8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

In dit draadje was ik op zoek naar een 22 cm speaker voor een kleine sub voor bij de PC: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =4&t=16268

Daaruit kwam de Mivoc XAW 210 HC en de CSS TRIO8 als meest betaalbare krachtpatsers uit de bus. Hier het verdere bouwverslag.

De spullen:
De-spullen.jpg
Om het niet al te moeilijk te maken (makkelijk te verwerken en geen afwerking) wordt de kast van hard PVC. Stevig, tamelijk resonantie vrij, makkelijk te lijmen en weer eens wat anders :mrgreen:

Dat makkelijke en snel viel al gelijk wat tegen. De geleverde buis bleek tamelijk grof en scheef afgezaagd:
Ruwe-buis.jpg
Duidelijk de stagiaire aan het werk geweest met een handzaag :? Om dit weer recht te breien en om het gelijk netjes op maat te maken moest ik toch weer eerst een zaagmal bouwen:
Zaagmal-buis.jpg
Dat levert dan uiteindelijk wel 2 nette haakse buizen van de juiste lengte op:
Sub-buisjes.jpg
Afijn de hele vorige zaterdag mee bezig geweest om even een stuk buis op lengte maken :( Het houdt je van de straat zullen we maar zeggen :mrgreen:

Vanmiddag de voor en achterkanten op maat gezaagd en de uiteindelijke vorm begint al aardig af te tekenen. (Ik heb er verder geen tekening van gemaakt.):
Preview.jpg
Wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 25 jun 2012, 14:35, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 8L Microsub van PVC "HiTec-Lo"

Bericht door Henkjan »

geinig zo. hoe dik is nou de wand van die buis?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8L Microsub van PVC "HiTec-Lo"

Bericht door Pjotr »

Het is centrifugaal gegoten buis zo te zien. Het varieert een beetje, tussen de 4,6 en 4,8mm. Is met een 5mm freesje mooi in te frezen in de voor en achterkant.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 8L Microsub van PVC "HiTec-Lo"

Bericht door hannesie »

Leuk, is weer eens wat anders als een metalen schaal. :mrgreen:
Hoeveel liter inhoud gaat die worden?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8L Microsub van PVC "HiTec-Lo"

Bericht door Pjotr »

Ja, die Blanda's moeten wel uniek blijven :mrgreen:

Zie verder de topic titel :D Dit is ongeveer 8,5L. Buitenmaat wordt 24cm x 24 cm x 26 cm. Op dit formaat gaat in een kubus net zoveel als in een ronde buis omdat je bij een kubus de wanden weer dik moet gaan maken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

Afgelopen weekend de fonts gefreesd en geboord:
Face-plates-achterkant.jpg
Face-plates-voorkant.jpg
De speakers komen dan tussen de frontplaat en de montageplaat die op de buis gelijmd wordt klem vastgeschroefd:
TRIO8-XAW-210-HC.jpg
Met de in mijn ogen lelijke alu ring van de Mivoc is nu ook gelijk korte metten gemaakt. Wat wel opviel is dat de rubber rand van de CSS ruim 1 mm uit het midden van de korf zit vastgelijmd. Het loopt verder niet aan maar toch... Denk dat de frontplaat voor de CSS toch nog wat ruimer uit ga frezen.

Hier nog het zijaanzicht:
Zij-aanzicht-CSS-Mivoc.jpg
Opvallend is dat de Mivoc behoorlijk veel meer "ademruinte" achter de conus heeft dan de CSS. Ik heb het montagegat van de CSS nog een behoorlijk stuk afgerond anders bleef er wel erg weinig ruimte voor de luchtstroming over. Ben nu wel heel benieuwd hoe beide gaan klinken.

Wat wel nog wel een punt kan worden is dat de kast vrij licht blijft. In totaal met speaker wordt het een kilo of 8. Wel makkelijk met transport maar de invloed van de reactiekrachten wordt zo wel groter.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door hannesie »

Dat ziet er in ieder geval al strak uit. :sure:

Ik ben benieuwd hoe je die Face plate's gaat bevestigen, met lijm of klemmen met de achterzijde en draadeinde?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

Op de bovenste foto zie je in de onderste platen een groef gefreesd. Daar valt de PVC buis in en die wordt dan met hard PVC lijm gelijmd. Verder komen er tussen de voor en achterkant i.d.d. nog verbindingsstangen voor extra stevigheid en omdat ik de achterkant niet meteen wil vastlijmen maar afneembaar wil houden. Daarvoor zijn die vier gaten op de hoeken.
Gebruikersavatar
hrscharft
Berichten: 1507
Lid geworden op: wo 14 okt 2009, 1:17
Locatie: Delfzijl

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door hrscharft »

Leuk projectje,

Bekend ontwerp trouwens ook

Gr,

Harm.
Bijlagen
DSC_0084.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door wouter »

gaaf zeg, die foto van het zijaanzicht. Complimenten voor de bouwwijze en documentatie.

Ik vind het een grappig ding die Mivoc, best lelijke features maar anderszijds ook dingen die een heel dure driver niet zouden misstaan. Neem nou die 4 segmenten magneet :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

Ach, die chromen bling-bling staat best grappig door de transparante buis heen gezien. Past wel bij een stoer PC subje :D
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

Zow, weer wat verder, vandaag de boel eens in elkaar geschroefd. Die PVC lijm moet toch wel een 2 weken uitdampen merk ik, duurt best lang. Voorlopig nog even met trekstangetjes maar de bedoeling is om daar 15mm rond geanodiseerd buis voor te gaan nemen. De plate amps moeten er nog in maar eerst maar eens gaan testen.

Hier de CSS:
CSS-Front.jpg
CSS-Zijkant.jpg
En hier de Mivoc in zijn nieuwe jas:
Mivoc-Front.jpg
Mivoc-Zijkant.jpg
Die Mivoc heeft toch wel een duidelijk vrolijker uitstraling, stuk meer bling bling. Vergeleken daarbij ziet de de CSS er een beetje als een mijnwerker uit :mrgreen: Hopelijk is dat gehoormatig niet zo verschillend.

Hier nog even beide samen op de trouwfoto:
Wat-stampen-we-he.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door hannesie »

Das dan wel gelijk in een showroom uitvoering. :kwijl:

Netjes, Man, ik fröbel meestal wat onfatsoenrijks in elkaar voor een test.

Heb je in de tijd dat je moest wachten maar een beetje zitten polijsten. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
Heb je in de tijd dat je moest wachten maar een beetje zitten polijsten. :mrgreen:
Dat had ik al gedaan. Dat PVC polijst erg makkelijk, krast ook weer snel trouwens :D Schijnt wel een coating voor te zijn maar dat wordt te veel van het goede, vind het wel mooi zo.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door dre »

prachtig gedaan! 8)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

Dank je Dre, maar dit is nog maar het noeste handwerk, het spannende moet nog komen: Hoe klikt het en hoe laag gaat het.

Weet jij trouwens iets van die PVC coatings? Heb een stukje staan wat van fabriekswege hoogglanzend gecoat is en dat is behoorlijk krasvast.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door dre »

nope,bij ons zie je alleen abs of polyester.


tja,hoe het gaat klinken...... 8-[

die metingen zie ik wel verschijnen.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Wowly »

Die Mivoc ziet er idd ineens stukken beter uit zeg zonder zo'n chromen rand! Vind de kleur van de pvc koker ook wel mooi. Wat heb je eigenlijk gebruikt om de inbusjes en de draadeinden te verbinden?

Leuk project! Trouwens, die css zit iid een ferm stuk uit het centrum zeg? Had je hem tweedehands? Anders zou ik hem terugsturen.

jan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door hannesie »

Kan het ook zijn dat die stofkap er scheef op is gelijmd?

Dat zou zomaar kunnen denk ik.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Arno »

Ziet er idd een beetje scheef uit. Het lijkt haast of je een lenscorrectie op de foto hebt toegepast.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door hannesie »

Arno schreef:
Ziet er idd een beetje scheef uit. Het lijkt haast of je een lenscorrectie op de foto hebt toegepast.
Inderdaad, het lijkt wel of de Mivoc ook wat naar het midden van de foto trekt, bij die laatste foto. :D
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Marp »

Aan ondermeer het verloop van de schuin gefreesde rand is te zien dat de camera behoorlijk schuin tegen de Mivoc aankijkt, dus daarvan is het logisch dat het dieper gelegen centrum zich op de foto iets meer naar rechts bevindt. Tegen de CSS wordt veel minder schuin aangekeken: de lens bevindt zich loodrecht tegenover de linker bevestigingsrand daarvan. Is de CSS echter veel dieper, dan geeft dat alsnog een te vertekend beeld om op te oordelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Pjotr »

Wowly schreef:
Die Mivoc ziet er idd ineens stukken beter uit zeg zonder zo'n chromen rand! Vind de kleur van de pvc koker ook wel mooi. Wat heb je eigenlijk gebruikt om de inbusjes en de draadeinden te verbinden?
'Tis de natuurlijke kleur van PVC, dat is een beetje blauwig. Vind het ook wel wat hebben. Die verbindingsbusjes zijn standaard M6 verlengmoeren voor draadeind van de Karwei. Normaal zijn die zeskant maar ze hadden daar toevallig ronde.

Wat betreft die dustcap is het beide. De foto is gemaakt met een redelijke groothoek en dat vertekent wat, is verder niet aan gecorrigeerd behalve wat belichtingscorrectie. Er is ook daadwerkelijk een verschil tussen links en rechts van 2,5 mm, oftewel hij zit 1,25 mm uit het midden. Dit gemeten tot aan de rubber rolrand. Wat nu wat is weet ik niet meer want die rubber rand zelf zit ook 2 mm niet in het midden. Dat zie je hier niet omdat ik de speaker zelf daarom uit het midden gemonteerd heb zodat het optisch een beetje oogde (en paste) met de voorflens. Kan dus best dat de conus en dustcap op zich wel redekijk goed zitten. Voorflens en achterflens zijn perfect concentrisch binnen 0,05 mm, zijn met dezelfde mal gefreesd. Blijft Chinees hè :mrgreen: Alhoewel de Mivoc dat ook is en daar zit alles netjes op zijn plek binnen een tiende van een mm.

B.t.w. Marp, de conus van de CSS is een stuk minder diep dan die van de Mivoc.Kun je op de foto in een vorige post zien. Hij is redelijk precies tussen beide speakers in gemaakt. Kun je zien aan de achterzijde, anders zou die spleet zwart zijn. Klopt wel dat het iets meer naar rechts is, maar daardoor zal de vertekening juist wat minder zijn voor de CSS.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Arno »

De baffle is bijna exact vierkant op de foto, en toch zit de stofkap een kleine kilometer uit het midden. Dus of je haalt een nieuwe lens, of een nieuwe woofer. :mrgreen:
Bijlagen
Wat-stampen-we-he2.jpg
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 8 Liter Microsub van PVC "HiTec-Lo" - Bouwverslag

Bericht door Marp »

Pjotr schreef:
Klopt wel dat het iets meer naar rechts is, maar daardoor zal de vertekening juist wat minder zijn voor de CSS.
Dat doel ik ook op met minder schuin er tegenaan kijken. In dat geval moet het centrum van de CSS zich op de foto meer in het midden aftekenen, mits deze niet dieper is, hetgeen dus niet zo blijkt te zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”