Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
ik gebruikte altijd een ijzerzaag, ging prima.
Stof van die printen is inderdaad niet gezond, mee opletten ! (hoe fijner, hoe makkelijker in te ademen)
Stof van die printen is inderdaad niet gezond, mee opletten ! (hoe fijner, hoe makkelijker in te ademen)
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Hallo, ik eet dat spul niet op hoor...
Even over de bewaking nu, dat is een heel oud ontwerp uit de Elektuur. het originele artikel heb ik twee maanden geleden stiekem in de openingspost gefoefeld. daar kan de geintresseerde het vinden.
De bewaking behelst de volgende zaken :
- soft start voor de transformatoren. (samen met de print die onder de grote elko's zit)
- DC beveiliging voor de luidsprekers. (drempelwaarde 2 VDC.)
- temperatuurs bewaking voor de koelblokken (instelbaar)
- Inschakel vertraging voor de luidsprekers.
- bewaking van de voedingsspanning. (mij is niet helemaal duidelijk hoe of wat.)
Oorspronkelijk zat er ook een inschakel gedeelte die de versterkers deed inschakelen als er audio-signaal aan de ingang werd aangeboden.
In overleg met Ah!buis is deze grondig verwijderd en de overige aansluitingen daarvan aangepast. (waarvoor dank!
)
Hier het schema en de layout :
Nou wilde ik van het weekend de film gaan uitdraaien om te etsen, toen ik mij op het laatste moment bedacht dat ik de schakelaar vergeten ben...
Er moet dus nog wat worden aangepast. ik heb een grote, metalen momentschakelaar.
De bewaking heeft een een eigen trafo en staat 24/7 onder spanning.
Als de schakelaar word ingedrukt gaat de opstart-sequentie starten.
Maar hoe moet ik dat nou aansluiten, of wijzigen ?
Even over de bewaking nu, dat is een heel oud ontwerp uit de Elektuur. het originele artikel heb ik twee maanden geleden stiekem in de openingspost gefoefeld. daar kan de geintresseerde het vinden.
De bewaking behelst de volgende zaken :
- soft start voor de transformatoren. (samen met de print die onder de grote elko's zit)
- DC beveiliging voor de luidsprekers. (drempelwaarde 2 VDC.)
- temperatuurs bewaking voor de koelblokken (instelbaar)
- Inschakel vertraging voor de luidsprekers.
- bewaking van de voedingsspanning. (mij is niet helemaal duidelijk hoe of wat.)
Oorspronkelijk zat er ook een inschakel gedeelte die de versterkers deed inschakelen als er audio-signaal aan de ingang werd aangeboden.
In overleg met Ah!buis is deze grondig verwijderd en de overige aansluitingen daarvan aangepast. (waarvoor dank!
Hier het schema en de layout :
Nou wilde ik van het weekend de film gaan uitdraaien om te etsen, toen ik mij op het laatste moment bedacht dat ik de schakelaar vergeten ben...
Er moet dus nog wat worden aangepast. ik heb een grote, metalen momentschakelaar.
De bewaking heeft een een eigen trafo en staat 24/7 onder spanning.
Als de schakelaar word ingedrukt gaat de opstart-sequentie starten.
Maar hoe moet ik dat nou aansluiten, of wijzigen ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Maar 's in het schema gedoken
In de buurt van IC1 zwerft er een eenzame +8V rond,vindt Eagle dat zomaar goed
.
De kruising tussen R15 en C20 snakt naar een punt
.
Bij C1 R2 R3 staan geen waarde.C1=100n R2=220k en R3 moet zó dat er daar tussen 5 en 8V komt,hangt van de trafo af.
JP1 is voor hetzelfde maar dan van de in te schakelen voeding,andere R3.
Er is wat teveel weggehaald
.
Van pin1 IC3 moet de N7 van het oorspronkelijke schema er wel tussen naar pin12 van IC1B ,wel eerst los van pin11.
Anne
In de buurt van IC1 zwerft er een eenzame +8V rond,vindt Eagle dat zomaar goed
De kruising tussen R15 en C20 snakt naar een punt
Bij C1 R2 R3 staan geen waarde.C1=100n R2=220k en R3 moet zó dat er daar tussen 5 en 8V komt,hangt van de trafo af.
JP1 is voor hetzelfde maar dan van de in te schakelen voeding,andere R3.
Er is wat teveel weggehaald
Van pin1 IC3 moet de N7 van het oorspronkelijke schema er wel tussen naar pin12 van IC1B ,wel eerst los van pin11.
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Al een tijdje nogal stil hier
.Denk dat Ray er een beetje tegenop ziet om die extra poort er tussen te krijgen,wordt bijna opnieuw beginnen in zo'n wirwar
.
Dus dacht ik,een mooie gelegenheid om weer 's de nodige uurtjes op Eagle te zitten schelden
Moet wel op 8x10cm,daarom eerst maar een vermageringskuur voor het schema.
De logika is ongewijzigd,alleen poorten anders ingedeeld en vereenvoudigd,uitleg;zie tekening hieronder.Scheelt een IC maar wel weer twee diodes+weerstand erbij.Ook twee ff's in de 4043 verwisseld(zijn vier dezelfde),makkelijker bedraden.
Voeding,zekering erin en twee C's eruit (overdaadschaadt neemt meer plaats).
Weerstanden voor de LED's zo dat er ongeveer 10mA doorgaat.
Gelijk maar de onderdelen die nodig zijn voor het terugmelden van de versterker-voeding toegevoegd.(was enkel een diode en JP1 voorzien)
Als de versterker er mee stopt is het niet duidelijk of het om =spanning op de LS's gaat of een te hoge temperatuur
.Daarom een LED erbij die aangaat als ie te heet is,ook makkelijk met afregelen.De R20 daar moet ongeveer even groot zijn als de weerstand van de NTC bij 20°C.
Andere schakeling voor de LS-beveiliging,wel zo simpel en minder plaats.
Wel uit de duim gezogen,wil iemand het 's simuleren
.
Uiteindelijk zelfs nog plaats over .Wel een 15-tal draadbruggen
,ook nog een erbij omdat er bij de relais een +12V en de LED's een +5V pin bij is.
Mocht het zo niet naar de zin zijn,ik heb de verschillende delen zoveel mogelijk als afzonderlijke blokken opgezet,dan is een deel mogelijk bruikbaar
.
Anne
Dus dacht ik,een mooie gelegenheid om weer 's de nodige uurtjes op Eagle te zitten schelden
Moet wel op 8x10cm,daarom eerst maar een vermageringskuur voor het schema.
De logika is ongewijzigd,alleen poorten anders ingedeeld en vereenvoudigd,uitleg;zie tekening hieronder.Scheelt een IC maar wel weer twee diodes+weerstand erbij.Ook twee ff's in de 4043 verwisseld(zijn vier dezelfde),makkelijker bedraden.
Voeding,zekering erin en twee C's eruit (overdaad
Weerstanden voor de LED's zo dat er ongeveer 10mA doorgaat.
Gelijk maar de onderdelen die nodig zijn voor het terugmelden van de versterker-voeding toegevoegd.(was enkel een diode en JP1 voorzien)
Als de versterker er mee stopt is het niet duidelijk of het om =spanning op de LS's gaat of een te hoge temperatuur
Andere schakeling voor de LS-beveiliging,wel zo simpel en minder plaats.
Wel uit de duim gezogen,wil iemand het 's simuleren
Uiteindelijk zelfs nog plaats over .Wel een 15-tal draadbruggen
Mocht het zo niet naar de zin zijn,ik heb de verschillende delen zoveel mogelijk als afzonderlijke blokken opgezet,dan is een deel mogelijk bruikbaar
Anne
- Bijlagen
-
- RC1.rar
- (77.17 KiB) 36 keer gedownload
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nee, niet zozeer tegenop zien, ik heb het nogal druk met allerlei zaken die verder niks met dit projekt hebben te maken.
Gewoon een kwestie van wel willen, maar er niet aan toe komen.
Wel in ieder geval bedankt voor je input, ik ga het zeker erin verwerken.
Gewoon een kwestie van wel willen, maar er niet aan toe komen.
Wel in ieder geval bedankt voor je input, ik ga het zeker erin verwerken.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Nou, weet je wat ik ga doen ? een real-time-simulatie...Ah!buis schreef:Wel uit de duim gezogen,wil iemand het 's simuleren![]()
Ik bestel gewoon een nieuw en groter breadbord, en ik bouw het door jou voorgestelde schema op :
Dan zien we vanzelf wel of het werkt en wat er eventueel voor bugs inzitten.
Paar vraagjes :
- Had je ook rekening gehouden met de aan-uit (moment) schakelaar ? ( res 1 ?)
- Kun je ook een voorspelling doen bij hoeveel VDC de DC protectie zal inschakelen ?
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dit lijkt me iets wat in een controllertje valt te proppen. Meen een inschakel vertraging te zien, dat kan dan in sw.
En voor de rest snel de ingangen aflopen (of nog beter, met interrupt en port change interrupt werken (pics)).
En dan temperatuur meten met een i2c sensortje. Scheelt een bak onderdelen.
En voor de rest snel de ingangen aflopen (of nog beter, met interrupt en port change interrupt werken (pics)).
En dan temperatuur meten met een i2c sensortje. Scheelt een bak onderdelen.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ja kan. En wie gaat daarvoor de software schrijven? Je kunt het ook in 1 CPLD gooien, zelfde verhaal met programmeren.
Ray zijn aanpak is nog zo gek niet. Is voor hem veel overzichtelijker denk ik.
Ray zijn aanpak is nog zo gek niet. Is voor hem veel overzichtelijker denk ik.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Tsja, dat is zo. Denk dat er wel mensen zijn die dat kunnen, ook hier op het forum (ikzelf bijvoorbeeld
). Maar dan heb je niet meer alles zelf onder controlle.
CPLD kan ook, da's van na mijn tijd. Een GAL kan ik wel programmeren (16v8 of 20v8).
Maar om bovenstaande goed te kunnen analyseren is een logic analysertje ook best handig. En die heeft ook niet iedereen...
CPLD kan ook, da's van na mijn tijd. Een GAL kan ik wel programmeren (16v8 of 20v8).
Maar om bovenstaande goed te kunnen analyseren is een logic analysertje ook best handig. En die heeft ook niet iedereen...
Laatst gewijzigd door guido op ma 11 jun 2012, 22:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
guido schreef:Dit lijkt me iets wat in een controllertje valt te proppen.
guido schreef:Meen een inschakel vertraging te zien, dat kan dan in sw.
guido schreef:En voor de rest snel de ingangen aflopen (of nog beter, met interrupt en port change interrupt werken (pics))..
Wat is er mis met een NTC ?guido schreef:En dan temperatuur meten met een i2c sensortje.
Mag dat dan niet ?guido schreef:Scheelt een bak onderdelen.
Discreet (met een beetje logica) rulezz...
@Pjotr : you're dam'n right...
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Tsja,
Ieder het zijne. Gaf alleen maar aan dat het met veel minder onderdelen kan. En dat past het op je huidige broodplankje
Ieder het zijne. Gaf alleen maar aan dat het met veel minder onderdelen kan. En dat past het op je huidige broodplankje
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ha Guido,
Een CPLD is niet veel meer dan een heleboel 20V8 op 1 chip en de 20V8 zelf is ook als CPLD te krijgen. CPLD's hebben het voordeel dat ze in circuit te programmeren zijn via een simpel interface kabeltje op de parallel poort. Heb je dus geen speciale en dure programmer voor nodig. En de ontwikkelsoftware (ABEL*) en programmeersoftware staat gratis op internet.
Als Ray een beetje met gewone logica om kan gaan kan ie ook leren om met ABEL om te gaan. Maar dan is hij al met al langer bezig dan nu denk ik
(*) Advanced Boolean Equation Language
Een CPLD is niet veel meer dan een heleboel 20V8 op 1 chip en de 20V8 zelf is ook als CPLD te krijgen. CPLD's hebben het voordeel dat ze in circuit te programmeren zijn via een simpel interface kabeltje op de parallel poort. Heb je dus geen speciale en dure programmer voor nodig. En de ontwikkelsoftware (ABEL*) en programmeersoftware staat gratis op internet.
Als Ray een beetje met gewone logica om kan gaan kan ie ook leren om met ABEL om te gaan. Maar dan is hij al met al langer bezig dan nu denk ik
(*) Advanced Boolean Equation Language
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Eerst even de drempel van de LS-bescherming.Die hangt wat af van de versterking van de transistoren bij een heel kleine stroom.Die stroom zo klein gekozen om de C niet te dik te hoeven nemen.De spanning moet minstens 1,3V zijn om enige reaktie te verwachten.Ik denk dat het ergens tussen 1,5 en 2V zal zitten.
Dan de Aan/Uit,da's andere koek.De schakeling is dezelfde als die van Elektuur,dus spanning erop en hij komt in de "error" toestand.Die verdwijnt na een druk op de resetknop.Dan ging de versterker aan als er signaal binnenkwam en schakelde weer uit na een lange pauze.Nu is dat eruit en gaat onmiddelijk na reset aan de gang.Je moet de versterker dan ook zelf aan- en uitzetten,en als de contoleprint dan ook uit gaat moet er later eerst weer op reset gedrukt.
Aan/uit met een drukknopje die maar even kontakt maakt is hier niet voorzien.Kan misschien wel met die resetknop aan en uit,moet 'r is over nadenken,wordt dan wel weer anders en ongetest.
Anne
Nog vergeten,dat deelschema van de LS-beveiliging,daar hoort wel de 100k naar+ en 4µ7 naar- bij.
Dan de Aan/Uit,da's andere koek.De schakeling is dezelfde als die van Elektuur,dus spanning erop en hij komt in de "error" toestand.Die verdwijnt na een druk op de resetknop.Dan ging de versterker aan als er signaal binnenkwam en schakelde weer uit na een lange pauze.Nu is dat eruit en gaat onmiddelijk na reset aan de gang.Je moet de versterker dan ook zelf aan- en uitzetten,en als de contoleprint dan ook uit gaat moet er later eerst weer op reset gedrukt.
Aan/uit met een drukknopje die maar even kontakt maakt is hier niet voorzien.Kan misschien wel met die resetknop aan en uit,moet 'r is over nadenken,wordt dan wel weer anders en ongetest.
Anne
Nog vergeten,dat deelschema van de LS-beveiliging,daar hoort wel de 100k naar+ en 4µ7 naar- bij.
Laatst gewijzigd door Ah!buis op ma 11 jun 2012, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ik weet het, heb wel eens met zo'n sw pakket gespeeld (meen van xilinx). Alleen zelf nooit echt een toepassing gehad. Of beter, ook ik had geen problemen met wat meer componenten
En je zit al snel aan smd met veel aansluitingen. Werkt niet handig met normale gaatjes print.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Bij het puzzelen hoe er een aan/uit drukknopje bij te hebben viel ik op een andere moeilijkheid.Omdat het geluid-gedeelte er af ligt,denkt de schakeling dat er steeds geluid is.Met gevolg dat als de versterker uit staat,de schakeling elke keer weer de versterker wil inschakelen,merkt dat het niet is gelukt (via terugmelding versterkervoeding die dood blijft) afschakelt en het opnieuw probeert.Relais staat te klapperen.is op te lossen met een verbinding te veranderen.
Het invoegen van een aan/uit knop vraagt nogal wat extra's.Dus beter opnieuw met dat knopje erbij.
Na een heleboel van als dit,dan dat en stel zus wat dan,kan het ook nog een verkeerde manier voorkomen en meer van die overwegingen kom ik tot volgend ontwerpje.
Dames ?,heren forumleden,gaat dat zo of zit er toch nog is in wat niet kan ?
Anne
Het invoegen van een aan/uit knop vraagt nogal wat extra's.Dus beter opnieuw met dat knopje erbij.
Na een heleboel van als dit,dan dat en stel zus wat dan,kan het ook nog een verkeerde manier voorkomen en meer van die overwegingen kom ik tot volgend ontwerpje.
Dames ?,heren forumleden,gaat dat zo of zit er toch nog is in wat niet kan ?
Anne
- Bijlagen
-
- RayCnt3.sch
- (329.31 KiB) 39 keer gedownload
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
sodejuu, hee... er komt steeds meer bij...
Nog effe en hij gaat zelfbewustzijn ontwikkelen....
Nog effe en hij gaat zelfbewustzijn ontwikkelen....
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Wees niet bang. Ik ken degene die het brein van "De Lift" in de gelijknamige film ooit gemaakt heeft. Was uiteindelijk ook maar een oude computerprint van het Waterlooplein in een bak met fluoriserende auto koelvloeistofray5150 schreef:sodejuu, hee... er komt steeds meer bij...![]()
Nog effe en hij gaat zelfbewustzijn ontwikkelen....
Zou voor de zekerheid je kinderen en huisdieren i.d.d. toch maar elders onderbrengen....
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Effe serieus...fantastisch van Anne dat je er zoveel tijd en werk in stopt.
Of het daadwerkelijk werkt is een heel ander verhaal...van de week extra onderdelen bestellen en een proefversie opbouwen.
Dan zien we wel wat het wordt. Ik ben benieuwd.
Of het daadwerkelijk werkt is een heel ander verhaal...van de week extra onderdelen bestellen en een proefversie opbouwen.
Dan zien we wel wat het wordt. Ik ben benieuwd.
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Het lijkt op 't eerste gezicht wat ingewikkeld,valt wel mee
En nog altijd een IC minder dan het Elektuur-ontwerp
.
Anne
En nog altijd een IC minder dan het Elektuur-ontwerp
Anne
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Ondertussen 's nachts wakkergeschoten,oei het kan alsnog misgaan
.
Niet dat het zo niet zou gaan maar toch...
Stel =spanning op de LS,Fout toestand,versterker uit en rode LED aan.Na druk op reset start de versterker weer en als het nog mis is,slaat weer af.Tot hier niks mis,maar
Een onverlaat blijft de reset-knop ingedrukt houden
,versterker start weer op,nog steeds =spanning op de LS,maar gaat nu niet uit want reset voorkomt de Fout-toestand,daar gaat de LS
.
Hetzelfde kon bij het oorsprongkelijk ontwerp gebeuren.
Verandert,na reset moet nu de aan/uit knop volgen en die wil niet zolang reset niet los is.
Anne
Niet dat het zo niet zou gaan maar toch...
Stel =spanning op de LS,Fout toestand,versterker uit en rode LED aan.Na druk op reset start de versterker weer en als het nog mis is,slaat weer af.Tot hier niks mis,maar
Een onverlaat blijft de reset-knop ingedrukt houden
Hetzelfde kon bij het oorsprongkelijk ontwerp gebeuren.
Verandert,na reset moet nu de aan/uit knop volgen en die wil niet zolang reset niet los is.
Anne
- Bijlagen
-
- RayCnt3a.sch
- (329.34 KiB) 36 keer gedownload
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Even een paar "teasers" tussendoor....
Wat lief, en wat klein, maar toch rated voor 15 Watt...
(met dank aan Loek.)
Massief koper, ja. 3 mm dik, 20 mm breed en 220 mm lang, moet ze nog doorzagen zodat ik 4 stukken van 110 mm heb...
Wat lief, en wat klein, maar toch rated voor 15 Watt...
(met dank aan Loek.)
Massief koper, ja. 3 mm dik, 20 mm breed en 220 mm lang, moet ze nog doorzagen zodat ik 4 stukken van 110 mm heb...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
Dus niet bij de overburen uit de dakgoot gezaagd?

Re: Overhaulin' - Pass Labs Aleph 5 Klasse A Eindversterker
In verband met die "15W" weerstanden even waarschuwen,dat gaat zo maar niet
.
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- tur.JPG (26.33 KiB) 325 keer bekeken
