Hulp gevraagd bij filter KEF Carlton III

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
maarten860

Hulp gevraagd bij filter KEF Carlton III

Bericht door maarten860 »

Hallo!

Ik heb een paar KEF Carlton 3 speakers staan. De kisten waren niet best meer en deze heb ik vorig jaar zelf gebouwd. Erg gaaf allemaal, maar de tweeter konden niet echt meer mee (schijnt iets met de ferro-vloeistof in de T33 tweeters te zijn).

Na wat rondsnuffelen kwam ik op deze site terecht:
http://www.hifiloudspeakers.info/speake ... e1f27ffc08
Een britse held heeft de moeite genomen zijn KEFs weer nieuw leven in te blazen.
De tweeters welke hij gebruikt heb ik inmiddels ook aangeschaft.

Nu was mijn vraag: kan iemand mij misschien op weg helpen met het maken van de filters zoals hij ze beschrijft op zijn site? Ik ben handig met mijn handen, maar nooit zo technisch met het lezen van dit soort dingen. (wil het uiteraard wel graag leren :) )

Als iemand mij kan helpen, dan hoor ik het graag!

Groeten,
Maarten
SARK

Re: Hulp gevraagd bij filter KEF Carlton III

Bericht door SARK »

Wat je zelf als eerste moet doen is hier aangeven welk schema er moet worden gebruikt, niet iedereen heeft trek om voor jou uit te gaan pluizen wat er op dat andere forum allemaal wordt besproken. Hou in het achterhoofd dat jij zo duidelijk mogelijk moet aangeven wat jij allemaal al hebt uitgezocht en wat je al weet, dan kunnen de forumleden hier goed inschatten op welk niveau je zit.

Iig mijn tip voor het omzetten van een filterschema naar een layout:

Het onoverzichtelijke filter van een Hepta Furore 80 CD (let op de defecte condensatoren die ik ook heb vervangen), ik ben nu druk bezig met het opknappen van de kast maar dat is een ander verhaal.
01-Filter bron (defecte onderdelen).JPG

Na het uitpluizen (en nameten) van het houtje-touwtje filter de boel in een schema geplaatst.
02-Filter schema.jpg

Hierna met de juiste maten in SketchUp een layout getekend (let op de positionering van de spoelen, zie "Filter coil position")
03-Filter layout.png

Niet mijn aller netste freubelwerkje maar het is iig overzichtelijk en degelijk, er hangen geen zware draden aan de filters en de spoelen zitten stevig vast.
04-Filter klaar.JPG

filter coil position.gif
filter coil position.gif (19.57 KiB) 2146 keer bekeken
maarten860

hey Sark,

ik wil het schema aanhouden die ook op het forum staat,
dus voor het hoog: http://i758.photobucket.com/albums/xx22 ... i-pass.jpg
en voor het laag: http://i758.photobucket.com/albums/xx22 ... w-pass.jpg

weet dus niet hoe ik zo'n schema als dit moet lezen..

Groeten
SARK

Bericht door SARK »

In de tekst staat dat er wordt gesimuleerd met SPICE, als ik de schema's bekijk dan worden de tweeter en woofer door een aantal onderdelen (C+R+L) voorgesteld .... ik heb alleen geen idee welke onderdelen dit zijn (deze componenten moeten dus niet in het uiteindelijke filter worden opgenomen maar zijn alleen voor de simulatie :wink: ). Zijn er SPICE kenners in tha house die kunnen aangeven welke componenten de luidsprekers moeten voorstellen :?:
Bijlagen
KEF Carlton III Hi-pass.jpg
KEF Carlton III Low-pass.jpg
SARK

Bericht door SARK »

Met het originele filter bij de hand kun je wel uitpluizen welke onderdelen de units moeten voorstellen, ik leg de bal bij jou neer Maarten om uit te zoeken welke onderdelen dit zijn :wink:
Tip voor de overige onderdelen .... in het SPICE model wordt de weerstand van een spoel als apart component weergegeven, hier hoeft dus niet een extra weerstand te worden gebruikt/gekocht. Helaas heeft de poster op dat andere forum niet echt duidelijke namen gegeven aan de componenten waaruit je zou kunnen opmaken welke onderdelen bij elkaar horen ... nu ja, puzzelen maarrrrrrr.
Bijlagen
Kef Carlton III Crossover Schematic (SP2026 or SP2026A).gif
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

SARK schreef:
In de tekst staat dat er wordt gesimuleerd met SPICE, als ik de schema's bekijk dan worden de tweeter en woofer door een aantal onderdelen (C+R+L) voorgesteld .... ik heb alleen geen idee welke onderdelen dit zijn (deze componenten moeten dus niet in het uiteindelijke filter worden opgenomen maar zijn alleen voor de simulatie :wink: ). Zijn er SPICE kenners in tha house die kunnen aangeven welke componenten de luidsprekers moeten voorstellen :?:
Geen spice kenner, maar misschien wel enig idee van vevangingsschema's van speakers:
De componenten vanaf R60, L35 enz naar rechts stellen de T3 driver voor.
Idem voor de Seas alles rechts van R61, inclusief R61.
In de lowpass van de Carlton ll begint de driver met L30
Overigens wel een erg precies spice model: weerstanden van milli-ohms en zelfinducties van uH doen in het audiogebied vrijwel niets. Ze vallen bovendien in het niet t.o.v. de tolerantie van de componenten.
groet, Tom
markbakk

Bericht door markbakk »

Tom Magchielse schreef:
...maar misschien wel enig idee van vevangingsschema's van speakers...
Nou doe je jezelf wel wat tekort. :goeie:
SARK

Bericht door SARK »

Ok, nu is duidelijk welke onderdelen niet deel uitmaken van het feitelijke filter maar het model van de luidsprekerunits voorstellen (rood omkaderd):
KEF Carlton III Hi-pass - edit.jpg
KEF Carlton III Low-pass - edit.jpg
Om vergelijkingen te kunnen doen heeft de poster het filter twee keer in een schema gezet, dus de helft valt dan weg. Ik heb de overbodige zaken verwijderd (zoals de aparte weerstand bij de spoel die alleen maar de weerstand van de spoel aangeeft en niet als los component in het filter hoort te zitten :wink: ) en de twee samengevoegd:
KEF Carlton III nieuw schema met SEAS 22T-AF.jpg
SARK

Bericht door SARK »

Ik hoop wel dat de TS nog eens terug komt om de draad op te pakken, info genoeg zou ik zo zeggen 8-[

Ik ben maar vast begonnen met het maken van een boodschappenlijstje adhv de webshop van Speaker & Co:

CODE: Selecteer alles

R63   68.00 Ohm          € 1.80
R73    2.64 Ohm          € 1.80
R66    7.72 Ohm          € 1.80
R97    5.00 Ohm          € 1.80

C76    0.33 uF           € 1.20
C73    4.30 uF (3.30+1.00)
       3.30 uF           € 2.50
       1.00 uF           € 1.50
C83    8.00 uF (3.30+4.70)
       3.30 uF           € 2.50
       4.70 uF           € 3.00
C108   1.00 uF           € 1.50

L33    0.2  mH/0.15 Ohm  € 7.90

========================================
R33   10    Ohm          € 1.80
R33   12    Ohm          € 1.80
R37    1.5  Ohm          € 1.80

C44  680.00 uF (220+220=440 +100+100=640 +10+10+10+10=680)
     220.00 uF           €35.10
     220.00 uF           €35.10
     100.00 uF           €30.70
     100.00 uF           €30.70
      10.00 uF           € 4.40
C33   10.00 uF           € 4.40
C35   10.00 uF           € 4.40

L27    1.05 mH/0.39 Ohm  €22.90
L28    2    mH/0.45 Ohm  €31.90

Condensatoren MKP Audyn
@TS
Je weet dat je ongeveer € 250,- pér box kwijt bent als je alles opnieuw gaat opbouwen :?:
maarten860

Heren,

Jullie zijn stuk voor stuk helden... zonder technische lui staat de wereld stil ;)
Ben wel geschrokken van het bedrag wat zo'n filter moet gaan kosten.
Inmiddels heb ik de tweeters geplaatst, met nog het originele filter. Wat een verbetering zeg! Die T33 tweeters waren echt aan vervanging toe. Het geluid heeft er echt een dimensie bij gekregen en komt veel meer los van de speaker.

Komende week ga ik mijn versterker vervangen. Momenteel gebruik ik een Harman Kardon AVR 135. Perfect voor digitale inputs en in combinatie met films kijken op mijn tv kijken via de computer. De KEF's gebruik ik dan als front speakers en wanneer ik platen afspeel met mn B&O 1203 (met voorversterker erbij), staat de versterker in de stereo stand.
Ik ga nu van home cinema naar een goede hybride versterker van Jolida (model JD1501D).

Mijn plan is wanneer ik deze heb om het een tijdje aan te kijken en later te beslissen om die filters te bouwen of allicht de originele filters wat te verbouwen.
Tot zo ver, ontzettend bedankt voor de reactie's!

(foto van mn speaker:
bronbestand:<br />https://lh5.googleusercontent.com/-FBdQ-AScZi4/T_hRtnP4M9I/AAAAAAAAAt4/mY-NCFiCJ9Q/s732/foto.JPG
bronbestand:
https://lh5.googleusercontent.com/-FBdQ-AScZi4/T_hRtnP4M9I/AAAAAAAAAt4/mY-NCFiCJ9Q/s732/foto.JPG
)
SARK

Bericht door SARK »

Ga maar vast sparen voor de filters :wink: en dank voor het reageren :!: (het gebeurt namelijk best vaak dat mensen een vraag deponeren, de forumleden hier serieus mee aan de slag gaan en dat de TS dan nooit meer iets van zich laten horen)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”