LCR meter of hulp bij afwikkelen spoel van 3mH naar 2 mH
Moderator: Beheerdersteam
LCR meter of hulp bij afwikkelen spoel van 3mH naar 2 mH
Wie zij mij kunnen helpen om een bestaande spoel van 2 mH terug te wikkelen naar 2 mH.
Ik heb geen LCR meter en wil deze ( nog ) niet aanschaffen
Ik woon in Roosendaal
Is er iemand in de buurt die mij zou kunnen helpen met een LCR meter.
Bij voorbaad dank
MInko
te Roosendaal ( noord brabant )
Ik heb geen LCR meter en wil deze ( nog ) niet aanschaffen
Ik woon in Roosendaal
Is er iemand in de buurt die mij zou kunnen helpen met een LCR meter.
Bij voorbaad dank
MInko
te Roosendaal ( noord brabant )
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: LCR meter of hulp bij afwikkelen spoel van 3mH naar 2 mH
Sja, voor 35,- kun je ongeveer een LCR meter kopen maar daar heb je nu weinig aan.
Het aantal windingen kan ik je niet vertellen.
Sommigen schijnen het met de PC te doen, met het programma Limp als ik het goed heb. Of i.c.m. arta, maar ben er niet in thuis.
succes
Sommigen schijnen het met de PC te doen, met het programma Limp als ik het goed heb. Of i.c.m. arta, maar ben er niet in thuis.
succes
Met Limp, onderdeel van Arta, en je geluidskaart kan maar dat is een heel gedoe. Een goedkope LC meter is nauwkeuriger.wouter schreef:Sja, voor 35,- kun je ongeveer een LCR meter kopen maar daar heb je nu weinig aan.
succes
Je kunt natuurlijk het aantal wikkelingen tellen en met:
W2 = SQR(L2/L1 * W1^2)
W1, W2: het aantal wikkelingen van de oorspronkelijke en van de aangepaste spoel
L1, L2: de zelfinductie van de oorspronkelijke en van de aangepaste spoel
het nieuwe aantal wikkelingen bepalen. Zie ook dit.
W2 = SQR(L2/L1 * W1^2)
W1, W2: het aantal wikkelingen van de oorspronkelijke en van de aangepaste spoel
het nieuwe aantal wikkelingen bepalen. Zie ook dit.
Dit is wel een erg simplistische voorstelling van zaken. Dat geldt voor een oneindig lange spoel met maar 1 laag en waarbij alle wikkelingen 100% gekoppeld zijn. Is puur theoretisch.markbakk schreef:Je kunt natuurlijk het aantal wikkelingen tellen en met:
W2 = SQR(L2/L1 * W1^2)
Voor meerlaagsspoelen zoals die b.v. van Jantzen of foliespoelen ligt dat aanzienlijk complexer en kom je daarmee behoorlijk verkeerd uit. Niet doen dus!
Gewoon een LC meter pakken en afwikkelen tot de gewenste waarde.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Voor nauwelijks meer dan de uitgespaarde brandstofkosten wordt al een voordelige LCR-meter thuisbezorgd. 
Mensen, de TS wíl geen LCR-meter kopen. Misschien inmiddels wel... Die vergelijking is inderdaad een benadering, maar zo verschrikkelijk ernaast kom je ook niet uit.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Een reden om geen LCR-meter aan te schaffen is vaak dat de kosten niet opwegen tegen de baten. Komt echter een oplossing binnen eigen bereik voor nauwelijks meer dan de reiskosten naar een ander forumlid, dan is het volstrekt op zijn plaats om de TS op die mogelijkheid te wijzen. Het zou zomaar iets kunnen zijn wat hij op prijs stelt.
Die vergelijking is bij benadering alleen geldig als de dwarsdoorsnede van alle wikkelingen gelijk is. Dat is zeker bij die platte spoelen van Jantzen, en al helemaal bij foliespoelen, allerminst het geval en kom je met jouw formule in werkelijkheid behoorlijk veel lager uit dan je wilt als je van 3 mH naar 2 mH wilt. Misschien als je 1 of 2 wikkelingen er afhaalt maar daar gaat het niet overmarkbakk schreef:Mensen, de TS wíl geen LCR-meter kopen. Misschien inmiddels wel... Die vergelijking is inderdaad een benadering, maar zo verschrikkelijk ernaast kom je ook niet uit.
Minko,
Gezien die 2mh in serie zit met de woofer in die bandpass behuizing zou ik mij niet al te druk maken of het 2 of 3 mh is. De flank voor het overnamepunt richting de 17cm mid wordt met name bepaald door de bandpass zelf.
Meetbaar zal het wel zijn als je de bandpass alleen meet, maar als de hele speaker klaar is zal het niet hoorbaar zijn.
Gezien die 2mh in serie zit met de woofer in die bandpass behuizing zou ik mij niet al te druk maken of het 2 of 3 mh is. De flank voor het overnamepunt richting de 17cm mid wordt met name bepaald door de bandpass zelf.
Meetbaar zal het wel zijn als je de bandpass alleen meet, maar als de hele speaker klaar is zal het niet hoorbaar zijn.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Wellicht dat de invloed meer als rendement waarneembaar is. Wanneer het laag nog net iets je te zacht is, probeer het eens zonder spoel. Een spoel afwikkelen verkleint ook de weerstand...