wil een pass labs maken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Ah!buis »

Het gaat hier om een brugschakeling,daar heb je de spanning tussen +OUT en -OUT,die krijgt de LS voor z'n kiezen.Dat is hier die 33mV.Maar het hele spul (+OUT , -OUT en LS) zit niet op nul maar op 800mV,daar merkt de LS niks van.Gaat idd wel ten koste van de grootte van de uitgangsspanningszwaai,net geen hondehalsbandslotsleutelmakersleerling :lol: .
Die 800mV is regelbaar met de trimpot bij de stroombron (middelste in het schema).
Anne
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

Heb even het andere kanaal gemeten met de weerstanden vastgesoldeerd, deze heeft een offset van 200mV tss +- out gemeten. na een half uurtje warm stoken.

lig te denken ofwel de huidige Aleph X wijzigen ofwel mijn Aleph J(X) printjes erin.

Ben ook bezig met wat printjes te tekenen voor een Softstart, DC beveiliging, External 12V trigger, en een Pushbutten met een D flipflop schakeling.
Zit ook te wachten op mijn DAC met balanced out voor de Aleph's gebalanceerd te kunnen aansturen.
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Groot deel onderdelen binnen. Al druk bezig met meten en doen
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Even een vraagje. Nnar schema aan het kijken. En kan niet onmiddelijk zien wat de waarde is van R1, R4, R44, R45. Op de lijst dat ik heb staat er 30.0. Maar dit staat voor R1+R4. Moet dit dan twee van 15.0 zijn?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wil een pass labs maken

Bericht door ray5150 »

Mischien is het dan wel handig als je ook een schema in dezelfde post erbij zet ? :wink:
(dan hoeft men niet 5 pagina's door te zoeken, mocht het daar eerder staan.)
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

De part list staat hier

Verder voor schema kan je hier terecht
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Ah!buis »

In het schema staan R1 en R4 parallel,elk 62ohm 3W.Dat geeft samen 31ohm 6W.Dat er 30 staat dan is dat de waarde als je er maar één weestand in zet (waarom 12W ipv 6W is een raadsel).Je heb dus de keus;één weerstand 30ohm/6W of twee van 62ohm/3W zoals getekend.
Voor R44 en R45 geldt hetzelfde verhaal.
Anne
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Had al zo een vermoeden. Maar nu weet ik het op zen minst zeker.

Als ik het goed op heb worden daar meerdere gebruikt om de stroom over de weerstanden te verdelen. Dus als je maar 1 gebruikt. Moet deze meer aan kunnen... ?
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

inderdaad, Als je maar 1 gebruikt moet deze meer hitte kunnen dissiperen.
dus hoger vermogen weerstand
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Ok ik ben nu aan het kijken voor de voeding. Ik weet dat er daar software voor bestaat ergens maar ik ben vergeten hoe deze nu juist weer noemt. Iemand?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wil een pass labs maken

Bericht door ray5150 »

http://www.duncanamps.com/psud2/index.html ?

Maar is voornamelijk voor buizen-amps bedoelt.
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Mm hoe begin ik dan best met het ontwerpen van de voeding?
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: wil een pass labs maken

Bericht door SuperR »

Je kan simpelweg beginnen met een dikke elco. Anderen gebruiken een CRC (elco, weerstand, elco) en andere CLC (elco, inductor, elco). Ik het aleph-x topic op DIYaudio vond ik dit bestand van een Nederlander.

Je kan ook het volgende doen, maar ik weet niet of dat "geaccepteerd" is in de NelsonPas Hifi-sferen.
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eding.html
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eding.html

Dan kun je mooi een 78XXen 79XX gebruiken afhankelijk van je gewenste vermogen en ringkern.
Bijlagen
aleph-x.zip
Gevonden, niet gemaakt
(289 Bytes) 41 keer gedownload
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

Op de AX monoblocks hier meet ik +- 100mV ripple bij +- 7A current. Zal in een uurtje eens nameten.
Enkel C gebruikt : 2x47000µF per Rail.

Ik zelf ben van plan om een CRC te gebruiken.
94mF 0.22R 94mF bij 7A current hoop ik een +-30mV te bereiken.

Ik wacht nog op onderdelen anders had ik hieromtrent ook wat meet resultaten.
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

Heb even met de scoop gemeten. Het is +-500 mV toptop zaagtand vorm.
Met duncamamps PSUD2 simuleer ik met dezelfde setup : +- 400mV Toptop.

Met Duncamamps PSUD2 simuleer ik met 94mF 0R22 94mF : +- 30mV Toptop.
Met Duncamamps PSUD2 simuleer ik met 94mF 0R22 38mF 0R22 94mF: +- 4mV Toptop.
Bijlagen
IMAG0458.jpg
Laatst gewijzigd door Mace_be op wo 13 jun 2012, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Mm sorry kan even niet meer volgen wat je aan het uitleggen bent....
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

Mace_be schreef:
Heb even met de scoop gemeten. Het is +-500 mV toptop zaagtand vorm.
Met duncamamps PSUD2 simuleer ik met dezelfde setup : +- 400mV Toptop.

Met Duncamamps PSUD2 simuleer ik met 94mF 0R22 94mF : +- 30mV Toptop.
Met Duncamamps PSUD2 simuleer ik met 94mF 0R22 38mF 0R22 94mF: +- 4mV Toptop.

Dit alles bij 7A
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

delesh schreef:
Mm sorry kan even niet meer volgen wat je aan het uitleggen bent....
De bedoeling is dat je een voeding ontwerpt met niet zoveel spannings Ripple (AC component op je DC).
Een hoge ripple kan voor een brom (100hz) op de uitgang zorgen. Maar voor de Aleph X is de power supply rejection ratio redelijk in orde. dwz dat het design van de circuit zorgt dat de ripple niet op de uitgang verschijnt, maar ik vind 500mV ripple toch wel wat veel. Daarom dat ik voor een CRC kies.

Verder moet je rekening houden met de grote oplaad stromen van je condensators :
- Dikke gelijkrichter
- Ripple current specificatie van je condensators in het oog houden. Meerdere C's in parallel lost dit probleem op.
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Dit is de tekening dat ik het meest tegen kom op het net
bestandsbron:<br />http://www.facstaff.bucknell.edu/esantane/movies/CLC.jpg
bestandsbron:
http://www.facstaff.bucknell.edu/esantane/movies/CLC.jpg
Is dit iets? En volgens mij is die CRC of zit ik er naast?
Deze komt wel op 22 v uit dus moet ik de trafo dan nog aanpassen.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door nl3prc »

CRC zegt het al C (condensator ) R ( weerstand ) C ( condensator )

wat jij laat zien is CLC waar in L de inductie is
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: wil een pass labs maken

Bericht door ray5150 »

SuperR schreef:
Je kan ook het volgende doen, maar ik weet niet of dat "geaccepteerd" is in de NelsonPas Hifi-sferen.
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eding.html
http://www.circuitsonline.net/schakelin ... eding.html

Dan kun je mooi een 78XXen 79XX gebruiken afhankelijk van je gewenste vermogen en ringkern.
Beter is om het dan zo te doen :

http://sound.westhost.com/project15.htm
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 7#p1449637
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

Ik bedoelde CLC maar moet mis geschreven hebben. Sorry
Mace_be
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 14 mei 2012, 12:57

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Mace_be »

Met een CLC kan je de rimpel nog kleiner krijgen dan met een CRC.

Een de spoel voor de L is wel wat "kostelijk" want het moet voldoende dikke draad zijn voor je stroom.
Ik dacht dat het in de prijsklasse van 20 - 30€ per spoel was. TOROBAR is een bekend merk http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=7518

Met een capitance multiplier, daar krijg je ook een mooie uitgangs spanning mee, maar je moet je componenten wel dimensioneren voor je bias stroom.
Deze bias stroom is tussen de 7A en 8A waardoor je transistoren goed gekoeld moeten worden.
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: wil een pass labs maken

Bericht door delesh »

de grote weerstanden zijn toegekomen. Moet wel zeggen dat deze niet zijn wat ik verwachte. deze zijn nog al groot. Nu is mijn vraag zijn deze wel even goed?
hier een foto van de weerstanden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: wil een pass labs maken

Bericht door Ah!buis »

Die 33ohm/10W is zeker bedoeld voor R1+R4,hoeft maar 6W,wel wat overbemeten.
Je zou twee van deze kunnen nemen (zolang de voorraad strekt)
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=7113
Vertikaal zetten en de bovenkant aaneen.
Wat je met 3,3ohm 5W moet is me niet duidelijk,vind ze niet in schema.
Als het voor de 0,22 ohm 3W bedoelt is kunnen deze wel (idem voorraad)
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... uctId=7107

In Belgie (Brussel) kun je hier terecht,
http://www.capitani.be/nl/products/2825 ... d-5w-0e22/
http://www.capitani.be/nl/products/2840 ... d-5w-15e0/
danwel
http://www.cotubex.be/electronics/defau ... 99&level=3
en twee van deze parallel (geeft 34ohm ipv 31ohm,maakt niet veel uit)
http://www.cotubex.be/electronics/defau ... 33&level=3
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 14 jun 2012, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie