Scanspeak R3004 662000 of D3004 662000
Moderator: Beheerdersteam
Scanspeak R3004 662000 of D3004 662000
Wie kan er wat zeggen over de klankovereenkomsten en verschillen van deze twee drivers.
Ik ben met een 3-weg zelfbouwproject bezig en heb momenteel de R3004-662000 als tweeter.
Over de klankkwaliteit en dynamiek van deze tweeter ben ik erg tevreden, de bundeling had had wat minder gemogen.
Op de luisterplek is alles prima, maar op de bank die langs de zijmuur staat is het tophoog van de verre speaker relatief net wat te zacht. (hoek 35graden). Uit de specs blijkt natuurlijk dat de D3004 op dit punt veel beter zal presteren.
Ik heb de D3004 zelf nog niet kunnen beluisteren en hoopte dat iemand hier wel luisterervaring heeft met beiden en wat kan vertellen over de overeenkomsten en verschillen van de Ringradiator en de Dome versie.
grt,
Sander.
Ik ben met een 3-weg zelfbouwproject bezig en heb momenteel de R3004-662000 als tweeter.
Over de klankkwaliteit en dynamiek van deze tweeter ben ik erg tevreden, de bundeling had had wat minder gemogen.
Op de luisterplek is alles prima, maar op de bank die langs de zijmuur staat is het tophoog van de verre speaker relatief net wat te zacht. (hoek 35graden). Uit de specs blijkt natuurlijk dat de D3004 op dit punt veel beter zal presteren.
Ik heb de D3004 zelf nog niet kunnen beluisteren en hoopte dat iemand hier wel luisterervaring heeft met beiden en wat kan vertellen over de overeenkomsten en verschillen van de Ringradiator en de Dome versie.
grt,
Sander.
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: Scanspeak R3004 662000 of D3004 662000
De R2904-70000 is de tweeter die het minst bundelt , de D en R 3004 bundelen wat meer .A. Buis schreef:de bundeling had had wat minder gemogen.
grt,
Sander.
Maar 35 graden is wel erg veel vindt ik zelf (te veel ? ), ik lees ook altijd dat speakers een beetje verdraait worden of net niet .
Daar komt bij dat de verre speaker zoals je zegt dus eigenlijk verdraait moet worden voor optimale hoogweergave , de verre speaker klinkt dan zachter dan de andere door afstands verschil , moet je dan ook compenseren (fader gebruiken op je versterker ) , doe je dat dan zal je met een getraint oor ook looptijd verschillen gaan horen .
Oftewel niets doen voor de luisterplek en luisteren op de bank die heeft pech gehad .
ik heb het ook gehoord en kan z`n probleem begrijpen.......
de verste speaker hoor je erg matig,misschien dat het komt doordat de afstraling door de fase-plug wordt beinvloed.
maar het klinkt erg lekker,dat weet ik wel.
de verste speaker hoor je erg matig,misschien dat het komt doordat de afstraling door de fase-plug wordt beinvloed.
Beide speakers staan evenveel ingedraaid (+/- 20graden), op de mm gelijk, optimaal voor de luisterplek, wat verreweg het belangrijkste voor mij is. Ik heb geen fader(balance) en heb daar ook geen behoefte aan. Wel heb ik twee getrainde oren, dus dat van die looptijd verschillen is me natuurlijk duidelijk. Het gaat mij er om dat de bankzitters ook nog wat tophoog mee krijgen van de linkerspeaker.bas focal m180 schreef:
De R2904-70000 is de tweeter die het minst bundelt , de D en R 3004 bundelen wat meer .
Maar 35 graden is wel erg veel vindt ik zelf (te veel ? ), ik lees ook altijd dat speakers een beetje verdraait worden of net niet .
Daar komt bij dat de verre speaker zoals je zegt dus eigenlijk verdraait moet worden voor optimale hoogweergave , de verre speaker klinkt dan zachter dan de andere door afstands verschil , moet je dan ook compenseren (fader gebruiken op je versterker ) , doe je dat dan zal je met een getraint oor ook looptijd verschillen gaan horen .
Oftewel niets doen voor de luisterplek en luisteren op de bank die heeft pech gehad .
35 graden is misschien veel, maar daar ontkom je niet aan met een luister afstand van 2.30m-2.50m.
De afstand tussen de speakers is 2.25m. De kamer is 3,63m breed en 4,75m lang.
Bij aanschaf van de tweeters heb ik geen rekening gehouden met de luisteraars op de bank. En misschien houdt ik het wel bij de R3004, want het is geen doffe ellende, maar als er nog wat te verbeteren valt...
Maar mijn vraag blijft, zijn er mensen die beide tweeters serieus hebben kunnen vergelijken?
En waarin verschillen ze of komen ze overeen. (gehoormatig)
Of is er iemand die een goed spelende set luidsprekers heeft met de D3004 66200, waar ik eens zou kunnen luisteren?
Dat schijnt door de membraanvorm te komen.A. Buis schreef:... is het tophoog van de verre speaker relatief net wat te zacht. (hoek 35graden).
Bij een ringvorm krijg je twee bronnen die onder een hoek gezien op enige afstand van elkaar staan. De hoge frequenties waarbij de halve golflengte dit afstandsverschil benaderd worden dan min of meer uitgedoofd.
Dat is tenminste een verklaring die ik ooit hierover heb gelezen.
- bas focal m180
- Contacteer:
bas focal m180 schreef:Oftewel niets doen voor de luisterplek en luisteren op de bank die heeft pech gehad .
dre schreef:ik heb het ook gehoord en kan z`n probleem begrijpen.......
A. Buis schreef:Ik zal het doorgeven aan de visite.
Waarmee had je gelijk ?dre schreef:aha,ik had gelijk.
- bas focal m180
- Contacteer:
Dus dré is de visite , ja dan heeft ie pechA. Buis schreef:Dre heeft geen gelijk, hij heeft gewoon pech!
Hij heeft al zat moois om naar te luisteren
De visite hoeft niet altijd op de bank. 
Ik zal (nog) niet beweren dat mijn spul beter klinkt dan dat van Dré
, maar het is natuurlijk wel het streven.
Ik zal (nog) niet beweren dat mijn spul beter klinkt dan dat van Dré