DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door jeroen_d »

Leobus schreef:
Overigens heb ik de panelen de laatste tijd allemaal achter de speakers staan. Breed dempend front (eh achterkant) dus.
Dat heb ik nu ook en dat bevalt beter. De panelen aan de zijkant deden gehoormatig niet veel, terwijl het brede front tegen de wand achter de speakers meer rust over het gehele spectrum bracht. Goed idee trouwens van die spiegeltjes!
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ik heb vooral het idee dat de plaatsing wat preciezer is geworden met de panelen aan de zijkant. Toen ik ze net neergezet had meende ik dat het wat minder scherp klonk, maar dat was geen groot verschil. Ik zal er eens wat mee schuiven.

Tijdens het luisteren ligt Winston de kat overigens vaak als een soort mobiel dempingspaneel op de rugleuning van mijn stoel, maar ik krijg hem niet zover dat hij tijdens de metingen ook blijft liggen :lol:
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Martijn M »

Er zijn verschillende opties mogelijk. Ik zelf ga straks voor panelen tegen de achterwand (achter de luisteraar) en het plafond. De zijwandreflecties zijn bij mij voldoende vertraagd dat ik ze onbehandeld laat.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Leobus »

Koen K schreef:
Ah, dat heb ik dus niet goed gelezen... 8-[ Ik had begrepen dat het over het paneel áchter de luisterplek ging :roll:

Ik ga het eens proberen!
Hallo,

Het gaat dus wel over het paneel achter de speakers. Zet die twee naast de speakers ook maar eens achter de speakers. Je kunt ook het paneel achter de speakers in tweeën zagen en ze iets naar buiten verschuiven. Tenminste dat is mijn inschatting. Gewoon de spiegeltjes truc doen.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ik heb geen spiegeltje dat hier geschikt voor is, maar inmiddels heb ik twee panelen achter de speakers staan. Lijkt inderdaad beter dan eerst. :)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door hannesie »

Koen K schreef:
Tijdens het luisteren ligt Winston de kat overigens vaak als een soort mobiel dempingspaneel op de rugleuning van mijn stoel, maar ik krijg hem niet zover dat hij tijdens de metingen ook blijft liggen :lol:
Kan je die kat niet fixeren met een potje lijm. :mrgreen: :-#
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Volgens mij zou hij het nog goed vinden ook :lol:

Maar goed, ontopic: qua afwerking van de speakers denk ik eraan om de baffle met zwart perspex te bekleden. Ik heb daarom alvast een bestandje gemaakt voor de lasersnijder (er is er eentje op zo'n 10 minuten fietsen). Voor de zijkanten zit ik aan een laagje licht hout of berken multiplex te denken.
Bijlagen
Baffles.png
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Martijn M »

De response op 180 graden ligt voor deze speaker vanaf 1 khz op -20 dB of lager. Over de voorwand zou ik me alleen zorgen maken voor het lage mid en het laag. Voor de response in het midden en hoog zullen andere reflecties belangrijker zijn.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ja, maar welke dan... Die aan de zijkanten schelen blijkbaar ook niet zo verschrikkelijk veel en op de vloer ligt een behoorlijk dik kleed. Plafond?

Ik moet het eens gaan meten in verschillende configuraties, maar daar heb ik nu geen zin meer in. Komt later wel weer :P
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Martijn M »

Ik zou 's kijken naar de invloed van het plafond, de vloer (ondanks tapijt), rechter zijwand en de achterwand.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door markbakk »

Just my 2ct: in mijn ervaring is het vrij cruciaal dat je reflecterende vlakken dicht achter je (breedbandig) dempt.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ik heb nu drie panelen achter de speakers staan en één paneel achter me. Dat lijkt wel OK.

Op het vlak van de metingen staat het momenteel een beetje stil. Ik had het idee dat het weliswaar een prima luisterbaar resultaat opleverde, maar niet helemaal neutraal was. Ik heb helaas onvoldoende ervaring om te kunnen horen wáár het precies mis gaat, maar iets in het midhoog gaat naar mijn idee niet helemaal lekker.

Normaal biedt een meting uitkomst, maar ik vertrouw mijn metingen niet helemaal: een on axis meting met de speaker vrij opgesteld en korte gate levert een behoorlijk andere response op dan wat Martijn eerder gemeten had. Ook met de simulatie van BoxSim komt het niet overeen. Kortom, ik heb het idee dat er iets mis gaat. Wellicht dat de geluidskaart niet goed ingesteld of gebruikt wordt. Vanavond Morgenavond komt Martijn langs zodat we er samen naar kunnen kijken en luisteren.
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Sinds gisteravond heb ik twee extra subwoofers in huis... Nogal grote 12" dingen, de Mivoc AWM 124, met eveneens tamelijk kloeke kastjes eromheen - vooral in vergelijking met de DBm is het nogal een stel bakbeesten. Wellicht zullen ze als rear subs ingezet worden, of anders misschien voor een volgend project :) Tegen een vriendenprijsje van 75 euro het paar kun je ze niet zomaar laten passeren :wink:
Bijlagen
7407889062_af3b228cf7_c.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Walt »

Hallo Koen,

Hoe staat het ervoor met de speakers? Heb je het filter nog aangepast om het geluid verder te tunen?

Ik denk trouwens dat je je niet teveel moet blindstaren op vlakke curves. Voor mijn AMT/C-Quenze zag ik vele vlakke curves in de simulatie, sommige daarvan klonken echt beroerd. De mate van de juist baffle step compensatie blijkt lastig uit simulaties af te leiden.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ha Walter,

We zijn weer een eindje verder... De microfoon die ik had geleend bleek of niet goed te werken of niet lekker samen te gaan met de geluidskaart... Raadselachtig, maar het verklaart wel waarom mijn meetresultaten van die van Martijn verschilden. Hoe dan ook, met de ECM8000 van Martijn in combinatie met mijn apparatuur ging het prima. Zo eentje zal ik dus ook gaan aanschaffen, een een licentie voor FuzzMeasure.

We hebben het midhoog nog een beetje getweakt om op zo'n 15° een redelijk vlakke respons te krijgen. Dat levert het onderstaande resultaat op, waar ik dus nu naar luister (spatial average van 6 metingen). Het midhoog is ook gehoormatig in orde. Het is nog niet gelukt om de crossover tussen subwoofer en midwoofer helemaal goed te krijgen, want in mijn kamer bleek het toch lastig te zijn om die frequenties goed (reflectievrij) te meten. Daar gaan we binnenkort nog een keertje voor meten in Martijn's achtertuin :P

Verder had ik de naden van de midkast nog niet dichtgemaakt (toen ik de speakers dicht schroefde had ik geen vuller liggen), maar dat is inmiddels ook gebeurd. Het effect op de weergave heb ik helaas nog niet goed kunnen beluisteren in verband met tijdgebrek (deadlines, binnenkort tentamens... ).
Bijlagen
DBm 200612.png
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Walt »

Hallo Koen,

Die ECM8000 is dat een gecalibeerde versie? Ik had mijn niet-gecalibreerde ECM8000 jaren geleden bij 'Feedback' in Rotterdam gehaald, was toen niet duur. Is ook een leuke zaak om eens rond te kijken, ze hebben naast instrumenten ook veel PA en studio speakers.

Welke versterker ga je inzetten op die 12" Mivoc subjes? Ik neem aan dat er voor dat geld niet al een versterker in zal zitten...?

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ik heb er nog geen uitgezocht. Ik weet eigenlijk niet hoeveel het extra kost om een gekalibreerd exemplaar aan te schaffen. Het is me wel duidelijk dat ze ongekalibreerd niet 100% lineair zijn

Wat er met die Mivocs gaat gebeuren (laat staan hoe ik ze aan ga sturen) weet ik nog niet. Ik moet zeggen dat het laag ook zonder extra subs best in orde is, dus of het nodig is om ze op mijn kamer in te zetten zal ik later beslissen. In de woonkamer kan ik misschien ook wel een subwoofer kwijt :sure:
Bijlagen
ecm8000_frequency_response_large.jpg
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

De baffleplaatjes zijn binnen... Rood PMMA (perspex) met zwarte lettertjes :) Ik denk dat het wel mooi wordt. Helaas moet één van de tweeters nog een millimeter omhoog, die blijkt toch iets te laag te zitten. Dat wordt dus nog even schuren in het MDF. Maar als het eenmaal klaar is zie je daar gelukkig niks meer van. :)
Bijlagen
7448556518_e43666046a_b.jpeg
7448555052_4fbf75c927_b.jpeg
7448553608_f690352a19_b.jpeg
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Martijn M »

Gedurfd! Maar het lijkt me erg gaaf :D .
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ja, ik ben ook wel erg benieuwd hoe het eruit zal gaan zien. En ik moet nog bedenken hoe ik de zijkanten en bovenkant af zal werken. :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door hannesie »

Dat past wat betreft kleur wel lekker bij je stereo-rack. :D :rock:
Daar word je wel vrolijk van, zijkanten van zwart materiaal?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Ja, dat gaat inderdaad prima samen!

De zijkanten wilde ik inderdaad in het zwart doen, maar hoe precies...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door hannesie »

Kunnen die jongens er ook niet een mooi kunststoffen kap/panelen voor maken, 45 graden verstek gezaagd en of verlijmd, wat je als een kap er overheen laat zakken.
Je loopt mogelijk alleen gevaar door statische elektriciteit dat de kattenharen er aan blijven hangen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door Koen K »

Dat wordt me denk ik een beetje teveel, zowel qua plastic als qua hoogglans. Wellicht bekleden met zwarte stof, of anders misschien matzwart spuiten...
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DBm (Dicke Bertha monitor) met Beyma, BMS en CSS

Bericht door hannesie »

Anders is aan Skay kunstleer denken?
Is misschien ook een optie.


Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”