To tube or not to tube
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
To tube or not to tube
Stiekem ben ik bezig om een complete hifi-set te bouwen. Alleen ben ik nog in dubio over de versterker.
Ik ben in het bezit van een K-502 buizenbak van 2x8 watt van Tubesandmore.com Het is een stereo uitvoering van deze.
Alternatief is een dual mono uitvoering van de GainClone van Dantimax.
Bij ons staat de installatie regelmatig de hele dag aan op een laag volume. 's Avonds wat harder maar nooit disconiveau. Dan voornamelijk films, tv, game en CD.
Wat is de betere keus? Buizen of GainClone?
Overigens worden dit de speakers die aangestuurd moeten worden.
Ik ben in het bezit van een K-502 buizenbak van 2x8 watt van Tubesandmore.com Het is een stereo uitvoering van deze.
Alternatief is een dual mono uitvoering van de GainClone van Dantimax.
Bij ons staat de installatie regelmatig de hele dag aan op een laag volume. 's Avonds wat harder maar nooit disconiveau. Dan voornamelijk films, tv, game en CD.
Wat is de betere keus? Buizen of GainClone?
Overigens worden dit de speakers die aangestuurd moeten worden.
Chipamp.com kitje nog een leuke optie?
En voor andere gainclones zou je ook nog eens op ebay kunnen rondkijken, daar worden ze met bosjes tegelijk aangeboden voor niet al te hoge prijzen. Maar hoe het daar zit met de kwaliteit van de componenten durf ik dan weer niet te zeggen. Chipamp kitjes zijn overigens niet moeilijk om te bouwen (inbouwen in een kastje is meer werk dan het solderen zelf).
En voor andere gainclones zou je ook nog eens op ebay kunnen rondkijken, daar worden ze met bosjes tegelijk aangeboden voor niet al te hoge prijzen. Maar hoe het daar zit met de kwaliteit van de componenten durf ik dan weer niet te zeggen. Chipamp kitjes zijn overigens niet moeilijk om te bouwen (inbouwen in een kastje is meer werk dan het solderen zelf).
Persoonlijk (en dat is audio ALTIJD !) vind ik buizen mooier........
Ik ken die van jou niet .....
Tja.
Heb zelf ook een aantal van die Dantimax-printen. Klinkt heel aardig, maar toch "anders".
(ik bouw er een surroundsetje van, ben ik niet zo kritisch over)
Misschien beide bouwen; naast elkaar uitproberen en de "afvaller" verkopen !?
Ik ken die van jou niet .....
Tja.
Heb zelf ook een aantal van die Dantimax-printen. Klinkt heel aardig, maar toch "anders".
(ik bouw er een surroundsetje van, ben ik niet zo kritisch over)
Misschien beide bouwen; naast elkaar uitproberen en de "afvaller" verkopen !?
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Beide bouwen vind ik financieel toch ook wel weer een beetje zonde. Dat is ook de reden dat ik de 41hz kits en de chipamp kits niet zo intressant vind. De GainClone is stuk goedkoper, zelfs in dubbel mono. Tis tenslotte crisis he? 
Buizen heeft voor mij ook de voorkeur, zowel visueel alsook "het gevoel". Maar er stel er vragen bij om 3 redenen:
* Mijn set staat geregeld de hele dag aan, zeg maar 3 van de 7 dagen, daarnaast nagenoeg elke avond. Is dit niet schadelijk voor mijn buizen?
* Gezien de grote warmteontwikkeling van buizen en enkele weerstanden, kom ik daar niet mee in de knoei?
* Nu ben ik geen milieuridder maar zal die buis niet meer verstoken dan de GainClones?
Nu word alles aangestuurd door een Marantz SR2100 (Info. Zijn bovenstaande opties een vooruitgang of niet?
Buizen heeft voor mij ook de voorkeur, zowel visueel alsook "het gevoel". Maar er stel er vragen bij om 3 redenen:
* Mijn set staat geregeld de hele dag aan, zeg maar 3 van de 7 dagen, daarnaast nagenoeg elke avond. Is dit niet schadelijk voor mijn buizen?
* Gezien de grote warmteontwikkeling van buizen en enkele weerstanden, kom ik daar niet mee in de knoei?
* Nu ben ik geen milieuridder maar zal die buis niet meer verstoken dan de GainClones?
Nu word alles aangestuurd door een Marantz SR2100 (Info. Zijn bovenstaande opties een vooruitgang of niet?
Laatst gewijzigd door Vinculum op do 19 feb 2009, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Beiden zou ik zeggen:
Ik neem aan dat het rendement niet heel hoog is.. Dan kun je aan die 8W wel iets tekort komen voor een normaal luistervolume. Bovendien verwacht ik dat de versterker een soort A/B regeling heeft en/of UL is. Bij de hogere volumes krijg je dan al snel zo'n lekker scheurende gitaren-geluid. Een knappe 8W buizenversterker (SET, single ended triode dus) heeft echt veel grotere buizen nodig dan die ik nu op de foto zie staan.
Het rendement van de versterker is bij buizen ook al lager. Als je de hele dag op een pruttelniveau je muziek hoort verbruik je toch heel wat energie.. Dat kan je misschien niet zoveel schelen maar je voelt het toch in je portemonee. De kwaliteit is dan doorgaans ook niet zo heel belangrijk..
Hoewel ik zeker naar een buizenversterker neig , qua geluid, denk ik dat het in deze een beetje misplaatst is..
Maar die buizenversterker heb je al, begreep ik... Dus lekker houden..
Kees
Ik neem aan dat het rendement niet heel hoog is.. Dan kun je aan die 8W wel iets tekort komen voor een normaal luistervolume. Bovendien verwacht ik dat de versterker een soort A/B regeling heeft en/of UL is. Bij de hogere volumes krijg je dan al snel zo'n lekker scheurende gitaren-geluid. Een knappe 8W buizenversterker (SET, single ended triode dus) heeft echt veel grotere buizen nodig dan die ik nu op de foto zie staan.
Het rendement van de versterker is bij buizen ook al lager. Als je de hele dag op een pruttelniveau je muziek hoort verbruik je toch heel wat energie.. Dat kan je misschien niet zoveel schelen maar je voelt het toch in je portemonee. De kwaliteit is dan doorgaans ook niet zo heel belangrijk..
Hoewel ik zeker naar een buizenversterker neig , qua geluid, denk ik dat het in deze een beetje misplaatst is..
Maar die buizenversterker heb je al, begreep ik... Dus lekker houden..
Kees
Meen je dat? Is een UcD zo transparant dan? Wat zou een buizen-poweramp nog kunnen toevoegen hieraan? Ik vraag dit vandwege mijn afweging of ik eerst een buizen pré moet bouwen voor mijn UcD´s of eerst een buizen-poweramp voor mijn breedbanders.Paul schreef:UCD met Buizen pré is best of both worlds, alleen financieel niet
Ik vind de keuze die je te maken hebt wel lastig ja.
Groeten,
Mischa
