Het 'JAHKDAC' Topic
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Het 'JAHKDAC' Topic
Greetings,
Hierbij open ik mijn 'Just Another HKDAC topic. Van een oud-forumgenoot heb ik een HK Dac en voor velen een heel bekende voeding overgenomen en die is vandaag via justitieel transport hier in Lelystad afgevelerd: Ik heb net even bekeken of ie het doet en het werkt allemaal naar behoren. Eerste snelle indruk (ten opzichte van mn Denon DA500 DAC), een stukje 'cleaner' en preciezer, het lijkt alleen ook wel alsof ik iets aan laag inboet. Anderen ook een dergelijke ervaring?
Maar nogmaals, dit is echt een 'uber-eerste indruk'. Vanavond nog wat luisteren op het gemak.
In dit topic zal ik de vorderingen bijhouden van het inbouwen in een kastje etc.
Groetn,
Satefan
Hierbij open ik mijn 'Just Another HKDAC topic. Van een oud-forumgenoot heb ik een HK Dac en voor velen een heel bekende voeding overgenomen en die is vandaag via justitieel transport hier in Lelystad afgevelerd: Ik heb net even bekeken of ie het doet en het werkt allemaal naar behoren. Eerste snelle indruk (ten opzichte van mn Denon DA500 DAC), een stukje 'cleaner' en preciezer, het lijkt alleen ook wel alsof ik iets aan laag inboet. Anderen ook een dergelijke ervaring?
Maar nogmaals, dit is echt een 'uber-eerste indruk'. Vanavond nog wat luisteren op het gemak.
In dit topic zal ik de vorderingen bijhouden van het inbouwen in een kastje etc.
Groetn,
Satefan
-
studiostevus
- Berichten: 311
- Lid geworden op: vr 08 jan 2010, 14:31
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Zijn de onderdelen (caps) al ingespeeld? Anders zou ik even wachten met oordelen... hopelijk trekt die bas nog wat bij tov de Denon.
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Ik heb dan geen ervaring met de Denon, maar wel b.v. met de wisseling van de interne DAC van de Squeezebox Touch, en dan is het juist dat het laag mooier en duidelijker aanwezig is.
Als ik het dan vergelijk met de originele voeding en de betere voeding, meer rust, schoner en ook een betere plaatsing.
Als ik het dan vergelijk met de originele voeding en de betere voeding, meer rust, schoner en ook een betere plaatsing.
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Het lijkt me verstandiger om die pootjes van de elko's een stuk in te korten, één verkeerde beweging en je mooie DAC kan de vuilnisbak in... 
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
En daar heb ik inderdaad ook een negatieve ervaring mee.ray5150 schreef:Het lijkt me verstandiger om die pootjes van de elko's een stuk in te korten, één verkeerde beweging en je mooie DAC kan de vuilnisbak in...
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Je bedoelt dat je oren gewend zijn aan het geluid ? het zou niet best zijn als de karakteristieken van solid-state componenten na een paar uur dusdaning wijzigen dat dat hoorbaar is.studiostevus schreef:Zijn de onderdelen (caps) al ingespeeld? Anders zou ik even wachten met oordelen... hopelijk trekt die bas nog wat bij tov de Denon.
Niet al te beste kwaliteit dan....
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Uiteraard gaat dit geheel in een keurig kastje.
Even een update over de muzikale beleving tot nu toe. Valt in het geheel niet tegen ten opzichte van de Denon DA500. Het geheel klinkt merkbaar schoner. Meer detail en 'rust'. Waar ik soms vond dat sommige nummers 'dicht liepen' is het nu lekker open. Het laag is een stuk gedefinieerder waardoor het soms lijkt dat je laag mist. Hotel California (hell freezes over) klinkt erg lekker. Amused to Death is uiteraard een mooi album om nieuw speelgoed mee te beoordelen, ook hier behoorlijk wat meer soundstage dan op de Denon.
Tot zover allemaal zeker de moeite waard.
grt
Satefan
Even een update over de muzikale beleving tot nu toe. Valt in het geheel niet tegen ten opzichte van de Denon DA500. Het geheel klinkt merkbaar schoner. Meer detail en 'rust'. Waar ik soms vond dat sommige nummers 'dicht liepen' is het nu lekker open. Het laag is een stuk gedefinieerder waardoor het soms lijkt dat je laag mist. Hotel California (hell freezes over) klinkt erg lekker. Amused to Death is uiteraard een mooi album om nieuw speelgoed mee te beoordelen, ook hier behoorlijk wat meer soundstage dan op de Denon.
Tot zover allemaal zeker de moeite waard.
grt
Satefan
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Net als Hannessie ervaar ik ook alleen nog maar een duidelijkere, mooiere bas t.o.v. andere bronnen. De enige die meer bas leek te geven was een oud Philips CD-spelertje, maar dan wel ten koste van definitie en diepgang. Dat klonk als het ware meer dichtgeslibd.
Wel moet ik aanmerken dat ik enkel HK-DAC's gebruik met CS4397, en met 1 dual opamp in de uitputstage. Niet dat ik verwacht dat deze merkbaar anders zal klinken.
Wel moet ik aanmerken dat ik enkel HK-DAC's gebruik met CS4397, en met 1 dual opamp in de uitputstage. Niet dat ik verwacht dat deze merkbaar anders zal klinken.
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Waar ik nu meer benieuwd naar ben, jij hebt ook die 2e generatie van de HK-DAC met de BB1798 en die is wel duidelijk met een andere opzet.
Heb je die al eens vergeleken met de CS 4397?
Dat lijkt mij zeer interessant.
Heb je die al eens vergeleken met de CS 4397?
Dat lijkt mij zeer interessant.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Het was eigenlijk wel wat voor de luisterdag geweest om de versie met CS4397, CS4398 (nagenoeg dezelfde chip, maar andere output stage) en BB1798 eens naast elkaar te plaatsen. Dan zou meer zekerheid geven in hoeverre we over hetzelfde spreken zodra het woord HKDAC wordt genoemd.
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Via justitieel transport, hoezo is hij zo gevaarlijk of wordt er gehobby'd in de PI. Sorry kon het niet latensatefan schreef:Greetings,
Hierbij open ik mijn 'Just Another HKDAC topic. Van een oud-forumgenoot heb ik een HK Dac en voor velen een heel bekende voeding overgenomen en die is vandaag via justitieel transport hier in Lelystad afgevelerd:
Satefan
Ga het draadje wel volgen want ben benieuwd naar zo'n dac en de vergelijking met de nieuwere variant. De oude is namelijk niet meer verkrijgbaar.
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
@nuttyhifi. Een kennis van de verkopende partij is politie agent in Lelystad. Transport vanuit Leeuwarden verliep dus onder streng toezicht
. Wel geestig om op het politieburo iets op te halen dat met wat fantasie op bom-onderdelen lijkt. Moest me trouwens wel legitimeren
Satefan
Satefan
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Vanuit Leeuwarden moet alles onder supervisie van justitie. Dat is per Audiowet geregeld. Niet waar jongens!
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Hou erover op.
Je gaat me dus al snel overtreffen. 
Fabrieksbouw of ga je zelf iets fabriceren? Een van mijn exemplaren ontving ik in een tupperware doosje gemonteerd, waar hij na jaren nog steeds in speelt.satefan schreef:Uiteraard gaat dit geheel in een keurig kastje.
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Fabrieksbouw:
Ik heb mn preamp en ucd's ook in deze zitten...de preamp dan met volumeknop uiteraard. Ik ga binnenkort weer een bestelling plaatsen.
grt
Satefan
grt
Satefan
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Dat is een discreet huisje. Wat mij betreft mooier dan de blanke kastjes á lá Conrad. Desgewenst zelfs chique als er bijv. een notenhouten zijpaneeltje tegenaan wordt geschroefd dat enigszins om de hoek grijpt en de schroefjes afdekt.
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Moet wel zelfbouw blijven hè
Farnell heeft ook mooie alu extrusie kastjes van Hammond in allerlei maten. Zowel in zilver als zwart geanodiseerd.
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Tsja...ik moet eerlijk bekennnen dat bij dit project echt weinig echte 'zelfbouw' komt kijken...ik heb wel wat ideeen voor de inbouw in t kastje. Kan ik bijvoorbeeld het aantal coax-aansluitingen van de HKDAC uitbreiden door bijvoorbeeld een 3 of 4 stappen schakelaar te plaatsen met verschillende aansluitingen?
Satefan
Satefan
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Grrrr....vandaag stond DHL op de stoep met mn pakketje uit Hong Kong...om 15:03...en hoe laat was ik thuis? 15:10...en wegens een storing bij DHL kan ik gen afspraak maken voor volgende levering 
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Ik had het geluk dat ik nog een kastje had staan.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Vermomd als een Lite AH Dac.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Vermomd als een Lite AH Dac.
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Van de week de HK DAC en de voeding ingebouwd in eenzelfde kastje als waar de UDC's in zitten en mn buizen-pre (maar dan kastje met volumeknop uiteraard). Het geheel zit erg solide in elkaar en speelt prima.
Er staat nu 'USB' waar de toslink zit. Dit ga ik nog wel een keertje veranderen, je ziet er niets van als t opgesteld staat maar toch...t is geen USB dus t hoort er ook niet te staan
Het klinkt echt een klap beter dan mn Denon DA500. Strakker laag en een flink stereobeeld. Ik ben er blij mee!
Satefan
Er staat nu 'USB' waar de toslink zit. Dit ga ik nog wel een keertje veranderen, je ziet er niets van als t opgesteld staat maar toch...t is geen USB dus t hoort er ook niet te staan
Het klinkt echt een klap beter dan mn Denon DA500. Strakker laag en een flink stereobeeld. Ik ben er blij mee!
Satefan
Re: Het 'JAHKDAC' Topic
Okay okay...vooruit dan maar...deze had ik van de week genomen. Ik heb net bedrading van de voeding naar de hk dac wat 'opgeruimd' maar in de basis ziet het er zo uit:
Ook het laatste 'voetje' van de voeding pcb zit er nu op en netjes aan de onderkant vastgemaakt. Zo vast al een huis allemaal. Ik zit alleen nog te denken om een ledje aan de voorkant te plaatsen, kan ik zien of ie aan of uit staat. Er zit een gaatje in het front...ik ben alleen niet zo'n ledjes fanaat. Ik heb het in de UCD's ook niet en mis het totaal niet. Hoe minder aan de voorkant hoe beter...
Hij staat nu overigens permanent op de optische ingang aangezien dit mn media-speler de enige bron is die ik gebruik. Later komt daar wellicht een cd-transport bij (volgend DIY klus mischien?) en dan wil ik kunnen schakelen tussen de toslink en de andere digitale ingang.
Satefan
Ook het laatste 'voetje' van de voeding pcb zit er nu op en netjes aan de onderkant vastgemaakt. Zo vast al een huis allemaal. Ik zit alleen nog te denken om een ledje aan de voorkant te plaatsen, kan ik zien of ie aan of uit staat. Er zit een gaatje in het front...ik ben alleen niet zo'n ledjes fanaat. Ik heb het in de UCD's ook niet en mis het totaal niet. Hoe minder aan de voorkant hoe beter...
Hij staat nu overigens permanent op de optische ingang aangezien dit mn media-speler de enige bron is die ik gebruik. Later komt daar wellicht een cd-transport bij (volgend DIY klus mischien?) en dan wil ik kunnen schakelen tussen de toslink en de andere digitale ingang.
Satefan
