Gaaf dat het je allemaal lukt. Hoe had je ze nou schoongekregen?
B&W DM7 ombouwen of repareren
Moderator: Beheerdersteam
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Dat is ook mijn ervaring met Vinylflex van intertechnik, nooit meer op de rolranden
Gaaf dat het je allemaal lukt. Hoe had je ze nou schoongekregen?
Gaaf dat het je allemaal lukt. Hoe had je ze nou schoongekregen?
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Breng het verdund aan en zoals sark zei in meerdere lagen met luister periodes tussendoor.
Mijn ervaring is dat bij een te dikke laag de detaillering terug loopt bij de B&W tweeters. Er op is makkelijk eraf helaas niet !
Mijn ervaring is dat bij een te dikke laag de detaillering terug loopt bij de B&W tweeters. Er op is makkelijk eraf helaas niet !
-
audiohoofd
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 01 jul 2012, 11:02
- Locatie: Delft
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Ik heb het eerst even met nagelak geprobeerd omdat ik dit makkelijk kan verwijderen met nagelak remover (aceton...). Ze klinken nu heel behoorlijk maar zijn nog niet helemaal naar wens. Ik denk dat de laag te dik is. Ik ga nog een goede coating bestellen maar heb nu iniedergeval een redelijke tijdelijke oplossing.
Ik heb de dome's van de magneet verwijderd en vervolgens de dome's in een ultrasoon trilbad gehangen in een oplossing met isopropanol (ik ben zo vrij geweest om de faciliteit van de universiteit voor dit te gebruiken). Ik denk overigens dat een tijdje in de alcohol hangen ook wel werkt. Misschien dan met een penseeltje met beleid de dome's afborstellen.wouter schreef:Dat is ook mijn ervaring met Vinylflex van intertechnik, nooit meer op de rolranden![]()
Gaaf dat het je allemaal lukt. Hoe had je ze nou schoongekregen?
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Kijk wel uit dat niet ook de spreekspoel los gaat laten of de coating (laklaagje op de draad) loslaat/weekt ... als dat gebeurt dan moet je echt op zoek naar nieuwe tweeters. Ik zou het ultrasone nu laten voor wat het is en als je nog wat wil schoonmaken/verwijderen, dit met een penseel oid doen zodat je de spreekspoel niet raaktaudiohoofd schreef:Ik heb de dome's van de magneet verwijderd en vervolgens de dome's in een ultrasoon trilbad gehangen in een oplossing met isopropanol (ik ben zo vrij geweest om de faciliteit van de universiteit voor dit te gebruiken). Ik denk overigens dat een tijdje in de alcohol hangen ook wel werkt. Misschien dan met een penseeltje met beleid de dome's afborstellen.
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Ik heb ze in het verleden met spiritus (nicotine) en wasbenzine schoongemaakt. Dat was voldoende.
Nagellak als coating is denk ik te hard. De originele coatings zijn een goed bewaard geheim. Het meest onthullend wat ik op www kon vinden was resin (hars).
Nagellak als coating is denk ik te hard. De originele coatings zijn een goed bewaard geheim. Het meest onthullend wat ik op www kon vinden was resin (hars).
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Weliswaar een late reactie maar ik heb nu ook het probleem van de tweeters (B&W dm7mkII) van audiohoofd. Zijn foto's waren heel verhelderend en na veel geduldig gepruts het diafragma met behoud van de verbindingen losgekregen. Daardoor kon ik ook de gebroken uiterst dunne draad van de wikkeling aan de binnenzijde één wikkel afwikkelen en weer naar voren door het diafragma steken en vastsolderen. Het was kapot gegaan bij een schoonmaaksessie met alcohol. De hoge tonen zijn nu wel hoorbaar maar niet overtuigend. Verderop in de discussie wordt Visaton LTS 50 genoemd om het diafragma in te smeren, maar het resultaat wordt (nog) niet genoemd. Is het niet meer een cosmetisch middel, bedoeld voor papieren membranen? En geeft de harde laag geen onbedoeld vervormd geluid? Ben huiverig om het er zomaar op te smeren. Op de site van Visaton deze vraag gesteld maar nog geen antwoord gekregen. Of rest mij het vervangen door het afwijkende diafragma van speakerrepairshop? Om maar niet te spreken over vervanging door alternatieve tweeters van een ander merk met bijbehorende behuizing- en filteraanpassingen. Ben een volslagen leek! Maar wil mijn B&W's niet kwijt. Nieuw gekocht begin tachtiger jaren.
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Reactie van Visaton Technik:
Sehr geehrter Herr van der Veer,
vielen Dank für Ihre Anfrage.
Das LTS 50 ist geeignet für Papiermembranen. Wie es sich nach dem Aushärten auf einer Seidenmembran auswirkt, können wir leider nicht abschätzen, von daher raten wir davon ab. Bitte beachten Sie, dass Alkohol ein Lösungsmittel ist und viele Materialien angreift. Die Behandlung von Membranen mit Alkohol ist ebenfalls nicht empfehlenswert.
Die Empfehlung auf anderen Websites geschieht auf eigene Gefahr. Bitte haben Sie Verständnis dafür.
Mit freundlichen Grüßen,
Maurice Böhme
VISATON GmbH & Co. KG
LAUTSPRECHER
B. Sc. Maurice Böhme
Technik / Technics
Sehr geehrter Herr van der Veer,
vielen Dank für Ihre Anfrage.
Das LTS 50 ist geeignet für Papiermembranen. Wie es sich nach dem Aushärten auf einer Seidenmembran auswirkt, können wir leider nicht abschätzen, von daher raten wir davon ab. Bitte beachten Sie, dass Alkohol ein Lösungsmittel ist und viele Materialien angreift. Die Behandlung von Membranen mit Alkohol ist ebenfalls nicht empfehlenswert.
Die Empfehlung auf anderen Websites geschieht auf eigene Gefahr. Bitte haben Sie Verständnis dafür.
Mit freundlichen Grüßen,
Maurice Böhme
VISATON GmbH & Co. KG
LAUTSPRECHER
B. Sc. Maurice Böhme
Technik / Technics
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Opgelost:
op een Amerikaans forum vond ik het advies om 'french polish' te gebruiken. Bij navraag bleek het gaan om schellak. Als schilfers te koop bij de betere verfzaak (de Ru in Amsterdam). Het is een afscheiding van bepaalde luizen. Oplossen in zuivere (98%) ethanol. In een paar heel dunne lagen aanbrengen, niet in de rolrand. De tweeters zijn weer als nieuw!
op een Amerikaans forum vond ik het advies om 'french polish' te gebruiken. Bij navraag bleek het gaan om schellak. Als schilfers te koop bij de betere verfzaak (de Ru in Amsterdam). Het is een afscheiding van bepaalde luizen. Oplossen in zuivere (98%) ethanol. In een paar heel dunne lagen aanbrengen, niet in de rolrand. De tweeters zijn weer als nieuw!
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Goed om te lezen dat het gelukt is maar ehhhhhh .... foto's?
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Beste Sark,
de voorafgaande handelingen heb ik helaas niet gefotografeerd, teveel in beslag genomen door het avontuur, maar lijken sterk op die van audiohoofd. Hierbij wel het visuele resultaat. Rechts het weer doorgestoken en gesoldeerde draadje van de spreekspoel.
Met groet.
de voorafgaande handelingen heb ik helaas niet gefotografeerd, teveel in beslag genomen door het avontuur, maar lijken sterk op die van audiohoofd. Hierbij wel het visuele resultaat. Rechts het weer doorgestoken en gesoldeerde draadje van de spreekspoel.
Met groet.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Held! Mooi werk, en mooi resultaat!
Bedankt voor je goede beschrijving en bijdrage aan dit topic.
Zullen vast nog meer dm7 eigenaren gaan tegenkomen die googlen met tweeterproblemen.
Top!
Bedankt voor je goede beschrijving en bijdrage aan dit topic.
Zullen vast nog meer dm7 eigenaren gaan tegenkomen die googlen met tweeterproblemen.
Top!
-
DM 7 Visitor
- Berichten: 1
- Lid geworden op: wo 15 jul 2020, 14:29
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Heb deze speaker's al zo'n 35 jaar. Kort geleden laten modificeren met nieuwe Fountek neo x 2.0 ribbon tweeter's en nieuw ,speciaal voor deze combinatie, ontworpen wisselfilter's. Hoor dingen die ik in al die jaren nog nooit gehoord heb strak laag tot wel 30 hz midden en hoog fantastisch. Ben geluidstechnicus van beroep en deze speaker's worden erfstukken.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: B&W DM7 ombouwen of repareren
Leuke binnenkomer, welkom!
Door wie heb je dat laten ontwerpen? Heb je nog aanvullende data? Wellicht later waardevol hier
Door wie heb je dat laten ontwerpen? Heb je nog aanvullende data? Wellicht later waardevol hier
