Wist je het nog niet? Ik mag maar tót 60 graden meten.Pjotr schreef:Hij moet i.i.g. 90 graden kunnen draaien
Beginnen met meten
Moderator: Beheerdersteam
Re: Beginnen met meten
Re: Beginnen met meten
Bij 90 graden gaat hij het hoekje om.Arno schreef:Wist je het nog niet? Ik mag maar tót 60 graden meten.Pjotr schreef:Hij moet i.i.g. 90 graden kunnen draaien
Re: Beginnen met meten
Een praktische meetvraag van algemeen nut:
Als je de respons van de tweeter gaat opmeten moet je hem dus roze ruis voeren (neem ik aan)? Ik neem ook aan dat er op dat moment geen enkele vorm van filtering aanwezig is?
Dan krijgt de tweeter dus ook lage tonen te verteren.
Klopt mijn veronderstelling, en zo ja, wat doen we daaraan?
Klopt mijn veronderstelling niet, hoe gaan we dan te werk?
Als je de respons van de tweeter gaat opmeten moet je hem dus roze ruis voeren (neem ik aan)? Ik neem ook aan dat er op dat moment geen enkele vorm van filtering aanwezig is?
Dan krijgt de tweeter dus ook lage tonen te verteren.
Klopt mijn veronderstelling, en zo ja, wat doen we daaraan?
Klopt mijn veronderstelling niet, hoe gaan we dan te werk?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
je kan opgeven vanaf welke frequentie de ruis moet beginnen. zet dat op een aantal octaven onder wat je als laagste mogelijke wisselfrequentie verwacht en dan gaat t wel goed
Re: Beginnen met meten
Aha, de 'pink cutoff' bedoel je?
(Da's geen leuk woord voor een meubelmaker om uit te spreken
)
(Da's geen leuk woord voor een meubelmaker om uit te spreken
Re: Beginnen met meten
Nee dat is heel wat anders Henkjan. Dat geeft aan waar het kantelpuntpunt begint van de 6dB/okt van de roze ruis. Onder dat kantelpunt is de ruis wit. RTFM!
Overigens is het niet zo erg om het hele spectrum op een tweeter te zetten mits je het vermogen beperkt tot max. ca 1W (of 2,83V rms). De impuls metingen zijn dermate kort dat je de tweeter niet snel aan laat branden. dan. Enige waar dat een probleem kan geven is met ribbon tweeters met een trafo er in. Die vormen op lage frequenties een kortsluiting en dat vindt je versterker nie zo leuk.
Overigens is het niet zo erg om het hele spectrum op een tweeter te zetten mits je het vermogen beperkt tot max. ca 1W (of 2,83V rms). De impuls metingen zijn dermate kort dat je de tweeter niet snel aan laat branden. dan. Enige waar dat een probleem kan geven is met ribbon tweeters met een trafo er in. Die vormen op lage frequenties een kortsluiting en dat vindt je versterker nie zo leuk.
Re: Beginnen met meten
Je kunt ook gewoon een sweep gebruiken vanaf pak 'm beet 400Hz. Ik meet maar zelden met ruis.Arno schreef:moet je hem dus roze ruis voeren (neem ik aan)?
Re: Beginnen met meten
Wat ik niet snap aan meten met een sweep, is hoe je daar een gate kunt instellen. De sweep zelf duurt immers veel langer dan enkele milliseconden.markbakk schreef:Je kunt ook gewoon een sweep gebruiken vanaf pak 'm beet 400Hz. Ik meet maar zelden met ruis.Arno schreef:moet je hem dus roze ruis voeren (neem ik aan)?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
Pjotr schreef:Nee dat is heel wat anders Henkjan. Dat geeft aan waar het kantelpuntpunt begint van de 6dB/okt van de roze ruis. Onder dat kantelpunt is de ruis wit. RTFM!
Re: Beginnen met meten
Staat duidelijk aangegeven in het Fantastic Manual
Daar staat ook dat je het beste resultaat (SNR) krijgt als je die frequentie op ongeveer de resonantiefrequentie van de speaker zet. Maar dat hoeft niet, kunt hem ook op default 20 Hz laten staan. Voor een tweeter die frequentie hoog zetten werkt averechts.
Het verdient wel aanbeveling om in serie met een tweeter een C van een paar honderd uF te zetten om DC te blokkeren. Daar houden tweeters helemaal niet van.
Het verdient wel aanbeveling om in serie met een tweeter een C van een paar honderd uF te zetten om DC te blokkeren. Daar houden tweeters helemaal niet van.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
Pjotr schreef:..... Voor een tweeter die frequentie hoog zetten werkt averechts.....
Re: Beginnen met meten
Het moment nadert dat er echt gemeten gaat worden aan de testmonitoren. Één monitor heb ik zo goed als klaar, en het draaiplateau ook bijna.
Nu moet ik dus helder op een rijtje krijgen welke metingen ik ga uitvoeren.
Even opsommen wat ik denk te weten:
-Impedantiemeting van tweeter en woofer. (Heb ik me nog niet in verdiept...)
-Dichtbijmeting van de tweeter, dmv roze ruis.
-Dichtbijmeting van de woofer, dmv roze ruis. (waar staat de microfoon? voor de stofkap of voor de conus, en op welke afstand?)
-Metingen met roze ruis, microfoon midden tussen tweeter en woofer in, op 1 meter afstand. Deze metingen uitvoeren op: 0-15-30-45-60 graden.
Hoe hard zet ik de meetversterker. M.a.w. hoe meet ik het uitgangsniveau?
Nu moet ik dus helder op een rijtje krijgen welke metingen ik ga uitvoeren.
Even opsommen wat ik denk te weten:
-Impedantiemeting van tweeter en woofer. (Heb ik me nog niet in verdiept...)
-Dichtbijmeting van de tweeter, dmv roze ruis.
-Dichtbijmeting van de woofer, dmv roze ruis. (waar staat de microfoon? voor de stofkap of voor de conus, en op welke afstand?)
-Metingen met roze ruis, microfoon midden tussen tweeter en woofer in, op 1 meter afstand. Deze metingen uitvoeren op: 0-15-30-45-60 graden.
Hoe hard zet ik de meetversterker. M.a.w. hoe meet ik het uitgangsniveau?
Re: Beginnen met meten
De ruis ook. Programma's als ARTA hakken de meting op in blokjes (samples). Zo lang zo'n programma 'weet' welk signaal in het 'DUT' is gestopt, kan het achteraf een meetvenster reconstrueren.Arno schreef:Wat ik niet snap aan meten met een sweep, is hoe je daar een gate kunt instellen. De sweep zelf duurt immers veel langer dan enkele milliseconden.
Overigens denk ik dat het onder een bepaalde frequentie omschakelen van roze naar witte ruis er wél voor zorgt dat de belasting van een tweeter (wat) minder wordt. Maar zo lang je netjes meet met 2,83V moet de zaak wel heel blijven (uitgezonderd bandjes).
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
Tot en met 2,83V is het echt geen enkel probleem om je tweeter aan te sturen met een sweep/roze ruis.
(tenzij je bijzonder gevoelige tweeters hebt).
Mijn ervaring is echter dat 2,83V sweep onaangenaam hard is in de meeste kamers, dus in veel gevallen zit je vaak lager.
Mocht je toch niet helemaal zeker zijn, zou ik een 2e orde actief filtertje gebruiken (niet voor de impedanties!!).
Je fase wordt alleen we wat beïnvloed.
Tape en schietloodjes heb ik al geprobeerd, maar vind ik niet fijn werken.
Nog teveel houtje-touwtje.
(tenzij je bijzonder gevoelige tweeters hebt).
Mijn ervaring is echter dat 2,83V sweep onaangenaam hard is in de meeste kamers, dus in veel gevallen zit je vaak lager.
Mocht je toch niet helemaal zeker zijn, zou ik een 2e orde actief filtertje gebruiken (niet voor de impedanties!!).
Je fase wordt alleen we wat beïnvloed.
Tape en schietloodjes heb ik al geprobeerd, maar vind ik niet fijn werken.
Nog teveel houtje-touwtje.
Re: Beginnen met meten
Klopt, een beetje tweeter produceert dan meer dan 90 dB en als je niet oppast en te dichtbij staat is het ook niet goed voor je oren. Je gehoor is op hoge frequenties ook een stuk kwetsbaarder voor beschadiging.b_force schreef:
Mijn ervaring is echter dat 2,83V sweep onaangenaam hard is in de meeste kamers, dus in veel gevallen zit je vaak lager.
Maar met roze ruis is het gemiddeld niveau per frequentie veel lager en valt dat wel mee.
P.s. Bart, wanneer kunnen wij je geavanceerde luidsprekermeet-laser-afstand-en-hoekmeter aanschouwen?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Beginnen met meten
@ Peter
Nou al die andere "snufjes" zitten niet op dit "prototype".
Ik weet niet wanneer dat andere af is, moet eerst maar eens dat ding in 3D zetten en dan eens kijken of een aantal dingen handiger kan.
Het gaat mij trouwens niet om om mega nauwkeurig te meten, maar het is gewoon heel erg veel makkelijker.
Nou al die andere "snufjes" zitten niet op dit "prototype".
Ik weet niet wanneer dat andere af is, moet eerst maar eens dat ding in 3D zetten en dan eens kijken of een aantal dingen handiger kan.
Het gaat mij trouwens niet om om mega nauwkeurig te meten, maar het is gewoon heel erg veel makkelijker.
Re: Beginnen met meten
Voordat mijn vragen ondergesneeuwd raken door loodjes, plakband en elastiekjes, bump ik ze nog even
Arno schreef:Het moment nadert dat er echt gemeten gaat worden aan de testmonitoren. Één monitor heb ik zo goed als klaar, en het draaiplateau ook bijna.
Nu moet ik dus helder op een rijtje krijgen welke metingen ik ga uitvoeren.
Even opsommen wat ik denk te weten:
-Impedantiemeting van tweeter en woofer. (Heb ik me nog niet in verdiept...)
-Dichtbijmeting van de tweeter, dmv roze ruis.
-Dichtbijmeting van de woofer, dmv roze ruis. (waar staat de microfoon? voor de stofkap of voor de conus, en op welke afstand?)
-Metingen met roze ruis, microfoon midden tussen tweeter en woofer in, op 1 meter afstand. Deze metingen uitvoeren op: 0-15-30-45-60 graden.
Hoe hard zet ik de meetversterker. M.a.w. hoe meet ik het uitgangsniveau?
Re: Beginnen met meten
Met het bewuste meetkastje. Let erop dat Windows (als je de standaard driver gebruikt) op twee ingangskanalen staat (staat default op een hoop PC's op ééntje).Arno schreef:-Impedantiemeting van tweeter en woofer. (Heb ik me nog niet in verdiept...)
Voor de stofkap, op 3 cm afstand bv. Let erop dat je de microfoon niet overstuurt (de meeste hobbykapsels houden het hooguit tot zo'n 120dB uit).-Dichtbijmeting van de woofer, dmv roze ruis. (waar staat de microfoon? voor de stofkap of voor de conus, en op welke afstand?)
Twee dingen:Hoe hard zet ik de meetversterker. M.a.w. hoe meet ik het uitgangsniveau?
De versterker zou nominaal 2,83V moeten leveren aan de speaker. Dat kun je alleen meten met een True-RMS-voltmeter (die dan ook nog in het bereik 20V lineair meet). Maar veel digitale multimeters meten tot een Hertz of 500 wel redelijk lineair 'True-RMS'. Kies een lage instelfrequentie (sinustoon) en meet aan de uitgangen van de eindtrap de spanning op (onbelast). Maar zo heel veel maakt het uitgangsniveau niet uit, zo lang je niet gecalibreerd wilt meten.
Vwb de ingangssectie: de meeste USB-interfaces hebben wel een 'clipping-indicator' die feilloos aangeeft wanneer je het ingangskanaal overstuurt. Als dat je overkomt is je meting nl. waardeloos. Opdraaien tot je nét het rode lampje ziet en dan een stukje terug. Vervolgens in ARTA de signalen controleren.
Re: Beginnen met meten
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view, is dit niet de instelling met de mogelijkheid het te controleren in het onderste balkje?
Re: Beginnen met meten
Jawel, maar dat balkje zegt niets over hoe de microfoonvoorversterker ingesteld staat en of die overstuurd wordt.
Re: Beginnen met meten
Ik heb de indruk dat Arno iets anders aan het meten is.
Dit misschien................?????????????
Dit misschien................?????????????

