Seas 19TFF1 Qes en Qms waarde?
Moderator: Beheerdersteam
Seas 19TFF1 Qes en Qms waarde?
Hallo mensen van het goede leven,
Ik wil graag een 2-weg maken met de Peerless SDS 134 en de Seas 19TFF1.
Nu wil ik het een en ander simuleren in BOXSIM, alleen nu krijg ik deze error:
Error: driver 1: fs, Rdc, Qes, Qms, Vas, Sd must be > 0 or frequency response and impedance response incl. Phase must be completely imported.
Hoe kom ik aan de juiste Qes, Qms, Vas?
Of hoe kom ik aan het fase-grafiekje?
Groeten
Error: driver 1: fs, Rdc, Qes, Qms, Vas, Sd must be > 0 or frequency response and impedance response incl. Phase must be completely imported.
Groeten
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: Seas 19TFF1 Qes en Qms waarde?
Ik denk dat je BOXSIM eens goed moet doorlezen hoe het werkt .Thomox schreef:Hallo mensen van het goede leven,
Groeten
ps wil je een kast bereken voor de tweeter?
Hallo Bas,
Nee, ik wil uiteraard geen kast berekenen voor de tweeter, deze heeft zijn eigen behuizing al. Ik wilde met boxsim het filter globaal ontwerpen. Als ik uit wil rekenen hoe laat hij gaat voer ik het wel in bij winisd.
Mijn vraag is dus hoe ik de Seas 19TFF1 in Boxsim invoer...
Nee, ik wil uiteraard geen kast berekenen voor de tweeter, deze heeft zijn eigen behuizing al. Ik wilde met boxsim het filter globaal ontwerpen. Als ik uit wil rekenen hoe laat hij gaat voer ik het wel in bij winisd.
- bas focal m180
- Contacteer:
Ik meen dat je alleen een frequentie meting kan/moet invoeren om een filter te bereken .Thomox schreef:
Dan zou je dus de seas eerst moeten meten in de speaker , die meting invoeren in boxsim
En hoe dat allemaal moet heb ik eerlijk gezegt geen kaas van gegeten , helaas want dat zou ik ook wel willen doen .
Lijkt mij allemaal niet zo moeilijk. Je kunt toch gewoon wat waarden invullen die zo ongeveer het impedantieverloop opleveren dat je uit de datasheet hebt gehaald? Re, Fs weet je wel en voor Qe en Qm zou je waarden kunnen invullen die een Qt opleveren van tussen de 0,8 en 1. Sd kun je prima meten en Vas is uit Cms en Sd te berekenen.
Ik heb het denk ik niet goed genoeg uitgelegd.. ik heb met het programma spl copy het impedantieverloop en de frequentieresponse uit de datasheet gehaald.. dit heb ik netjes ingevoerd.. ik moet dus alleen nog een fasegedrag grafiek hebben òf de qms en qes.. dat is het enige
Als eerste kun je het beste bij chassis het vinkje F-gang-Phase- akust.- benutzen uitzetten. Dan rekent boxsim zelf de fase uit. Zorg er ook voor dat de meetomstandigheden kloppen, waarschijnlijk unendliche schallwand. de Q-waardes moet je boven op het blad invullen.
Het beste werkt het meestal als je eerst een visaton type laadt dat er het meeste op lijkt en dan jouw waardes verandert.
Het beste werkt het meestal als je eerst een visaton type laadt dat er het meeste op lijkt en dan jouw waardes verandert.
Ik moet deze waardes dus gewoon gokken? Ze staan namelijk niet in de datasheet... wie wil even iets in boxsim zetten en als project hier uploaden...John P schreef:de Q-waardes moet je boven op het blad invullen.