mdf "verven"

't Houtwormen forum. Ook voor metaal, poly, en andere materialen.
Hier gaat t over de technieken, niet de tools zelf

Moderator: Beheerdersteam

Paul

Bericht door Paul »

Ipv de poly plamuur bij de automaterialen heb ik ondertussen een alternatief in www.polyservice.nl gevonden.

Deze polyesterplamuur is prima samen met de motip spuitplamuur en andere producten te verwerken. Enig nadeel tot dusverre is dat de poly plamuur wat harder lijkt dan de spuitplamuur, opletten bij het wegschuren van overbodige restjes dus.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, Polyservice is een goed adres als je wat grotere hoeveelheden nodig hebt.

Daarnaast is ook Harjon Kunststoffen in Dordrecht een goed adres. Dit is ook al een oude firma met veel ervaring. Was in het verleden behoorlijk goedkoper dan polyservice.
richard

Bericht door richard »

Hout en epoxy is een hechtere combinatie dan hout en polyester.
Ook voor het verlijmen van houtverbindingen is er eigenlijk geen betere optie.
Nadeel van epoxy is wel dat het een beetje een geknoei is, het hout absoluut droog moet zijn en dat je er een vervelende allergie aan over kan houden. Mocht je met epoxy gaan werken dan zou je altijd handschoenen en een mondkapje moeten dragen.
Yvan

Re: mdf "verven"

Bericht door Yvan »

Heeft er al eens iemand een speakerkast behangen met fiberglas flees en dan geverfd?
peter1961

Bericht door peter1961 »

Ik zal wel tegendraads overkomen maar, waarom vinden velen een lak gespoten afwerking toch de mooiste afwerking.
In hout ( fineer ) zijn talloze kleur variaties mogelijk en vind dit nog steeds DE MOOISTE afwerking voor een weergever van klasse.
Ik moet er niet aan denken om mijn eiken weergevers met een kleurige spuitlak te gaan ver....ten [-X
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

En bij mij komt er geen eiken in!!! :lol:
peter1961

Bericht door peter1961 »

Het gaat niet om het promoten van eiken want er zijn nog honderden houtsoorten of andere duurzame materialen die kompleet anders kleuren.
Natuurlijke materialen worden nou eenmaal als mooier en stijlvoller ervaren en daarmee zeg ik niets nieuws vanuit de wereld van decoratiemateriaal en binnenhuisarchitectuur.
Deze discussie blijft gelukkig altijd bestaan.
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Yvan schreef:
Heeft er al eens iemand een speakerkast behangen met fiberglas flees en dan geverfd?
Je bedoelt met behoud van de glasvezelstructuur als zijnde de afwerking? Ik heb het nog niet gezien. Althans, niet in de audio zelfbouw.

Overigens zag ik in de 7 jaar na dit topic uberhaupt weinig glasvezel verwerkt worden. Dus ook niet als versterking voor epoxy of polyester onder een laag plamuur. Meestal komt het niet verder dan een bespreking van de mogelijkheden. Deze luidspreker, waarbij een geplamuurde polyester/glasvezel-combinatie werd gebruikt op een bolling, is al een vrij zeldzame uitzondering.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Is ook wel logisch Marp. Glasvezelversterkt polyester en epoxy met glas of aramide wapening lonen de moeite en de kosten niet.

1/ Het is prijzig spul
2/ Je hebt er de nodige kennis voor nodig om het tot een succes te maken.
3/ Het is erg bewerkelijk, mallen maken en zo.
4/ Je kunt dat niet op zolder of in de kelder doen, zeker poleyester jaagt overig mens en dier voor maanden het huis uit :lol:

Mijn vrouw heeft 10 jaar lang een goed geoutilleerde polyester/kunststof werkplaats gehad met gedegen beschermingsvoorzieningen en goede afzuiging. Toen wel eens over gedacht kasten van polyester te maken maar uiteindelijk was toetertijd spaanplaat een stuk makkelijker EN sneller.
nuttyhifi

Bericht door nuttyhifi »

Hier is een clown van de b&w Nautilus gemaakt met polyester.
http://www.mundohi-fi.com/portal/index. ... id=8&pid=8
Zelf heb ik nog een paar Elipson 1303FT's in polyester maar daar zit dan weer geen hout onder maar alleen braces en scheidingsschotten.
De laatste werden van buiten naar binnen gemaakt waardoor de buitenkant glad is en de binnenkant ruw(er).
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Ja, een bekende clone die ook ondermeer in het Nautilustopic voorbij kwam. Dat herinnert me aan de Nautilusclone van Asterduc's kennis, in datzelfde topic. Ongeveer vanaf hier tot hier worden wat globale stappen in het proces getoond, waaronder dit onafgewerkte eindresultaat. Het kan zijn dat hier geen polyester maar epoxy werd gebruikt, wat voor de werkwijze verder weinig uitmaakt.

Om even op het begin van dit zijpad terug te komen: doelde je nou inderdaad op glasvezelstructuur als afwerklaag, Yvan :?: Heb je zelf ook plannen in die richting? Of bedoelde je wellicht iets anders?
asterduc
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Marp schreef:
Dat herinnert me aan de Nautilusclone van Asterduc
het lijkt gisteren maar werkt nu al nostalgisch, en mijn vrouw wil ze maar niet in de woonkamer! dat kun je als zelfbouwer toch niet vatten!!

Afwerking met polyester: als het strak moet zijn, kan dat alleen maar als de buitenkant van het laminaat in een mal is gegoten (zoals dus bij de Pacifics).
peter1961 schreef:
Ik zal wel tegendraads overkomen maar, waarom vinden velen een lak gespoten afwerking toch de mooiste afwerking. In hout ( fineer ) zijn talloze kleur variaties mogelijk en vind dit nog steeds DE MOOISTE afwerking voor een weergever van klasse.
Gelakt MDF or Houtafwerking: is een persoonlijke keuze en valt niet over te discuteren.
Zelf hou ik van
- houtafwerking tijdens een oneven jaartal
- gelakte afwerking tijdens een even jaartal

Groeten,
Ed.
ArcösS

Bericht door ArcösS »

Ik zie het allebei graag en ben nog aan het twijfelen wat ik ga nemen voor mijn 1ste setje,
fineer of "babyblauwe lak gecombineerd met wit" :)
Het is wel een vereiste dat het moet blinken, ik heb in een ander topic een filmpje gezien van iemand die een schaakbord maakt en door wetsanding e.d. was het op het eind net een spiegeltje.
Kan ik dit ook zomaar doen met lak op mdf?
Plaats reactie