JVC RX-F31S Bromt.
Moderator: Beheerdersteam
JVC RX-F31S Bromt.
Hallo techneuten.
Ik zit met een groot probleem.
Bij mij staat hier een Home cinema receiver van JVC type RX-F31S.
Het probleem van is dat een hele grote brom heeft.
Na het openen van de kap zag ik er 2 elco's op knappen stonden.
Die heb ik vervangen maar nog steeds geen resultaat.
Weet iemand nog een oplossing? Op het net kan ik niks vinden van deze receiver.
Heb er nog een paar plaatjes bij.
Ik zit met een groot probleem.
Bij mij staat hier een Home cinema receiver van JVC type RX-F31S.
Het probleem van is dat een hele grote brom heeft.
Na het openen van de kap zag ik er 2 elco's op knappen stonden.
Die heb ik vervangen maar nog steeds geen resultaat.
Weet iemand nog een oplossing? Op het net kan ik niks vinden van deze receiver.
Heb er nog een paar plaatjes bij.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Ik zou maar eens alles bij langs lopen of er geen audio input signaal kabeltje langs of bij de trafo loopt en of bij de gelijkrichter of de 220 bedrading zelf.
Het is een normale trafo en die heeft nogal een groot strooiveld.
Misschien dat het ook wel een draadje is wat ooit vervangen is door een draad zonder afscherming, dat kan ook.
Kan ook een probleem zijn alsnog met de voeding, een versleten kleiner condensatortje, of een kapotte diode, dat kan ook.
Je kunt ook nog een plaatje ijzer ( wat dikker is dan 1 mm ) gebruiken om zelf te testen waar misschien afscherming zou ontbreken, misschien zat die brom er van oorsprong al in en is het een productie fout.Wel even in plakband wikkelen en dan eens proberen bij de trafo, misschien helpt het.
En natuurlijk de kast zelf aarden, al zit er meestal bij gangbare apparaten geen randaarde aan de stekker.
Het is een normale trafo en die heeft nogal een groot strooiveld.
Misschien dat het ook wel een draadje is wat ooit vervangen is door een draad zonder afscherming, dat kan ook.
Kan ook een probleem zijn alsnog met de voeding, een versleten kleiner condensatortje, of een kapotte diode, dat kan ook.
Je kunt ook nog een plaatje ijzer ( wat dikker is dan 1 mm ) gebruiken om zelf te testen waar misschien afscherming zou ontbreken, misschien zat die brom er van oorsprong al in en is het een productie fout.Wel even in plakband wikkelen en dan eens proberen bij de trafo, misschien helpt het.
En natuurlijk de kast zelf aarden, al zit er meestal bij gangbare apparaten geen randaarde aan de stekker.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Klasse II apparatuur mag niet geaard worden !Theduboracle schreef:En natuurlijk de kast zelf aarden, al zit er meestal bij gangbare apparaten geen randaarde aan de stekker.
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Ik zou eerst met een scoop even alle voedingslijnen — ik denk dat er een aparte voeding voor de ic's inzit — bekijken om te zien of die schoon is. Misschien zijn er daar ook wel een paar condensatoren overleden.
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Ik zal de scoop op de uitgang zetten en een plaatje bij doen.
Dan kan je zien wat voor brom erop staat.
Dan kan je zien wat voor brom erop staat.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Ik dacht dat aarden altijd aan te bevelen was.Marp schreef:Klasse II apparatuur mag niet geaard worden !Theduboracle schreef:En natuurlijk de kast zelf aarden, al zit er meestal bij gangbare apparaten geen randaarde aan de stekker.
Ik weet wel dat de meeste woonkamers, slaapkamers e.d geen randaarde hebben op de stopcontacten, altans vroeger.
En dat dit de reden is waarom hifi apparatuur en e.d geen randaarde stekker heeft.
Tegenwoordig word alles wel met randaarde uitgevoerd als ik het goed heb.
Wat is de technische reden ervoor als ik vragen mag, randaarde is toch altijd aan te bevelen ?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Je hebt de twee elco's van 3300 uf vervangen, dat is goed, maar die twee grotere beker elco's op foto 2 zijn er veel erger aan toe. dat is het probleem
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Die grote Elco's staan helemaal niet bol Olaf.
Maar ik zal die ook gaan vervangen.
Maar ik zal die ook gaan vervangen.
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Heb nu de grote elco's ook vervangen maar mocht niet baten.
Ik kan met de scoop niet een rimpel op het scherm krijgen.
Er komt een brede band op het scherm.
Heeft iemand nog suggesties?
Ik kan met de scoop niet een rimpel op het scherm krijgen.
Er komt een brede band op het scherm.
Heeft iemand nog suggesties?
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Wat meet je dan precies? De uitgang, of de voedingsspanningen? Ik zou eerst alle voedingsspanningen bekijken of die netjes zijn. En daarna proberen het signaal te volgen om te kijken wanneer je de 'brom' oppikt.TheoK schreef:Ik kan met de scoop niet een rimpel op het scherm krijgen.
Er komt een brede band op het scherm.
Groetjes,
Martin
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Ik had de scoop op de speakeruitgang. Volumeknop dicht.
Als ik het apparaat inschakel dan na een paar seconden schakelen een paar relais het geluid in.
Dan komt er een enorme brom uit de speakers.
Zal proberen op de voedingslijn met de scoop iets te kunnen vinden.
Op die printplaat zitten heel veel torren en condensatoren.
Het zal voor mij wel heel lastig worden omdat ik daar niet helemaal in thuis ben.
Als ik het apparaat inschakel dan na een paar seconden schakelen een paar relais het geluid in.
Dan komt er een enorme brom uit de speakers.
Zal proberen op de voedingslijn met de scoop iets te kunnen vinden.
Op die printplaat zitten heel veel torren en condensatoren.
Het zal voor mij wel heel lastig worden omdat ik daar niet helemaal in thuis ben.
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Als ik jou was zou ik eens even gaan zoeken bij de gelijkrichterdiode's. zou best kunnen dat er een kapot is.
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Theo,
Ik heb even voor je gezocht, maar het enige service manual dat ik kan vinden bevat geen schema. (Handig..) Maar als je echt van plan bent om het ding te repareren, dan heb je wat te doen
Wat ik zou doen om de verschillende spanningen te vinden is vanaf de transformator draden volgen en dan dat schematisch uittekenen; zodat je weet waar je moet meten. Dat is wel wat werk, en waarschijnlijk zul je hem daarvoor verder moeten ontmantelen.
Je zou eventueel ook kunnen proberen vanaf de dsp/opamps in de voorversterker de voeding voor het digitale gedeelte terug te zoeken (datasheet van ic's kijken op welke pin de vcc en de gnd zitten) en die dan vanaf daar meten om te kijken of dat schoon is. Vervolgens doe je hetzelfde voor de eindversterker. Is dat trouwens een discreet opgebouwde versterker, een ic of een geschakelde versterker? Ik meen me te herinneren dat bepaalde series van JVC met klasse d versterkers problemen hadden met een bepaalde component wat vaker kapot ging. Weet alleen niet meer precies wat het was en welk type, maar qua uiterlijk leek het wel enigszins op die van jou.
Groetjes,
Martin
Ik heb even voor je gezocht, maar het enige service manual dat ik kan vinden bevat geen schema. (Handig..) Maar als je echt van plan bent om het ding te repareren, dan heb je wat te doen
Je zou eventueel ook kunnen proberen vanaf de dsp/opamps in de voorversterker de voeding voor het digitale gedeelte terug te zoeken (datasheet van ic's kijken op welke pin de vcc en de gnd zitten) en die dan vanaf daar meten om te kijken of dat schoon is. Vervolgens doe je hetzelfde voor de eindversterker. Is dat trouwens een discreet opgebouwde versterker, een ic of een geschakelde versterker? Ik meen me te herinneren dat bepaalde series van JVC met klasse d versterkers problemen hadden met een bepaalde component wat vaker kapot ging. Weet alleen niet meer precies wat het was en welk type, maar qua uiterlijk leek het wel enigszins op die van jou.
Groetjes,
Martin
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Ray. Ik ga dat nog proberen.
Heb nog wel diodes liggen.
Martin. Bedankt voor de moeite.
Er zit wel voor mij een complexe voeding in.
Het apparaat zit propvol. Alles moet los als je vanaf de onderkant wil solderen.
Op MP staan ook zat receivers voor een paar tientjes.
Ik zal me er nog verder in gaan verdiepen.
Hij is niet van mij.
Heb nog wel diodes liggen.
Martin. Bedankt voor de moeite.
Er zit wel voor mij een complexe voeding in.
Het apparaat zit propvol. Alles moet los als je vanaf de onderkant wil solderen.
Op MP staan ook zat receivers voor een paar tientjes.
Ik zal me er nog verder in gaan verdiepen.
Hij is niet van mij.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Ik zat er al een tijdje geleden aan te denken, maar is het niet beter om de voeding er eens compleet uit te solderen met verlengsnoeren, dan weet je echt zeker dat het in de voeding zit.
Het kunnen ook beschadigde spanning regelaren zijn trouwens, buiten de diodes om ( die met koeling plaatjes en de drie pootjes) .
Als je een regelbare gelijkstroom voeding hebt kun je ook bepaalde voeding spanningen vervangen om te kijken als het in dat bepaalde gedeelte zit van de bestaande voeding.
Het lijkt een betrekkelijke oude bak, ik denk niet dat de elco's een defect hebben, ik heb ze wel ouder gezien zonder dat de elco's gebreken vertoonden.
Elke inbreng of gelul is inspiratie tot oplossing van het probleem, vandaar dat ik nog even reageer.
Het kunnen ook beschadigde spanning regelaren zijn trouwens, buiten de diodes om ( die met koeling plaatjes en de drie pootjes) .
Als je een regelbare gelijkstroom voeding hebt kun je ook bepaalde voeding spanningen vervangen om te kijken als het in dat bepaalde gedeelte zit van de bestaande voeding.
Het lijkt een betrekkelijke oude bak, ik denk niet dat de elco's een defect hebben, ik heb ze wel ouder gezien zonder dat de elco's gebreken vertoonden.
Elke inbreng of gelul is inspiratie tot oplossing van het probleem, vandaar dat ik nog even reageer.
- Theduboracle
- Berichten: 830
- Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Maar dat kan het ook niet zijn na je berichten wat verder te lezen.
Als de versterker direct zichzelf uitschakelt (en er dan een brom is blijkbaar) gooit de automatische kortsluit beveiliging de versterker uit, dan hoor je die relais die hem uitschakelt.
In dat geval moet het iets zijn in de versterker zelf, er zit sluiting in de versterker schakeling!!! ( minder dan 4 ohm op de uitgang)
Heeft niks te maken met de voeding op die manier.
Die bolle elco's waar je het over had gaan dan eerder over die kortsluiting in de versterker schakeling, omdat hij veel te stroom wil trekken door die kort sluiting.
Het moet dan toch eerder in de eindtrap of zo zitten, dan in de voeding.
Zoveel verstand heb ik niet van versterkers, maar er lijkt dan eerder wat mis in de versterker schakeling zelf.
Ergens zit sluiting in de uitgang, daarom schakelt hij zichzelf uit en hoor je die brom.
Dan ben je nog verder van huis, het kan van alles zijn.
Als de versterker direct zichzelf uitschakelt (en er dan een brom is blijkbaar) gooit de automatische kortsluit beveiliging de versterker uit, dan hoor je die relais die hem uitschakelt.
In dat geval moet het iets zijn in de versterker zelf, er zit sluiting in de versterker schakeling!!! ( minder dan 4 ohm op de uitgang)
Heeft niks te maken met de voeding op die manier.
Die bolle elco's waar je het over had gaan dan eerder over die kortsluiting in de versterker schakeling, omdat hij veel te stroom wil trekken door die kort sluiting.
Het moet dan toch eerder in de eindtrap of zo zitten, dan in de voeding.
Zoveel verstand heb ik niet van versterkers, maar er lijkt dan eerder wat mis in de versterker schakeling zelf.
Ergens zit sluiting in de uitgang, daarom schakelt hij zichzelf uit en hoor je die brom.
Dan ben je nog verder van huis, het kan van alles zijn.
Laatst gewijzigd door Theduboracle op di 19 jun 2012, 1:48, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Dub,
Natuurlijk fijn dat je meedenkt, maar het is niet waarschijnlijk dat er kortsluiting zit in de versterker zelf. Immers, hoe zou Theo dan een signaal op de uitgang moeten meten. De manier om het probleem te vinden, is systematisch uitsluiten van foutbronnen. Theo geeft aan dat bij het openen van de kast een tweetal elco's bol stonden, dan lijkt het beginnen met de voeding niet onlogisch.
Wat je aangeeft over het wel of niet waarschijnlijk defect zijn van de elco's klinkt misschien logisch, maar je ziet vaker kapotte elco's in 'minder oude' apparatuur. Meestal heeft dat te maken met het veel componenten in een klein kastje proberen te stoppen waardoor ze erg warm worden. Veroudering van elco's gaat dan erg snel [kijk maar eens in de datasheet van een gemiddelde elco van een gerespecteerd merk en vergelijk de levensduur op 50 graden met die op 80 of 100 graden].
Als ik zo naar het apparaat kijk, zou ik niet zo snel meer aan een uitgebreide reparatie beginnen tenzij het emotionele waarde heeft. Dat is tweeledig, ten eerste gaat het je waarschijnlijk veel tijd kosten zonder service-manual/schema. Daarnaast is het erg moeilijk om de componenten te bereiken, dus zul je hem voor een groot deel moeten ontmantelen om ergens bij te komen. Persoonlijk zou het voor mij daarom niet de moeite zijn; kost té veel tijd, ook voor mijn hobby
Groetjes,
Martin
Natuurlijk fijn dat je meedenkt, maar het is niet waarschijnlijk dat er kortsluiting zit in de versterker zelf. Immers, hoe zou Theo dan een signaal op de uitgang moeten meten. De manier om het probleem te vinden, is systematisch uitsluiten van foutbronnen. Theo geeft aan dat bij het openen van de kast een tweetal elco's bol stonden, dan lijkt het beginnen met de voeding niet onlogisch.
Wat je aangeeft over het wel of niet waarschijnlijk defect zijn van de elco's klinkt misschien logisch, maar je ziet vaker kapotte elco's in 'minder oude' apparatuur. Meestal heeft dat te maken met het veel componenten in een klein kastje proberen te stoppen waardoor ze erg warm worden. Veroudering van elco's gaat dan erg snel [kijk maar eens in de datasheet van een gemiddelde elco van een gerespecteerd merk en vergelijk de levensduur op 50 graden met die op 80 of 100 graden].
Als ik zo naar het apparaat kijk, zou ik niet zo snel meer aan een uitgebreide reparatie beginnen tenzij het emotionele waarde heeft. Dat is tweeledig, ten eerste gaat het je waarschijnlijk veel tijd kosten zonder service-manual/schema. Daarnaast is het erg moeilijk om de componenten te bereiken, dus zul je hem voor een groot deel moeten ontmantelen om ergens bij te komen. Persoonlijk zou het voor mij daarom niet de moeite zijn; kost té veel tijd, ook voor mijn hobby
Groetjes,
Martin
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Na het vervangen van de elco's en de diodes blijft de brom erin zitten.
De eigenaar vind het wel welletjes zo en gaat op zoek naar een ander.
Jammer maar helaas.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
De eigenaar vind het wel welletjes zo en gaat op zoek naar een ander.
Jammer maar helaas.
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Re: JVC RX-F31S Bromt.
Ik geef wel toe Ray dat dit te hoog gegrepen was voor mij.
Doe mij maar buizen. :wik:
Hij heeft op MP al een andere uitgezocht.
Doe mij maar buizen. :wik:
Hij heeft op MP al een andere uitgezocht.
