12 inch subwoofer maken.
Moderator: Beheerdersteam
12 inch subwoofer maken.
Beste forum leden,
Ik zou graag een subwoofer willen bouwen ter aanvulling van een pa setje van een vriend van mij. Wij draaien namelijk nog wel is op feestjes (voornamelijk house) en daar mist toch nog wel is het een en ander aan bass. Nu namen wij meestal de subwoofer uit zijn auto en schakelde wij dan in serie met nog 4 andere speakers.
We zijn hier nu wel een beetje klaar mee en zouden graag een aparte subwoofer willen. Wij hadden het plan om er eerst 1 te bouwen en mocht het dan bevallen, een 2de te bouwen.
Omdat we niet voor zalen van 20 000 man draaien maar vooral in achtertuintjes en veredelde schuurtjes dachten wij aan een 12 inch sub met een gesloten kast. Bij de conrad had ik al een mooie speaker gevonden namelijk de Kappa 12 van Eminence.
Voor het hout had ik mdf 22 mm in gedachten.
Nu is het probleem dat ik echt een leek ben met het uitrekenen van de juiste maten voor de kist. Mijn vraag is of jullie mij hiermee zouden kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Ik zou graag een subwoofer willen bouwen ter aanvulling van een pa setje van een vriend van mij. Wij draaien namelijk nog wel is op feestjes (voornamelijk house) en daar mist toch nog wel is het een en ander aan bass. Nu namen wij meestal de subwoofer uit zijn auto en schakelde wij dan in serie met nog 4 andere speakers.
We zijn hier nu wel een beetje klaar mee en zouden graag een aparte subwoofer willen. Wij hadden het plan om er eerst 1 te bouwen en mocht het dan bevallen, een 2de te bouwen.
Omdat we niet voor zalen van 20 000 man draaien maar vooral in achtertuintjes en veredelde schuurtjes dachten wij aan een 12 inch sub met een gesloten kast. Bij de conrad had ik al een mooie speaker gevonden namelijk de Kappa 12 van Eminence.
Voor het hout had ik mdf 22 mm in gedachten.
Nu is het probleem dat ik echt een leek ben met het uitrekenen van de juiste maten voor de kist. Mijn vraag is of jullie mij hiermee zouden kunnen helpen.
Met vriendelijke groet,
Thomas
Re: 12 inch subwoofer maken.
Als je dan toch voor een sub voor feestjes gaat, waarom dan een 12"? Voor PA doeleinden zou ik toch iets groter kiezen.
Als je buiten wat bas wil weergeven is een beetje extra conusoppervlak nooit weg.
Maar voor we meer hulp kunnen bieden zijn volgende dingen wel handig om te weten:
- Wat is je budget?
- Hoe groot mag ie worden (kan je 'm wel vervoeren? kan je 'm thuis ergens kwijt als de sub niet gebruikt wordt?)
- Welke speakers gebruik je voor de rest?
Als je buiten wat bas wil weergeven is een beetje extra conusoppervlak nooit weg.
Maar voor we meer hulp kunnen bieden zijn volgende dingen wel handig om te weten:
- Wat is je budget?
- Hoe groot mag ie worden (kan je 'm wel vervoeren? kan je 'm thuis ergens kwijt als de sub niet gebruikt wordt?)
- Welke speakers gebruik je voor de rest?
rho,
Als budget had ik zon 200-300 euro in gedachten, nu zie ik je al denken (A) dat is niet veel. En dat is het ook niet. Maar volgens mijn electro leraar moest het zeker te doen zijn. En het is net wat je zegt, hij moet niet te groot zijn. Daarom dacht ik aan 12 inch. De speakers die wij voor de rest gebruiken zijn kleine zwarte import speakertjes pfff, ben even de naam vergeten. Maar zijn iniedergeval verre van goed klinkend te noemen.
thomas
Als budget had ik zon 200-300 euro in gedachten, nu zie ik je al denken (A) dat is niet veel. En dat is het ook niet. Maar volgens mijn electro leraar moest het zeker te doen zijn. En het is net wat je zegt, hij moet niet te groot zijn. Daarom dacht ik aan 12 inch. De speakers die wij voor de rest gebruiken zijn kleine zwarte import speakertjes pfff, ben even de naam vergeten. Maar zijn iniedergeval verre van goed klinkend te noemen.
thomas
Je kan ook een Mivoc AWX184 een 18 inch nemen die kost 146 Euro en die is volgens hen zeer geschikt voor een PA sub.Die 12 inch is toch echt te weinig neem dat maar aan.Ik heb nog een RCF 15 inch liggen met kast en nog een paar JBL 15 inch woofers die eventueel weg mogen
Laatst gewijzigd door meanman64 op di 19 jun 2012, 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Die Mivoc is een 18".
Daar zijn ook wel enkele mooie ontwerpen voor te vinden.
Voor €300 moet met die Mivoc zeker iets moois te bouwen zijn. Alleen is ie dan niet compact meer.
Een voorbeeld: onderaan de pagina
Een voorbeeld: onderaan de pagina
Hier ook nog een topic van een 18 inch mivoc.
viewtopic.php?f=3&t=12851&hilit=joland&start=75
Heb hem erg goed beluist... euh gevoelt
viewtopic.php?f=3&t=12851&hilit=joland&start=75
Heb hem erg goed beluist... euh gevoelt
Zoek eens op google wat rond met de term "punisher sub"
compacte kast en gaat knalhard met een Ciare 12"
Hij is wel moelijk te zagen en te bouwen.
http://www.speakerstore.nl/projects
Dat is geen echte sub maar eerder een baskast. Ook doet deze het pas echt lekker in een stack met meer kasten en heeft hij flink vermogen nodig om tot zijn recht te komen.ray5150 schreef:Zoek eens op google wat rond met de term "punisher sub"
Zoek eerder eens op de cubo 12 of cubo 15. Je hebt dan lekker veel output uit een relatief klein kastje. mocht je iets meer diepgang willen kun je het beste gaan voor een traditioneel 12 of 15 inch br kastje.
En wat bedoeld u dan met een traditioneel kastje?
Mijn leraar zei dat als ik een volledig gesloten gast zou nemen, met een filter er voor dat daar een goede bas uit zou kunnen komen? En dan heb ik het over de luidspreker kappa 12
Mijn leraar zei dat als ik een volledig gesloten gast zou nemen, met een filter er voor dat daar een goede bas uit zou kunnen komen? En dan heb ik het over de luidspreker kappa 12
Hey Ray5150,
Wie denk je dat de ontwerper van die Punisher sub is?
Beste laag krijg je uit die Ciare 12.00SW trouwens via een Tunami kabel ingezet als speakersnoer
Groetjes Walter
Wie denk je dat de ontwerper van die Punisher sub is?
Beste laag krijg je uit die Ciare 12.00SW trouwens via een Tunami kabel ingezet als speakersnoer
Groetjes Walter
De x-tro ook toch?Walt schreef:Hey Ray5150,
Wie denk je dat de ontwerper van die Punisher sub is?![]()
Groetjes Walter
Klopt, eerst de Punisher en daarna de X-tro als bijpassende topkast. Later als alternatief voor de Ciare 12.00SW ook nog de 'stepped horn' bedacht.
Het mooiste was met 4 stuks Punisher op de 'subwoofer meeting'. Een paar belgen hadden een stel 'LAB-hoorns' in die tijd 'je van het' qua hoornsub bedacht door Tom Danley. De Punishers lieten qua SPL echter geen spaan heel van die LAB-hoorns
Groetjes Walter
Het mooiste was met 4 stuks Punisher op de 'subwoofer meeting'. Een paar belgen hadden een stel 'LAB-hoorns' in die tijd 'je van het' qua hoornsub bedacht door Tom Danley. De Punishers lieten qua SPL echter geen spaan heel van die LAB-hoorns
Groetjes Walter
Het budget is 200-300 en het moet wat kunnen hebben, want is PA en er wordt housemuziek op gespeeld. Dan zou ik wel voor een driver gaan die daarvoor is gemaakt.
Wat dacht je hiervan? https://www.intertechnik.de/Shop/Bauvor ... 2688,94878 Onderaan de pagina vind je een link met nog meer informatie.
De spullen van Intertechnik kun je gewoon bestellen bij Speaker en Co.
Ik zou in elk geval nooit een gesloten kast nemen met PA gebruik. Wat dat betreft heeft je leraar het compleet verkeerd.
Wat dacht je hiervan? https://www.intertechnik.de/Shop/Bauvor ... 2688,94878 Onderaan de pagina vind je een link met nog meer informatie.
Ik zou in elk geval nooit een gesloten kast nemen met PA gebruik. Wat dat betreft heeft je leraar het compleet verkeerd.
Stuk voor stuk mooie ontwerpen die je nog erg veel op speakerplans.com voorbij ziet komen!Walt schreef:Klopt, eerst de Punisher en daarna de X-tro als bijpassende topkast. Later als alternatief voor de Ciare 12.00SW ook nog de 'stepped horn' bedacht.
Het mooiste was met 4 stuks Punisher op de 'subwoofer meeting'. Een paar belgen hadden een stel 'LAB-hoorns' in die tijd 'je van het' qua hoornsub bedacht door Tom Danley. De Punishers lieten qua SPL echter geen spaan heel van die LAB-hoorns![]()
Groetjes Walter
Ik ben het met je eens dat het niet verstandig is om een gesloten systeem te bouwen. De TS geeft aan een 12inch driver te willen gebruiken, de sub in de link gebruikt een 18inch driver?threshold schreef:Het budget is 200-300 en het moet wat kunnen hebben, want is PA en er wordt housemuziek op gespeeld. Dan zou ik wel voor een driver gaan die daarvoor is gemaakt.
Als de TS even de moeite neemt om te kijken welke topjes hij op dit moment gebruikt, vertelt hoe hij deze op dit moment aanstuurt en hoe hij de set straks aan wil gaan sturen wanneer hij de subjes heeft. Dan kunnen wij gericht tips geven.
Beste forumleden,
De speakers die wij gebruiken zijn koda KD - 1005,
Specificaties:
Application: PA speakers
Driver: Horn+10” woofer
Impedance: 8 Ohm
Frequency: 45Hz-20Khz
Power: 25-250W
Sensitivity: 94dB+2
Crossover freq: 4000Hz
Dimension: 60 x 30,8 x 36,6cm
Daarvan hebben wij er 4 en die zitten dan aangesloten op 1 versterker, in serie.
De versterker is een Alesis RA 100 en heeft een vermogen van 2X100 watt.
Er moet dus ook een nieuwe versterker komen en een cross over.
Ik hoop dat jullie nu een beetje een beeld hebben van de situatie.
Thomas
De speakers die wij gebruiken zijn koda KD - 1005,
Specificaties:
Application: PA speakers
Driver: Horn+10” woofer
Impedance: 8 Ohm
Frequency: 45Hz-20Khz
Power: 25-250W
Sensitivity: 94dB+2
Crossover freq: 4000Hz
Dimension: 60 x 30,8 x 36,6cm
Daarvan hebben wij er 4 en die zitten dan aangesloten op 1 versterker, in serie.
De versterker is een Alesis RA 100 en heeft een vermogen van 2X100 watt.
Er moet dus ook een nieuwe versterker komen en een cross over.
Ik hoop dat jullie nu een beetje een beeld hebben van de situatie.
Thomas
Kijk daar kunnen we wat mee.
Die luidsprekers zijn inderdaad niet het beste dat je kan vinden maar een leuk begin is het zeker!
Het is inderdaad verstandig om eerst één subje te bouwen en eventueel later pas een tweede, je topjes zullen het namelijk al vrij snel taai krijgen om je subjes bij te houden.
Mijn advies is om luidspreker te bouwen met een redelijk rendement, je hoeft dan geen zware (lees dure) versterker te kopen om toch al een flinke bak geluid te krijgen. Hoewel je aangeeft een 12 inch driver te willen gebruiken zou ik toch eerder voor een 15inch driver gaan. Het aanbod van leuke drivers voor sub gebruik is hier veel groter.
Een ontwerp dat mij al een tijdje boeit is de Cubo15 kijk maar eens in dit topic: http://www.new-line.nl/forum/read/?t=38844 Mocht je dat te groot vinden kan je altijd nog naar de Cubo12 kijken. Waarom dit ontwerp? hij heeft bij weinig vermogen toch al een flinke output. Verder is het een lekkere punchy kast, precies wat je wil met een drive in.
Verder geeft je aan je Koda luidsprekers in serie te gebruiken. weet je dat zeker? twee luidsprekers in serie op één kanaal ziet jouw versterker namelijk als 16 ohm. Ik schat dat deze dan nog zo'n 30 watt per kanaal geeft, dat is 15 watt per luidspreker.
Die luidsprekers zijn inderdaad niet het beste dat je kan vinden maar een leuk begin is het zeker!
Het is inderdaad verstandig om eerst één subje te bouwen en eventueel later pas een tweede, je topjes zullen het namelijk al vrij snel taai krijgen om je subjes bij te houden.
Mijn advies is om luidspreker te bouwen met een redelijk rendement, je hoeft dan geen zware (lees dure) versterker te kopen om toch al een flinke bak geluid te krijgen. Hoewel je aangeeft een 12 inch driver te willen gebruiken zou ik toch eerder voor een 15inch driver gaan. Het aanbod van leuke drivers voor sub gebruik is hier veel groter.
Een ontwerp dat mij al een tijdje boeit is de Cubo15 kijk maar eens in dit topic: http://www.new-line.nl/forum/read/?t=38844 Mocht je dat te groot vinden kan je altijd nog naar de Cubo12 kijken. Waarom dit ontwerp? hij heeft bij weinig vermogen toch al een flinke output. Verder is het een lekkere punchy kast, precies wat je wil met een drive in.
Verder geeft je aan je Koda luidsprekers in serie te gebruiken. weet je dat zeker? twee luidsprekers in serie op één kanaal ziet jouw versterker namelijk als 16 ohm. Ik schat dat deze dan nog zo'n 30 watt per kanaal geeft, dat is 15 watt per luidspreker.
thanx voor het snelle antwoorden,
Die kubo reeks ziet er inderdaad wel heel mooi uit, is deze lastig te bouwen?
nicedice schreef:thanx voor het snelle antwoorden,
Deze is juist zo ontworpen dat deze gemakkelijk te bouwen is. Hier compleet met zaagplan: http://notroubleit.com/bass-cabinets/44-cubo15
Oke top,
Dan wordt het een cubo 15.
Is dat zaagpland helemaal kloppend? Ik zie namelijk niet een gat voor de daadwerkelijke speaker. En ook niet voor de de connecties aan de achterkant.
Mijn leraar begon ook nog over filters, is dit ook nodig voor deze subwoofer?
Thomas.
Dan wordt het een cubo 15.
Is dat zaagpland helemaal kloppend? Ik zie namelijk niet een gat voor de daadwerkelijke speaker. En ook niet voor de de connecties aan de achterkant.
Mijn leraar begon ook nog over filters, is dit ook nodig voor deze subwoofer?
Thomas.
Dat lijkt me een hele goede keuze. Zover ik weet is het zaagplan netjes kloppend, het plaatje rechts onderin is (die van 44,9) is het plaatje waar de speaker in moet komen. Het gat maak je afhankelijk van het exacte formaat van de door jou gebruikte driver.
Je gaf aan een crossover en een losse versterker te willen gaan gebruiken. Een crossover is een filter die je voor de versterker plaatst zodat deze enkel lage tonen hoeft te verwerken, daarom heb je geen extra filter nodig.
Weet je al welke driver je gaat gebruiken en welke versterker?
Je gaf aan een crossover en een losse versterker te willen gaan gebruiken. Een crossover is een filter die je voor de versterker plaatst zodat deze enkel lage tonen hoeft te verwerken, daarom heb je geen extra filter nodig.
Weet je al welke driver je gaat gebruiken en welke versterker?
Als speaker zou ik dan graag de 15 inch éminence willen gebruiken. Dat lijkt me wel wat, en niet al te duur.
Technische specificaties
Inbouw-Ø 355 mm
Inbouwdiepte 155 mm
Frequentiebereik 30 - 2500 Hz
Impedantie 8 Ω
Resonantiefrequentie 47 Hz
Geluidsniveau 103 dB
Buiten- en korf-Ø 385 mm
Vas 278 l
Qts 0.32
Max. belastbaarheid (muziek) 900 W
Sinus 450 W
Gewicht 7.84 kg
En tjaa de versterker, ik moet bekennen dat ik daar totaal niet naar gekeken heb. Ik zat te denken aan zo'n dap versterkertje,
de Paladium 400.
Thomas
Technische specificaties
Inbouw-Ø 355 mm
Inbouwdiepte 155 mm
Frequentiebereik 30 - 2500 Hz
Impedantie 8 Ω
Resonantiefrequentie 47 Hz
Geluidsniveau 103 dB
Buiten- en korf-Ø 385 mm
Vas 278 l
Qts 0.32
Max. belastbaarheid (muziek) 900 W
Sinus 450 W
Gewicht 7.84 kg
En tjaa de versterker, ik moet bekennen dat ik daar totaal niet naar gekeken heb. Ik zat te denken aan zo'n dap versterkertje,
de Paladium 400.
Thomas
Volgens mij heb je nu de specificaties van de Kappa 15 te pakken en niet die van de Kappa 15lf. Let je er wel op dat je de goede aanschaft?
De palladium reeks van Dap is prima voor jouw doel, mocht je budget het toelaten zou ik wel voor een modelletje zwaarder gaan (P900 of liever nog de P1200). Welke crossover had je in gedachten?
De palladium reeks van Dap is prima voor jouw doel, mocht je budget het toelaten zou ik wel voor een modelletje zwaarder gaan (P900 of liever nog de P1200). Welke crossover had je in gedachten?
Voor de crossover heb ik nog helemaal geen idee. Mijn kennis is hier niet groot genoeg voor denk ik zo. Ik zal hier meer tijd in moeten steken. Om te beginnen weet ik niet wat hij precies doet. Ik dacht persoonlijk dat een cross over een kastje was waarmee je je signaal vanuit je (dj) mixer kon verdubbelen zodat je er 2 versterkers op aan kon sluiten.
Ik had ook nog een vraag je over het zaagplan, op een gegeven moment zie je ook dat vierkantje met 2 driehoekjes er in en die 2 losse latjes er onder. Weet je misschien waarvoor deze bedoeld zijn?
Thomas
Ik had ook nog een vraag je over het zaagplan, op een gegeven moment zie je ook dat vierkantje met 2 driehoekjes er in en die 2 losse latjes er onder. Weet je misschien waarvoor deze bedoeld zijn?
Thomas