Class D versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

prepre

Re: Class D versterkers

Bericht door prepre »

Ik woon in Den Helder dus dat is voor de meeste de andere kant van Nederland.

Alleen forumgenoot "Knuisje woont bij mij in de buurt geloof ik".

Maar dat geeft niet, we zoeken maar gewoon verder en dr komt heus wel iets op het pad wat me wel kan bekoren. 8)

Die luisterdagen lijken me ook erg leuk ,maar het is alleen altijd zo ver weg voor mij. :(

Verder iedereen bedankt voor het meedenken en reageren dat stel ik zeer op prijs.

Wat mij betreft kan hier wel een slotje op.

Nogmaals bedankt iedereen!!
ray5150

Bericht door ray5150 »

prepre schreef:

Die luisterdagen lijken me ook erg leuk ,maar het is alleen altijd zo ver weg voor mij. :(
Alkmaar! Is niet zo heel ver van Den Helder.
En meestal is er in het najaar een luisterdag in Friesland :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 26&t=14697
prepre

Bericht door prepre »

[quote]Alkmaar! Is niet zo heel ver van Den Helder.
En meestal is er in het najaar een luisterdag in Friesland [quote]

Krijg nou wat in Alkmaar :shock: dat wist ik nog even niet , daar wil ik wel bij zijn natuurlijk.

En ja in Friesland dat lijkt me ook nog wel te doen was hem eigenlijk helemaal vergeten.
Ik zal me even aanmelden :goeie:

Bedankt Ray5150 :rock:
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

Als friesland niet echt een probleem is dan kan je wel eens bij mij komen luisteren naar een aantal versterkers. Ik heb hier een 300B SE en een KT88 klasse A push-pull, een 2A3-40 SE, de 6SN7GT preamp, de nieuwe preamp met gemodificeerde K8060 eind versterkers, en een QUAD 33 + 303 beide gereviseerd en ge upgrade naar de huidige stand van de techniek. Als speakers het ik de QUAD ESL63, de hybride ESL van Metrum, mijn aangepaste Ariel transmissielijn, een setje met 8" AUDAX HDA en vifa 1" textiel dome, en nog een setje van B&W . En als het digitaal moet ook nog een SonoS systeem (streamer met eind versterker) met 2 x 50 Watt digitale versterker. En je kan natuurlijk ook zelf wat meenemen.

Groetsz,
Jan
knuisje

Bericht door knuisje »

prepre schreef:
Je kunt bij mij komen luisteren naar een LM4780 en UcD versterker. Een LM4780 geeft wat meer laag dan een UcD is mijn ervaring.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

knuisje schreef:
prepre schreef:
Je kunt bij mij komen luisteren naar een LM4780 en UcD versterker. Een LM4780 geeft wat meer laag dan een UcD is mijn ervaring.
Is het niet zo dat de UcD strakker laag geeft? E.e.a. hangt ook af van de hoeveelheid buffer capaciteit in de voeding. Mijn ervaring is dat UcD de woofer meer onder controle houdt dan de LM. Daardoor lijkt het laag wat minder maar is wel strakker.
knuisje

Bericht door knuisje »

Zou goed kunnen dat de LM "vetter" klinkt vanwege minder controle over de woofer. Maar het kan voor de topicstarter daardoor misschien wel aangenamer klinken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Het valt mij telkens weer op dat als het full range moet dat de UcD400 een lekkerder, steviger geluid geeft dan de UcD180. Ik heb hier de versterker van CarloPJB, waarin de UcD400ST zitten en de UcD180HG met HxR regelaars. Voor fullrange vind ik de 180 versie ook wat futloos klinken. Zwaar suggestief natuurlijk, schiet mij maar lek. Maar ja, ik had een hele tijd naar de 400ST geluisterd en schakelde over naar de 180HG in de verwachting dat het veel mooier zou worden. Al mijn zintuigen waren in de stand gezet alsof ik een duur wijntje zou gaan drinken. Maar het viel zwaar tegen, snel weer terug naar de 400ST...niet dat de 180HG niet goed klinkt, het klinkt zeer beschaafd, maar op de een of andere manier is het totaalplaatje van de 400ST lekkerder. Ik vermoed dat ook hier het hem zit in de controle over het laag, de UcD400ST heeft een zwaardere voeding met een hogere werkspanning.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Nu ga je wel vervelend doen hoor Jeroen. :oops: :lol:

Heb ik hier 4 monoblokken van de 180 Hypex familie, moet ik dan naar de 400 serie, ook al heb ik een hoog rendement? :roll:

Ik zou inderdaad dat verschil wel eens willen horen op een goede set. 8) :mrgreen:
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik weet niet hoe het uitpakt als je het laag en hoog hebt gesplitst zoals bij jou.

Wat betreft goede set, nog eens bij leobus langs? :mrgreen:
Rizzo

Bericht door Rizzo »

jeroen_d schreef:
Het valt mij telkens weer op dat als het full range moet dat de UcD400 een lekkerder, steviger geluid geeft dan de UcD180. Ik heb hier de versterker van CarloPJB, waarin de UcD400ST zitten en de UcD180HG met HxR regelaars. Voor fullrange vind ik de 180 versie ook wat futloos klinken. Zwaar suggestief natuurlijk, schiet mij maar lek. Maar ja, ik had een hele tijd naar de 400ST geluisterd en schakelde over naar de 180HG in de verwachting dat het veel mooier zou worden. Al mijn zintuigen waren in de stand gezet alsof ik een duur wijntje zou gaan drinken. Maar het viel zwaar tegen, snel weer terug naar de 400ST...niet dat de 180HG niet goed klinkt, het klinkt zeer beschaafd, maar op de een of andere manier is het totaalplaatje van de 400ST lekkerder. Ik vermoed dat ook hier het hem zit in de controle over het laag, de UcD400ST heeft een zwaardere voeding met een hogere werkspanning.
Grappig, ik heb namelijk hetzelfde. Voor mij klinkt de UcD400HxR lekkerder fullrange dan de UcD180HxR. Iets voller. De UcD180 klinkt klinischer, iets meer detail misschien, maar voornamelijk zit het verschil in (minder) laag.

De Ucd180 heeft dual mono hypex smps 400/180 en de UcD400 heeft een dual mono HG voeding met 600VA trafo's. Ik heb het altijd aan het verschil in voeding gezocht. Nogmaals grappig om te horen dat je iets soortgelijks denkt te horen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jah, die 180 heeft een ingebouwd HP filter, alle laag foetsie :P :lol:

De 400 heeft beduidend meer headroom, logisch: Meer spanningsreserve en hij kan wat meer stroom leveren. Dat kan full-range uitmaken maar dan moet je wel behoorlijk hard spelen.
prepre

Bericht door prepre »

Ik heb nog eens in de datasheets van die Iraudamp7s 200 die ik heb gemaakt gekeken ,maar blijkt dat de IRFI4020 die er op zit "maar" 9 ampere kan leveren bij max 80V.

Wil niet zeggen dat het weinig is maar vergeleken met de Citation 22 is het natuurlijk peanuts, misschien dat hij daarom niet zo strak en powerful klinkt als de HK.

Maar goed eerst maar eens verder luisteren naar andere versterkers .

Heb al van verschillende forumleden aanbiedingen gehad :goedzo: om eens bij hun te luisteren en dat is een heel fijn gebaar al zeg ik het zelf.
Laatst gewijzigd door prepre op wo 27 jun 2012, 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
SuperR

Bericht door SuperR »

prepre schreef:
Ik heb nog eens in de datasheets van die Iraudamp7s 200 die ik heb gemaakt gekeken ,maar blijkt dat de IRFI4020 die er op zit "maar" 9 ampere kan leveren bij max 80V. Wil niet zeggen dat het weinig is maar vergeleken met de Citation 23 is het natuurlijk peanuts, misschien dat hij daarom niet zo strak en powerful klinkt als de HK.
Serieus?? :-#

ps. De Citation 23 is een tuner toch? Daar heeft denk ik weinig "slam en drive" ingezeten om je luidsprekers mee aan te sturen :)
prepre

Bericht door prepre »

Haha je hebt gelijk , die staat hier ook nog werkloos te wezen (eigenlijk zonde)ik haal die nrs elke keer door elkaar ik bedoel de 22 natuurlijk :oops:

Ik heb het gelijk maar even aangepast(wat een oen he)
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

prepre schreef:
..."maar" 9 ampere kan leveren bij max 80V. Wil niet zeggen dat het weinig is maar vergeleken met de Citation 23 is het natuurlijk peanuts, misschien dat hij daarom niet zo strak en powerful klinkt als de HK.
Voor zover dat een argument kan zijn, verklaart het niet waarom retro transistorversterkers/receivers eveneens krachtiger klonken.
prepre

Bericht door prepre »

Tja daar heb je wel weer gelijk in .Dat is het dan ook niet , het was ook zomaar een hersenspinsel en verder niet bij nagedacht eigenlijk :oops:
prepre

Bericht door prepre »

Heb net een nieuwe bodemplaat gemaakt en de print plat gelegd .Wat me trouwens wel opval is nu ik de print liggend heb gemonteert de temperatuur van het koelblok een stuk hoger is.

Klopt eigenlijk ook wel want de ribben staan nu horizontaal en niet vertikaal zoals de print eerst op zn kant stond.

Heb ook de voeding iets veranderd en ben nu terug naar 10000uf per kant en heb een paar nieuwe blauwe Amplimo (= Philips) bekerelko's gemonteerd en die oude uit de HK verwijderd, die waren tenslotte al 22 jaar oud .

Ben nu even op zolder aan het draaien maar het lijkt nu beter te draaien dan eerst? :wink:

Hoe kan dat nu wordt ik gek of ben ik het al.

Eerst maar eens beneden luisteren!

Wordt vervolgt

PS toch maar even een net kastje er voor maken denk ik.
prepre

Bericht door prepre »

Even een paar fototjes van hoe het er nu bijstaat.

Is wel geen super kwaliteit ,is even met de telefoon gemaakt had geen zin om de camera op te snorren.
P270612_19.03.jpg
P270612_19.16.jpg
Bijlagen
P270612_19.02.jpg
SuperR

Bericht door SuperR »

Je kan natuurlijk ook je oude versterker (laten) repareren. Dat is denk ik even kostbaar als een mooie behuizing/connectoren/luidsprekerbeveiliging.
prepre

Bericht door prepre »

Daar heb je misschien gelijk in , maarja ik wil ook wel eens wat anders na al die jaren.

De kast ga ik zelf maken van hout en trespa ben tenslotte niet voor niets timmerman .

Softstart en dc beveiliging zit in de HK op een aparte print dus die zou ik zo weer kunnen gebruiken.
Plaats reactie