Complete makeover?: Van 2.0 basreflex naar 2.1 theater & DSP

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
rinus777

Complete makeover?: Van 2.0 basreflex naar 2.1 theater & DSP

Bericht door rinus777 »

Mijn wereld ligt even op zijn kop, en ik ben in uiterste verwarring....volgens Confusius is dat een mooie start van iets nieuws!

- Mijn hele huiskamer opgeknapt, en nu wil mijn vrouw toch echt van die grote oude 90 liter basreflex boxen af :(
- Nieuwe TV gekocht om de lieve vrede een beetje te bewaren, en dat was niet verkeerd :)
- De dag daarna begeeft het rechter kanaal van mijn 30 jaar oude hifi versterker het :(

Tijdens het kiezen van de TV heb ik ook eens flink rond gekeken bij home theater systems. Nu kwam ik de Sony home theater receiver tegen (STR-DH520), voor nog geen 195 euro nieuw! Op 100 watt is THD 1%, maar als je hem slechts 85 Watt per kanaal laat leveren dan is THD al verbeterd naar 0.09%, en blijft maar verbeteren naarmate het afgegeven vermogen daalt. Nu bevat dat ding ook nog een gigantische DSP, en een meegeleverde meetmicrofoon, die een compleet 7.1 systeem automatisch optimaliseert voor je huiskamer, maar dat ook nog doet als je er gewoon een 2.1 systeem of 2.0 systeem aan hangt. Audio kan op allerlei manieren digitaal naar binnen (HDMI, USB, ethernet, etc).

Toen dacht ik: Moet een van die basreflex boxen maar eens even gaan op zijn kant gaan leggen, en als sub–woofer-tafel voor mijn nieuwe tv gaan gebruiken. En de mid toners en tweeters in twee slanke zuilen verwerken. En met passieve filters gewoon een aardige gooi doen, en alles verder laten “afregelen” door die matcho DSP van de Sony.

Voor 200 euro voor de Sony receiver, en wat MDF plaat, is het karwei zo geklaard.

Heeft iemand een idee waar dat experiment gaat eindigen?...bv op de schaal:

4 Dat wordt super!
3 Best wel OK, en zelfs iets beter dan ik tot op heden gewend was
2 Best wel OK, maar slechter dan ik gewend was
1 Dat wordt zo’n fiasco dat ik achteraf wens dat het idee nooit bij me opgekomen was

Wie heeft goede adviezen? Ben ik bezig op de rand van een afgrond af te rennen, en moet ik het idee maar snel vergeten?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Complete makeover?: Van 2.0 basreflex naar 2.1 theater &

Bericht door Henkjan »

ik weet natuurlijk niet wat die 90 liter grote beesten waren, maar ik ben optimistisch en denk dat het zeker "3" wordt, mits je wel wat meer moeite dan "een aardige gooi" doet voor t filter. Ik zou dan overigens de woofers van beide kasten in 1 kast stoppen, en dan met de DSP de diepgang er in 'toveren' die je wenst
rinus777

Bericht door rinus777 »

henkjan

Wat is het voordeel van beide drivers in 1 kast zetten?

En wat betekent dat voor het rekenwerk? Kan volume en pijp dezelfde maat houden, of moet ik opnieuw gaan rekenen? Hoe hangen formules af van het aantal speakers in de kast?

groeten rinus
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

sorry, ik was wat te kort: er had nog bij gemoeten dat t dan een gesloten kast kan worden.

voordeel van 2 woofers boven 1 lijkt me simpel: meer oppervlak :mrgreen: en dat is wat je wil voor t laag

vertel eens wat meer over dat systeem dat je nu in stukken wil gaan hakken?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”