zware 3weg met CSS
Moderator: Beheerdersteam
Re: zware 3weg met CSS
Tsja, hárd én láág én kléin gaan nog steeds maar moeizaam samen. Overigens zal de vervorming in deze filterspoelen wel meevallen, de zwakste schakel is de unit zelf. CSS heeft het ook over 103dB 'in room' bij 20Hz, dat is natuurlijk heel netjes, maar niet bepaald oorlogssterkte. Nog los van het feit dat 'in room' ook nogal vaag is, is dat 2pi of 1/2pi?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
onbegrijpelijk dat sommige mensen met breedbanders aan t prutsen zijnjeroen_d schreef:Dat is nou de kracht van een drieweg. Er is eigenlijk geen beter concept...
volgens de test in de HH van eenpaar jaar geleden kan je zo'n Mundorf I-kern veilig (in de test gedefinieerd als t punt waarop de K3 op 0.3% komt) gebruiken tot dik 2000WPjotr schreef:Voor die hoge vermogens moet je ook je filtercomponenten daarop dimensioneren en ik vraag mij af of je dan nog wel weg komt met een I-kern en een GHP condensator als je het allemaal passief zou willen filteren
dat was een gebrugde 4 kanaals auto versterker op een 29A Meanwell 12V voeding en een 1F capPjotr schreef:Ik weet niet wat voor versterker HJ er op had staan toen ik bij hem was maar dat klonk niet bekrompen, geen sporen in mid/hoog dat de versterker te kort kwam. Nu moet ik wel zeggen dat het op normaal stevig luister niveau was en niet op oorlogssterkte. Dus als je niet meer wilt of hoeft...
niets mis met trekker-trek toch? gave sport. wil toch proberen om het ontwerp universeel te houden, dus niet afhankelijk van DSP's actieve filters enzo.markbakk schreef:... kunnen bi-ampen en dan de zaak 'elektronisch' kunnen wisselen op laag en mid. Hebben we dat niet allemaal al eens gedaan?Technisch de betere oplossing, de heel zware versterker-optie heeft toch wel iets van 'trekker-trek', waarbij de koppeling altijd het zwakke punt is....
jeroen_d schreef:... pieken van 105dB per kant ..... separate versterkers ook zo nuttig in dit geval. Zelfs als het laag aan zijn limiet komt zul je niets merken in het midden en hoog.
markbakk schreef:Je hebt het vermogen toch nodig voor de CSS, waarom zou je er nog een kleine versterker en een actief filter naast gaan zetten voor het mid? Om een paar weerstanden niet zo warm te hoeven stoken? Ach...
ik schreef:de mogelijkheid om 'm te biampen zal ik idd maar in de final uitvoering meenemen, een extra setje terminals past wel denk ik
Re: zware 3weg met CSS
Mooi dat je met mijn grootste hobby niets mis vindtHenkjan schreef:
niets mis met trekker-trek toch? gave sport. wil toch proberen om het ontwerp universeel te houden, dus niet afhankelijk van DSP's actieve filters enzo.
![]()
![]()
![]()
![]()
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: zware 3weg met CSS
kleine nuancering van mijn kant, HJ geeft aan dat het heel mooi klinkt. Dat lijkt me de allerbeste verdediging, verdere zaken over potentie zijn daaraan ondergeschikt.
Mijn ervaring bij een luisterdag is dat je voor dezelfde beleving als thuis veel luider draait, dus als het in de Brede goed ging is dat thuis gewoon echt heel hard. Mijn kamer doet dan al lang niet meer grappig, en gooit roet in m'n oren
Ik zou met deze units juist iets maken dat bijvoorbeeld vanaf 20 Hz speelt, terwijl het mid-hoog op buizen staat... bijvoorbeeld. Maar HJ maakt er een 3-weg van, ieder z'n keuzes. Ben ik het gewoon iets minder mee eens, maar wie ben ik
Mijn ervaring bij een luisterdag is dat je voor dezelfde beleving als thuis veel luider draait, dus als het in de Brede goed ging is dat thuis gewoon echt heel hard. Mijn kamer doet dan al lang niet meer grappig, en gooit roet in m'n oren
Ik zou met deze units juist iets maken dat bijvoorbeeld vanaf 20 Hz speelt, terwijl het mid-hoog op buizen staat... bijvoorbeeld. Maar HJ maakt er een 3-weg van, ieder z'n keuzes. Ben ik het gewoon iets minder mee eens, maar wie ben ik
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
Mee eens!
In breda stonden mijn sub heel irritant continu met rode leds te knipperen en thuis zijn ze nog niet 1 keer gaan branden.
In breda stonden mijn sub heel irritant continu met rode leds te knipperen en thuis zijn ze nog niet 1 keer gaan branden.
Re: zware 3weg met CSS
Dat is ook gelijk het (kleine)nadeel van de luisterdagen. Er wordt vaak in hard in grotere -niet ideale- ruimtes gespeeld.
Sommige mensen gaan daarom soms iets teleurgesteld naar huis terwijl het bij hun thuis gewoon lekker klinkt. En daar zijn de creaties vaak op gebouwd.
(maar we schaffen daarom de luisterdagen niet af
)
Sommige mensen gaan daarom soms iets teleurgesteld naar huis terwijl het bij hun thuis gewoon lekker klinkt. En daar zijn de creaties vaak op gebouwd.
(maar we schaffen daarom de luisterdagen niet af
Re: zware 3weg met CSS
Kortom, dat zelfbouwen is toch weer erg My-Fi maar dan wel in de positieve zin 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
wegens te (al verwachtte) verbanning van de speakers uit de woonkamer (snap t niet, wie wil er nou geen mooie filters op een plankje in de vensterbank?) ben ik nog niet veel verder met t luisteren, maar heb wel een near field meting gedaan:we zien dat het Twaron (elves hair, 100gr boven in de kast) z'n werk uitstekend doet, geen enkel spoor van een staande golf te zien.
vervolgens het effect van de serie cap gemeten:ik denk dat t die 400uF gaat worden, klonk ook wat netter dan de 500 die er in Breda voor stond, en kleiner dan haalt t en meer bij 30Hz weg en ook het gebied bij 70Hz wordt dan wel veel naar beneden getrokken (plus dat volgens de sim er dan ook wat opslingering hogerop gebeurt, <1dB allemaal maar toch...). zo maar eens t filter er weer aan zetten, en ze op zolder op de HT aansluiten en nog wat gaan luisteren. ik veracht daar een nettere laagweergave dan in de woonkamer.
vervolgens het effect van de serie cap gemeten:ik denk dat t die 400uF gaat worden, klonk ook wat netter dan de 500 die er in Breda voor stond, en kleiner dan haalt t en meer bij 30Hz weg en ook het gebied bij 70Hz wordt dan wel veel naar beneden getrokken (plus dat volgens de sim er dan ook wat opslingering hogerop gebeurt, <1dB allemaal maar toch...). zo maar eens t filter er weer aan zetten, en ze op zolder op de HT aansluiten en nog wat gaan luisteren. ik veracht daar een nettere laagweergave dan in de woonkamer.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
nu tijdelijk ff niet omdat ik het in delen naar boven heb gesjouwd. maar het klinkt prima hoor, ik wil m alleen nog op zolder goed luisteren voor ik zeker ben dat t "af" is.dre schreef:maar speelt het al een beetje onderhand?
Laatst gewijzigd door Henkjan op za 16 jun 2012, 20:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: typo
Reden: typo
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
zo, maar eens geworsteld met Speakerworkshop (en irfanview) om een wat leesbaarder schema op papier te krijgen
Re: zware 3weg met CSS
Dat valt toch wel mee? Het is wel een drieweg. Alhoewel ik vermoed dat Henk-Jan met wat verder zoeken nog wel wát kan schrappen, zijn alle keuzes goed verklaarbaar.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
ik zou niet weten waarom ik zou schrappen, ik heb ze net zo mooi erbij gezet
met een andere kast (bv vloerstaander, en dan flinke afgeronde facetten bij mid en tweet) dan zou het wel kunnen lijkt me.
maar voor de minimalisten onder ons: de RCL van het tweeter netwerk en de 2 kleine condensatoren die parallel aan de serie spoelen van de mid en de bas staan zou je weg kunnen laten, idem die cap over de weerstand van de tweeter. toch weer 6 componenten
maar voor de minimalisten onder ons: de RCL van het tweeter netwerk en de 2 kleine condensatoren die parallel aan de serie spoelen van de mid en de bas staan zou je weg kunnen laten, idem die cap over de weerstand van de tweeter. toch weer 6 componenten
-
Rob Dingen
- Berichten: 618
- Lid geworden op: wo 15 sep 2004, 16:51
- Locatie: Gerwen
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
Hoi Henkjan
De 1,2uf die je over de spoel hebt zitten is niet zo'n mooie oplossing.
Je ziet die namelijk terug in de impedantie karakteristiek en is voor hogere freq een kortsluiting.
Ook versterkers vinden het niet prettig om 1,2uf aan de uitgang te zien.
Ik zou daar een weerstand mee in serie zetten, als je daarmee speelt met verschillende waardes zul je zien dat hij de piek nog steeds onderdrukt maar de versterker een vriendelijke belasting heeft.
Rob
De 1,2uf die je over de spoel hebt zitten is niet zo'n mooie oplossing.
Je ziet die namelijk terug in de impedantie karakteristiek en is voor hogere freq een kortsluiting.
Ook versterkers vinden het niet prettig om 1,2uf aan de uitgang te zien.
Ik zou daar een weerstand mee in serie zetten, als je daarmee speelt met verschillende waardes zul je zien dat hij de piek nog steeds onderdrukt maar de versterker een vriendelijke belasting heeft.
Rob
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
meteen geprobeerd, maar ik vond t effect nogal meevallen. zelfs bij 30kHz was t 2.6 (zonder) vs 3 (met 8.2). edit: met 15ohm blijftie ook bij 30kHz boven de 3.5, wat wel netter is natuurlijk
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
en ik (samen met m'n vaste luisterpanel) maar denken dat er iets nog niet helemaal lekker was met t laag, een bepaalde noot was net wat te nadrukkelijk aanwezig. omdat dit zowel op zolder als in de woonkamer was, en ook nooit last van gehad met de sub van de HT opstelling die toch ook vergelijkbaar diep gaat, dacht niet dat t aan de ruimte lag.... wel dus
ik ging zojuist ff op de grond zitten voor de bank om wat te klussen, zet muziekje op, en merk ineens niets meer van die "dreun"... ja op de bank zitten, en daar istie weer... wat voorover zitten, weg... gewoon leunen en terug.... toch wel een opluchting 
Re: zware 3weg met CSS
o ja,ik was wezen luisteren......
een zeer open klinkende speaker met veel detail en een goede plaatsing.
en het laag was echt heel erg goed,maar op een bepaalde frequentie was er inderdaad een flinke boost in het laag.
ik schat in dat het rond 60hz is.
het klonk in ieder geval heel lekker!
een zeer open klinkende speaker met veel detail en een goede plaatsing.
en het laag was echt heel erg goed,maar op een bepaalde frequentie was er inderdaad een flinke boost in het laag.
ik schat in dat het rond 60hz is.
het klonk in ieder geval heel lekker!
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: zware 3weg met CSS
en dan komt er nog een dikke 3kg aan filter bijik schreef:29 kilo schoon aan de haak (incl drivers)Kastontwerp ziet er degelijk uit.
Re: zware 3weg met CSS
@Henkjan, ik neem aan dat de kast is afgewerkt. Hoe ziet 'ie' er nu uit?
groet,
Aat
groet,
Aat
