zoektocht nieuwe buizeneindversterker.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
ronnydepony

zoektocht nieuwe buizeneindversterker.

Bericht door ronnydepony »

allereerst wil ik duidelijk maken dat ik niet in de eerste maanden kan beginnen bouwen aan de eindversterker.

ik wil wel in de toekomst hetvolgende realiseren ; na serieuze gesprekken via mail met DALOJAN ga ik als zijn voorversterker op punt staat deze bouwen.
dan heb ik een eindversterker nodig :

nu heb ik 2 mogelijkheden :

beide komen van Triodedick : nl ; de Little Caesar met 300B buizen, totale kostprijs ongeveer 1100 Euro of de Monobill met KT88, totale kostprijs ongeveer 1000 Euro.

Luidsprekers zijn de Scan-Speak Reference Plus en hierin zou ik nog de impedantiecorrectie aan toevoegen.

Vroeger wilde ik wel nog eens luid spelen maar nu primeert kwaliteit en dan denk ik dat 300B buizen de voorkeur verdienen.

Graag jullie mening en dan kan ik beginnen met plannen.

Mvg,
Ronny
ray5150

Re: zoektocht nieuwe buizeneindversterker.

Bericht door ray5150 »

Eigenlijk zou je ze eerst eens naast elkaar moeten kunnen zetten en dan afwisselend beluisteren.
Daarna pas je keuze maken.
Zou je niet eens op bezoek kunnen bij Dick ?
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Ray heeft gelijk. Als je zulke versterkers wilt bouwen dan is eerst luisteren wel van belang.

Bij mij mag je wel luisteren, maar ik heb geen zelfbouw buizenversterkers. Wel kun je het verschil bij mij horen tussen een 300b, KT88, 813(FU13) of een (hybride)UCD.

Ik heb in gebruik:

Yaqin ms300b
Yaqin ms100b
Audioromy 813
Hypex Ucd400 hybride

Ronny
audioot
In memoriam †

Bericht door audioot »

mss even bij markinton te rade gaan
deze heeft zijn 300b weggedaan en monobill gemaakt op de refmon's omdat hij toch te weinig pit had
mvg
audioot
ronnydepony

NU ja , soms vraag ik mij af wat is te weinig pit.

Ik heb mijn huidige EL34 omgeschakeld naar ; ik haal het altijd door elkaar; ultra-lineair , dus met half vermogen en eerlijk gezegd, bij normale luisteromstandigheden gaat de volume-knop praktisch altijd tot ongeveer maximum halverwege.

Dus dan heb ik nog reserve.

Wat betreft het luisteren bij andere forum-leden; heel vriendelijk en misschien doe ik het wel eens, maar dan zijn het toch weer andere omstandigheden, zoals ander huis, ander meubilair, enz...

En ik woon in een rotstreek als ik naar Nederland moet, heb ik minstens 200km enkel aan mijn been :x

Goedkoopste oplossing blijft, na opnieuw een beetje rekenwerk, beetje bij beetje upgraden.
Ik vervang het voorversterkergedeelte door een 6N6P , vervang het voedinggedeelte door JJ-condensatoren, nieuw kastje, betere weerstanden , en nog wat klein werk, kom ik uit op 200 Euro.

Daarna kan ik nog de trafo's van AE of een ander merk proberen, en overschakelen op KT88-buizen.
Met de auto-bias van Dalojan moet dit zonder problemen kunnen.

mvg,
Ronny
Hobbyhorse

Bericht door Hobbyhorse »

Ik heb de 'oliver' van Triode Dick gebouwd, met svetlana 300B's, met voedingstrafo en smoorspoelen van AE, en ringkern OGT van Amplimo. Die kosten wel 300euro per stuk, maar zeker de moeite waard. Gloeispanning heb ik wel gelijkgericht en ontbromd. Ik ben zeer tevreden met deze versterker die aangesloten staat phonar p300 MKII UK.

Groeten, Onno
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Wat ik wel moet constateren is dat mensen die wat meer gefocust zijn op versterkers daar dan ook het eerst aan denken en vervolgens op zoek moeten naar luidsprekers die dan wel weer voldoende rendement moeten hebben, of andersom.

Als het gaat om muziek luisteren of bouwen, het lijkt mij dat het van belang is wat je doet om het geluid in de kamer te krijgen.

Welk karakter kan en wil je in je set horen? Realistische weergave van POP, of klassiek?

Persoonlijk heb ik de indruk dat je speaker moet kiezen die in je luisterruimte passen, ook wat betreft de WAF factor.
Vervolgens dan op zoek gaan naar een goede versterker die dan past bij het geheel.

Het kan dan zijn dat er nog een bron moet komen die het geheel tot zijn recht laat komen.

Dat kan dan van draaitafel tot netwerkstreamen. :mrgreen:

Maar voorlopig lijkt het mij dat de luidspreker de eerste zet/set :D is die past in de ruimte, om vervolgens de andere delen te kiezen.
Ik heb b.v. verschillende buizenversterkers tot aan een Krell torrenbak aan mijn grote luidsprekers gehad, maar die veranderden niet het karakter zozeer van het totaal.

Het is maar een idee van mijn kant, waar begin je. :?:
Mr Tube

Bericht door Mr Tube »

De keuze tussen een 300B of KT88 push pull hangt vooral af van de match met de luidsprekers en ruimte.

rendement lager dan 88dB = KT88PP
rendement hoger dan 88dB = 300b
bovenstaande geldt dan voor een luisterafstand van zo'n 2 a 3m
bij grotere luisterafstanden neemt het rendement flink af
Hobbyhorse

Ja, kan me geheel aansluiten bij het vorige. Wanneer je kiest voor KT88 in pp is de keuze voor luidsprekers wat groter, je hoeft niet zo te letten op een hoog rendement. Dat geldt naar mijn mening wel voor een SE bak met bv 300B. Wat je ook nog wel eens hoort is dat het laag wat minder vertegenwoordigd is in een SE bak. Nou, je zou hier eens moeten luisteren met die phonars!
Maar die speakers hebben dan ook twee units voor het mid/laag, en een rendement van 93 dB.
Ik persoonlijk vind het een hele goede combinatie.

Onno
ronnydepony

ik ga eerst mijn huidige versterker ombouwen met betere stuurbuizen en als eindversterker gebruiken.

Luidsprekers klinken goed voor mij, alleen misschien een upgrade met wat grotere woofers.

ben al volop aan het tekenen wat betreft de versterker, maar eerst wil ik de voorversterker bouwen.

maar helemaal prior is het aanleggen van de tuin en dit zal eerst een paar maanden van mijn tijd vragen.

mvg,
Ronny
molekuul

Bericht door molekuul »

Hobbyhorse schreef:
, Wat je ook nog wel eens hoort is dat het laag wat minder vertegenwoordigd is in een SE bak.

Onno
bij een SE bak heb je een grote trafo nodig voor het laag. Een grote trafo is echter funest voor het hoog. Altijd een compromis dus. Echter, er zijn hele goede trafo wikkelaars die hele mooie uitgebalanceerde trafo's wikkelen. Dus met een mooi strak laag en schitterend midden en mooi hoog. Deze trafo's zijn echter meestal niet de goedkoopste. Let hier dus op als je deze koopt. Dit geld btw ook voor push-pull trafo's.

Het motto is dus:
Geef voldoende uit aan een mooie uitgangs trafo.
Hobbyhorse

molekuul schreef:
Hobbyhorse schreef:
, Wat je ook nog wel eens hoort is dat het laag wat minder vertegenwoordigd is in een SE bak.

Onno
bij een SE bak heb je een grote trafo nodig voor het laag. Een grote trafo is echter funest voor het hoog. Altijd een compromis dus. Echter, er zijn hele goede trafo wikkelaars die hele mooie uitgebalanceerde trafo's wikkelen. Dus met een mooi strak laag en schitterend midden en mooi hoog. Deze trafo's zijn echter meestal niet de goedkoopste. Let hier dus op als je deze koopt. Dit geld btw ook voor push-pull trafo's.

Het motto is dus:
Geef voldoende uit aan een mooie uitgangs trafo.
Zeker mee eens, uitgangstrafo kan het duurste zijn, maar wel een goede investering.
Die amplimo's DVD3035 se hebben een bereik van 3,5 hz tot 90 Khz. (vlgns de fabrikant)
Ik vind het geluid toch wel over de hele breedte van het freq. Spctrum mooi gelijkmatig klinken, mooi harmonisch en als eenheid voelt het aan. Maar ja, ligt ook aan de keuze van de boxen. Ik had eerst Translators, dat was dus geen combi met een buizenbak!

Onno
TubeHead

Bericht door TubeHead »

Paar maanden terug nog een setje Scanspeak refference aangesloten gehad op een PP buizen bakje van wat zou het zijn.. 8 a 9 watt. En merkte al dat dat al te weinig was. Speelde best prima maar echt hard zat er niet in.
Als ik je verhaal zo lees dan zou ik voor de KT88 PP gaan.
nl3prc
Contacteer:

Bericht door nl3prc »

Ik heb op mijn oude philips speakers een ecl82 ampje aangesloten en dat klinkt perfect niks mis mee hard genoeg.
Kijk voor sommige is 1 KW nog niet genoeg. :rofl:
TheoK

Bericht door TheoK »

nl3prc schreef:
Kijk voor sommige is 1 KW nog niet genoeg. :rofl:
Men kijkt teveel naar de cijfertjes vind ik. :wink:

Bij mij speelt dagelijks op dit moment mijn aurexx van 2 keer 3.5 watt op mijn BNS-jes.
Wil meer dan hard genoeg hier in de woonkamer. :rock:
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

Mr Tube schreef:
De keuze tussen een 300B of KT88 push pull hangt vooral af van de match met de luidsprekers en ruimte.

rendement lager dan 88dB = KT88PP
rendement hoger dan 88dB = 300b
bovenstaande geldt dan voor een luisterafstand van zo'n 2 a 3m
bij grotere luisterafstanden neemt het rendement flink af
De geluiddruk neemt voorbij de zgn. galmstraal in een ruimte nauwelijks meer af. In een gemiddelde kamer van zeg 60m3 met een nagalmtijd van 0.5-0.7 s is die galmstraal 2.5 - 4 m . Gemiddeld neemt de sterkte dus voorbij de 3 m nauwelijks af, het "rendement"dus ook niet. (Het verband tussen geluidsterkte en toegevoerd vermogen is niet helemaal hetzelfde als rendement)
groet, Tom
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Al 's aan een EL156 gedacht :o .Een heel lineaire buis en de chinezen maken 'm met een octal voet,wel zo handig want was vroeger van een nogal buitennissige Duitse voet voorzien.
Balansversterker als triode geschakeld kan net zeveel als de KT88 (in de buurt van 30W) en heeft dan maar de helft van de sturing nodig,minder vervorming in de voorversterker.Ook de aanbevolen Raa van 2k8 is een stuk lager dan voor de KT88 (4k) wat makkelijker een goeie UGT toelaat (minder windingen).
Anne
democles

Bericht door democles »

Zoiets,Anne?

http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbr ... t-Amps.htm

effe,naar beneden scrollen......................... :mrgreen:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Ja wel zoiets,hoewel wat erg veel voorversterker voor zo'n buis.
Blijkbaar is Menno vd Veen ook nogal te spreken over de EL156.
http://www.mennovanderveen.nl/nl/pr20he-s2.html
Anne
democles

Bericht door democles »

Nice............... :mrgreen:

Alleen, vind ik die voeding wel erg sumier :-s
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

ronnydepony schreef:
allereerst wil ik duidelijk maken dat ik niet in de eerste maanden kan beginnen bouwen aan de eindversterker.

ik wil wel in de toekomst hetvolgende realiseren ; na serieuze gesprekken via mail met DALOJAN ga ik als zijn voorversterker op punt staat deze bouwen.
dan heb ik een eindversterker nodig :

nu heb ik 2 mogelijkheden :

beide komen van Triodedick : nl ; de Little Caesar met 300B buizen, totale kostprijs ongeveer 1100 Euro of de Monobill met KT88, totale kostprijs ongeveer 1000 Euro.

Luidsprekers zijn de Scan-Speak Reference Plus en hierin zou ik nog de impedantiecorrectie aan toevoegen.

Vroeger wilde ik wel nog eens luid spelen maar nu primeert kwaliteit en dan denk ik dat 300B buizen de voorkeur verdienen.

Graag jullie mening en dan kan ik beginnen met plannen.

Mvg,
Ronny

Ronny,
Ik heb zowel een KT88 (wel klasse A balans) met een Bill trafo set en een 300B met een amorfe trafo set hier staan. Als je het verschil hoort en wat vermogen van de 2 x KT88 kan missen dan zou mijn keuze heel duidelijk zijn voor de 300B. Maar zulke dingen blijven persoonlijk. Beide ontwerpen kan je overigens op mijn website (http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan) vinden. Er zijn forum leden die ze naast elkaar gehoord hebben op mijn QUAD ESL63 speakers die ook geen hoog rendement hebben. Ik heb voldoende aan de 300B om heerlijk van muziek te kunnen genieten.

Groeten,
ronnydepony

Hallo Jan,

zoals ik in mijn eerste bericht reeds had geschreven, vanaf nu ga ik voor kwaliteit.
Dus luid hoeft het niet te gaan, alhoewel ik al een luidspreker in gedachten heb die ook 93dB kan leveren.

Maar als ik een 300B wil maken moet ik mijn huidige versterker zien te verkopen en wat is deze dan waard ?
Nieuwprijs was 1100 Euro, maar er zitten betere koppelcondensatoren in en alle buizen zijn verangen door betere, geen Chinese meer.

En ik mis wel een schema Jan van jouw 300B versterker.
We hebben er al eens over gemaild en door de PC-crash had je teveel gegevens verloren en ik wil je het echt niet aandoen om dit opnieuw uit te pluizen ?

Maar tegen deze winter wil ik wel alles geregeld hebben.

Mvg
Ronny
Dalojan
In memoriam †
Contacteer:

Bericht door Dalojan »

audioot schreef:
mss even bij markinton te rade gaan
deze heeft zijn 300b weggedaan en monobill gemaakt op de refmon's omdat hij toch te weinig pit had
mvg
audioot
Ik kan mij niet goed voorstellen dat zijn oude Rogers monitors een merkbaar hoger rendement hadden dan zijn nieuwe Scanspeak Reference monitors. Zijn 300B was toereikend voor de Rogers en moet dat voor mijn gevoel ook zijn geweest voor de Scanspeak. Ik heb thuis de Scanspeak reference monitor van Barry op de 300B gehad en dat gaf geen problemen en ook niet het gevoel dat je echt te kort kwam. Harder kan natuurlijk altijd. Hoe schoner het signaal (minder vervorming, minder fase verschuivingen en minder hobbels in de frequentie karakteristiek) des te zachter lijkt het te klinken, extra vervorming met name rond de nul doorgangen geeft de schijn van een luider geluid. Ik gebruik met met QUAD ESL63 ( ook geen topper wat betreft rendement ) toch liever mijn 300B als mijn KT88 push-pull ondanks dat de KT88 veel meer vermogen kan leveren.
Plaats reactie