ExtremA - Prelude
Moderator: Beheerdersteam
ExtremA - Prelude
Hier zal ik verslag leggen van de bouw van mijn versterker combinatie. Als voorversterker de Prelude, en als eindversterker de ExtremA. Beide versterkers naar ontwerp van Sander Sassen. Zoals ik het nu inschat zal de bouw minimaal twee jaar in beslag gaan nemen, dus heb enigszins geduld. Het merendeel van de onderdelen voor de prelude is reeds binnen, en de eerste onderdelen voor de ExtremA ook. Dit zijn de CRD’s J505 en J511 die vanuit China zijn gekomen. De Sanken transistors komen uit Amerika, maar zijn helaas nog niet binnen. De eerste bestelling Sanken bleek fake te zijn, dus dit is de tweede bestelling Sanken. Ik ga er vanuit dat deze wel echt zijn. Ik zal ongetwijfeld veel vragen hebben, maar daar hebben we uiteindelijk dit forum voor. Dus misschien over een jaar of twee een mooie combinatie op een ZBA dag ergens in den lande.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: ExtremA - Prelude
Gaat een mooi project worden Zweitse! Zijn de schema's openbaar, zou je ze willen posten?
Beide schema’s staan in een audio special van Elektuur, dus zullen zonder toestemming van de auteur wellicht niet openbaar gemaakt mogen worden, maar als je zoekt op Sander Sassen, of ExtremA kom je aardig wat info tegen.
Ik ben ook al een jaar of 2 aan het dubben om een Extrema met Prelude te bouwen, al wat onderdelen verzameld maar helaas te veel andere prioriteiten
.
Extrema:
Extrema voeding:
Link naar site: http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/
Prelude:
LINK
LINK
Allemaal openbaar voor zover ik weet.
Extrema:
Extrema voeding:
Link naar site: http://www.hardwareanalysis.com/content ... amplifier/
Prelude:
LINK
LINK
Allemaal openbaar voor zover ik weet.
Succes ermee, Zweitse. dit ga ik lekker volgen.
Vraagje : heb je al printen voor de Extrema ? het is een beetje lullig als straks met veel pijn en moeite alle onderdelen kompleet hebt, maar nergens een set printen kunt vinden...
Vraagje : heb je al printen voor de Extrema ? het is een beetje lullig als straks met veel pijn en moeite alle onderdelen kompleet hebt, maar nergens een set printen kunt vinden...
Ik heb Sander reeds een mailtje gestuurd, maar inderdaad nog geen reactie terug. Ga ik gelijk nog even een mailtje sturen, zou inderdaad zonde zijn als er geen printen meer zijn, maar daar ga ik niet vanuit. De pech met de fake Sanken is eerst wel genoeg.
Ja,en die rare stroombronnen (raar vooral in de betekenis van zeldzaam
)
Hoewel er met wat handigheid wel een BF245 met trimpot (evt daarna door een vaste weerstand vervangen)voor in de plaats kan.
Anne
Hoewel er met wat handigheid wel een BF245 met trimpot (evt daarna door een vaste weerstand vervangen)voor in de plaats kan.
Anne
- scanspeakman
Mooi dat je gaat starten en ga je vorderingen zeker volgen! Zit zelf ook aan een andere gebalanceerde pre-map te denken; waarschijnlijk wordt het de Relaixed2.
Scanspeakman
Scanspeakman
Heb ik ook nog even naar gekeken, en ziet er inderdaad ook goed uit.scanspeakman schreef:Zit zelf ook aan een andere gebalanceerde pre-map te denken; waarschijnlijk wordt het de Relaixed2.
Scanspeakman
Zo, even bezig geweest met de BOM, nog niet alles staat er op, maar het begin is er. Elk commentaar/opmerking is welkom.
- Bijlagen
-
- ExtremA.xls
- (46.5 KiB) 158 keer gedownload
- dr.Strangelove
Ik ben erg benieuwd naar het verdere verloop. Ik ben ook al enige tijd bezig met het hier en daar verzamelen van onderdelen voor een ExtremA.
Heb je Sander ook gevraagd naar de Prelude printjes? Die wil ik namlijk ook nog eens bij hem bestellen en ik ben benieuwd of hij die nog heeft.
Heb je Sander ook gevraagd naar de Prelude printjes? Die wil ik namlijk ook nog eens bij hem bestellen en ik ben benieuwd of hij die nog heeft.
Voor de Prelude heb ik het merendeel van de onderdelen binnen, op de DACT, en een leuk kastje na.
@dr.Strangelove, ik weet ook nog wel een Prelude te koop.
http://audioforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=106
http://audioforum.nl/viewtopic.php?f=23&t=106
- dr.Strangelove
@Zweitse
Ja, die Prelude van Leeuwarden ben ik al op een aantal fora tegengekomen. En hoe verleidelijk die Prelude ook is. Ik maak hem liever zelf.
Het hele proces van onderdelen zoeken, solderen etc dat hoort bij de lol om zo'n ding in elkaar te zetten. Verder zou ik hem graag naar eigen inzicht op willen bouwen.
Ja, die Prelude van Leeuwarden ben ik al op een aantal fora tegengekomen. En hoe verleidelijk die Prelude ook is. Ik maak hem liever zelf.
Het hele proces van onderdelen zoeken, solderen etc dat hoort bij de lol om zo'n ding in elkaar te zetten. Verder zou ik hem graag naar eigen inzicht op willen bouwen.
Krijg net een bericht van Leeuwarden dat hij gereserveerd is voor iemand. Eind goed, al goed.
Zo, vandaag eindelijk het pakketje uit de VS ontvangen. Moest wel even €26 betalen aan de postbode voor het inklaren van de goederen. Toch fijn dat PPT-Post dat belangeloos voor je doet. 
En binnen. Nu het hoofd brekende werk over de kast indeling. Maar eerst maar eens aan de gang met de Prelude of één van de andere projecten. 
Zien er inderdaad heel goed uit. Ik had ze iets groter verwacht, maar dit komt wel goed uit voor de grote van de kast. 
- scanspeakman
De indeling van de kast heb ik denk ik wel 30x veranderd. Verbindingen zo kort mogelijk, stroom zo ver mogelijk van signaal, trafo's zo ver mogelijk van audio-print op koellichaam, knopje en stroom inlet die weer net iets teveel naar binnen staken. Stroom inlet die vervolgens nog iets meer naar binnen stak door fastonstekker, ingegoten trafo's die klein beetje ovaal waren (massieve stroomdraden hadden plastic bakje aan een kant naar buiten gedrukt) en ga zo maar door. Kortom, lastige puzzel zeker als je de kast maar 400mm diep wil hebben. Maar het kan. Passen, nog een keer passen en nog een keer passen.
Scanspeakman
Scanspeakman
Voordeel zal zijn dat ik ga voor twee mono blokken, dus ook maar de helft van de versterker in een kast.