Passed out.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: Passed out.

Bericht door ray5150 »

dre schreef:
ik dacht eigenlijk dat je ging poste dat er een plaatje over de fets heen moest. :mrgreen:
Goed idee, dat ga ik ook doen.
dre

Bericht door dre »

alles zit nog los ray! :wink:

en met die 40mm komt er precies een mooi tunneltje tussen de print en de fets en de koel openingen,hierdoor ga je een soort schoorsteen maken.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

En dan nu nog een plafondventilator erboven. :rofl:

Ik kon het even niet laten. :lol:
dre

Bericht door dre »

maakt niet uit.
als ie klaar is heb jij toch spijt dat ie hier staat,dat maakt voor mij alles weer goed. :mrgreen:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ech nie. :mrgreen:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

dre schreef:
alles zit nog los ray! :wink:

en met die 40mm komt er precies een mooi tunneltje tussen de print en de fets en de koel openingen,hierdoor ga je een soort schoorsteen maken.
En dan met Sinterklaas je schoen zetten? Dan is die 40 mm beetje te klein ben ik bang :lol:

Het zal allemaal weinig uitmaken, je maakt het zo alleen maar lastig om de transtoren goed vast te solderen en die luchtstroom kun je beter gebruiken om de weerstanden te koelen. Dat koelprofiel doet aan die kant weinig zonder ribben daar. Dat wil je ook want je wilt de kast van binnen liefst zo min mogelijk opstoken i.v.m. de levensduur van de elco's.
dre

Bericht door dre »

het is juist beter om ook een luchtstroom in de kast te ontwikelen.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ja, maar niet zo.
dre

Bericht door dre »

hoe dan?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Warm word het toch in die kast, hoe je het ook went of keert. of je moet er ventilator(en) in gaan stoppen
De meeste componenten zijn er ook op gebouwd en gespecificeerd om in een omgevingstemperatuur van 50 tot 80 graden te kunnen werken.
Puntje van aandacht is dan wel dat hitte de levensduur niet ten goede komt.
Ook dat is een van de compromissen die je bij Klasse A moet sluiten.
Je kunt nu eenmaal moelijk met een kast van een half kuub gaan werken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik ben even melig geworden van een ander draadje en kan daarom niet laten om te vragen waarom je een schoorsteen maakt dre. Gaat je versterker straks roken dan? :rofl:
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
hoe dan?
NB fan.jpg
NB fan.jpg (8.58 KiB) 100 keer bekeken
http://www.informatique.nl/468427/noise ... t-xr1.html

niet als geintje bedoelt, een fan doet echt enorm veel voor een betere warmteoverdracht, en het ding in de link hierboven is echt enorm stil, die hoor je pas als je 'm naast je oor hebt. kom maar luisteren, als je die in een kast hebt hoor je 'm echt niet
Laatst gewijzigd door Henkjan op zo 10 jun 2012, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: plaatje als attachment gedaan
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Das dan toch een hele goede tip van Henkjan dre!
dre

Bericht door dre »

dus elke vorm van convectie werkt ineens niet meer omdat het een versterker is?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik zou dan toch eerder voor een Pabst ventilator kiezen, dat is bewezen profi kwaliteit.
dre

Bericht door dre »

er komt geen ventilator in.

dit werkt prima en komt er uiteraard gewoon in.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Gaat je versterker straks roken dan? :rofl:
Mag 't wat meer zijn :o ,ik zit al zo lang op een vuurwerk te wachten :twisted: ,'t wil maar niet lukken :cry: .

Met het koelblok+print vertikaal zal er best wel wat lucht langs stromen.Vind 4cm toch ook nogal veel,maar ja,wie 't breed heeft....
Voor een A-versterker valt het verstookte vermogen nog mee,Pass heeft z'n best gedaan om het verbruik te drukken.
Zouden de Amerikanen eindelijk wat zuiniger worden :o .Want als ik naar de voorversterker/buffer kijk die Dre wil nabouwen (Pass,eind vorige eeuw) dan word ik niet goed :shock: .
Anne
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dre schreef:
dus elke vorm van convectie werkt ineens niet meer omdat het een versterker is?
een fan is geforceerde convectie, zonder fan is vrije convectie, beide zelfde principe van warmteoverdracht (klik). alleen met een fan gaat de lucht veel sneller en zorgt daarmee voor een enorm veel betere warmteoverdracht en dus lagere temperaturen.

waarom wil je geen fan?

@Ray: is er een Pabst die zo weinig geluid maakt als deze? en voor de prijs koop je er gewoon een paar extra mocht die binnen een paar jaar de geest geven
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Geforceerde koeling werkt bijzonder veel beter dan natuurlijke convectie.
Ik meen zelfs dat zoiets ineens exponentieel gaat (maar heb me daar al een tijd niet meer in verdiept)

Mijn voorkeur zou eerder Noctua fans zijn.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Als je een stille fan zoekt dan niet die NB op dat plaatje. Veel te duur voor wat ie presteert, is echt een PC-fiel ding. En nog iets, die NB's willen niet goed draaien als ze horizontaal geplaatst worden, dan zijn ze echt superstil maar verplaatsen ook geen lucht :mrgreen:

Verder heb je wel een punt dat een fan onhoorbaar kan zijn mits je hem erg langzaam laat lopen en hij van voldoende formaat is. De allerstilste tot nu die ik ooit vond voor de hoeveelheid verplaatste lucht en ook nog eens een lange levensduur hebben zijn de Scythe Gentle Typhoon. Is een rebranded Japanse industriële fan vergelijkbaar met Papst maar wel superstil. Dat laatste kun je van Papst niet bepaald zeggen.

Maar goed, een fan is ook wat overdreven hier, maar om de print op 40 mm stelten te zetten is ook overdreven en voegt niets toe.

@Bart

Noctua's zijn na 2 jaar kuis versleten, been there done that, net als al die overige fancy Chinese PC meuk. En ze zijn niet zo stil als die Scythe Gentle Typhoon, die echt een uitzondering op de rest is.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

@ Peter

Mmm, ik heb inmiddels ook heel wat merken versleten en Noctua's zijn hier juist de enige die het WEL goed blijven doen :lol:

Noiseblocker koop ik inderdaad ook niet meer.
Echt waardeloos (en idd ook niet horizontaal te gebruiken) :(
Pjotr

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
@ Peter

Mmm, ik heb inmiddels ook heel wat merken versleten en Noctua's zijn hier juist de enige die het WEL goed blijven doen :lol:
Ik had een 80mm op mijn NAS'je en na 2 jaar 24/7 draaien begon die toch ook te gieren vanwege slijtagespeling op het asje. Verder was die i.d.d. ook behoorlijk stil als je hem niet te snel liet lopen. Rare was dat ik hem op 1200 RPM had, je zou toch zeggen dat ie dan juist lang mee moet gaan.

Die Scythe Gentle Typhoon is een type van Japan Servo Co. Voor een originele betaal je het drie-dubbele. Heb ik zelf industrieel gebruikt als het stil en betrouwbaar moet zijn. Heb het idee dat Scythe een grote restpartij heeft opgekocht en zijn eigen naam er op geplakt heeft. Er was eerst ook een 90 mm versie van, perfect als CPU fan maar die is uit hun programma verdwenen, op waarschijnlijk :mrgreen: Japan Servo heeft hem nog gewoon in de catalogus staan.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Die Scythe Gentle Typhoon is wel 2 maal zo groot als die NB... en als Scythe blijkbaar een label merk is, kan je dus ook niet zomaar een kleinere pakken (weet ik uit ervaring, ik had eens een 40mm van Scythe en die was na een paar maanden al aan t rammelen)
SuperR

Bericht door SuperR »

dre schreef:
aleph19.JPG
Nog een gedachte;
Als je tussen de PCB en de torren 18 draadjes van 1mm^2 en wat isolatie en krimpkous gebruikt met een lengte van 40mm, dan ben je toch een aardig obstakel aan het maken in je beoogde warmte-tunnel. Persoonlijk zou ik de afstand zo kiezen zodat de pootjes net door de PCB komen als ze gebogen zijn. (iets van 6 mm?) Dan hoef je niet aan de slag met losse draadjes.

En mijn CPU koeler van Scythe hield na een jaar op met de speedcontrol en een jaar later stopte hij helemaal. Dus niet alles is van topkwaliteit
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb je i.d.d. een punt, je moet de convectietunnel dan niet gaan blokkeren. Maar als Dre nu per se het zo wil dan is er ook geen bezaaar tegen, al kun je lange draden op dat punt beter vermijden.

@HJ en SuperR,

Het gaat ook expliciet om dit type, de overige van Scythe zijn ook gewoon Chinese meuk, alhoewel de typen met Sony lager ook wel goed zijn. En HJ, een klein fannetje wat ook stil moet zijn kan gewoon niet veel lucht verplaatsen, zo'n klein ding zou in de kast van Dre met zoveel ventilatiesleuven boven en onder weinig uithalen.
Plaats reactie