van de fasedraaier,niet aan massa maar aan de kathode van de eerste triode.
De halve ECC83 versterkt ong.70x en er wordt via R6 over R3//R4 1/80-ste teruggekoppeld.Dat geeft een versterking voor de eerste triode van 80x70/(80-70)=560x .Daarmee heb je aan de ingang nog maar goed 25mV om uit te sturen (>10V op de 7ohm).Met de tegenkoppeling met R16 krijg je een ingangsgevoeligheid van 750mV.Enorme tegenkoppeling voor een buizenversterker.Er zit dan ook C3 om de meekoppeling vanaf 70kHz te minderen en C6 (ong.130kHz) oa ook vanwege de fasedraaiing van de UGT.
Omdat het een samenspel is van versterking en meekoppeling is het niet raadzaam om er iets anders dan een ECC83 in te zetten.
Anne
Of ze het zelf verzonnen hadden of iemand anders weet ik niet,ben later een schema van HarmanKarton
Het was met een voorversterker met meekoppeling =veel versterking en dan een tegenkoppeling over het geheel zodat de versterking (bijna)volledig bepaalt wordt door de tegenkoppelweerstanden.
De grap zit 'm in de kathodeweerstand van de fasedraaier,niet aan massa maar aan de kathode van de eerste triode.
De halve ECC83 versterkt ong.70x en er wordt via R6 over R3//R4 1/80-ste teruggekoppeld.Dat geeft een versterking voor de eerste triode van 80x70/(80-70)=560x .Daarmee heb je aan de ingang nog maar goed 25mV om uit te sturen (>10V op de 7ohm).Met de tegenkoppeling met R16 krijg je een ingangsgevoeligheid van 750mV.Enorme tegenkoppeling voor een buizenversterker.Er zit dan ook C3 om de meekoppeling vanaf 70kHz te minderen en C6 (ong.130kHz) oa ook vanwege de fasedraaiing van de UGT.
Omdat het een samenspel is van versterking en meekoppeling is het niet raadzaam om er iets anders dan een ECC83 in te zetten.
Anne
Voor meervoudige condensatoren kun je ook eens terecht bij de wasmachinereparateurs. In compressoren zitten ook vaak dit soort fomaten.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Nou zijn dit soort condensators niet echt bedoeld voor DC maar voor ac om een motor te sturen
heb ze binnen en het zijn "schatjes' en super origineel, er lijkt weinig (niets?) aan geklooid te zijn
alles klopt precies met het schema.
heb de originele schema's gevonden en ook een foto gemaakt van de binnenzijde,
vwb die grote bekerelco's. daar staat
50uF 400/450V
50uF 400/450V
50uF 350/395V
op
aan de soldeerzijde zitten 7 polen waarvan er 2 nergens meer verbonden zijn
kan het zijn dat er van de drie elco's in dat ding er maar 2 gebruikt worden en dat een
50uF+50uf 450v ook kan volstaan, want die vindt ik wel op het net.
precies zo een als er in zit niet.
en ik kwam ok div plekken tegen dat de ecc83 juist heel goed is om te vervangen door een 5751.
zie verder de foto
alles klopt precies met het schema.
heb de originele schema's gevonden en ook een foto gemaakt van de binnenzijde,
vwb die grote bekerelco's. daar staat
50uF 400/450V
50uF 400/450V
50uF 350/395V
op
aan de soldeerzijde zitten 7 polen waarvan er 2 nergens meer verbonden zijn
kan het zijn dat er van de drie elco's in dat ding er maar 2 gebruikt worden en dat een
50uF+50uf 450v ook kan volstaan, want die vindt ik wel op het net.
precies zo een als er in zit niet.
en ik kwam ok div plekken tegen dat de ecc83 juist heel goed is om te vervangen door een 5751.
zie verder de foto
Op het schema staan 2 elco's parallel en maken samen 100 uF. Daaruit wordt de eindtrap gevoed. Dan zit de 3e elco via een weerstand aan de andere twee en voedt de voortrap. Als ik naar de foto kijk zit dat ook zo aangesloten. Die elco uit het Buizendorp gaat dus niet passen.
Zou hem eerst maar eens lekker uitproberen enzien horen hoeveel het bromt.
Zou hem eerst maar eens lekker uitproberen en
Er zitten wel degelijk 3 condensators in die bus.De 4 buitenste oren zitten allemaal aan het huis en is de min.
Dan blijven er 3 over,voor elke C één.Doordat er twee aan een zitten is het eigenlijk 100+50µF geworden.
Je kunt er een van 2x100µF inzetten (50 door 100 vervangen mag).Ofwel die 2x50µF en er een losse 50µF vanonder bijhangen,plaats genoeg.
Anne
Dan blijven er 3 over,voor elke C één.Doordat er twee aan een zitten is het eigenlijk 100+50µF geworden.
Je kunt er een van 2x100µF inzetten (50 door 100 vervangen mag).Ofwel die 2x50µF en er een losse 50µF vanonder bijhangen,plaats genoeg.
Anne
I.d.d. Anne. Loopt er in dat Buizendorp niet een 2x 100 uF elco rond?
Maar wie heeft nou beweerd dat ie überhaupt vervangen moet worden?
Maar wie heeft nou beweerd dat ie überhaupt vervangen moet worden?
ha, tips, bedankt !
ik moest 4 lezen om te zien of de reactie van Pjotr en Ah!buis gelijk luiden
meen van wel
Maar evt vervangen door 2 x 100Uf is eigenlijk het handigst en het goedkoopst denk ik dan , correct heren ?
waarom zou die 2 x 50uf van tube-town niet gaan werken, icm met een losse extra van 50 uF toch wel ?
of zeg je dat juist ook Pjotr ?
ik moest 4 lezen om te zien of de reactie van Pjotr en Ah!buis gelijk luiden
meen van wel
Maar evt vervangen door 2 x 100Uf is eigenlijk het handigst en het goedkoopst denk ik dan , correct heren ?
waarom zou die 2 x 50uf van tube-town niet gaan werken, icm met een losse extra van 50 uF toch wel ?
of zeg je dat juist ook Pjotr ?
Ja natuurlijk mag dat wel, als je dat kwijt kunt. Maar je mag ook 2x 100 uF nemen, lijkt mij netter.
helemaal helder.,
ondertussen de ecc83 en el84 van beide blokkies op de tester gehad,
allemaal "good'
de ex81 kan ik niet testen , daar gaan 2 nieuwe in voor de zekerheid.
1 soldering zit los, die herstel ik
dan zit ik nog te koekeloeren naar die rare LS aansluiting, iemand daar tips voor ?
vervangen door wat moderners ?
vwb condensatoren
er zitten keramische, polyester en electrolytische in
verouderen die allemaal ? toch alleen de elco's of die eerste 2 ook ?
ondertussen de ecc83 en el84 van beide blokkies op de tester gehad,
allemaal "good'
de ex81 kan ik niet testen , daar gaan 2 nieuwe in voor de zekerheid.
1 soldering zit los, die herstel ik
dan zit ik nog te koekeloeren naar die rare LS aansluiting, iemand daar tips voor ?
vervangen door wat moderners ?
vwb condensatoren
er zitten keramische, polyester en electrolytische in
verouderen die allemaal ? toch alleen de elco's of die eerste 2 ook ?
Nou lijkt mij dat twee van 100µF parallel toch iets te zwaar is voor die dioden buis.
Ik zou het gewoon houden zoals het is dus 50µF + 50µF of 1 Keer 100µF
Bekijk het originele schema eens............nl3prc schreef:Nou lijkt mij dat twee van 100µF parallel toch iets te zwaar is voor die dioden buis.