Mechanische brom ringkern Aleph 30

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Dennusch
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 0:23
Locatie: Zwolle

Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door Dennusch »

Ik heb een zeer goed klinkende Aleph 30, helaas komt er een luide brom uit de ringkerntrafo die vanaf de luisterplek duidelijk te horen is.
De voeding is opgebouwd met een dubbele gelijkrichter met daarna een clc filter. En nu komt het vreemde... Na inschakeling is er gelijk een brom, die verdwijnt bijna geheel na een aantal seconden. Vervolgens is hij ongeveer 10 seconden stil, waarna de brom extra luid komt opzetten. Wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door Walt »

Bij mij hielp uiteindelijk een PS Audio 500 stroomvoorziening, maar dat is wel een prijzige oplossing. Ik had trouwens niet echt een zeer luide brom, vanaf de luisterplek goed hoorbaar klinkt wel redelijk dramatisch.

Groetjes Walter
Dennusch
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 0:23
Locatie: Zwolle

Re: Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door Dennusch »

Ik heb het andere topic doorgenomen. De brom lijkt me niet veroorzaakt door dc op de netspanning, omdat ik de versterker bij verschillende mensen thuis heb geprobeerd. De mate van brom was eigenlijk alleen verschillend in de eerste minuut dat de versterker aan stond. Stond, want inmiddels heb ik het probleem grotendeels opgelost. Ik heb de 2 brugcellen vervangen omdat dit het gemakkelijkste en goedkoopste was om eerst te proberen. En gelijk is de brom bijna geheel weg! De oude brugcellen meten overigens nog wel goed met de multimeter.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door ray5150 »

Heb je de versterker zelfgebouwd ?
Ik ben wel benieuwd naar een paar foto's
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door Ah!buis »

Het zou wel 's kunnen dat de nieuwe gelijkrichters een iets hoger verlies geven.Worden de piekstromen kleiner,minder brom in de trafo,maar dan hou je wel hetere bruggen over.
Anne
Dennusch
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 0:23
Locatie: Zwolle

Re: Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door Dennusch »

Ik denk dat 1 van de diodes in een brug slecht functioneerde, met een afhankelijkheid van de temperatuur. Vandaar dat er na inschakeling ook een verloop was in de brom, de diode warmde op. De trafo zal dan op een rare manier belast zijn geweest.

Foto's zijn altijd een goed idee, en daar geef ik graag gehoor aan:
bronbestand:<br />http://foto.hensema.net/albums/audio/P1050453_20013.sized.jpg
bronbestand:
http://foto.hensema.net/albums/audio/P1050453_20013.sized.jpg
bronbestand:<br />http://foto.hensema.net/albums/audio/P1050451_806.sized.jpg
bronbestand:
http://foto.hensema.net/albums/audio/P1050451_806.sized.jpg
bronbestand:<br />http://foto.hensema.net/albums/audio/P1050452_806.sized.jpg
bronbestand:
http://foto.hensema.net/albums/audio/P1050452_806.sized.jpg
Lang verhaal over de geschiedenis van de Aleph 30:

De versterker is niet van mij maar van een vriend die hem een paar jaar geleden tweedehands heeft gekocht. Aanvankelijk klonk hij prima, maar hij begon steeds helderder te klinken, totdat het schel/scherp werd. De luide brom was altijd al aanwezig. Hij is ter reparatie naar een winkel gebracht, maar daar durfden ze een zelfbouwversterker niet aan. De Aleph was toen afgeschreven, waarop ik de versterker kreeg om een poging te doen hem weer goed te krijgen. Daarbij was afgesproken dat het niet erg zou zijn als ik hem nog verder kapot zou maken.
Ik had de enorme eindbak doorgemeten, hij liep tussen de 2 khz en 20 khz enorm op in het hoog, tot wel 10db. De THD was wel laag.
Mijn kennis over elektronica is beperkt aangezien ik er niet in geschoold ben, de afgelopen jaren heb ik wel veel gelezen op diverse fora. Ik mag graag bepaalde componenten vervangen zoals condensatoren, en dan luisteren wat het effect is. Repareren komt bij mij meer neer op wat aanklooien en met wat goed geluk is het probleem soms opgelost.
De frequentieverloop heb ik weer recht gekregen door wat weerstanden en diodes aan de ingang te verwijderen. Die waren naar mijn inzicht overbodig omdat de originele Aleph die ook niet heeft. Daarnaast nog een 15pf styroflexje toegevoegd voor stabiliteit. Daarmee was het probleem opgelost, al weet ik niet waarom.
De brom van de voeding is nu dus ook opgelost, ook op goed geluk. Nu is het een heerlijk klinkende versterker! Vermoedelijk mag ik hem zeker nog een jaar lenen, dat wordt dus voor mij WEL een warme zomer!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door ray5150 »

Ziet er best netjes uit, alhoewel ik die twee rechtopstaande draden bij de hoofdschakelaar niet zo fraai vind, ik hoop niet dat daar netspanning op staat.... :!:

Die ronde, zwarte dingen op die (massa) print, zijn dat elko's of condensatoren ?
Ik zit me ook af te vragen of de trafo niet te klein is, of is de kast nou zo groot ?
Dennusch
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 0:23
Locatie: Zwolle

Re: Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door Dennusch »

De rechtopstaande draden zijn van het ledje in de front. Ik heb ze doorgeknipt omdat het ledje onregelmatig knipperde. Dit ledje gaat nog vervangen worden, dan is dat ook weer netjes.
De ronde zwarte dingen zijn inderdaad 4 elco's. Die had ik nog liggen, en vormden een aanvulling/bypass voor de colablikken. Inmiddels zijn deze ook alweer verwijderd, het maakte op het gehoor niks uit. Gelukkig maar... De grote elco's zijn geproduceerd in 1974, maar blijkbaar nog prima in orde.
De kast is behoorlijk fors, en de trafo dus ook. Ik kan helaas niet zien wat het maximale vermogen is. De versterker trekt continu 250 watt uit het stopcontact, en ik schat toch wel in dat de trafo minimaal 500 watt is.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door richard »

De centrale bevestigingsbout en afdekplaat van de trafo maakt toch nergens contact met de bevestiging van de printplaat daar boven? Anders zou je misschien ergens een kortsluitwikkeling kunnen hebben.
Dennusch
Berichten: 65
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 0:23
Locatie: Zwolle

Re: Mechanische brom ringkern Aleph 30

Bericht door Dennusch »

Daarom is denk ik de extra steunbalk over de trafo heen gemonteerd. Het speelt zo al jaren zonder kortsluiting, dus het zal wel prima gebouwd zijn. Ik weet helaas niet wie hem gebouwd heeft. Hij speelt inmiddels met een werkend (blauw) ledje. Hij is nu eigenlijk helemaal weer in orde.
Plaats reactie