Mission - Save the Mission - Continues!

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mission - Save the Mission - Accomplished!

Bericht door Marp »

wouter schreef:
Beide sets zijn verkocht, heb er een hoop plezier van gehad en veel ervaring mee opgedaan.
...en dus ook nog eens veel eer van je werk. 8) Hopelijk werken je voorbeelden dusdanig drempelverlagend dat het wat vaker navolging krijgt.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Accomplished!

Bericht door wouter »

Ben ik weer :D

Nieuw setje 750LE via MP gescoord. Wel ja, tweeters zijn vervangen voor de 77&78 series, zoals die in de 780.
Worden voor mij geen blijvertjes maar hebben wel even wat liefde en aandacht nodig.

Door vocht heeft het fineer bovenop losgelaten en het MDF is ook bij 1 box vol gezogen. Heeft iemand een idee hoe dat fineer weer netjes vast kan? Opnieuw met essen fineren trekt me niet, alleen de bovenzijde is niet echt mooi aangezien de tekening doorloopt. Misschien fohnen en daarna proberen met lijm de opendelen te vullen en met een plankje klemmen? Vlakschuren en mat zwart spuiten...

Ik ben benieuwd naar jullie tips
Bijlagen
Mission 750LE 2 019.jpg
Mission 750LE 2 005.jpg
Mission 750LE 2 002.jpg
Gebruikersavatar
CoenvanDongen
Berichten: 875
Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door CoenvanDongen »

Er is maar 1 optie...
een compleet nieuwe kast bouwen inclusief nieuwe berekeningen! :rock:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door bas focal m180 »

CoenvanDongen schreef:
Er is maar 1 optie...
een compleet nieuwe kast bouwen inclusief nieuwe berekeningen! :rock:
Wouter kennende moeten ze weer in de verkoop , dan lijkt het me beter om de kasten origineel te houden .

Dus fronts behouden en nieuwe kast in de zelfde afmetingen zou nog net kunnen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Kijk maar even op pagina 1 hoe zulke 30 mm MDF kasten uit met de CNC bewerkte platen bestaat :wink:
Opnieuw berekenen zit geen winst in, deze luidsprekers zijn goed zo.

Pb reactie van 'the master':
Je kunt voorzichtig een kleine insnede maken in het fineer, en dan met een injectiespuit met een beetje een dikke naald wat houtlijm in de blaas spuiten. De lijm moet je dan een beetje 'inmasseren' zeg maar, zodat het overal in de blaas zit. Dan aanklemmen met een plankje en wat klemmen. Op het drukplankje plak je wat tape om te voorkomen dat de overtollige lijm het plankje vastlijmt.

Als er geen blaas is, maar slechts sprake is van opgezwollen materiaal, dan wordt het lastiger. In dat geval zou ik eerst de boel eens laten staan met een plankje met een klem erop, en kijken hoe het opdroogt. Wanneer is de schade onstaan?
Ik heb ze zo gekocht, mijn broertje heeft ze voor me opgepikt in Brabant. Zal wel een plantje opgestaan hebben of zo :shock:

Ik laat het drogen en als het opgezwollen MDF niet krimpt zal ik het proberen te persen met een plankje en een lijmklem. Daarna proberen met lijm de boel zo goed mogelijk vast te lijmen en daarna goed 'afsluiten' en zwart spuiten. Afsluiten voor vocht (en lucht) om te voorkomen dat er opnieuw vocht in kan. Ik weet nog niet hoe ik het wil afsluiten...
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

hmmm... met wat droogtijd zie ik het niet goedkomen met die bult.

Iemand verder nog ervaring hiermee?
Bijlagen
Mission 750LE 2 005.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door SARK »

Ik vraag me af of je dit nog netjes gaat krijgen (als je de bult überhaupt ingedrukt krijgt), mijn idee zou zijn om de boel vlak te schuren en hierna plakplastic eromheen te plakken. Volgens mij heeft de BLOKKER wel wat houtmotieven.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Ben vandaag even op pad geweest, Gamma, Praxis en Kwantum hebben het niet helaas.

Online: http://www.kleurmijninterieur.nl/webwin ... e=1&num=17
Blokker kan ik wellicht morgen even checken... Kocht het toen ik nog in Groningen woonde :rock: bij de Hornbach.

De zwelling is trouwens niet afgenomen O:)

Ik denk dat ik het zo moet laten voor de verkoop, of af moet schuren en met plakfolie afwerken... Dat laatste zou belachelijk zijn bij een set als dit. Misschien een nieuw stukje essen, dat is het toch? Hoe krijg je zo'n mooie matte zwarte laag? Beits, matte lak?
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Ik ga denk ik maar fineren, kijken waar ik een stukje essen vandaan ga halen...

Hier heb ik meer info gevonden:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... ssen+zwart

Ik heb een set Translator Impact 30 kasten met zwart essen fineer gekocht die ook opgeknapt moeten worden. Lijkt mij een geval van opschuren, deuken bevochtigen en alles opnieuw vlak schuren. Daarna mat zwarte spuitlak ofzo...
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

CoenvanDongen schreef:
Er is maar 1 optie...
een compleet nieuwe kast bouwen inclusief nieuwe berekeningen! :rock:
Ik zit toevallig te kijken, maar betreft het hier niet mijn nieuwe ontdekte pioneers ?
Misschien dat ik het wel niet goed zie, ik heb wat problemen in firefox met het weergeven van plaatjes, inplaats van de bewerkings knoppen op dit forum.

Ik ben trouwens ook weg van Mission, dat is het luidspreker merk waar ik mee begonnen ben samen met Tannoy.
Altans op advies van mijn hifi winkel destijds.
Tannoy en Mission waren volgens hem de besten toen des tijds.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Marp »

Nee joh, dat is geen nieuwe Pioneer autosubwoofer, maar een 13 cm aerogel midwoofer die Mission al in 1995 gebruikte.
mission_750_aerogel.jpg
Ps: de plaatjestest is verhuisd naar het testforum.
Gebruikersavatar
astagumby
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:49

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door astagumby »

Ik heb onlangs een stereo-set gekocht, waar ik een paar Mission 780 gratis bij kreeg, omdat een van de luidsprekers kapot is. En inderdaad, een van de woofers geeft geen geluid. Op zoek naar de mogelijke oorzaak kwam ik dit forum tegen, en ik heb me daarom gelijk geregistreerd, in de hoop dat iemand hier me kan helpen de defecte woofer weer aan de praat te krijgen.

Als ik het goed begrijp is het probleem het volgende: door corrosie van de litzedraden en de aansluitpunten daarvan kan het signaal niet meer doorgegeven worden. Er is dus mechnisch niets mis met de luidspreker, het is alleen een kwestie van verwijderen van de oude draad, reinigen van de contactpunten, en aanbrengen van nieuwe litzedraden.

Als volslagen leek heb ik hierover een paar vragen:
1. zijn er verschillende types litzedraad, of kan ik gewoon elke litzedraad van om het even welke afgedankte speaker dan ook gebruiken? Zo niet, waar kan ik de juiste draad vinden?
2. hoe moeten de nieuwe draden bevestigd worden? gesoldeerd, of met behulp van geleidende lijm?
3. is het aanbrengen van nieuwe draden erg moeilijk (met name de aansluiting op de spoel), luistert het erg nauw, of valt dat nogal mee?
4. hoe groot is de kans dat ik, die nooit eerder iets dergelijks gedaan heb, het ding weer aan de praat krijg? Zo op het eerste gezicht lijkt reparatie me niet erg moeilijk, maar ik kan me natuurlijk enorm vergissen.

Ik heb een paar foto's van de defecte woofer toegevoegd. De woofer van de andere luidspreker heb ik niet bekeken. Mogelijk is de bedrading daarvan ook aangetast (lijkt me waarschijnlijk), maar zolang hij het normaal doet, lijkt het me het beste om er maar vanaf te blijven.
Bijlagen
mission1.jpg
mission2.jpg
mission3.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

astagumby schreef:
Als volslagen leek heb ik hierover een paar vragen:
1. zijn er verschillende types litzedraad, of kan ik gewoon elke litzedraad van om het even welke afgedankte speaker dan ook gebruiken? Zo niet, waar kan ik de juiste draad vinden?
2. hoe moeten de nieuwe draden bevestigd worden? gesoldeerd, of met behulp van geleidende lijm?
3. is het aanbrengen van nieuwe draden erg moeilijk (met name de aansluiting op de spoel), luistert het erg nauw, of valt dat nogal mee?
4. hoe groot is de kans dat ik, die nooit eerder iets dergelijks gedaan heb, het ding weer aan de praat krijg? Zo op het eerste gezicht lijkt reparatie me niet erg moeilijk, maar ik kan me natuurlijk enorm vergissen.

Mogelijk is de bedrading daarvan ook aangetast (lijkt me waarschijnlijk), maar zolang hij het normaal doet, lijkt het me het beste om er maar vanaf te blijven.
Om met de laatste opmerking te beginnen, dan heb je binnenkort weer hetzelfde gelazer waarschijnlijk - ik zou ze toch beide vervangen. Ze houden er niet op eens mee op, het wordt steeds erger. Dus net als met de auto banden, links en rechts vervangen :wink:

1. Litze draad is in principe litze draad, mits je het van een middentoner of woofer leent lijkt me alles wel geschikt. Ik had ze uit een Vifa M21WN waarvan de conus gescheurd was.
2. Met geleidende lijm zou leuk zijn, maar das een duur goedje en ik weet niet hoe mechanisch en thermisch belastbaar dat is. Ik heb het gesoldeerd, de eerste keer koste het me 8 uur voor een luidspreker, de 2e keer was dat veel korter. Toen zat het ook mee, dat scheelt wel.
3. Het is best lastig. Je kunt er niet goed bij. Dus, alles losweken en demonteren of doorslijpen, en uiteindelijk weer centreren en reconen etc.
Verder moet je de spreekspoeldraden weten te vinden en blank te maken. Vervolgens moet je een litze daar aanvast maken door een litze draad met een 'kloddertje' soldeer aan een koperdraadje van minder dan een halve milimeter (gok ik) zien vast te solderen zonder dat het papier of de spider door de hitte of door contact verbrand. Je werkt dus op de halve mm, ik vind dat best nauw :wink: En daarna even de boel fixeren met lijm, ik gebruikte hot glue. Achteraf misschien niet zo slim, maar andere lijm pakte niet op alle te fixeren delen - papier met vettige afzetting door de hitte en koper en soldeer.
4. Hangt er van af hoe handig en geduldig je bent. Ik heb het de eerste keer met heel veel geduld geleerd. En dat na veel nadenken. Jij hebt bijna een complete instructie, dus dat deel kunnen we overslaan. Ben je iemand met twee rechterhanden die erg graag denkt in oplossingen en creatief en geduldig te werk gaat dan kun je het tot een goed einde brengen. Ben je niet zo zorgvuldig of geduldig dan geef ik je niet zo veel kans.

Welke kleur heeft jouw setje?

Groetjes Wouter
Gebruikersavatar
astagumby
Berichten: 2
Lid geworden op: wo 26 sep 2012, 18:49

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door astagumby »

Hartelijk dank, Wouter, voor je uitgebreide reactie.

''Om met je laatste opmerking te beginnen'': zorgvuldig ben ik wel, geduldig iets minder, maar vooral: mijn ogen zijn niet al te best meer, mijn leeftijd (50) begint me wat dat betreft de laatste jaren behoorlijk parten te spelen. Ik denk dat het vooral om die reden voor mij weinig zin heeft eraan te beginnen, en dat ik de reparatie beter aan een ander kan overlaten. Ik kan het natuurlijk wel proberen, maar de kans lijkt me groot dat het zal mislukken, en dat ik de woofer later in de vuilnisbak kan gooien. En daar heeft niemand wat aan. Het zou bovendien zonde zijn van de luidsprekers (zwarte, trouwens), want ze zien er nog prachtig uit.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door wouter »

Binnenkort.... tromroffel

in dit theater :wink:

Ik hoop ze een 2e leven te kunnen geven. Waar ik enorm naar uit zie is de meting aan een werkende Keraform woofer. Ik had ze alleen gerepareerd kunnen meten, en zoals terug te lezen is was de gevoeligheid een stuk lager dan de Mission 750 midwoofer. Daarom was het setje wat minder uitgebalanceerd in mijn eh.. oren. Nu kan ik het (eindelijk) controleren, maar ik verwacht geen schokkende veranderingen. Die beuken variant kwam er hier thuis niet in, dus ik zie uit naar deze kleine zwarten.

Still, Mission - Save the Mission - Continues!!! :mrgreen:

o ja, heeft iemand nog litze draden over? Ik heb nog geen overleden donor en om nou het ene leven te nemen voor het andere... :wink:
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Marp »

Heb je geen desoldeerlitze in huis?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Jerommel »

Soldeerlitze is niet geschikt, gaat breken.

Je moet litze hebben waarin textiel is meegevlochten.
Meestal zijn het samengevlochten touwtjes. Die touwtjes zijn omwonden met heel dun koperlint.
Maar wat ook goed werkt is een draadje met isolatie er omheen.
Dat zie je ook weleens en ik ben dat nog nooit kapot tegengekomen.

Verder heb ik (zie ik net) nog een zakje met verzamelde litzes liggen, heb ook ervaring met dgl. reparaties.
Tijd heb ik ook.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Marp »

Jerommel schreef:
Soldeerlitze is niet geschikt, gaat breken.
Die mogelijkheid sluit ik niet uit, maar dan heb ik altijd veel geluk gehad. In navolging van een leraar heb ik er vroeger meer dan eens luidsprekers mee hersteld, waarvan er nooit een is stukgegaan. Anderzijds klinkt het niet onaannemelijk dat er gewoonlijk textiel in wordt verweven.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Jerommel »

Goh, dat dat dan goed blijft gaan, dat had ik niet verwacht.
Ook op woofers geprobeerd, met een flinke uitslag?
(Zal wel, want die gaan juist stuk...)
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Of laat het draadje wat langer, dan ontstaat er ook minder snel metaalmoeheid.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Jerommel »

Maar dan kan het draadje gaan zwiepen, denk aan een springtouw...
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Marp »

Jerommel schreef:
Ook op woofers geprobeerd, met een flinke uitslag?
Het is lang geleden, jaren '70/'80, maar als ik me goed herinner zat er een 10" of 8" ITT woofer bij, en in elk geval 2 Jamo's van 10". De rest waren vooral grote breedbanders, autoluidsprekers en mishandelde middentoners. Een paar jaar terug vernam ik trouwens dat de Jamo's nog altijd bij iemand staan te bonken. :)

Maar dit zegt niet zo heel veel. De X-max lag destijds lager dan tegenwoordig, en het ene desoldeerlitze is het andere niet (meer). Vroeger kende ik voornamelijk vrij stevig litze. Nu geloof ik dat je ook wel eens iets tegenkomt wat qua structuur meer weg heeft van luchtig geweven, fijn staalwol. Waarschijnlijk geleverd door een fabrikant die het less-is-more-principe aanhangt.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Marp »

Om nog even op litze met textiel terug te komen: verweven textiel zal er niet toe leiden dat koperdraadjes veel vaker kunnen buigen alvorens metaalmoeheid optreedt. Wel kan het de draad als geheel stugger maken, maar dat geeft dan weer extra belasting op de toch al stuggere en kwetsbaardere gedeelten dicht bij de soldeer- en lijmverbindingen. Je kan je afvragen of dat de bedoeling is, of dat het een consessie is bij een eventuele maatregel die meer bedoeld is om de kabel tegen breuk te beschermen bij een uit zijn werkgebied tredende conus. Tegen trekbelasting kan het namelijk wel effectief zijn, al heeft buigend textiel ook weer geen eeuwig leven.

Zo beredenerend zou ik ook bij flinkere woofers gerust een reparatie aandurven met de meest voorkomende soorten litze.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 943
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 18:09
Locatie: den haag

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Jerommel »

Maar dat textiel is eigenlijk de drager van dat inimini koper- of zilverlint.
Dat zit omheen de textiel. Zo krijg je dus dun koperomwonden draadjes, die samen (minstens een stuk of acht) gevlochten of getwist de litze vormen. Soms zit er nog een dempend lijmpje doorheen.
Het punt is dat wanneer de litzes in resonatie komen (vgl. een springtouw) het mis gaat bij de aanhechtingen.
De combi van 'touw' en koper- / zilverlint is blijkbaar 'dood' genoeg.
Maar draad (van dunne adertjes) met kunststof isolatie er omheen werkt ook heel goed.
Gebruikersavatar
Theduboracle
Berichten: 830
Lid geworden op: za 23 aug 2008, 12:07

Re: Mission - Save the Mission - Continues!

Bericht door Theduboracle »

Zit het geweven katoen er niet gewoon door om het klankdood te maken, ofwel tegen resonantie.
Ligt wel voor de hand.
Litze draad is toch om tin te verwijderen, daar zit geen katoen door natuurlijk.

Misschien toch gewoon het draad uit een goedkope dropveter gebruiken, en het isolatie ook aan de spreekspoel lijmen om metaal moeheid te voorkomen.
Met een zigzag erin gebogen om de meeste stres op te vangen in het metaal.
Of zelf aan de weef met heel dun draad.
Plaats reactie